تحصیل در فرانسه

 

 

تحصیل در فرانسه

 

 

کشور فرانسه با توجه از سیستم آموزشی بسیار معتبری برخوردار می باشد یکی از پرطرفدارترین کشورها در زمینۀ ادمۀ تحصیل می باشد. لذا در این مقاله برآن شدیم که تحصیل در فرانسه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. اما به غیر از سیستم آموزشی معتبر عوامل دیگری نیز دخیل می باشند که باعث جذب دانشجو به این کشور می باشند و متقاضی تحصیل در فرانسه را ملاک تصمیم گیری قرار می دهد. از جملۀ این موارد می توان به امکان کار در حین تحصیل اشاره نمود، که تا حدودی کفاف هزینه های تحصیل را خواهد داد. گرچه هزینه های تحصیل در این کشور چندان بالا نیست و همچنین از جمله کشورهائی می باشد که از تحصیل رایگان در فرانسه برخوردار می باشد و علاوه بر آن در صورتی  که دانشجو بتواند رزومۀ خوب تحصیلی از خود رائه نماید می تواند از بورسیه های تحصیلی در فرانسه استفاده نماید. اما صورتیکه متقاضی بتواند مهاجرت تحصیلی خود را به مهاجرت کاری تبدیل نماید، موفق به اخذ اقامت دائم و به طریق اولی اخذ تابعیت گردد. اما در نهایت به منظور اخذ اطلاعات کلی در خصو مهاجرت تحصیلی به فرانسه و یا هر سوالی در خصوص هر مسئله ای در باب مسئلۀ مهاجرت به فرانسه نظیر سرمایه گذاری در این کشور و یا مهاجرت کاری و به طور کلی اطلاع از قوانین کشور مربوطه پیشنهاد می نمائیم با وکلا و مشاورین ارشد و وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید.

 

 

مزایای تحصیل در فرانسه

دانشجویانی که قصد ادامۀ تحصیل در دانشگاه های فرانسه را دارند، با فرهنگ بی نظیر فرانسه در طول دورۀ تحصیل آشنا خواهند شد. و در حین تحصیل دانشجو این امکان را خواهد داشت که با اقوام و ملیت های مختلف که به منظور تحصیل وارد خاک کشور فرانسه شده اند آشنائی پیدا کنید و می تواند تجربۀ بی نظیری را تجربه نماید. دانشگاه های فرانسه معمولاً به این صورت می باشند که در طول سال تحصیلی به منظور ارتقاء سطح دانشجو، سمینارها، کنفرانس و گردهمائی هائی را برگزار می نمایند علاوه بر این همواره طرح های فوق برنامه ای نظیر برنامه های ورزشی را برای داشجو به عنوان بخشی از زندگی دانشجوئی در نظر گرفته اند. البته این برنامه بسته به دانشگاه و کالجی که اقدام می نمائید متفاوت می باشد. به طور مثال تمام قصد و هدف کلیۀ کالج ها در فرانسه آموزش متقاضیان می باشد اما همواره برنامه های تفریحی را در کنار تحصیل در نظر گرفته اند. و عقیده ای که دارند این است که زندگی جنبه ای به غیر جنبۀ جدی آن دارا می باشد. و اکثر دانشگاه های فرانسه روی ورزش های مدرن بسیار تمرکز دارند که در اکثر موارد دسترسی به چنین امری نیازمند پرداخت هزینه های جداگانه می باشد.

دانشگاه ها و کالج ها در کشور فرانسه اکثراً مجهز به اینترنت می باشند و دانشجو به راحتی می تواند در ارتباط با اطلاعت روز دنیا قرار گیرند. حتی برخی از دانشگاه ها این فرصت را فراهم نمودند که دانشجو می تواند برخی از کرس های خود را به صورت آنلاین در منزل انجام نمایند. که البته این مورد را می تواند با مراجعه به سایت دانشگاه مطلع شوید. و این امر را هم در نظر داشته باشید که این امکان ممکن است در خصوص تمامی دروس قابل اعمال نباشد.

 

اما به طور کلی کشور فرانسه یکی از معتبرترین نظام های آموزشی را در تمامی سطوح تحصیلی دارا می باشد. دلایل بسیاری وجود دارد که افراد این کشور را به منظور ادامۀ تحصیل انتخاب می نمایند. با توجه به انیکه یکی از معتبر ترین نظام های آموزشی را دارا می باشد لذا تحصیل در فرانسه بسیار ارزشمند می باشد.

به عنوان یک سنت دیرین کشور فرانسه همواره پذیرای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان بوده است. اگر بخواهیم نگاهی تاریخی به این موضوع داشته باشیم، این به مسئله برمی گردد به زمان قرون وسطی و تولد سربون، اولین دانشگاه فرانسه که حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد، و دانشجویان برای ادامۀ تحصیل در رشته های تکنولوژی، پزشکی و حقوق وارد این کشور می شوند. و دانشجو، تنها مختص به کشورهای اروپائی نمی باشند و بسیاری از دانشجوها از کشورهای آسیائی و همچینن آمریکا وارد خاک کشور فرانسه می شوند. که البته در این خصوص هیچ تفاوتی میان دانشجو وجود ندارد. از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد و فرانسه همواره با فراغ بال پذیرای دانشجویان بین المللی بوده و هست.

اما در کشور فرانسه بیشتر از ۳۵۰۰ موسسه در خصوص تحصیلات عالیه فعالیت می نمایند که به تشریح آنها خواهیم پرداخت:

  • ۷۷ دانشگاه دولتی
  • یک سیستم آموزشی موازی در خصوص ادامۀ تحصیل در زمینۀ رشته های علوم، تجارت، هنر و سایر برنامه های خاص که مدرک ۵ ساله را ارائه می نمایند که معادل مدرک فوق لیسانس می باشد.
  • مورد دیگر که وجود دارد مدارس معماری می باشند
  • و آخرین مورد مدارس خاصی هستند که حدوداً به میزان ۳۰۰۰ مدرسه می باشند که موضوعات بسیاری را پیشنهاد می نمایند، از جمله مدیریت هتل داری توریسم، مدد کار اجتماعی و مواردی نظیر این مورد.

اما از مزایای دیگری که تحصیل در این کشور این است که دانشجویانی که متقاضی تحصیلات عالیه در این کشور می باشند، شرایط بسیار خوبی فراهم می باشد که به لحاظ مالی این عزیزان را حمایت و ساپورت نمایند.

 

هزینه های تحصیل در کشور فرانسه

میانگین هزینۀ تحصیل در این کشور ۱۸۷ یورو برای سال اول یعنی مقطع لیسانس می باشد و ۲۵۵ یورو برای مقطع فوق لیسانس. البته این امر را هم در نظر داشته باشید که این هزینه ها با توجه به موارد بسیاری متغییر می باشند، اما باز هزینه های تحصیل در فرانسه به نسبت بسیاری دیگر از کشورها کم هزینه تر می باشند. اما مورد دیگر هزینه های زندگی در این کشور می باشد که باز به نسبت خیلی از کشورها نظیر کشور آمریکا هزینه ها پائین تر می باشند. و به لحاظ موارد بسیاری نظیر مسکن، خوراک و یا هزینۀ تفریحات و سایر موارد به نسبت هزینه ها بسیار کمتر می باشند. اما در ادامه می پردازیم به هزینه های کلی در این کشور:

  • هزینۀ یک وعدۀ غذائی بین ۶٫۵۰ یورو تا ۱۰ یورو
  • هزینۀ یک فنجان کاپوچینو ۳ یورو
  • کوکا، پپسی ۳٫۰۰ یورو
  • هزینۀ نان ۳٫۰۰ یورو
  • یک لیتر شیر ۱٫۲۰ یورو
  • هزینۀ بنزین ۱٫۶۰
  • هزینه اینترنت ۳۰٫۰۰۰ تا ۵۰٫۰۰۰ یورو

البته باز این امر را در نظر داشته باشید که هزینه با توجه به شهری که اقدام می نمائید بسیار متغییر می باشد.

 

موسسات آموزشی در کشور فرانسه

کشور فرانسه موسسات آموزشی بسیار قوی در سراسر کشور دارا می باشد. که البته به میزان قابل توجهی در شهر پاریس مستقر می باشند. اگرچه همانطور که اشاره نمودیم تنها به این شهر منتهی نمی شوند. و با توجه به تعداد بالای کالجها دانش آموز وسعت انتخاب زیادی را پیش رو خواهد داشت. و در این خصوص اصلاً مهم نیست که به چه موضوعی علاقه مند می باشید و تمایل به ادامۀ تحصیل در چه رشته ای می باشید. به طور مثال از میان ۱۰۰ کالج برتر در دنیا ۴ تای آن متعلق به کشور فرانسه می باشد.

اما برترین دانشگاه ها در این کشور عبارتند از: دانشگاه استرازبورگ، اکل، دانشگاه پاریس تکنولوژی، دانشگاه آمریکائی پاریس و غیره.

 

تدریس به زبان فرانسه و یا انگلیسی

اقدام برای ادامۀ تحصیل در  فرانسه چه در کالج و چه در دانشگاه های فرانسه به هم به زبان فرانسوی و هم به زبان انگلیسی فراهم می باشد. و مسلماً در صورتیکه اصلاً به زبان فرانسه شخص آشنائی نداشته باشد می تواند در برخی موارد به زبان انگلیسی ادامۀ تحصیل نماید. حتی این امکان هم وجود دارد که تنها برخی از دروس را به زبان فرانسه ادامۀ تحصیل نمائید. اما به هر روی در صورتیکه بخواهید به زبان فرانسه در این کشور ادامۀ تحصیل نمائید. زبان فرانسوی زبان بسیار دلنشینی می باشد و در صورتیکه شخص به این زبان مسلط باشد می تواند تاثیر به سزائی در زندگی وی داشته باشد.علاوه بر این زمانی که شخص به منظور چه تحصیل و یا کار وارد کشوری می شود بهتر است به زبان آن کشور مسلط باشد تا بهتر بتواند خود را با محیط انطباق نماید.

 

تقسیم بندی مقاطع تحصیلی دانشگاهی در فرانسه

مقاطع تحصیلی در دانشگاه های فرانسه به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا قابل تقسیم بندی می باشد که به توضیح کوتاهی در خصوص آنها خواهیم پرداخت.

  • مقطع کارشناسی در فرانسه

این مقطع تحصیلی قابل ارائه هم در کالج و هم در دانشگاه ها می باشد. بسیاری از افراد که در کالج ها شرکت می کنند این مقطع را می گذرانند. به منظوره گذراندن مقطع کارشناسی در کشور فرانسه، شما باید دیپلم ۱۲ ساله و یا پیش دانشگاهی را دارا باشید  یا از مدرکی معادل برخوردار باشید. سال تحصیلی در کالج های فرانسه از اواسط ماه سپتامبر آغاز می شود تا انتهای ماه جون همان سال ادامه پیدا خواهد کرد. البته برخس موسسات آموزشی می باشند که موظف به ثبت نام در خلال سال تحصیلی می باشند. اگر متقاضی تحصیل در یکی ار کالج های کشور فرانسه می باشید نیاز هست تا تمامی مدارک را مورد نیاز را در خدمت داشته باشید و آنها را نهایتاً تا دو پس از زمان مقرر شده ارائه نمایند. و مسلماً هر چه سریعتر مدارک را ارائه نماید، مدرسه و یا دانشگاه سریعتر پاسخ گو خواهد بود.

اما دانشجویان می توانند در رشته هائی نظیر موارد زیر تحصیل نمایند:

پزشکی، داروسازی، تاریخ هنر، زبان شناسی، جامعه شناسی، فرهنگ کشورهای اروپائی و مدیترانه ای، فناوری اطلاعات، سینما، ارتباطات جهانی، هنرهای خلاقانه، کتابداری، مالی، ادبیات، روان شناسی، اقتصاد بین المللی، سیاست بین الملل.

البته کالج ها و دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که برنامه های تحصیلی دیگری را نیز اراده می نمایند که می توانید با انتخاب آنها در رشتۀ مورد نظر تحصیل نمائید و مدرک لیسانس خود را اخذ نمائید. اگرچه رشته های تحصیلی که در بالا به آنها اشاره نمودیم از جمله مهمترین ها می باشند.

به طور کلی به منظور ادامۀ تحصیل در مقاطع بالاتر نیاز هست که حتما مدرک فرانسوی دورۀ کارشناسی و یا مدرکی معادل آن را   اخذ نموده باشید، همچنین علاوه بر آن نیاز هست تا در امتحان ورودی مربوط به رشتۀ تحصیلی مورد نظر در کشور خود قبول شده باشید. البته در ادامه نیازمند یک سری مدارک دیگر به منظور قبولی پذیرش می باشید.

در مقابل تمامی این موارد، یک دانشجوی آینده نگر که متقاضی تحصیل در دانشگاه می باشد باید تمامی مدارک تحصیل خود را ارائه نماید. و تمامی موضوعات تحصیلی که شخص آنها را گذرانیده است باید به طور کامل در آن قید شود.

نکتۀ بسیار مهمی که وجود دارد این است که کلیۀ دانشجویان بین الملل همچنین موظف به ارائۀ مدرک زبان آیلتس و یا تافل می باشند. علاوه بر آن حتماً نیاز هست تا دانشجویان بین الملل پاسپورت معتبر خود را به همراه داشته باشند. همچنین باید چندین عکس با فرمت عکس پاسپورت خود را به همراه داشته باشند.

به منظور ثبت نام در تمامی دانشگاه ها نیاز هست تا فرم های مورد نظر را تکمیل نمائید که با مراجع به سایت دانشگاه می توانید به این فرم ها دسترسی یابید، همانگونه که متقاضی با مراجعۀ حضوری به دانشگاه هم می تواند به این مدارک دسترسی یابد. بنابراین نیاز هست تا فرمهای مربوطه را تکمیل نموده و سایر مدارک دیگری را هم که نیازمند ارائۀ آنها می باشید تهیه نموده و تقدیم دانشگاه نمائید.و تمامی مدارک را باید به قسمت ثبت نام دانشگاه ارائه دهید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که همواره دانشگاه ها مهلت زمانی را به منظور ثبت نام در نظر گرفته اند که مدارک باید حتماً در مهلت زمانی مقرر شده ارائه گردند.

 

  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور فرانسه

کشور فرانسه از شهرت به سزائی در خصوص تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی، نظیر کارشناسی ارشد، در سطح جهان برخوردار می باشد. افرادی که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از کشورهای اروپائی می باشد، اغلب کشور فرانسه را انتخاب می نمایند. و دانشجویان بین المللی حقیقتاً محسور زیبائی ها و فرهنگ این کشور می شوند و از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد لذت می برند. و شاید به جرأت بتوان گفت تحصیل در فرانسه یکی از بهترین بهترین ها می باشد. تمامی موسسات آموزش عالی از رنک بالای جهانی برخوردار می باشند و افرادی که اقدام به تحصیل در دانشگاه های این کشور می نمایند سرنوشت خود را به گونه ای منحصر به فرد دستخوش تغییر می سازند.

اما مقطع کارشناسی ارشد به سه گروه اصلی قابل تقسیم بندی می باشد:

  • Taught Masters (MAs/MScs/MEng) که با عنوان کارشناسی ارشد با حالت تدریس
  • Research Masters (MRes/ MA by Research) کارشناسی ارشد با حالت تحقیقی
  • Doctorates and PhDs دکترا

حال به توضیحی کوتاهی در خصوص هریک از این موارد خواهیم پرداخت. اما ابتدا کارشناسی ارشد با حالت تدریس:

این دوره تحصیلی، دورۀ تحصیلات عالیه ای محسوب می شود که کرس هائی که تدریس می شوند شباهت زیادی به مقطع کارشناسی دارند. تحصیل در این دوره به این صورت است که دانشجو هم باید کرس های تحصیلی و آموزشی را بگذراند هم باید در کارهای تحقیقاتی شرکت داشته باشد، علاوه بر آن باید در سمینارها و سخنرانی هائی که برگزار می شود حضور فعال داشته باشد. و دانشجویان باید در خصوص موضوعات انتخابی خود به صورت جداگانه به تحقیق بپردازند.

اما کارشناسی ارشد با حالت تحقیقاتی معمولاً به این صورت می باشد که مستقیماً ختم به دورۀ دکترا خواهد شد. دانشجویان در این مقطع ملزم به ارائه کارهای تحقیقاتی به صورت شخصی ارائه نمایند و تمرکز خود را بر روی مهارتهای تحقیقاتی متمرکز نمایند. و در نهایت باید نظر شخصی خود را در خصوص موضوع ارائه شده بیان نمایند.

دانشجویانی که تمایل به ادامۀ تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی می باشند نیاز هست تا پاسپورت معتبری را ارائه نمایند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم اطلاعاتی هر چند کوتاه در باب تحصیل در فرانسه ارائه نمائیم. تحصیل در این کشور از مزایای بسیاری برخوردار می باشد از جملۀ این موارد می تواند به هزینۀ پائین تحصیل، امکان کار در حین تحصیل و سایر موارد اشاره نمود. تحصیل در این کشور به دو زبان انگلیسی و فرانسوی مهیا می باشد اما چنانچه دانشجو تصمیم به ادامۀ تحصیل به زبان فرانسوی داشته باشد دریچۀ جدیدی را به روی خود باز نموده است. اما مقاطع عالیۀ تحصیلی در کشور فرانسه قابل تقسیم بندی به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد که در خلال مقاله به توضیح این موارد پرداختیم. اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات کامل و جامع تر در خصوص تحصیل در فرانسه پیشنهاد می نمائیم با وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در خصوص تحصیل در فرانسه هدایت و راهنمائی نمایند.

 

نگارنده: جیران تاجبخش

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *