شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا

شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا

تحصیل در آمریکا هدف و شاید آرزوی بسیاری از دانشجویان ایرانی باشد. به این منظور باید از شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا اطلاعات کافی داشت. بعضاً دانشجویان خود اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های امریکا می کنند ولی با عنایت به اینکه شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا با تغییرات قوانین این کشور ممکن است دچار تغییر و تحول شوند تلاش آنان بی نتیجه خواهد بود.  با توجه به اینکه موضوع مهاجرت از طریق تحصیل به آمریکا از شاخه های علم حقوق بین الملل خصوصی است، بررسی شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا و اقدام در این خصوص نیاز به راهنمایی و هدایت وکیل مهاجرت به آمریکا دارد. توصیه می گردد متقاضیان تحصیل در آمریکا ضمن مطالعه مقاله ذیل با موضوع شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا به متخصصین مهاجرت به آمریکا نیز مراجعه نمایند. کارشناس مهاجرت علاوه بر این که طریقه مهاجرت تحصیلی را برای شما تشریح می نماید سایر طرق مهاجرت به آمریکا، از جمله سرمایه گذاری در آمریکا، اخذ اقامت از طریق کار و سایر ویزاهای این کشور را نیز به شما معرفی می نماید. با این مقدمه به بیان شرایط  و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا خواهیم پرداخت:

هر دانشگاه و کالج در ایالات متحده مجموعه استانداردهای پذیرش خود را دارد و در مورد متقاضیان با توجه به این استانداردها گیری می کند. بنابراین، شما باید به طور جداگانه درخواست پذیرش به هر دانشگاه یا کالج ارسال کنید. حتی اگر شما کالجی که مطمئن هستید می خواهید تحصیل خارج از کشور خود را در آن بگذرانید انتخاب کرده اید ، همچنان باید به کالج های دیگر درخواست پذیرش ارسال کنید زیرا ممکن است که کالج انتخابی، شما را قبول نکند. حداقل یک یا دو انتخاب خود را باید از دانشگاه هایی که در آن شما مشخصاً پذیرفته خواهید شد باشند. به یاد داشته باشید که شما در حال رقابت با دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تعداد محدودی ظرفیت تحصیل هستید.

بیشتر کالج ها در ایالات متحده آمریکا دانشجویان بین المللی را به حداقل یک سال برنامه ریزی از قبل برای ورود به دانشگاه و تماس با بخش پذیرش توصیه می کنند.پس از این که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، با دانشگاه برای یک فرم درخواست و اطلاعات بیشتر درباره پذیرش دانشجوی بین المللی تماس بگیرید. اگر شما مایل به ارائه درخواست پذیرش برای دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) را دارید باید شرایط لازم برای پذیرش و فارغ التحصیلی را بررسی کنید. بسیاری از برنامه های تحصیلات تکمیلی استانداردهای پذیرش بالاتری دارند و برخی دیگر تنها نیاز به ارائه درخواست شما به طور مستقیم به دپارتمان آموزشی دانشگاه است. اگر شما انتظار دارید در یک برنامه کارشناسی ارشد پذیرفته شوید باید در جایگاه علمی خوبی باشید.

ارسال فرم درخواست

دانشگاه ها و کالج ها در ایالات متحده معمولا سابقه تحصیلی و نمرات آزمون های ورودی دانشجو ، مانند TOEFL، SAT و ACT  را مبنای تصمیمات خود برای پذیرش قرار می دهند. اگر شما قصد ورود به کارشناسی ارشد رشته های تخصصی دارید، نمرات آزمون های دیگر، مانند GRE یا GMAT نیز مورد نیاز خواهد بود. بخش پذیرش دانشگاه یا اداره فارغ التحصیلان اطلاعاتی در مورد برنامه های دانشگاهی و فرم درخواست را برای شما ارسال خواهد کرد. (می توانید است فرم درخواست پذیرش دانشگاه را  به صورت آنلاین و یا در محل مرکز مشاوره آموزشی خود اخذ کنید.)

این هزینه برای هر درخواست ۳۵ تا ۱۰۰ دلار آمریکا است. این پول برای پردازش و بررسی درخواست شما و غیر قابل استرداد می باشد، حتی اگر در دانشگاه پذیرفته نشوید. اگر شما درخواست خود را ایمیل کردید، جهت اطمینان از دریافت درخواستتان با دفتر پذیرش دانشگاه تماس بگیرید. بخش پذیرش نمرات و امتیازات به دست آمده در طول چهار سال گذشته دانشجو را طی دوره متوسطه  بررسی می کند. نتایج اخذ شده از امتحانات ملی دوره متوسطه کشور شما نیز بررسی خواهد شد. اگر شما قصد ادامه تحصیل برای مقطع کارشناسی ارشد را دارید، نمرات و نتایج تحصیلی اخذ شده از دانشگاه یا کالج در مقطع کارشناسی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین یک نسخه گواهی شده از سابقه تحصیلی خود و یا ریز نمرات از دانشگاه یا دانشگاه قبلی خود تهیه کنید و به صورت ترجمه شده  به دانشگاه ارائه نمایید. برای ارسال درخواست خود را به هر دانشگاه یا کالج قبل از پایان مهلت درخواست اقدام نمایید. این امر به شما این امکان را می دهد تا در صورت بروز  هر گونه مشکل برای حل و فصل و برطرف نمودن آن زمان کافی داشته باشید.

ثبت نام در آزمون پذیرش

دانشجویان متقاضی پذیرش در دانشگاه ها و کالج در ایالات متحده آمریکا باید در امتحانات خاصی (SAT، ACT، GMAT، و غیره) که استعداد و سطح علمی آنها را اندازه گیری می کند شرکت کنند. دانشجویان بین المللی نیز باید در آزمون مهارت در زبان انگلیسی شرکت کنند. این آزمون ها در مراکز آزمون سراسر جهان امکان پذیر است. نمرات آزمون شما مستقیماً به دانشگاهی که شما متقاضی ورود به آن هستید ارسال می شود. از شما خواسته می شود نام این دانشگاه را هنگام ثبت در آزمون خاص، مانند SAT و ACT ذکر کنید. در مورد آزمون های که باکامپیوتر اخذ خواهد شد، نتایج و نمرات آزمون شما به طور مستقیم به کالج یا دانشگاه ایمیل می شود.

دریافت نامه پذیرش

پس از پایان مهلت درخواست، شما نامه هایی از دانشگاه انتخابی خود دریافت خواهید کرد. برخی از دانشگاه ها کاندیداهای پذیرش را بلافاصله پس از ارسال مدارک به بخش پذیرش اعلام می کنند. دانشگاه های دیگر ، تا چند ماه و اطلاع همه نامزدها در یک زمان واحد صبر می کنند.

پرداخت سپرده

بسیاری از دانشگاه ها از دانشجویان می خواهند سپرده های مالی طی مهلت خاص به منظور رزرو جایگاه برای ورود به کلاس پرداخت نمایند. برای دانشجویان بین المللی، این سپرده ممکن است به همان مقدار شهریه یک سال کامل یا یک ترم باشد. اگر قصد استفاده از کمک های مالی و یا زندگی در خوابگاه های دانشگاه را دارید باید سپرده خود را بلافاصله ارسال کنید زیرا که بسیاری از دانشگاه محل اسکان کافی برای همه دانشجویان ندارند، و اگر شما درخواست اجاره خوابگاه و اتاق را در سریع ترین حالت ممکن ارسال کنید شانس بیشتری برای گرفتن اتاق در محیط دانشگاه دارید. هزینه های تحصیل و زندگی در ایالات متحده بسیار متغیر است و این مبلغ برای تحصیل بسته به نوع دانشگاه بین ۷ تا ۵۰ هزار دلار در سال و هزینه های زندگی نیز سالانه بین ۹ تا ۱۲ هزار دلار خواهد بود.

 

همچنین شما ملزم به ارائه یک گواهی مالی مبنی بر اینکه در طول یکسال تحصیل در دانشگاه چقدر پول در دسترس خواهد داشت می باشید. اگر از بورس تحصیلی و یا کمک هزینه دولتی استفاده می کنید باید جزئیات آن را ذکر و اعلام نمایید.

در اکثر درخواست ها اطلاعات زیر مورد نیاز خواهد بود:

  • اطلاعات شخصی: نام، سن، آدرس، سابقه خانوادگی، محل تولد، تابعیت و غیره
  • فعالیت های فوق برنامه: لیست از سوابق عضویت در باشگاه ورزشی، تجربه حضور در تیم ورزشی و جوایز به دست آمده
  • طرح آموزشی: یک متن کوتاه بنویسید و توضیح دهیدکه چرا شما می خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید، و به طور کلی اهداف خود از تحصیل و پژوهش در آمریکا را بیان کنید
  • توصیه نامه ها: فرم درخواست چند صفحات خالی برای توصیه نامه دارد. از چند تن از اساتید خود بخواهید این نامه ها را به طور مستقیم به بخش پذیرش دانشگاهی که انتخاب کرده اید به شکل ایمیل ارسال نمایند.

در پایان این مراحل متقاضی می بایست برای ویزای دانشجویی ایالات متحده اقدام نماید. پیشنهاد می شود به منظور حصول اطمینان از جزئیات شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا به وکیل مهاجرت به آمریکا راهنمایی اخذ کنید. با اطلاع از شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آمریکا و البته شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا مسیر مهاجرت تحصیلی به آمریکا تسهیل می گردد. بدیهی است طی مراجعه به وکیل مهاجرت به امریکا سایر طرق مهاجرت به این کشور نیز مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *