تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا

در این مقاله میخواهیم به مسائل و شرایط مربوط به تحصیل در استرالیا بپردازیم. افرادی که رویای تحصیل در معتبرترین دانشگاههای دنیا را در سر میپرورانند حتمآ حداقل یکبار فکر تحصیل در استرالیا به ذهنشان خطور کرده و به این کشور به عنوان یک مقصد برای تحصیل اندیشیده اند. متقاضیان تحصیل در استرالیا میتوانند از دوران دبیرستان وارد سیستم آموزشی استرالیا شده و تحصیلشان را در این کشور ادامه دهند. در حال حاضر نیز کشور استرالیا براحتی برای متقاضیان در تحصیل در استرالیا ، ویزای تحصیلی استرالیا را صادر می نماید و خصوصآ اگر متقاضی تحصیل در استرالیا بین پانزده تا هجده سال داشته باشد نیز خیلی سریعتر و راحت تر می تواند جهت تحصیل در استرالیا به این کشور مهاجرت نموده و پدر و مادر وی نیز جهت اخذ ویزای همراه از شانس خیلی بالایی برخوردار خواهند بود بعلاوه آنکه اگر ویزا به آنها داده شود ، حق کار در استرالیا را نیز بصورت تمام وقت خواهند داشت .

تحصیل در دبیرستان در استرالیا

در سیستم آموزشی استرالیا دانش آموزان در سنین دوازده یا سیزده سالگی شروع دوره دبیرستانشان است.در پایان این دوره یک گواهی نامه با عنوان گواهینامه دانش آموختگی به دانش آموزان اعطا میگردد. سیستم دبیرستان های استرالیا به دو گونه دولتی و خصوصی میباشد. تحصیل در مدارس خصوصی گرانتر از مدارس دولتی میباشد. مدارس خصوصی از امکانات آموزشی بیشتری برخوردار هستند.البته مدارک دریافتی از هر دو مدرسه مدارک کاملا معتبر و رسمی می باشند.

شروع تحصیل در دبیرستانهای استرالیا:
شروع ترم دوره های دبیرستانهای استرالیا در ماههای ژانویه و سپتامبر میباشد. در استرالیا در بین ترم ها نیز برای دانش آموزان تعطیلاتی وجود دارد. در واقع مجوز ورود به دانشگاههای معتبر استرالیا کسب نمرات بالا در طول دوسال دبیرستان میباشد. کورس هایی که دانش آموزان در استرالیا قبل از ورود به دانشگاه میگذرانند به چند صورت انجام می پذیرد که در ذیل به شرح آن میپردازیم:

دوره های Foundation  در استرالیا

دوره Foundation  در استرالیا به سه دسته تقسیم میشود که هر دانش آموز با توجه به شرایط تحصیلی که دارد وارد دوره ی مختص خود میشود.

  1. دوره عادی یا استاندارد

Standard course

در دوره استاندارد استرالیا معمولا دانش آموزانی که از سطح تحصیلات متوسط و عادی برخوردار هستند و در واقع سطح ضریب هوشی متوسط دارند در دوره های استاندارد استرالیا شرکت میکنند ، دوره استاندارد استرالیا  ۴۰ هفته به طول می انجامد. در دوره های استاندارد استرالیا دانش آموز میتواند دروس پیش نیاز از رشته هایی مانند مهندسی ، محیط زیست و سلامت ، هنر ، رسانه ، موسیقی و طراحی بخواند و بعد از این دوره وارد برترین دانشگاههای استرالیا میشوند. دانش آموز برای ورود به این دوره به آیلتس آکادمیک نمره ۵٫۵  نیاز دارد.

  1. دوره فشرده

Intensive course

دوره های فشرده استرالیا مختص دانش آموزانی میباشد که از سطح ضریب هوشی بالاتری نسبت به هم سن و سالان خود برخوردار هستند و در واقع افرادی که در دوره های فشرده استرالیا شرکت میکنند کورس Foundation  را در طی مدت ۳۰ هفته بصورت فشرده به پایان میرسانند. در دوره های فشرده استرالیا دانش آموزان میتوانند دروس پیش نیاز در رشته های مانند مهندسی IT ، سلامت و اقتصاد را بگذرانند و بعد از آن وارد  برترین دانشگاههای استرالیا میشوند. این دوره به آیلتس آکادمیک نمره۶  نیاز دارد.

۳دوره طولانی مدت یا تمدید شده استرالیا

Extended course

دوره های طولانی مدت استرالیا برای دانش آموزانی میباشد که از لحاظ درسی در سطح پایین تری قرار دارند و مایلند همان واحد های درسی را در مدت زمان طولانی تری بگذرانند. این دانش آموزان دوره Foundation استرالیا را در مدت زمان ۵۹ هفته به انتها میرسانند و در این دوره میتوانند دروس پیش نیاز رشته هایی مانند مهندسی ، هنر ، رسانه ، طراحی و اقتصاد بگذرانند. این دوره به آیلتس آکادمیک نمره ۵  نیاز دارد.

دوره های Diploma در استرالیا

در کشور استرالیا دوره های نیز وجود دارد به نام دوره Diploma  که مختص افرادی است که در ایران دانشجو هستند و حداقل دوسال از دوره تحصیلشان در دانشگاه گذرانده اند و میخواهند تحصیلاتشان را در مقطع لیسانس در استرالیا شروع کنند، این افراد دیگر نیازی به گذراندن دوره Foundation  ندارند بلکه وارد دوره Diploma  میشوند که هم از لحاظ زمانی کوتاه تر میباشد و هم به عنوان دیپلم نیز مجوزی برای ورود به برترین دانشگاههای استرالیا میباشد. هزینۀ تحصیل در این دوره تقریبآ بین بیست تا بیست و پنج هزار دلار استرالیا می باشد .

لیسانس در استرالیا

افرادی که تمایل دارند در مقطع لیسانس را در کشور استرالیا بگذرانند باید به این نکته توجه داشته باشند که تحصیل در استرالیا در مقطع لیسانس بصورت مستقیم امکان پذیر نیست. در واقع کشور استرالیا مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ایران را قبول ندارد و افرادی که میخواهند در مقطع لیسانس در استرالیا تحصیل کنند باید ابتدا یک دوره پیش نیاز ورود به دانشگاه را در کشور استرالیا بگذرانند که بعد از آن بتوانند وارد دانشگاههای استرالیا در مقطع لیسانس شوند. این دوره های پیش نیاز شامل Foundation & Alevel & Diploma می باشند  که دانشجو بر حسب وضعیت خود باید یکی از این دوره های را برگزیند .

فوق لیسانس در استرالیا

دوره فوق لیسانس در استرالیا  به چند صورت برگزار می گردد : ۱٫حضوری   ۲٫ تحقیقاتی   ۳ حرفه ای .

مدت زمان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در استرالیا به مدت دو تا سه سال میباشد.برخلاف دوره لیسانس در استرالیا در مقطع فوق لیسانس در استرالیا دانشگاههای ایران کاملا پذیرفته شده است و افرادی که مدرک لیسانس ایران را دارند میتوانند بصورت مستقیم وارد دوره فوق لیسانس شوند.

سطح زبان مورد نیاز برای ورود به دوره فوق لیسانس در استرالیا، آیلتس آکادمیک با نمرۀ ۶٫۵ می باشد. والبته در برخی از رشته های تحصیلی مانند حقوق، روانشناسی و رشته های گروه پزشکی، داشتن آیلتس آکادمیک نمرۀ ۷٫۰  ضروری است. علاوه بر ارائه مدارک تحصیلی لیسانس و مدرک زبان،بهتر است متقاضی سوابق کاری و توصیه نامه هایی از اساتید خویش  را نیز ارائه دهد. هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های استرالیا  برحسب رشته و دانشگاه متفاوت است ولی به طور میانگین حدود بیست و پنج تا سی و سه هزار دلار استرالیا می باشد. دانشجو هنگام تحصیل در مقطع فوق لیسانس اجازۀ کار بیست ساعت در هفته را خواهد داشت .

دوره دکتری در استرالیا

اخذ پذیرش در مقطع دکترا از دانشگاه های استرالیا بصورت دو مرحله ای انجام میشود. ۱٫مرحله ی پیش از درخواست رسمی ۲٫ ارسال درخواست رسمی به دانشگاه مورد نظر. در ابتدا باید دانشجو به دنبال استاد راهنما باشد و در مرحله ی دوم این دانشگاه است که تصمیم میگیرد که به دانشجو پذیرش بدهد یا نه. دوره های دکترا در استرالیا چهار سال به طول می انجامد. اکثر بورسیه های تحصیلی به متقاضیان این دوره تعلق می گیرد. دوره های کارشناسی ارشد تحقیقاتی در استرالیا دو سال طول میکشد.

هزینه های تحصیل در استرالیا به دانشگاه و رشته ی تحصیلی انتخابی شما بستگی دارد. در ضمن همه میزان شهریه را در ابتدا و قبل از ورود به کشور باید پرداخت نمود. هزینه های تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا حدودا از ۲۵۰۰۰ دلار تا ۳۷۰۰۰ دلار در سال است.رشته های پزشکی و امثالهم معمولا بسیار گران تر از بقیه رشته ها میباشد.

دانشجوی مقطع دکترا اجازۀ کار سی و پنج ساعت در هفته را خواهد داشت که تقریبآ میتوان گفت که با این مقدار کار میتواند بطور کامل از پس هزینه های زندگی خویش بر بیاید .

شرايط گرفتن بورسيه از استراليا
اخذ بورسیه در کشور استرالیا تحت شرایطی مثل فارغ التحصیل شدن از دانشگاههای معتبر و داشتن رزومه تحصیلی بسیار قوی و همچنین سطح زبان بسیار بالا امکان پذیر میباشد که با توجه به داشتن همین شرایط مذکور بازهم کاری بس دشوار میباشد.البته بورسيه‌ در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد تقریبا در حد صفر است ،و بيشترين كمك هزينه‌ها براي تحقيقات و مقطع دكتري است.همچنین باید خاطر نشان کرد که بورسیه های تحصیلی در استرالیا شامل تمامی هزینه ها نمیشود و اگر هم بورسیه ای وجود داشته باشد مقداری از این هزینه ها را پوشش میدهد.يك نوع كمك هزينه در دانشگاه‌هاي استراليا وجود دارد و آن جوایزی است كه به دانشجويان براساس صلاحيت‌شان داده مي‌شود. رقابت براي گرفتن اين هديه‌ها بين دانشجويان زياد است و مبلغشان معمولاً بين ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار براي يك يا چند ترم است.همچنین بورسیه ای به نام بورسيه دولت استراليا‌‌ براي دانشجويان خارجي وجود دارد که معمولاً شامل حال دانشجويان ايراني نمی گردد .

بعضی مواقع هم موسسات خیریه و افراد خیری وجود دارند که دانشجویان را از لحاظ مالی حمایت میکنند که البته میزان این کمک هزینه ها بسیار پایین است که شاید مقدار خیلی کمی از هزینه های دانشجو در استرالیا را پوشش میدهد.

 

در آخر نیز پیشنهاد همیشگی ما به شما همراهان همیشگی سایت ایران مهاجرت آنست که اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید حتمآ قبل از هرگونه اقدامی جهت مهاجرت با وکلای مجرب در زمینه حقوق بین الملل مشورت بفرمایید .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *