پناهندگی در اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی

آیا به دنبال پناهندگی در اسلواکی هستید ؟  آیا از قوانین پناهندگی در اسلواکی آگاه هستید ؟ آیا از مشکلات و دشواریهای پناهندگی در اسلواکی آگاهی دارید ؟ آیا از مراحل اخذ پناهندگی در اسلواکی اطلاع دارید ؟ پناهندگی در اسلواکی یکی از راه های مهاجرت به این کشور است . افرادی که قصد پناهندگی در اسلواکی و یا هر کشور دیگری را دارند , باید از خطرات و عواقب آن نیز آگاه باشند . ما در این مقاله سعی بر شناساندن پناهندگی در اسلواکی داریم . شما می توانید از راه های دیگر مهاجرت نظیر مهاجرت کاری به  اسلواکی  و مهاجرت سرمایه گذاری به  اسلواکی نیز اقدام نمایید و همچنین می توانید تمامی سوالات خود راجع به پناهندگی در اسلواکی را از وکیل مهاجرت به  اسلواکی جویا شوید .

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

کشور اسلواکی در سال ۱۹۹۳ کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل ۱۹۶۷ را پذیرفت . قوانین ملی در رابطه با پناهندگان از اول در قانون پناهندگی گنجانده شد و از ۱ ژانویه ۱۹۹۶ به مرحله اجرا درامد . UNHCR این قانون را به عنوان پیشرفتی بر قانون سابق در رابطه با وضعیت قانونی پناهندگان در نظر گرفت و آن را امکانی برای افراد خارجی در اخذ پناهندگی در جمهوری اسلواکی به دلایل بشردوستانه در نظر گرفت . قانون NE283/1995 نه تنها در راستای کنوانسیون ژنو بوده است , بلکه با اعلامیه عمومی حقوق بشر، کنوانسیون اروپایی برای حمایت از آزادی های اساسی و حقوق بشر، موافقت نامه ۱۹۵۹ مربوط به حقوق کودکان و موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه ومعاهدات بین اسلواکی و کشورهای همسایه هم سو می باشد .

قانون جدید در رابطه با پناهندگان امکان فرایندی منحصر به فرد را برای پناهندگان فراهم می کند . دفتر مهاجرت وزارت کشور اولین قدم در این فرایند می باشد . وزارت کشور امکان تجدید نظر را نیز فراهم می آورد . تجدید نظرهای بعدی نیز علیه رای تجدید نظر می تواند به دادگاه دیوان عالی جمهوری اسلواک تقدیم شود .

مسئولیت بررسی درخواست ها

درخواست پناهندگی و شرایط در کشوری که فرد تبعه آنجا می باشد توسط وزارت امور خارجه ، UNHCR و دفتر کنسولگری با دقت مورد بررسی قرار می گیرد . کیسی که فرد ارائه می نماید باید با شرایط کشور متبوعش منطبق بوده و صحت داشته باشد . اشخاص مشخص و کاملا متخصصی نسبت به مسائل مربوط به کشورها کیس را بررسی کرده و نتیجه را به مسئولینی که تصمیم نهایی را می گیریند گزارش می نمایند . در طول زمانی که وضعیت پناهندگی مورد بررسی قرار می گیرد ، متقاضیان در قرنطینه پزشکی در کمپی در Adamovدر Gbely نگهداری می شوند . در طول این مدت ، آزادی رفت آمد برای آنان به دلایل پزشکی محدود است . بعد از اتمام دوران قرنطینه ، متقاضی می تواند کمپ را برای مدت مشخصی ترک نماید .

مصاحبه

اولین مصاحبه با افراد در دفتر مهاجرت برگزار می شود . در صورت رد شدن درخواست ، افرادی که نسبت به رای درخواست تجدید نظر کنند ، به کمپی در برتزووا(brezova) در bradlom منتقل می شوند. در طول این زمان ، هزینه های مکان وغذا بر عهده دفتر مهاجرت است . بر اساس قانون ، تصمیم توسط وزارت خانه در ۹۰ روز گرفته می شود . این مدت زمان ممکن است توسط وزارت خانه تمدید بشود .

در صورتی که نتیجه بررسی منفی باشد ,  متقاضی می تواند درخواست تجدید نظر خود را به وزارت کشور ارائه بدهد که نتیجه آن معمولا ظرف مدت ۶۰ روز به فرد ابلاغ می گردد . این تصمیم می تواند به دیوان عالی یا دادگاه عالی جهت فرجام خواهی ارائه شود . در صورتی که از نظر وزارتخانه مربوطه درخواست متقاضی باشد نتیجه ظرف مدت ۷ روز به وی ابلاغ می گردد . این نتیجه می تواند مورد تجدید نظر ظرف مدت ۳ روز قرار گرفته و تصمیم هر چه که باشد لازم الاجرا است و دیگرقابل تجدید نظر نیست .

نقش کمیساری عالی پناهندگی سازمان ملل

یک نماینده از سوی UNHCR  ممکن است در بررسی کیس شرکت کند. وظیفه این نماینده ارائه نقطه نظرهای قانونی و اطلاعاتی در باب مطبوع متقاضی بوده و به آموزش قضات تصمیم گیرنده در پرونده می پردازد . در صورتی که کیس متقاضی مورد قبول واقع شود ، شخص پناهنده در مرکزی به نام  ZVOLEN به مدت حداکثر ۶ ماه نگه داری خواهد شد ، در این مدت پناهندگان از کمک هایی در باب یافتن کار ، اجاره یک آپارتمان ویا دیگر خدمات اجتماعی بر خوردار می گردند . پناهندگانی که کیس آنها مورد قبول واقع  می شود , به صورت خود کار اجازه اقامتی به صورت مدتی نا معلوم داده خواهد شد که آنها در شرایطی برابر با شهروند اسلواک قرار می گیرند .

البته این برابری حقوق در مواردی هم چون حق رای و خدمت سربازی صدق نخواهد کرد . بزرگترین مشکلی که متقاضیان پناهندگی با آن رو به رو می  , آگاهی فرایند بررسی کیس آنها می باشد ، بر طبق قانون جدید پناهندگان nE283/95 ، متقاضیان باید ظرف مدت ۲۴ ساعت از ورودشان به خاک اسلواکی درخواست پناهندگی خود را ارائه نمایند (ماده B(2)4)البته بعضی قوانین داخلی وزارت کشور این مدت زمان را کاهش می دهد .

پلیس مرزی و اتباع خارجی وظیفه تعیین امکان دسترسی به فرایند بررسی کیس را بر عهده دارد . عدم دسترسی به پرونده به معنای عدم امکان درخواست تجدید نظر می باشد . تصمیمات گرفته شده به صورت مکتوب ارائه نمی گردند . کمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR) در بسیاری کیس ها که متقاضیان درخواست پناهندگی به این سازمان داده اند و به پلیس مرزی و اتباع خارجی ارجاع داده شده اند مداخله نموده است که آنجا یا کیس آنها رد شده وبا به مدت ۳۰ روز در بازداشتگاه محبوس گشته اند .

بسیاری از کیس ها به دادگاه اساسی اسلواکی قبل از اداره مهاجرت ارائه شده اند و پلیس مرزی برای سهولت کارمندان خود به آنها اجازه رد تقاضا را به جهت منقضی شدنن مدت ۲۴ ساعته برای ارائه درخواست می دهد . به علاوه پلیس مرزی در حال حاضر می باید نتایج تصمیم گیری را به صورت کتبی ارائه نمایند . با انتقاد UNHCR   از مدت زمان محدود ۲۴ساعته علی رغم شرایط مخففه برای تمدید این مهلت در بسیاری از کیس ها (بسته شدن ، خستگی های فکری و فیزیکی ، شرایط آب و هوایی بسیار بد ، محدودیت های زبانی) ،در آینده ای نه چندان دور امید به تغییر شرایط می رود .

 

در پایان از مطالب گفته شده می توان پی به این نکات برد که پناهندگی در اسلواکی راه مناسبی برای مهاجرت به اسلواکی نمی باشد و افرادی که قصد پناهندگی در اسلواکی را دارند باید از قبل از اقدام در این زمینه از معایب و مشکلات این امر آگاهی داشته باشند . ما در این مقاله سعی نمودیم به بررسی پناهندگی در اسلواکی بپردازیم . شما چنانچه خواهان اطلاعات بیشتری در زمینه پناهندگی در اسلواکی هستید , می توانید از وکیل مهاجرت به اسلواکی کمک بگیرید .

نگارنده: سعید آزاد

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *