کار در استرالیا

کار در استرالیا

درسالهای اخیرکشوراسترالیا مورد توجه بسیاری از مهاجرین ایرانی بوده است. برنامه مهاجرت استرالیا، ویزاهای کاری مختلفی را ارائه می دهد، بطوریکه متقاضیان متخصص با توانایی های مختلف، از افراد تاجر گرفته تا متخصصین برای مهاجرت به این کشور پذیرفته می شوند. تقریبآ اکثر افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند گذری هم به قوانین مهاجرتی استرالیا زده اند تا شانس پذیرفته شدن در این کشور را محک زنند. بسیاری از کارشناسان کار در استرالیا را پیشنهاد میدهند. حال چرا کار در استرالیا؟ شرایط پایه و لازم جهت کار در استرالیا چیست؟ متقاضی مهاجرت چگونه میتواند ویزای کار استرالیا را کسب نماید؟ چگونه میتوان بواسطه ویزای کار استرالیا به اقامت دائم این کشوررسید؟ پس از راهیابی به این کشور از چه طرقی میتوان اقدام برای پیداکردن کار در استرالیا نمود؟

استرالیا کشوری با مساحتی بیش از ۵/۴ برابر ایران که در نیمکره جنوبی زمین واقع است و به همین دلیل با ایران اختلاف فصل دارد (در هنگام تابستان در ایران، در استرالیا زمستان است و برعکس)… پایتخت استرالیا ، شهر کانبرا میباشد، هرچند جمعیت عظیمی بالغ بر۲۰ میلیون نفر بطور عمده درشهرهای ساحلی بزرگ مانند سیدنی , ملبورن , بریزبن , پرت و آدلاید تمرکز یافته اند. استرالیا یکی از مهاجرخیز ترین کشورهای دنیا و هر ساله هزاران نفر از اقصی نقاط دنیا به دلیل آب و هوای مطلوب ، موقعیت های شغلی فراوان و خدمات اجتماعی و درمانی مناسب و …  به این کشور مهاجرت می کنند. استرالیا چهارمین کشور شاد دنیا بر اساس شاخص رفاه ۲۰۱۲ است. اکثر شهرهای بزرگ استرالیا مثل سیدنی ، ملبورن و پرت جزو بهترین شهرهای دنیا از نظر سطح زندگی می باشند. مطمئن باشید که از اقامت در استرالیا لذت خواهید برد. اما واقعیت آن است که شرایط به اینگونه هم نیست که هر مهاجر متخصص جدید الورود به استرالیا به راحتی و بزودی مشغول کار در استرالیا گردد.

پس در نوشتار زیر مختصری اطلاعات مهاجرت کاری به استرالیا و ویزای تخصص را برای شما قرار داده ایم تا در امر مهاجرت به استرالیا و ویزای کار استرالیا شما دوست عزیز را یاری رسانده باشیم.

شرایط مشترک برای داوطلبین این نوع ویزای کاری استرالیا عبارتند از:

  • داشتن شرایط سنی زیر ۵۰ سال
  • داشتن مدرک زبان آیلتس
  • داشتن سابقه کاردر استرالیا یا خارج آن
  • انجام ارزشيابي مدارك تحصيلي توسط سازمانهاي مربوطه در استراليا

اگر پرونده شما با موفقيت مراحل خود را سپرِي کند به شما ويزای اقامت دائم استرالیا (Permanent Residency) تعلق خواهد گرفت. دارندگان این ویزا به همراه کلیه ی اعضای خانواده ی تحت تکفل خود (همسر و فرزندان) بصورت دائمی در استرالیا می توانند زندگی، کار و تحصيل نمایید.

ويزاهاي افراد متخصص و ماهر در راستای ویزای کاری استرالیا به چند گروه زير تقسيم مي شود:

  1. افرادي كه ساكن استراليا هستند.
  2. افرادي كه خارج از استراليا زندگي مي كنند شامل ويزاهاي ۱۸۹، ۱۹۰، ۴۸۹٫

از موارد بالا فقط به توضيح مورد دوم مي پردازيم زيرا بيشتر متقاضيان كساني هستند كه خارج از استراليا زندگي مي كنند.

ostoralia

برای مهاجرت به استرالیا و اخذ اقامت استرالیا از طریق مهارت و تخصص باید مراحل زیر طی شود.

پیش از هر چیز باید مطمئن شویدکه آیا مهارت و تخصص شما در حال حاضر در استرالیا مورد نیاز می باشد یا خیر. فراموش نکنید که استرالیا به این دلیل اجازه مهاجرت را به شما می دهد که بتوانید وارد بازار کار استرالیا شده و در جهت پیشرفت صنعتی، علمی و اجتماعی آن کشور قدمی بردارید. بنابر این اگر به این نتیجه برسندکه مهارت شما در زمینه ای می باشد که در حال حاضر متخصصین آن در خود استرالیا بی کار هستند، به شما اجازه اقامت و مهاجرت به استرالیا را نخواهند داد.

      زیرگروه ۱۸۹ بهترین ويزاي اقامت دائم بدون قيد و شرط استراليا مي باشد كه براي ۵ سال اقامت دائم استراليا را به فرد اعطاء مي كند كساني كه اين ويزا را دريافت مي نمايند مي توانند:

  1. در هر نقطه از كشور استراليا كار و زندگي كنند.
  2. در مدارس ، دانشگاهها ، مراكز فني و حرفه ايي در استرالیا تحصيل نمايند.
  3. اسپانسر افراد ديگر براي دريافت ويزا شوند.
  4. بسياري از خدمات دولتي استراليا را از بدو ورود مي توانند استفاده نمايند.
  5. اگر فرزندي از ايشان متولد شود مقيم و شهروند استراليا خواهد شد.

شرايط اخذ ويزاي ۱۸۹ استراليا

شما براي اينكه بتوانيد اين ويزا را دريافت نماييد ابتدا بايد امتيازات خود را جمع بزنيد كه حداقل به ۶۰ امتياز برسد و بعد شروع به ادامه كار نماييد.

۱) ارسال درخواست به دایره مهاجرت استرالیا

۲) داشتن توانایی و مهارت در شغل مذکور

۳) دارا بودن شغل مرتبط با یکی از شغل های اعلام شده توسط دولت استرالیا

۴) دارا بودن سن ۱۸ تا ۵۰ سال در زمان درخواست

۵) داشتن مدرک زبان کافی

براي اين ويزا داشتن آيلتس حداقل ۶ الزامي مي باشد در نظر داشته باشيد در اكثر پرونده هاي اين ويزا آيلتس ۷ مي باشد چون آيلتس ۶ امتياز صفر دارد اما آيلتس ۷ به شما ۱۰ امتياز كمك مي كند.

     زیرگروه ۱۹۰ ويزاي اقامت دائم با قيد و شرط استراليا مي باشدكه براي ۵ سال اقامت دائم استراليا را به فرد اعطاء مي كند. شرط اين ويزا براي صدور تعهدي است كه شما به يكي از ايالتهاي استراليا مي دهيد كه براي مدت ۲ سال اول ورود، در آن ايالت كار و زندگي كنيد. كساني كه اين ويزا را دريافت مي نمايند مي توانند دقیقا از شرایطی مشابه افرادی که ویزای ۱۸۹ را دارا میباشند بهره مند شوند.

شرايط اخذ ويزاي ۱۹۰ استراليا

برای اقدام جهت اخذ اقامت استرالیا از طریق این طبقه ویزا ، متقاضیان میبایست ابتدا درخواست را مبنی بر شرایط خویش به اداره مهاجرت استرالیا تسلیم نمایند و اگر شرایط مورد نظر استانی از استان های استرالیا را اخذ نمود ، قادر خواهد بود ، پس از دریافت دعوت نامه خود جهت اخذ اقامت استرالیا از این طریق اقدام نماید .

شرایط لازم جهت اقدام برای اخذ اقامت استرالیا از طریق این ویزا به شرح ذیل است :

۱) داشتن سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال

۲) داشتن شغل و حرفه مرتبط با لیست مشاغل انجام شده توسط دولت استرالیا

۳)داشتن IELTS

۴) کسب ۶۰ امتیاز در سیستم امتیازبندی دولت استرالیا

متذکر میشوم متقاضیانی که از طریق این ویزا جهت اخذ اقامت دائم استرالیا اقدام می نمایند می بایست حداقل ۲ سال در ایالتی که ایشان را برگزیده است اقامت داشته باشند .

       زیرگروه ۴۸۹ ويزاي اقامت موقت با قيد و شرط استراليا مي باشد كه براي ۴ سال اقامت موقت استراليا را به فرد اعطاء مي كند. شرط اين ويزا براي صدور تعهدي است كه شما به يكي از ايالتهاي استراليا مي دهيد كه براي مدت ۲ سال اول ورود در آن ايالت كار و زندگي كنيد.

كساني كه اين ويزا را دريافت مي نمايند مي توانند:

  • سال اول ورود باید در منطقه اسپانسر کننده باشد.
  • بعد از ۲ سال زندگي در مناطق تعيين شده استراليا ويزاي اقامت دائم را دريافت میكنید.

فرق اساسی ویزای۱۹۰ با ویزای ۴۸۹ استرالیا در این است که شما در اولی قدرت بین چند ایالت انتخاب دارید اما در ۴۸۹ شما  قدرت انتخاب بین چند ایالت را ندارید .

شرايط اخذ ويزاي ۴۸۹ استراليا

۱) داشتن IELTS

۲) داشتن شغل و حرفه مرتبط با لیست مشاغل انجام شده توسط دولت استرالیا

۳) برخورداری از وضعیت جسمانی مناسب

۴) کسب ۶۰ امتیاز در سیستم امتیازبندی دولت استرالیا

۵) دریافت اسپانسرشیپ از یک ایالت خاص

متذکر میشوم که لیست رشته های کاری مورد نیاز استرالیا هر ساله به صورت دو لیست متفاوت اعلام میگردد . لیست اول ، شامل رشته های محدودتریست وبه اختصار به SOL معروف است که متقاضیان ویزای ۱۸۹ باید تخصصی موجود در این لیست را داشته باشند و لیست دوم که تعداد رشته های بیشتری را در میگیرد ، معروف به CSOL است و جهت دو ویزای دیگر مورد استفاده است.

شرایط امتیاز بندی در این سیستم به قرار زیر میباشد:

سن

۱۸ تا ۲۴ سال تمام ۲۵ امتیاز

۲۵ تا ۳۲ سال تمام ۳۰ امتیاز

۳۳ تا ۳۹ سال تمام ۲۵ امتیاز

۴۰ تا ۴۴ سال تمام ۱۵ امتیاز

۴۵ تا ۴۹ سال تمام ۰ امتیاز

نمره IELTS

نمره ۶٫۰ در هر ۴ مهارت ، داراي امتیاز ۰

نمره ۷٫۰ در هر ۴ مهارت ، داراي امتیاز ۱۰

نمره ۸٫۰ در هر ۴ مهارت ، داراي امتیاز ۲۰

سابقه کاری در خارج از استرالیا

۳ – سال سابقه کار مرتبط در ۵ سال گذشته  ۵ امتیاز

۵ – سال سابقه کار مرتبط در۷ سالهای گذشته ۱۰ امتیاز

۸ سال سابقه کار مرتبط در سالهای گذشته ۱۵ امتیاز

مدارک تحصیلی

مدرك ارزشيابي شده توسط سازمانهاي استراليايي ۱۰ امتياز (Assessment)

مدارک Diploma گرفته شده در استرالیا ۱۰ امتیاز

مدارك فني حرفه ايي ارزشيابي شده ۱۰ امتیاز

مدرک لیسانس يا فوق ليسانس از استراليا يا خارج استراليا ۱۵ امتياز

مدرک دكتري از استراليا يا خارج استراليا ۲۰ امتیاز

-اسپانسر ایالتی

گرفتن اسپانسر از ایالتهای استرالیا ۵ امتیاز

گرفتن اسپانسر منطقه های استرالیا ۱۰

بطور کلي مدت زمان لازم برای اخذ ویزای کاری استرالیا به نوع ویزا و از يک فرد به فرد ديگر با توجه به شرايط فرق می کند. ولی بطور متوسط مدت زمان لازم جهت دریافت این ویزا بين ۸ تا ۱۶ ماه میباشد.

عنایت فرمایید اقدام برای ویزای کار استرالیا این ریسک را دارد که پیش از اینکه شما مدارک را جهت صدور ویزا ارسال کنید ، قوانین ویزای مذکور تغییر یابد و شما زمان و پول خود را از دست رفته ببینید و یا در این حین قوانین تغییر کند، در کل بایستی اشاره کرد که ویزای کار استرالیا روز به روز با شرایط دشوارتری همراه است و شرایط برای افردیکه متقاضی مهاجرت به این کشور میباشند سخت تر میشود به همین دلیل به دوستان پیشنهاد میدهیم راه سهل تر و کم هزینه تری را برای ورود به این کشور انتخاب نمایند، شما میتوانید از طریق ویزای تحصیلی وارد استرالیا شده و یا پذیرش از دانشگاههای اروپا را جز برنامه خود قرار داده و پس از سفر به اروپا اقدام جهت اخذ ویزای استرالیا نمایید.

 

 

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    Fatemeh می گوید:

    با سلام
    من ۲۴ سال دارم . لیسانس مهندسی نرافزار از دانشگاه پیام نور. یکسال و نیم سابقه کاری.
    همسرم ۲۷ سال . لیسانس حسابداری. دو سال سابقه کاری
    می خواهیم هر دو برای اقامت و کار استرالیا یا نیوزلند اقدام کنیم
    لطفا راهنمایی کنید که چه کشوری برای ما مناسب تر است!؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *