اعزام دانشجو به فرانسه و تحصیلات تکمیلی در فرانسه

اعزام دانشجو به فرانسه  و تحصیلات تکمیلی در فرانسه

کشور فرانسه از دیرباز میزبان عده فراوانی از دانشجویان ایرانی بوده است؛ چه در دوره حکومت قاجار و چه در دوره حکومت پهلوی دانشجویان ایرانی جهت کسب و یادگیری علوم روز به این کشور اعزام می شدند و امروزه نیز خواستگاه برخی علوم، بویژه حوزه علوم انسانی و از آن میان به صورت بسیار مشهود علم حقوق، کشور فرانسه می باشد.

نظام آموزش عالی کشور فرانسه LMD نامیده می شود که بر پایه سه مقطع لیسانس(Licence)، فوق لیسانس(Master) و دکترا(Doctorat) بنا شده است. دوره لیسانس در این نظام آموزشی سه ساله و سطوح آن به ترتیب L1 (سال اول)، L2 (سال دوم) و L3 (سال سوم) می باشد. دوره فوق لیسانس نیز خود به دو سال M1 (سال اول) و M2 (سال دوم) تقسیم می شود. دوره M2 در کشور فرانسه به دو شیوه حرفه ای (professionnel) مناسب جهت ورود به بازار کار و (recherche) مناسب برای ورود به دوره دکترا برگزار می شود. در مقطع M1 دانشجویان باید جهت اخذ مدرک خود Dossier (چیزی شبیه به مقاله) ارائه دهند ولی در مقطع M2 باید Mémoire (پایان نامه) نوشته شود. البته نوشتن پایان نامه برای گرایش های رشته هنر اجباری نیست ولی سایر رشته ها ملزم به ارائه آن می باشند. دوره دکترا نیز بنا به رشته مورد مطالعه ۳ یا ۴ سال به طول می انجامد که معمولا این دوره برای رشته های علوم انسانی ۴ ساله است و دانشجو تنها با نوشتن تز (Thèse) کار خود را به پایان می رساند. البته برای ورود به دوره دکترا دانشجو حتما باید یک استاد راهنما که ضمن قبول زحمت همکاری با وی موضوع مورد تحقیق را بپسندد و یک تامین کننده مالی پیدا کند.

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می بایست ابتدا در سایت کامپوس فرانس که زیر نظر دفتر فرهنگی و وزارت علوم، جوانان و زندگی اجتماعی کشور فرانسه می باشد دانشگاهی که رشته مورد نطرشان را در مقطع مورد نظر داراست جستجو کنند و سپس با ارسال مدارک ترجمه شده خود به آن دانشگاه پذیرش کسب نمایند. اما برای گرفتن پذیرش دکترا موضوع کمی پیچیده تر است و دانشجو باید طرحی خلاقانه ارائه کرده و نظر استادی که در آن حوزه فعالیت می کند را جلب کند و از طریق آن استاد یا دانشگاه و یا سایر نهادها بودجه لازم جهت اجرای طرح خود را تامین نماید. البته گونه دیگری از پذیرش مقطع دکترا وجود دارد که انتخاب از میان طرح های از پیش تعیین است که دانشجو با انتخاب و انجام مرحله به مرحله طرح و البته با کمک استاد راهنما و تامین کننده مالی، زرح را به سرانجام می رساند و تز خود را می نویسد.

آن دسته از هموطنان عزیز که مایل به ادامه تحصیل در کشور فرانسه هستند باید بدانند که داشتن پذیرش از یک دانشگاه فرانسوی به منزله قطعی بودن ویزا نیست و باید سایر شرایط از جمله تسلط به زبان فرانسه را جهت متقاعد کردن افسر ویزا احراز نمایند. اکثريت دانشگاههای فرانسه رايگان بوده و شخص متقاضیان دوره لیسانس بايستی دوره کالج زبان فرانسه را بمدت يکسال بگذرانند و پس از سپری شدن دوره يکساله زبان، دانشجو می بايستی در يک امتحان مهارت زبان فرانسه شرکت کرده و مهارت خود را برای ادامه تحصيل به زبان فرانسه به ثبوت برساند و يک امتحان ورودی در ارتباط با رشته اختصاصی مورد نظر متقاضی به عمل می آيد که با توجه به حد نصاب و نمره ای که شخص متقاضی بدست می آورد، دوره های پيش دانشگاهی بمدت ۳ ماه تا يکسال از طرف دانشگاه مربوطه پيش بينی می گردد تا متقاضی از لحاظ سطح معلومات هم طراز با سطح اول دانشگاه گردد. البته امتحان زبان فرانسه را باید در سفارت فرانسه (در محل اقامت متقاضی) و يا کشور فرانسه گذراند. لازم به ذکر است که اين امتحان هر سال برگزار می گردد و در صورت داشتن مدرک DALF و یا TCF-DAP متقاضی از گذراندن امتحان زبان معاف می باشد.

در فرانسه هیچ تفاوتی میان دانشجویان فرانسوی و خارجي اعمال نمی شود و انتظارات، امکانات و مدارک اعطا شده تفاوتی ندارند. از چندین سال پیش، گشایش بین المللی درهای دانشگاه­های فرانسه یکی از محورهای اساسی سیاست آموزش عالی این کشور بوده است و هم اکنون سیاست تحصیل رایگان سالانه هزاران دانشجو را به دانشگاه های فرانسه راهی می کند.

 

5 پاسخ
  1. Avatar
    مهدیه شاکری می گوید:

    سلام , من دندانپزشک هستم, میخواستم برای تخصص اقدام کنم, آیا فرانشه برای تخصص دندان دانشجوی مهاجر می پذیره؟ و اینکه من چجوری میتونم پیگیری کنم؟

    پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      سلام و عرض ادب
      کشور فرانسه برای رشته ی شما آزمون دار می باشد ولی برای کشور های دیگر اروپا می توانید اقدام نمایید.

      می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر نیاوران ما تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۸۲۹۵۳۸-۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    اهو می گوید:

    سلام من میخواستم برای رزرو خوابگاه اقدام کنم تا به حال از چند نفر سوال کردم وارد سایت crous هم شدم اما موفق نشدم.
    شما در زمینه رزرو خوابگاه ، میتونید کمکم کنید؟

    پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      سلام و عرض ادب
      فقط برای متقاضیانی که پرونده مهاجرتی ایشان را ما انجام داده باشیم.

      پاسخ
  3. Avatar
    Farshad hosseini می گوید:

    با سلام من ۲۹ سالمه و دیپلم دارم. البته چندسالی در کشور نیوزلند بودم و مدرک زبان انگلیسی دارم. می خواستم برای رشته علوم سیاسی از دانشگاه سوربن اقدام کنم. چه کار هایی باید انجام بدم. باید بگم که زبان فرانسه هم بلد نیستم. آیا امکان ویزایه دانشجویی برای مقطه لیسانس هست؟ ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *