دانشگاه استنفوردstanford university

دانشگاه استنفوردstanford university
دانشگاه استنفورد آمریکا واقع در ایالت کالیفرنیا ی کشور آمریکا ،از برترین دانشگاهها در سراسر جهان می باششد به طوری که در سال۲۰۱۵میلادی این دانشگاه در رتبه بندیQS رتبه ی هفتم را آورد و دانشگاه استنفور آمریکا در رتبه بندی shanghayرتبه ی دوم را کسب کرد. موسسین این دانشگاه لیلند استنفورد و همسرش می باشند. دانشگاه استنفوردآمریکا همواره یکی از بهترین دانشگاههای جهان می باشد و در رنکینگ جهانی دانشگاه استنفورد آمریکا همه ساله جزو ده دانشگاه برتر شناخته می شود. در این مقاله سعی بر آن داریم اطلاعاتی را در رابطه با دانشگاه استنفورد کشور آمریکا در اختیار شما قرار می دهد .
موسسین دانشگاه استنفورد چه کسانی هستند؟ دانشگاه استفورد دارای چه رشته هایی می باشد؟ هزینه ی تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه چگونه است؟ هزینه ی تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه استنفورد چگونه است؟ تاریخ شروع کورس های تحصیلی در دانشگاه استنفورد چه زمانی می باشد؟شرایط پذیرش دانشگاه استنفورد چیست؟رشته هایی که متضمن پیش نیاز هستند در کشور آمریکا کدامند؟

افراد مشهور ایرانی وجود دارند که در دانشگاه استنفورد به تحصیل پرداخته اند عبارتند از : خانم مریم میرزاخانی،که اولین برنده ی مدال فیلدز در مسابقات ریاضیات بوده و آقای امیر کردستانی مدیر مالی شرکت گوگل می باشند.افراد بسیاری در سراسر جهان علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه می باشند و هر سال با شروع کورس های تحصیلی دانشگاه استفورد پذیرای داوطلبان فراوانی از سراسر جهان می شود.

دانشکده های دانشگاه استنفورد عبارتند از:

تجارت خاک،انرژی،محیط زیست مهندسی
آموزش حقوق پزشکی

شروع کورس های دانشگاه استنفورد در مقطع کارشناسی به این صورت می باشد:
۱۵اکتبر ۳ژانویه
۱نوامبر ۱۵مارس
۱دسامبر

در جدول ذیل رشته های موجود در دانشگاه استنفورد را برای شما آورده ایم:

مردم شناسی فضانوردی مهندسی الکترونیک زبان انگلیسی پزشکی تطبیقی تاریخ پزشکی چشم پزشکی
هنر و تاریخ فیزیک کاربردی زبان شناسی
اقتصاد حقوق
مطالعات آلمانی مهندسی مکانیک پزشکی زنان
اصول تجارت مهندسی عمران و سازه های محیطی زبان ایتالیایی و فرانسوی زبان های آسیای شرقی
مطالعات مذهبی زبان عبری و آمریکای لاتین فیزیک نجومی و فیزیک ذرات عصب و علوم عصب شناسی
زیست شناسی شیمی ادبیات باستانی تربیت معلم جامعه شناسی استاتیک علوم مدیریت و مهندسی پزشک کودکان جراحی ترمیمی استخوان
هوشبری مهندسی شیمی مهندسی منابع انرژی پوست شناسی اورولوژی فرهنگ شناسی موسیقی جراحی اعصاب
زیست شناسی پیشرفته جراحی قلب علوم زمین شناسی علوم کامپیوتر مطالعات بیمه و سلامت ریاضیات ایمنی شناسی و میکروب شناسی
فلسفه
ادبیات تطبیقی ارتباطات ژنتیک شیمی ژئوفیزیک زبان شناسی عصب شناسی پزشکی گوش،حلق،بینی

لازم به ذکر است که بدانید تحصیل در رشته ی پزشکی و حقوق در هر یک از دانشگاههای کشور آمریکا متضمن گذراندن دئره ای به طول مدت ۴ سال است که در رشته ی پزشکی فرد باید به مدت ۴ سال در رشته های شیمی و زیست شناسی تحصیل بنمایدبعد اگر در امتحان مخصوص پزشکی قبول شد می تواند به تحصیل در رشته ی پزشکی بپردازد.
پزشک های ایرانی که می خواهند وارد مقطع دکتری در کشور آمریکا شوند باید آزمون مخصوص رشته ی خود
usmle)) هست را بدهند.
این امتحان معادل سازی برای رشته ی مهندسی نیز وجود دارد کسانی که در ایران مهندسی در رشته ی خود را گرفته و قصد دارند در کشور آمریکا فوق بخوانند باید امتحان GRE را ارائه دهند.
و کسانی که رشته ی مدیریت خوانده و قصد ادامه ی تحصیل در کشور امریکا را دارند باید امتحانGMAT را ارائه دهند.
و دانشجویان رشته ی حقوق نیز برای ادامه ی تحصیل در مقطع فوق لیسانس آزمون LSAT می دهند.

دوره های لیسانس در کشور امریکا ۴ ساله ،فوق لیسانس ۲ ساله و دکتری بین ۳تا ۵ سال می باشد.

فرم admission یا پذیرش دانشگاه استنفورد
در دانشگاه استنفورد به دانشجویان کمک هزینه ی مالی تعلق می گیرد اما اعطای این کمک هزینه شروطی دارد.
فرد پذیرقته شده باید پیش از شروع کلاس ها و قبل از ورود به دانشگاه درخواست خود مبنی بر کمک هزینه ی مالی را به دانشگاه استنفورد ارائه داده تا مسئولین وضعیت فرد دانشجو را از نظر اقتصادی بررسی کرده و به وی کمک هزینه اعطا کنند.
مهلت ارائه ی این درخواست به دانشگاه استنفورد نباید به تعویق بیفتد در اینصورت دانشگاه استنفورد درخواست فرد را مورد قبول قرار نمی دهد.
فرم admission در دانشگاه استنفورد برای دانشجویان ایرانی گذاشته شده است که به این صورت می باشد:
در ابتدا به فرد خوش آمدگویی شده و بعد فرد را زمینه ی ثبت نام و انجام مراحل ان راهنمایی کامل کرده اند : ۱-اول این که پیشنهاد کرده است کتابچه ی راهنمای دانشگاه استنفورد را دقیق و منظم مطالعه کنند.
۲-برای انجام امور ثبت نامی در دانشگاه استنفورد اول باید توجه داشته باشید که sunet id را دارا باشید بعد به سایت http://axess.stanford.edu مراجعه کرده و وارد و امور ثبت نامی خود را انجام دهید.
۳-اگر شما آیدی sunet را ایجاد نکنید به هیچ AXESSشوید عنوان نمی توانید از خدمات دانشگاه استنفورد استفاده کنید پس اولین کار شما ساخت آیدی SUNETباشد.
۴-باید به این امر توجه داسته باشید که نام و نام خانوادگی و تمام مدارک شناسایی شده در تمام مدارکتان دقیقا مثل گذرنامه تان باشد و تفتوتی نداشته باشد.
۵-بسیار حواستان باشد که هر روز STANFOR MAIL BOX خود را چک بفرمایید زیرا در صورت اینکه به شما ایمیلی ارسال شود و شما ومطالعه نکرده باشید این خطا از شما پذیرفته نخواهد شد و شما موظف به چک کردن همه روزه ی آن هستید.
۶-حتما فرم i94خود را به هنگام ثبت نام در دانشگاه به همراه خود داشته باشید و به طور کامل آن را تکمیل نمایید .
اگر این فرم را در دست نداشته باشید به منزله ی ورود غیرقانونی شما به کشور آمریکا محسوب می شود زیرا این فرم نشان دهنده ی ورود قانونی شما به این کشور است.
برای شما نمونه ای از فرم i94 را در ذیل قرار می دهیم:

۷-توجه داشته باشید فرم هایی که شما در کشور امریکا پر می کنید علاوه بر نام و نام خانوادگی قسمتی دیگر دارند که در زبان فارسی برای آن عبارت معادل فارسی نداریم و آن middle nameمی باشد.
۸-به شما توصیه می شود کتب خود را از محل زندگی خود تا ن کشور آمریکا حمل ننمایید زیرا دانشگاه استنفورد کتابخانه هایی دارد که در سطح جهان از بهترین و کامل ترین کتابخانه ها محسوب می شود و شما می توانید از امکانات آن استفاده نمایید.
۹-اگر درباره ی محل زندگی خود در کشور آمریکا دچار استرس و تشویش هستید ما به شما اطمینان کامل را در این باره زمانی که ئر کشور خود هستید اعطا می کنیم. شما می توانید به آدرس اینترنتی http://www.stanford.edu/dept/hds/.shs/gradhousing رفته و از آدرس محل زندگی و خوابگاه خود مطلع شوید.
به یاد داشته باشید مدارک خود را فراموش نکنید و یا در هنگام تحویل دهی بار آنجا نگذارید که این مدارک عبارتند از:
نامه استاد راهنما (admission letter)
نامه پذیرش (i-20)
مدارک نشان دهنده ی تمکن مالی
Funding
تمامی مدارکی که دانشگاه استنفورد برای شما ارسال نموده است
آدرس محل سکونت
۱۰- دانشگاه استنفورد برنامه ی جالب و لذت بخش و مفیدی را برای دانشجویان تازه وارد در نظر گرفته است و آن homestay می باشد . این برنامه به اینگونه است که زمانی که دانشجو وارد کشور آمریکا برای تحصیل می شود و مراحل ثبت نام خود را در دانشگاه به انجام می رساند، پیش از شروع کلاس ها فرد می تواند با یک خانواده ی محلی به مدت یک هفته معاشرت بنماید تا هم کمی زبان وی تقویت شود و هم با آداب و رسوم مردم آن کشور آشنایی کامل پیدا کند.
۱۱- بهتر است با خود لوازم برقی به همراه نیاورید زیرا لوازم برقی مانند کامپیوتر در کشور آمریکا با قیمت مناسب تری از ایران یافت می شود.
۱۲-دانشجویان عزیزی که پذیرش دانشگاه استنفورد را گرفته اند حتما در نظر داشته باشید که شهریه ی هر ترم در این دانشگاه در حدرد ۱۲۰۰۰ یورو می باشد پس سعی کنید از این دانشگاه کمک هزینه ی مالی گرفته و تا اطمینان خاطر از این بابت ندارید به این کشور نیامده تا زمانی که خودتان تمکن مالی پرداخت این شهریه را پیدا کنید.
۱۳-اگر موفق به اخذ پذیرش و همچنین اخذ کمک هزینه ی مالی از دانشگاه استنفورد شدید باز با خود ۲۰۰۰ دلار به همراه داشته باشید زیرا پرداخت حقوقتان از دانشگاه استنفورد دو یا سه هفته به تعویق می افتد.
۱۴-توجه داشته باشید که یکی از مهمترین مراحل ثبت نام شما ارائه ی مدارک پزشکی که تضمین کننده ی سلامت شماست می باشد و این مدارک و آزمایشات در کشور آمریکا صورت می گیرد و شما نمی توانید به اینکه در ایران واکسیناسیون شده اید استناد کنید و این امر در درمانگاه دانشگاه vaden health center انجام می شود.
۱۵-دانشگاه استنفورد به شما بیمه ی پزشکی اهدا می کند اما این را بدانید که این بیمه هزینه های دندانپزشکی و چشم پزشکی شما را متقبل نمی شود پس بهتر است قبل از ورود به این کشور بیماری های دندان وچشم خود را با مراجعه به پزشک مربوطه درمان نمایید.
۱۶-توجه داشته باشید که آب و هوای استنفورد بسیار متغیر می باشد این امر برای اقامت شما بسیار مهم است و تا زمانی که شما نتوانید خود را با ان وفق دهید نمی توانید در آنجا به تحصیل و زندگی بپردازید . استنفورد آبو هوای معتدلی دارد تابستان های گرم که حداکثر دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد و زمستان های سرد که حداقل دمای هوا به ۰ درجه سانتی گراد می رسد.
در نهایت میتوان گفت با توجه به رتبه بندی و رنکینگ خوب جهانی این دانشگاه اکثر افراد علاقه مند هستند که به تحصیل در دانشگاه استنفورد بپردازند اما باید در نظر داشت که برای ورود به این دانشگاه هم باید دارای معدل بالای دیپلم و هم باید از سطح زبان بالایی برخوردار باشید. در نهایت پیشنهاد می نمائیم برای کسب اطلاعات کامل تر با موسسات حقوقی تماس حاصل فرمائید تا شما را در مسیر صحیح مهاجرت راهنمائی نمائیم.

سپیده ایمانعلی زاده

منابع

www.wikipedia.stanford

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *