پناهندگی در اتریش

 پناهندگی در اتریش

مقدمه

پناهندگی یکی از طرق مهاجرت می باشد. و امروزه با توجه به بحران هائی که در سطح جهان شاهد آن می باشیم، یکی از پرطرفدارترین ها به حساب می آید. کشور اتریش هم از این امر مستثنی نمی باشد و پناهندگی در اتریش امری است که بسیاری از افراد به دنبال کسب آن می باشد. لذا بر آن شدیم با وجود اینکه این امر هیچ گاه از جانب وکلای حقوقی پیشنهاد نمی شود، اما تا حدودی به مسئلۀ پناهندگی در اتریش بپردازیم.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

اما به منظور کسب اطلاعات در خصوص قوانین کشور مربوطه در امر پناهندگی در اتریش پیشنهاد می نمائیم با وکلا و مشاورین ارشد حقوق تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در مسیر صحیح پناهندگی در اتریش راهنمائی و هدایت نمایند. چرا که امور مهاجرتی از جمله اموری می باشد که تنها در حیطۀ تخصص یک وکیل مهاجرت می باشد.

اما در نهایت این امر را در نظر داشته باشید که همواره پناهندگی به سایر کشورها و به طریق اولی پناهندگی در اتریش باید قدم آخر در نظر گرفته شود. درست است که این امر در نهایت ممکن است منجر به اخذ تابعیت کشور مربوطه شود اما هیچگاه توصیه نمی شود. و همواره مهاجرت تحصیلی به سایر کشورها ویا مهاجرت کاری و همچنین سرمایه گذاری در کشورها از سوی وکلای مهاجرتی توصیه و تاکید می شوند. شاید از سوی متقاضیان امر مهاجرت گاه این ادعا بیان شود که سایر طرق مهاجرتی هزینه بر می باشند به همین دلیل تصمیم به اقامت در کشور از طریق پناهندگی نموده اند اما این امر دلیل قانع کننده ای نمی باشد  به طور مثال گاهاً ادعا می شود که تحصیل در کشور دیگر هزینه بر است و شخص توان پرداخت هزینه تحصیل در کشور مورد نظر را ندارد اما در این میان می توان به کشورهائی مهاجرت نمود که بتوان از دانشگاه های دولتی پذیرش را اخذ نمود و به گونه ای از تحصیل رایگان در این کشور استفاده نمود و یا از بورسیه های تحصیلی استفاده نمود.

اما دلیل بیان تمامی این موارد این است که پناهندگی و به طریق اولی پناهندگی در اتریش به هیچ عنوان توصیه نمی شود و تنها شخص در صورتی موفق به کسب پناهندگی در اتریش خواهد شد که بتواند دلایل قانع کننده ای را ارائه نماید.

اما در ادامه می پردازیم به نکات مهم پناهندگی در اتریش و در ابتدا بهتر است بدانیم که اصلاً پناهنده کیست و این عنوان به چه شخصی تعلق می گیرد.

 

پناهنده کیست

پناهنده شخصی است که بنا به دلایل اعتقادی، مذهبی، سیاسی، قبیله ای و یا عضویت در یک گروه خاص مجبور به ترک موطن اصلی خود می باشد. مطابق با کنوانسیون ژنو ۱۹۵۱ در خصوص امور پناهندگی که حدود ۱۵۰ کشور به این کنوانسیون پیوسته اند، که شامل اکثر کشورهای اروپائی، استرالیا و غیره می شوند، اجباری هست که تمامی کشورهای عضو و امضاء کنندۀ این کنوانسیون پذیرای پناهجوئی که بنا به دلایل مذکور مجبور به فرار از کشور خود شده اند، باشند. در صورتیکه در حین پروسه مشخص شود که شخص مستحق دریافت عنوان پناهندگی می باشد، این عنوان به شخص اعطا خواهد شد.

تفاوت شخص پناهنده با مهاجر در این است که، مهاجر به صورت داوطلبانه به کشور دیگر مهاجرت می نماید و اینکه از سوی دولت خود تهدید جانی و یا مالی علیه خود نمی بیند و تحت پیگرد از سوی دولت خود نمی باشد. و در واقع بنا به دلایل کاری، تحصیلی و یا سایر موارد به کشور دیگر مهاجرت می نمایند.

 

قوانین جدید تصویب شده از سوی دولت اتریش در باب امور پناهندگان

پیرو مسئلۀ پناهندگی در اتریش، مجلس اتریش به تازگی قوانینی را در خصوص امور پناهندگان به تصویب رسانده که به موجب آنها پروسۀ رسیدگی به پروندۀ پناهندگی به مدت ۷۲ روز تعیین شده است. در طول مدت رسیدگی مقامات صالحه می توانند نظر به رد پرونده و به طریق اولی درخواست خروج شخص از خاک اتریش را بنمایند و یا مدت زمان بیشتری را در اختیار فرد قرار دهند به منظور ارائۀ توضیحات بیشتر. اگرچه این قانون موافقان و مخالفانی داشته اما، وزیر کشور آقای ارنست استراسر، که رسیدگی به امور پناهندگان بخشی از وظایف وی می باشد، از وضع قانون مذکور حمایت نموده و اذعان داشته که تصمیمات در خصوص پروندۀ پناهندگان با شتاب و سرعت بیشتر صورت می پذیرد.

اگرچه در سالهای اخیر کشورهای اروپائی روند ثابتی را به لحاظ پذیرش تعداد پناهندگان در نظر گرفته است، اما بنابر آمارهای ارائه شده اتریش در این زمینه روند رو به رشدی را داشته است. و مطابق با داده های ارائه شده از سوی کمیسیونر ارشد سازمان ملل متحد در خصوص امور پناهندگان، کشورهائی نظیر آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و اتریش روند رو به رشدی را در این زمینه داشته اند به گونه ای که این روند  ۵ درصدی در سال ۲۰۰۱، به ۶ درصد در سال ۲۰۰۲ افزایش یافته است. و در واقع در میان کشورهای اروپائی، اتریش چهارمین کشور در جذب پناهنده می باشد. به گونه ای که در سال ۲۰۰۲ حدود ۳۶٫۴۰۰ پناهجو را پذیرا بوده است.

اما در نهایت قوانین جدید وضع شده شانس ورود پناهندگان را از مرز این کشور بسیار محدود ساخته و به گونه ای مانع این امر شده است. و تنها مسیر اقدام تنها به فرودگاه و ادارۀ مهاجرت ختم شده است. به گفتۀ متخصصان این امر باعث کاهش اموری نظیر قاچاق انسان و همچنین مهاجرت غیرقانونی خواهد شد.

 

برنامۀ fast-track یا مسیر سریع

منظور و هدف از این برنامه این است که به پرونده های پناهندگی با سرعت بیشتری رسیدگی نمایند که این مدت زمان تا ۳ ماه تقلیل یافته است. البته در خصوص برخی از کشورها این مدت به کمتر از یک هفته نیز کاهش می یابد. آخرین پرونده ای  که بنا به برنامۀ fast-track به نتبجه رسید مربوط به سال ۲۰۱۱ می باشد که در تابستان ۲۰۱۱ آغاز شد و به مدت ۵ ماه ادامه یافت مطابق با این برنامه پناهجویان از کشورهائی نظیر افغانستان، پاکستان و بنگلادش پذیرفته شده است. البته پروسۀ رسیدگی از سوی دادگاه امور پناهندگی اولویت بندی می شود. اما مطابق با ورود پناهجویان سوری که در اتریش اسکان یافتند، وزیر کشور اذعان داشت که به محض ورود این افراد عنوان پناهندگی فوراً به شخص تعلق می گیرد. و مطابق با این برنامه در سال ۲۰۱۴ اکثر پناهجویانی که وارد اتریش شدند عنوان پناهندگی را در عرض چند روز کسب نمودند. و بسیاری از افراد سوری که به صورت شخصی وارد خاک اتریش شدند سریعاً جواب مثبت را دریافت نمودند. اما این در حالی است که برخی دیگر چندین ماه حتی برای وقت مصاحبه در انتظار بودند.

 

بررسی قانون دوبلین

مطابق با قوانین و مقررات مربوط به پناهندگی در اتریش، یک بحثی که در خصوص تفسیر مادۀ ۲۰ وجود دارد، تفسیر قانون دوبلین می باشد. مطابق با این قانون هر شخص متقاضی پناهنده در هر کجا که فرم درخواست پناهندگی را تحویل نموده باشد، باید در همان کشور منتظر رسیدگی به پروندۀ خود باشد. و بخش کنترل مرزها که از ورود پناهجویان به این طریق ممانعت به عمل می آورد، کشورهای همسایه نظیر ایتالیا و همچنین اسلونی را در خصوص این امر مسئول می سازد. و متخصصین امر اعتقادشان بر این است که این قواعد تنها زمانی عملاً کاربرد خواهد داشت که بخش کنترل مرزها وظایف خود را در این زمینه به خوبی اجرا نمایند. و در صورتیکه کشورهای ایتالیا و همچنین اسلونی خلاف چنین امری اقدام نمایند مسئول خواهند بود.

 

انجام مصاحبۀ شخصی

کلیۀ پناهجویانی که وارد خاک کشور اتریش می شوند باید در مصاحبۀ شخصی به منظور بررسی شرایط برگزار می کند. و به طور کلی پس از اینکه شخص متقاضی پناهندگی مدارک و فرم درخواستی خود را ارائه نماید سپس در مدت زمان کوتاهی پس از آن باید در مصاحبۀ حضوری شرکت نمایند. در این مرحله دلایل و اظهارات شخص به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت قاضی با توجه به دلایل ارائه شده در خصوص قبول یا رد پرونده تصمیم گیری می نماید. شخص پناهنده ممکن است همراهانی هم داشته باشند، اما مسئله ای که هست این است که کودکانی که بدون همراه می باشند، بدون حضور یک نماینده و یا قیم نمی توانند مورد مصاحبه قرار گیرند.

در صورتیکه پناهجو بنا به مسائلی نظیر تجاوز اقدام به پناهندگی نموده باشد، در این صورت مصاحبه می تواند از سوی یک هم جنس با وی صورت پذیرد، و مقامات موظف هستند وی را در خصوص این موضوع مطلع سازند. البته این مسئله و این درخواست باید در فرم مربوطه قید شود تا قاضی دادگاه شخص هم جنس با متقاضی در نظر گرفته شود.

در خصوص زبان مصاحبه هم که سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول داشته باید به اطلاع رسانیم که مصاحبه می تواند به هر زبانی که متقاضی پناهندگی راحت باشد صورت می پذیرد. و در همان ابتدای مصاحبه از شخص پرسیده می شود که آیا کاملاً متوجه صحبتها و سوالات پرسیده شده می شود یا خیر.

 

تجدید نظرخواهی

تقاضای تجدید نظر خواهی باید ظرف مهلت ۲ هفته ارائه و صادر شود و تمامی پروندها به دادگاه فدرال اداری صادر خواهد شد. دادگاه ممکن است نظر اولیۀ خود را ظرف مهلت ۲ ماه صادر نماید که البته این نظر اولیه هر زمان می تواند تغییر یابد. اما در چه مواردی تقاضای پناهندگی رد خواهد شد:

  • شخص متقاضی از کشورهائی وارد شده باشد که امنیت در آنجا حکم فرما می باشد
  • در زمان درخواست پناهندگی شخص حداقل از سه ماه قبل در خاک کشور اتریش حضور داشته باشد
  • متقاضی سعی بر پنهان کردن هویت اصلی خود و یا ملیت و سایر عوامل داشته باشد
  • متقاضی نتواند دلیل قانع کننده ای مبنی بر تعقیب و تهدید جانی و مالی علیه خود ارائه نماید.
  • دلایلی که شخص ارائه می نماید با آنچه که در واقعیت می باشد کاملاً مغایرت داشته باشد

در صورت وجود این عوامل تقاضای پناهندگی رد خواهد شد اما همانطور که اشاره  نمودیم امکان تجدید نظر خواهی وجود دارد. که از سوی مقامات صالحه این امر انجام پذیر خواهد بود که در این خصوص هر گروه برای کشوری خاص در نظر گرفته شده اند. و در این زمینه مقام رسیدگی کننده ممکن است متقاضی به منظور رسیدگی های بیشتر بخواهد که مدارک و دلایل بیشتری را ارائه نماید.

 

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت که کشور اتریش در مسئله جذب پناهجو در سالهای اخیر همواره در صدر کشورهای اروپائی قرار داشته به گونه ای که چهارمین کشور در میان کلیۀ کشورهای اروپائی می باشد. اما مسئله ای که با توجه به وضع قوانین و مقررات جدید در نظر گرفته شده است این است که در حال حاضر این کشور پناهجویان را تنها از مسیر فرودگاه و یا مراجعۀ مستقیم به ادارۀ امور مهاجرت پذیرا خواهد بود که این روند از ورود غیرقانونی افراد و هنچنین قاچاق انسان جلوگیری به عمل آورده است. مطابق با قانون دوبلین هم که پذیرفته شده از ناحیۀ کشورهای حوزۀ اروپا می باشد تنها در کشوری که پرونده پذیرفته شده است باید پرسه رسیدگی شود و شخص نمی تواند به کشور دیگری مراجعه نمایند.

نکتۀ دیگر که در خصوص پناهندگی اتریش وجود دارد این است که با توجه به برنامۀ fast-track که دولت اتریش در نظر گرفته است رسیدگی به پروندۀ پناهجویان خیلی سریعتر از قبل انجام می گیرد و شخص سریع تر از قبل موفق به دریافت پناهندگی در اتریش خواهد شد.

در انتها پس از اینکه شخص تقاضای پناهندگی خود را ارسال می نماید نوبت به انجام مصاحبه می رسد که پس از آن دلایل ارائه شده مورد بررسی قرار می گیرد که در صورت رد تقاضا امکان تجدید نظر خواهی نیز موجود می باشد. و در صورتی که دلایل ارائه شده مورد پذیرش قرار گیرند شخص موفق به کسب پناهندگی در اتریش خواهد شد.

اما به طور کلی همانطور که قبلاً هم اشاره نمودیم پناهندگی و به طریق اولی پناهندگی در اتریش به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. و در نهایت برای کسب اطلاعات جامع و کامل تر پیشنهاد می نمائیم با وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را به طور کامل در خصوص پناهندگی در اتریش راهنمائی و هدایت نمایند.

 

نگارنده: جیران تاجبخش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *