تحصیل در لیتوانی

 تحصیل در لیتوانی

معرفی کشور لیتوانی

لیتوانی از شمال با کشور لتونی، از جنوب شرقی با کشور بلاروس و از جنوب غربی با کشور لهستان و روسیه همسایه است. در غرب این کشور دریای بالتیک قرار دارد. لیتوانی در لبه دشت شمال اروپا قرار گرفته‌است. سطح سرزمین آن توسط حرکات آرام و سنگین یخچال‌های طبیعی آخرین عصر یخبندان هموار شده‌است. لیتوانی متشکل است از جلگه کم‌ارتفاعی که دارای دریاچه‌های فراوان است . از دریاچه‌های مهم می‌توان به دریاچه ویشتیتیس اشاره کرد.

کشور لیتوانی به ده استان، تقسیم شده‌است. استان‌های لیتوانی، خود به شصت شهرستان تقسیم می‌شوند.

نوع حکومت لیتوانی جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانونگذاری می‌باشد. در لیتوانی رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای ۵ ساله انتخاب می‌شود. پست رئیس جمهوری بیشتر تشریفاتی است و رئیس‌جمهور مسئول سیاست‌های خارجی کشور است. نخست وزیر قدرت اجرایی را در دست دارد، او رئیس کابینه دولت و از سوی مجلس انتخاب می‌شود. مجلس لیتوانی ۱۴۱ کرسی دارد که برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

تحصیل در لیتوانی

ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های لیتوانی امکان پذیر می باشد. دانشگاه های لیتوانی از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار بوده و متخصصان مطرحی در رشته های مختلف از دانشگاه های لیتوانی فارغ التحصیل شده اند. سیستم آموزش ملی در لیتوانی شامل موسسات آموزشی دولتی و خصوصی می شود. در لیتوانی ۱۴ دانشگاه دولتی، ۹  دانشگاه غیر دولتی، ۱۳  کالج دولتی و ۱۱  کالج غیر دولتی و دانشکده های فنی و حرفه ای وجود دارد که مدارک معتبر اعطا می نمایند.

مردم لیتوانی در میان ۵ کشور نخست اتحادیه اروپا قرار دارند که حداقل به دو زبان تسلط دارند، اکثر جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی و مسلط به زبان انگلیسی هستند. لیتوانی رتبه نخست در جهان را در تعداد مشترکان تلفن همراه بر حسب جمعیت دارد، همچنین بالاترین سرعت دسترسی به اینترنت در جهان از آن این کشور می باشد. امنیت بالای اجتماعی در کنار زیر ساختهای شهری و خدمات رفاهی با استانداردهای اتحادیه اروپا مهمترین دلایل انتخاب لیتوانی توسط علاقه مندان به تحصیل می باشد.

دلایل عمده برای انتخاب جمهوری لیتوانی که کشوری ایده آل برای ادامه تحصیل در اروپا می باشد در زیر شرح داده شده است.

اخذ مدرک از لیتوانی، بی شک عاملی است کلیدی برای بدست آوردن شغل حرفه ای موفق در سراسر جهان. به منظور تسهیل شرایط دانشجویان بین المللی، این کشور تغییرات قابل توجهی را در نظام آموزش عالی انجام داده است. کشور لیتوانی عضو سیستم انتقال اعتبار اروپا  (ECTS) است. این سیستم به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهد که به آسانی اعتبار تحصیلی و مدارک اخذ شده خود را به سیستم اعتباری ملی خود انتقال دهند. علاقه مندان به تحصیل در انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، کانادا و استرالیا با توجه به امکان استفاده از این سیستم، می توانند تحصیلات خود را در لیتوانی گذرانده و در سال آخر تحصیل به آسانی به کشور مورد علاقه مهاجرت نمایند.

موسسات آموزش عالی لیتوانی پس از تحقیقات گسترده به خوبی به  امکانات مدرن و مورد نیاز اعم از آزمایشگاه ها، کارگاه ها و مراکز کامپیوتر مجهز شده اند. در اختیار داشتن محیط مناسب تحصیل و تحقیق، به همراه اساتید معتبر و کارآزموده می تواند بستر مناسبی برای موفقیت دانش جویان این مراکز فراهم آورد.

موسسات آموزش عالی لیتوانیایی از شرکت کنندگان فعال در برنامه های مختلف بین المللی و مدارس آموزش عالی خارج از لیتوانی هستند. این مزیت می تواند پایه ای برای پروژه های تبادل دانشجو، معلم و دانشمند در خدمت توسعه دانش باشد. دانشگاه های لیتوانیایی فعالانه در برنامه اراسموس موندوس شرکت نموده و این امر کمک شایانی به دانش آموزان جهت گسترش دانش فرهنگی خود می باشد.

خوابگاه و محل زندگی موضوع بسیار مهمی برای دانشجویان خارجی است. به همین دلیل موسسات آموزش عالی لیتوانی امکان اقامت ۷۰ درصد از جمعیت دانشجویی خود را در خوابگاه های نوساز تامین نموده. اجاره خوابگاه یا سوئیت دانشجویی هم در این کشور آسان و ارزان می باشد. مردم لیتوانیایی مهربان، صمیمی و مهمان نواز هستند. آنها علاقه مند به یادگیری زبان های خارجی و کشف موضوعات جدید در مورد فرهنگ های مختلف هستند. جمعیت لیتوانی یکی از مهمترین و تحصیل کرده ترین اقشار در اروپا است و اکثر مردم باسواد هستند.

علاقمندان به تحصیل در این کشور امکان انتخاب رشته مورد علاقه خود از میان طیف وسیعی از رشته های تحصیلی خواهند داشت. کشور لیتوانی از دیر باز همواره به عنوان کشوری با سطح بالای تدریس و کیفیت آموزش و پرورش شناخته شده است. شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در لیتوانی، در مقایسه با کشورهای غرب اروپا ارزان تر است. لیتوانی دارای سریعترین پهنای باند در کل اروپا است. مطالعات اخیر پهنای باند اینترنت جهانی نشان میدهد که لیتوانی دارای سریعترین اینترنت در اروپاست و همچنین یکی از کشورهای پیشرو از نظر کیفیت خدمات اینترنتی در جهان محسوب می شود.

دلایل متعدد از جمله دلایل ذکر شده در بالا، دانشگاه های لیتوانی را در زمره دانشگاه های برتر اتحادیه اروپا قرار می دهد. همچنین مدارک صادره از دانشگاه های لیتوانی در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا معتبر است و مجددا ارزیابی نمی شوند. تحصیل در دانشگاه های لیتوانی برای دانشجویان خارجی در اکثر رشته ها به زبان انگلیسی امکان پذیر است. اغلب دانشگاه های لیتوانی در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی قرار دارند. البته برخی از رشته های دانشگاهی هم در شعب دانشگاه های شهرهای کاوناس، شعله، کلایپیدا و پانیوژیس تدریس می شوند. سیستم آموزشی دانشگاه ها به صورت ترمی است و دانشجویان باید امتیاز لازم برای گذارندن دروس را به دست آورند. از میان رشته های مختلف، رشته های پزشکی، کامپیوتر، لیزر، هنر، مهندسی، معماری و بازرگانی بیشترین دانشجویان خارجی را دارند.

تمامی دانشجویان خارجی از سوی اداره مهاجرت لیتوانی هر ساله کارت اقامتی با امکان رفت و آمد در تمامی ۲۸ کشور اتحادیه اروپا دریافت می کنند. تحصیل در دانشگاهای لیتوانی دلیلی برای اخذ کارت اقامت دائم لیتوانی نخواهد بود و شما تنها در طول مدت تحصیل در این کشور، اجازه اقامت قانونی در لیتوانی و ۲۸ کشور دیگر اتحادیه اروپا را خواهید داشت و با اتمام دوره تحصیلی ( اتمام ویزای تحصیلی ) قانونا حق ماندن در لیتوانی و اتحادیه اروپا را نخواهید داشت.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *