تابعیت از طریق ازدواج در کانادا

تابعیت از طریق ازدواج در کانادا

کانادا دومین کشور پهناور جهان است،بخش زیادی از خاک ان به دلیل سرمای هوا خالی از سکنه است.هر چند کانادا پس از روسیه بزرگترین کشور جهان است اما ایالات متحده امریکا غرب با جمعیت ان تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه می باشد .

نزدیک به ۹۰ در صد از جمعیت این کشور در امتداد مرز جنوبی ان تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری امریکا زندگی می کنند .پر جمعیت ترین شهرهای کانادا،ونکور ، مونترال و تورنتو می باشند .

نزدیکی جغرافیایی این کشور به امریکا سبب شده تا روابط اقتصادی کانادا و امریکا بسیار گسترده باشد به گونه ای که امریکا و کانادا بزرگترین رابطه اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با هم از معاملات هر دو کشور دیگری در جهان بیشتر است،آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه های آمریکایی در نزدیکی مرز دو کشور یکی از مضرات نزدیکی این دو کشور به هم می باشد .

کانادا منابع طبیعی فراوانی دارد آب و هوای ان سرد و در بیشتر نقاط قطبی است البته آب و هوا در بخش عریض ترین آبشار جهان هم در آبشار نیاگارا در ان قرار دارد.

 تابعیت

تابعیت،اصطلاحی در حقوق بین الملی خصوصی،به معنای عضویت فرد در جمعیت تشکیل دهنده دولت می باشد .

تابعیت در لغت به معنای پیرو و فرمانبردار بودن است و به کسی که عضو این جمعیت نباشد نباشد،اگر چه قیم سرزمین ان دولت باشد،بیگانه یا غیر خودی می گویند .

تابعیت نشان دهنده رابطه سیاسی،حقوقی و معنوی هر دولت،شخصیت حقوقی مستقل است که از چهار عنصر جمعیت و سرزمین و حکومت و حاکمیت مستقل تشکیل شده است و از لحاظ بین المللی دولتهای دیگر آن را به رسمیت شناخته اند.

تابعیت رابطه سیاسی است زیرا از قوانین دولت معین می کند و این التزام به ازای حمایت دولت از مرد است رابطه ای حقوقی است،زیرا در نظام بین الملی و داخلی اثار حقوقی دارد رابطه ای معنوی است زیرا اتباع کشور را از نظر هدفهای مشترک به یک دولت پیوند میدهد و ارتباطی به مکان و زمان مشخص ندارد.

منشا پیدایش تابعیت در زمانها و مکانهای مختلف اینها بوده است،بومی بودن ،پیروی از آیین رسمی_اقامتگاه _قومیت و اطاعت از حاکم در نظام حقوقی اکثر کشورهای جهان ، یکی از راههای اخذ تابعیت کشور دیگر ازدواج است.در نظامات سابق حقوقی ازدواج با یک مرد موجب تحمیل تابعیت می شد برای مثال در نظام حقوقی ایران ودر قانون مدنی آمده مقرر شده که اگر یک بانوئی با یک مرد ایرانی ازدواج کند ، تابعیت ایرانی به آن بانو اعطا می شود و اگر زوج (مرد) خارجی با زن ایرانی ازدواج می کرد ، این ازدواج قطعاً منجر به اخذ تابعیت نمی گردید . لیکن این وضع حقوقی در اکثر کشورهای دنیا تغییر نموده است . اکنون اگر شخصی با یک نفر در کشوری ازدواج کند ، می تواند اقامت کشور مذکور را اخذ کند و پس از مدتی که از اقامت بگذرد ، این اقامت تبدیل به تابعیت می شود .

ازدواج در کانادا

قوانین ازدواج در کانادا بنا به اصل ۹۱ قانون اساسی این کشور در دست دولت فدرال است. با این حال دولت های استانی تا حدودی در این زمینه می توانند دخالت کنند. به طور کلی بجز کسانی که رابطه خطی خونی با یکدیگر دارند یا به عبارت دیگر برادر یا خواهر تنی یا ناتنی هستند، بقیه افراد می توانند با همدیگر ازدواج کنند (چه از جنس مخالف باشند و چه از یک جنس). ازدواج بین دختر عموها و پسرعموها مرسوم نیست ولی منع قانونی ندارد.

افراد اجازه دارد به صورت مذهبی ازدواج کنند یا آنکه به صورت رسمی (یا هر دو). برای ازدواج رسمی معمولاً باید به شهرداری City Hall مراجعه کرد تا ازدواج به صورت رسمی ثبت شود. حتی اگر ازدواج به صورت مذهبی یا رسمی ثبت نشود، اگر دو نفر در قالب زندگی زناشویی  حداقل سه سال زیر یک سقف زندگی کنند یا فرزند مشترک داشته باشند  آن وقت از نظر قوانین موجود شریک زندگی هم محسوب می شوند و کمابیش تمام قوانین مربوط به همسران در مورد آنها صدق می کند. شاید به همین دلیل هم هست که مرتب از تعداد ازدواج های رسمی کاسته می شود چرا که افراد بدون دردسرهای قانونی می توانند شریک زندگی هم باشند.در بخش سنتی جامعه کانادا مرسوم است که بعد از ازدواج خانم ها نام خانوادگی خود را به صورتقانونی به نام خانوادگی همسرشان تبدیل می کنند ولی گویا تمایل به این کار روز به روز کمتر می شود.

در ضمن هنگام تولد فرزندان می توان نام فامیل کودک را به نام مادر یا پدر ثبت کرد و این بستگی به توافق طرفین دارد.قوانین طلاق پیچیده است ولی به طور کلی معمولا باید دو نفر حداقل به مدت یک سال از همدیگر جدا زندگی کنند تا بتوانند برای طلاق اقدام نمایند.

برای اخذ اقامت کشور دیگر از طریق ازدواج معمولاً شخص بایستی یک سری فرم های خاص را تکمیل کند و همچنین عده ای از مدارک را تحویل کند تا بتواند اقامت آن کشور را اخذ کند .در مورد کشور کانادا  هم در صورتی که شما با یک نفر ازدواج کردید که تبعه آن کشور هست می توانید تقاضای اقامت این کشور را داشته باشید ، البته به یاد داشته باشید اقامت با تابعیت فرق می کند ومعمولاً طول مدت دریافت ویزا برای همسر مقیم یا همسر تبعه یک کشور دیگر فرق می کند .

به بیان دیگر اگر فرضاً شما با یک آمریکایی ازدواج کنید (تبعه آمریکا) طول مدت دوره ای که اخذ ویزای همسر طول می کشد حدود شش ماه تا یک سال و نیم است ، لیکن برای شخصی که گرین کارت آمریکا دارد اگر بخواهد همسرش را به آمریکا بیاورد حدود سه تا چهار سال است.

در کشور کانادا هم نظیر آنچه در فوق شرح دادیم فرق می کند که شما با یک تبعه ازدواج کنید یا با کسی که فقط اقامت دارد.

البته در بسیاری از کشورها پروسه برای هیچ یک از موارد (چه همراه برای تبعه و چه همراه برای مقیم) بیش از یک سال نخواهد بود.

6 پاسخ
  1. Avatar
    مژگان می گوید:

    من حدود یکسال با کسی که ستیزن کانادا است ازدواج کرده ام و الان حدود ۲ ماه است که پرونده ام به انکارا فرستاده شده چقدر طول می کشد که به من ویزا بدهند چون تحمل دوری همسرم برایم خیلی سخت است

    پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ؛ پروسه زمانی آن بسته به سفارت و مدارک جنابعالی دارد . در صورت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، تماس برقرار نموده و از مشاوره رایگان تلفنی مشاوران و کارشناسان ارشد برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ، پروسه زمانی آن بستگی به ، مهیا کردن مدارک از سوی شما ، سفارت و ….. دارد . در صورت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، تماس برقرار نموده و از مشاوره رایگان تلفنی مشاوران و کارشناسان ارشد برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    محمد غني زاده می گوید:

    درود بر شما مشاوره ميخواستم جهت رفتن به كانادا از طريق ازدواج با دوست دخترم كه الان در ايران است و سيتيزن كانادا هست و ٢٠ سال اونجا زندگي كرده

    پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      سلام و عرض ادب

      می توانید برای کسب اطلاعات با دفتر نیاوران ما تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۸۲۹۵۳۸-۴۸

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *