سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی

سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی

همانطور که می دانید امروزه امر مهاجرت یکی از موضوعات مهم برای خانواده ها جهت رسیدن خود و یا فرزندانشان به اهداف خاص می باشد . مهاجرت از طرق قانونی امکان پذیر است از جمله تحصیل ، کار سرمایه گذاری ،ثبت شرکت ، تولد و ازدواج . کشور آفریقای جنوبی به دلیل پیشرفت های روز افزون صنعتی و اقتصادی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است . یکی از راه های مهاجرت به این کشور ، سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی می باشد . دولت این کشور همواره متقاضیانی را که قصد سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی دارند را مورد حمایت خود قرار می دهد . بهتر است قبل از انجام هر اقدامی برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی آگاهی های لازم را در این مورد کسب نمایید و بر پایه اطلاعاتی که دارید تصمیم صحیح تری برای سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی و یا هر کشور دیگری بگیرید . ما در این مقاله برای شما عزیزان مطالبی در رابطه با سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی بیان می کنیم امیدواریم با کمک این مقاله اطلاعات لازم را کسب نمایید .

 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آفریقای جنوبی

دولت آفریقای جنوبی سرمایه گذاران خارجی را در بخش عمومی و خصوصی حمایت می کند . عوامل جذب سرمایه گذار خارجی در یک چهار چوبی خاص ، متشکل از شفافیت نظارتی ، نیروی کار ، دسترسی آسان  به مواد اولیه و ثبات سیاسی شکل می گیرد . در مقایسه با دیگر کشورهای جهان ، کشور آفریقای جنوبی پتانسیل بسیار بالایی در جذب سرمایه گذاران خارجی دارد . با این حال در جذب سرمایه گذارن خارجی عملکرد چندان قوی نسبت به پتاسیل های موجود نداشته است . البته در سالهای اخیر توجه بسیار زیادی در زیر ساخت های این کشوربرای جذب سرمایه گذاران خارجی شده است .

آفریقای جنوبی سومین کشور دریافت کننده سرمایه گذار مستقیم خارجی در آفریقا بعد از کشور نیجریه و کشور موزامبیک می باشد . اقتصاد آفریقای جنوبی برای دو سال متوالی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ درسطح بین المللی دررتبه ۱۵ برای جذب شرکت های فراملی قرار گرفت .

جداول زیرنشان دهنده میزان سرمایه گذاران خارجی در بخش های محتلف در کشور آفریقای جنوبی می باشد :

 

بخش های اصلی جهت سرمایه گذاری

 

 

 

درصد سرمایه گذلری

خدمات مالی و بیمه، املاک و مستغلات و خدمات کسب و کار۳۶٫۰
استخراج معادن۳۰٫۹
ساخت و ساز۱۷٫۹
حمل و نقل، ذخیره سازی و ارتباطات۹٫۴
تجارت، صنایع غذایی، صنعت هتلداری۵٫۳

 

 

کشور سرمایه گذار

 

 

 

در صد میزان سرمایه گذاری

انگلستان۴۵٫۶
هلند۱۸٫۶
ایالات متحده۷٫۲
آلمان۵٫۰
چین۳٫۱
ژاپن۲٫۶
سوئیس۱٫۶
لوکزامبورگ۱٫۴

نقاط قوت سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی :

کشور آفریقای جنوبی دارای پتانسیل بالایی در بازار، زیرساخت های توسعه یافته و اقتصادی  مناسب و رقابتی است .این کشور دارای ثبات سیاسی می باشد و قانون حاکم بر آن بسیار دقیق است و دولت ناظر قوانین است .اقتصاد کلان این کشور دارای اصلاحات اقتصادی با میزان کمی از مالیات و حق گمرکی می باشد .این کشور دارای بازار سهام بزرگی می باشد . صنعت گردشگری و بخش های خرده فروشی نیز پتانسیل زیادی برای جذب سرمایه گذار خارجی دارد.

 

اقدامات دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی در آفریقای جنوبی :

تقریبا تمامی راه ها جهت راه اندازی کسب و کار برای سرمایه گذاران خارجی باز هستند . موافقت دولت برای سرمایه گذاری مورد نیاز می باشد اما محدودیت های کمی در مورد چگونگی  و یا میزان سرمایه گذاری خارجی وجود دارد . علاوه بر این، دولت اقدامات مختلفی برای تشویق سرمایه گذاری خارجی انجام داده است ، از جمله قوانین مالیاتی ساده ، مشوق های سرمایه گذاری ، سیاست های نظارتی در رقابت ، حفاظت از حقوق  مادی ومعنوی.

در زیر چند نمونه از این اقدامات اشاره می کنیم :

– در سرمایه گذاری خارجی گرانت : برای خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید تا  ۱۵ درصد کمک مالی نقدی می کند .

–  تا ۵۰در صد از هزینه های آموزش و ۳۰ درصد از حقوق کارگران را جهت آموزش و پشتیبانی مهارت تقبل می کند .

 

در جدول زیر میزان حمایت دولت آفریقای جنوبی با سایر کشورها مقایسه می شود :

شاخص هاآفریقای جنوبیجنوب صحرای آفریقاایالات متحدهآلمان
شفافیت معامله۸۵۷۵
مسئولیت های مدیریتی۸۴۹۵
قدرت سهامداران۸۵۹۵
حفاظت از سرمایه گذاری۸

 

۴٫۵۸٫۳۵

 

 

فرصت های سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی :

_فرصت های سرمایه گذاری در بخش های کلیدی اقتصاد ملی : صادرات مواد معدنی، بخش تولید که شامل راه آهن ، گردونه های تولیدی ، سوخت مصنوعی و تجهیزات معدن و ماشین آلات، گردشگری، سلامت و تولید میوه.

_بخش هایی که پتانسیل بالا : برون سپاری فرایند کسب و کار (مانند  ایجاد نمایندگی از کمپانی های بزرگ)

_برنامه خصوصی سازی: خدمات پستی، خدمات مخابراتی ( TELKOM ) و راه آهن جهت خصوصی سازی برنامه ریزی شده است .

_مناقصه، پروژه ها و تدارکات دولتی : برای اطلاع از این موارد بهتر است به بخش های زیر مراجعه نمایید

South African Government Information, Tenders اطلاع دولت آفریقای جنوبی از مناقصه ها

SA-Tenders, Tenders in South Africa مناقصه ها در آفریقای جنوبی ، SA-مناقصه

Cape Business News, Trade Offers اخبار کیپ کسب و کار و پیشنهادات تجاری

Tenders Info, Tenders in South Africa اطلاعات مناقصه ها در آفریقای جنوبی

DgMarket, Tenders Worldwide مناقصه ها در سراسر جهان ، DgMarket

ویزای سرمایه گذاری آفریقای جنوبی :

یکی از اهداف ا ویزا کسب و کار است برای جذب سرمایه گذاری خارجی به آفریقای جنوبی و هجوم منابع مالی خارجی به این کشور می باشد . مجوز سرمایه گذار یک مسیر فوری به دست آوردن اقامت دائم در کشور است . متقاضی می تواند به دو شکل در این کشور سرمایه گذاری کند ، یک کسب کار که از قبل ایجاد شده است را خریداری کند و یا یک کسب و کار جدید راه اندازی نماید . با دریافت ویزای کسب و کار متقاضی می تواند کار خود را در کشور آفریقای جنوبی شروع نماید . همچنین می تواند همسر خود را به عنوان یک شریک و یا کارمند معرفی نماید .

 

آیا با دریافت ویزای سرمایه گذاری آفریقای جنوبی محدودیت یا تعهدات به وجود می آید :

خیر، هیچ تعهداتی لازم نیست . در بسیاری از کشورها که در آن متقاضی  نیاز به خرید ملک و مانند وجود دارد. حتی پس از دریافت آن شما می توانید نوع کسب و کار خود را تغییر دهید .

همچنین لازم نیست متقاضی به طور دائم در آفریقای جنوبی اقامت داشته باشد ، کافیست متقاضی یک بار در هر سه سال در آفریقای جنوبی حضور داشته باشد .

 

حداقل میزان سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی :

برای حداقل میزان سرمایه گذاری ۵ ملییون ZAR مورد نیاز است . که این سرمایه گذاری می تواند به صورت پول نقد و یا به صورت خرید ماشین آلات و یا تجهیزات باشد .

مبلغ سرمایه گذاری باید با تایید  یک گواهی از حسابدارای خبره که بومی این کشور (ثبت نام موسسه حسابداران آفریقای جنوبی) است  باشد.

 اقامت در آفریقای جنوبی از طریق ویزای کسب و کار :

به شخص متقاضی سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی ابتدا ۳ سال اجاره موقت اقامت داده می شود . بعد از گذشت ۳ سال و پرداخت مالیات می تواند اقدامات لازم را برای اقامت دائم این کشور انجام دهد . با در یافت این ویزا همسر و فرزندان زیر۱۸ سال متقاضی به عنوان همراه وی محسوب می شوند .

 

معیارهای اساسی برای ویزای سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی چیست :

_طرحی جامع از کسب و کار

_ساختاری اختصاصی کسب و کار

_ تعهد به ایجاد اشتغال  در کشورآفریقای جنوبی که این میزان حداقل ۶۰ درصد کارکنان می باشد .

_ مقدار سرمایه گذاری نباید  کمتر از ۵ میلیون رند نشات گرفته از بودجه خارج از کشور

_ تکمیل فرم BI-1738 و یا فرم BI-947 ؛

_تعهدات مالیاتی درآمد

_گواهی سلامت پزشکی

_گواهی عدم سوء پیشینه

 

در نهایت می توان گفت سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی یکی از روش های سریع دریافت اقامت این کشور می باشد .دولت این کشور سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی را حمایت می کند . یکی از مطلوبترین نکات سرمایه گذاری درآفریقای جنوبی این است که اجباری در اقامت مداوم نیست و شخص سرمایه گذار می تواند هر ۳ سال یک بار در این کشور حضور داشته باشد . توصیه ما این است که برای سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی و یا هر کشوری از مشاوره موسسه MIE که تجربه کافی در مورد سرمایه گذاری در کشور ها و یا سایر راه های مهاجرت دارند بهره ببرند . با همراهی وکلای حاذق مهاجرتی این موسسات ، شما می توانید در کوتاه ترین زمان به مقصد مهاجرتی خود از طرق کاملا قانونی برسید .

نگارنده: علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *