بورسیه تحصیلی در سوئد

بورسیه تحصیلی در سوئد

مهاجرت به سوئد ، وکیل مهاجرت ، اقامت دائم در سوئد ، بورسیه تحصیلی در سوئد ، تحصیل در سوئد

 PR in Sweden , fund in Sweden , study in  Sweden

امروزه دانشجویان بسیاری از سراسر جهان بدنبال اخذ بورسیه از کشورهای اروپایی هستند و از آنجایی که دانشجویانی که بدنبال بورسیه هستند، دانشجوهایی هستند که سطح تحصیلات بالایی دارند بیشتر به سمت کشورهایی تمایل دارند که هم رتبه دانشگاهی بالایی داشته باشند و هم خود کشور از لحاظ سطح رفاه اجتماعی جایگاه بالایی داشته باشد زیرا اکثر افرادی که به کشورهای اروپایی مهاجرت میکنند در نهایت قصد گرفتن اقامت در آن کشور را دارند پس عواملی مانند سطح رفاه اجتماعی و شرایط کاری خوب مواردی است که برای اخذ اقامت بسیار مهم میباشد.

اکنون سوئد جزء کشورهایی است که برای تحصیل متقاضیان زیادی دارد و این شاید به این دلیل باشد که اکثر افراد تصور میکنند که تحصیل در سوئد رایگان است و از آنجایی که این کشور بالاترین سطح رضایتمندی مردم از دولت را دارد. اما باید خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۱۱ کشور سوئد دیگر شرایط رایگان بودن تحصیل را حذف کرده و از دانشجویان خارجی هزینه تحصیل دریافت میکند و فقط در مقطع دکتری همچنان هزینه ای بابت تحصیل دریافت نمیکند.

در مورد سطح رضایتمندی مردم از دولت نیز باید یک نکته بسیار مهم را اضافه کرد و آن هم اینکه بسیار جالب است که بدانید همین امر موجب شده تا سطح رفاه شهری این کشور نسبت به سال های گذشته بسیار کم شود و دلیل آن هم این است که افراد بسیاری از کشورهای جهان سوم و آفریقایی این امر برایشان جذاب بود و به سوی کشور سوئد مهاجرت کردند و در آنجا اقدام به پناهندگی کردند زیرا کشوری است که برای شهروندانش آزادی های بسیاری در نظر دارد و از این نظر شاید مقصد خوبی برای افرادی که قصد پناهندگی دارند باشد.

در سالهای اخیر به طرز عجیبی موجی از افراد از کشورهای جهان سوم و آفریقایی وارد کشور سوئد شدند و در آنجا پناهنده شدند به طوری که اکنون زمانی که شما در خیابان های سوئد قدم میزنید شاید تعداد افراد سیاه پوست با تعداد افراد بور برابری میکنند و همین امر موجب شده که در این سالها اقتصاد کشور سوئد با رکود عجیبی مواجه شود و از طرفی این پناهندگان درخواستهایی از دولت داشته اند که باعث شده بافت شهری شهرهای سوئد تقریباً شبیه به کشورهای سطح پایین تری مثل کشورهای جهان سوم شود.

بورسیه در مقطع لیسانس در سوئد

تحصیل در مقطع لیسانس در کشور سوئد مستلزم داشتن یک سری شرایط میباشد که دانشجوی خارجی باید واجد آنها باشد به عنوان مثال اولین مدرکی که از دانشجویان خارجی میخواهند مدرک آیلتس ۶ است و بدون داشتن مدرک آیلتس اخذ پذیرش امکان پذیر نیست.

در کشور سوئد یک سری دوره های زبان هم وجود دارد که افراد در این دوره ها شرکت کرده و به مدت ۶ ماه و یا ۱ سال زبان انگلیسی و سوئدی میگذرانند و بعد از گذراندن این دوره وارد دانشگاه میشوند که در اینجا باید این نکته را خاطرنشان کنیم که اکنون با توجه به زیاد شدن افراد پناهنده در کشور سوئد دیگر به راحتی ویزا به دوره های زبان نمیدهد و افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند باید آیلتس شان را در ایران اخذ کنند.

با توجه به شرایط فعلی دانشگاههای دولت سوئد که از سال ۲۰۱۱ از دانشجویان هزینه تحصیل دریافت میکنند باید بدانید که طبیعی است که دیگر این دانشگاهها بورسیه تحصیلی به دانشجویان ارائه نمیدهد مخصوصا در مقطع لیسانس این امر کاملا محسوس است.  تحصیل در مقطع لیسانس در سوئد به این صورت است که پس از گذراندن ۱۸۰ واحد تحصیلی به دریافت مدرک کارشناسی نائل می شوند.

هزینه دانشگاه های سوئد سالی  ۸۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کرون می باشد و این هزینه بستگی به رشته و دانشگاه شما  دارد. همچنین دانشجو ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارد.

بورسیه در مقطع فوق لیسانس در سوئد

افرادی که میخواهند در مقطع فوق لیسانس در سوئد تحصیل کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که تحصیل در مقطع فوق لیسانس در سوئد رایگان نیست و سالانه ۸۰ تا۱۶۰ هزار کرون هزینه تحصیل دارند، از طرفی بعضی از افراد هستند که بدنبال بورسیه ای تحصیلی در سوئد میباشند در این زمینه باید بگوییم که از سال ۲۰۱۱ که سوئد شرایط رایگان بودن تحصیل را برداشت دیگر شرایط برای دانشجوهای خارجی رو به صعوبت رفته است و دیگر مانند سابق  تحصیل به همراه بورسیه یا تحصیل رایگان وجود ندارد و همچنین بورسیه در مقطع فوق لیسانس در کشور سوئد که تحصیلش رایگان نیست کار ساده ای نخواهد بود.

به هر حال افرادی که میخواهند از بورسیه های تحصیلی سوئد در مقطع فوق لیسانس استفاده کنند تحت شرایط خاصی شاید امکان پذیر باشد، به عنوان مثال:

۱-داشتن سوابق تحصیلی درخشان

۲-فارغ التحصیل شدن از دانشگاه مطرح

۳-داشتن مقالات isi

۴-داشتن جوایزی در زمینه رشته تحصیلی شان

۵- داشتن نمره زبان بالا (آیلتس یا تافل)

از طرفی در مورد طریقه اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاههای اروپا باید نکته ای را به عرضتان برسانیم که در اروپا افرادی هم که حتی در ابتدا موفق به اخذ بورسیه ای نمیشوند که هزینه های تحصیل و زندگیشان را پوشش دهد باز هم راهی برای اخذ این بورسیه ها وجود دارد اما این افراد در ابتدا باید پذیرش عادی در دانشگاه و رشته مورد نظر را اخذ کنند و ترم اول تحصیلی خود را با معدل بالا بگذرانند و در واقع بتوانند خود را به عنوان دانشجوی فعال و تلاشگر معرفی کنند، در این صورت است که این دانشجویان میتوانند با سوابقی که از خود نشان میدهند ترم های بعدی را از بورسیه های تحصیلی استفاده نمایند.

بورسیه در مقطع دکتری در سوئد

برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در سوئد باید با دانشگاه مورد نظر ارتباط برقرار کرده و مدارک مورد نیازشان را به دانشگاه برسانید، برای پذیرش از دانشگاههای کشور سوئد باید سوابق تحصیلی خود را (مدارک و ریز نمرات و مقاله های چاپ شده در ژورنال های مختلف و تالیفات دیگر) برای دانشگاه مورد نظرتان بفرستید.

پذیرش در مقطع دکتری برای افرادی که فوق لیسانس شان را در کشور سوئد اخذ کرده اند بسیار راحت تر و سریع تر انجام خواهد پذیرفت.

اگر خارج از سوئد در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شده اید باید حتماً در خاطر داشته باشید که شما باید کارنامه علمی فوق العاده قوی از خود نشان دهید تا بتوانید نظر استاد مربوطه را جذب کنید از طرفی داشتن مدرک زبان انگلیسی برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری در سوئد بسیار مهم و الزامی میباشد.

شما باید بدانید که بدیهی است که صرفاً داشتن یکی از مواردی که در بالا ذکر شد نمیتواند دلیلی قطعی برای اخذ پذیرش شما از دانشگاههای سوئد در مقطع دکتری باشد.

در حالت عادی دانشگاههای کشور سوئد در مقطع دکتری هزینه ای بابت تحصیل دریافت نمیکنند و رایگان میباشند اما برای اینکه بخواهید از دانشگاه علاوه بر رایگان بودن تحصیل هزینه ای هم بابت بورسیه دریافت کنید باید شرایط خاصی را دارا باشید.

در واقع این بورسیه ها بعضی مواقع از طرف شرکت های سوئدی است و بعضی مواقع مستقیماً از طرف دولت سوئد پرداخت میشود.

درضمن باید خاطر نشان کرد که معمولا زمانی که دانشجو از بورسیه های تحصیلی استفاده میکند دیگر اجازه کار ندارد و در واقع خود دکتری در اکثر کشورهای اروپایی من جمله سوئد شغل محسوب میشود.

برخی از دانشگاههای معتبر سوئد که در رنکینگ بهترین دانشگاههای جهان نیز میباشند:

2Lund University

دانشگاه لوند سوئد یکی از برترین و معتبرترین دانشگاههای حوزه اسکاندیناوی و یکی از صد دانشگاه برتر جهان است است که در کشور سوئد میباشد.

این دانشگاه در شهر لوند در یکی از جنوبی ترین نقاط کشور سوئد در نزدیکی شهر مالمو واقع شده است.

این دانشگاه دارای ۸ دانشکده است و حدود ۳۰ هزار دانشجو در دور های مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل اند.

3Stockholm University

دانشگاه استکهلم در شهر استکهلم سوئد قرار دارد.این دانشگاه با در بر داشتن نزدیک به ۲۸ هزار دانشجو در مقاطع مختلف یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاههای حوزه اسکاندیناوی و یکی از صد دانشگاه برتر جهان میباشد.

 

Uppsala University

دانشگاه اوپسالا در شهر اوپسالا واقع شده است . این شهر قدیمی  ترین شهر برای تحصیلات دانشگاهی در حوزه اسکاندیناوری است و همچنین دانشگاه اوپسالا یکی از صد دانشگاه برتر جهان میباشد.4

 

 

3 پاسخ
  1. Avatar
    زهرا مهدی زاده می گوید:

    سلام باتوجه به اینکه رشته ی تحصیلی من بیوتکنولوزی در کارشناسی وارشد هست ،کدوم یکی از این ۲دانشگاه مناسب رشته من هستش در شاخه ی دکتری بیوتکنواوری دارویی یا بیوتکنولوری پزشکی؟و شرایط هر کدوم رو برای بورسیه شدن ذکر کنین ،ممنون میشم

    پاسخ
  2. Avatar
    فاخر می گوید:

    با سلام. بنده مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی از دانشگاه تبریز دارم. برای اخذ بورسیه در مقطع دکتری یا جتی ارشد از یکی از این ۳ دانشگاه سوئد چه کار باید کرد؟ به لحاظ مالی قادر به تامین هزینه های مالی تحصیل نیستم و فقط با بورسیه امکان تحصیل دارم. بنده جزو استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز در مقطع ارشد بودم و جزو سهمیه بدون کنکور برای مقطع دکتری بودم اما تمایل به ادامه تحصیل در ایران ندارم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *