ویزای کار نروژ

ویزای کار نروژ‌

امروزه متقاضیان زیادی برای اخذ اقامت نروژ اقدام می نمایند. ویزای کار نروژ یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است. اخذ ویزای کار نروژ تابع قوانین داخلی نروژ و قوانین اتحادیه اروپاست و اخذ این ویزا توسط اتباع کشورهای دیگر فرایند خاص خود را دارد. به منظور آشنایی بیشتر با ویزای کار نروژ‌ مقاله زیر را که توسط کارشناسان تهیه و نگارش شده است مطالعه فرمایید. در این مقاله انواع ویزای کار نروژ، فرایند اخذ ویزای کار نروژ و شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای کار نروژ بررسی و تشریح می شود. پیشنهاد می شود جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص اخذ ویزای کار نروژ و سایر طرق مهاجرت به نروژ اعم از مهاجرت تحصیلی به نروژ، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در نروژ و یا ثبت شرکت در این کشور به وکیل مهاجرت به نروژ مراجعه فرمایید و راهنمایی تخصصی اخذ نمایید. وکیل مهاجرت به نروژ با استفاده از قوانین مهاجرت نروژ و مبانی حقوق بین الملل خصوصی شما را در خصوص اخذ اقامت نروژ یاری خواهد نمود.

برابر قوانین نروژ اگر شما دوره های آموزش عالی و یا دوره های فنی و حرفه ای خود را تکمیل کرده باشید می توانید برای اجازه اقامت در نروژ خود را به عنوان یک نیروی کار ماهر معرفی نمایید به طور معمول باید قبلاً یک پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشید یا بیزینس خود را راه اندازی نمایید. اگر قصد دارید کمتر از ۳ ماه در نروژ کار کنید نیازی به اجازه اقامت در نروژ ندارید و می توانید از ویزاهای کار موقت استفاده نمایید.

چه نوع ویزایی مورد نیاز شماست؟

چنانچه قصد اقدام به عنوان یک نیروی کار متخصص که کارفرمای مشخصی دارد را دارید باید هزینه درخواست اقامت خود را پرداخت نمایید که این هزینه ۳۷۰۰ کرون نروژ هست.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار نروژ

  • مدرک پایان دوره برای دوره های حداقل سه ساله فنی و حرفه ای در مراکز آموزش عالی به عنوان مثال نیروی کار در حوزه بهداشت و سلامت. باید طرح آموزشی مربوطه در نروژ نیز وجود داشته باشد.
  • مدرک پایان دوره آموزش که از کالج یا دانشگاه اخذ شده باشد مثل لیسانس پرستاری یا مهندسی
  • شرایط ویژه ای که مربوط به متقاضیانی است که تجربیات کاری طولانی و مناسبی دارند که قابل ارتباط به دوره های تحصیلی باشد. این اجازه تنها با داشتن شرایط خاص امکان پذیر است. شرایط شما باید برابر وضعیت کسانی که دوره های فنی و حرفه ای می گذرانند باشد.

الزامات مربوط به رابطه کاری فی مابین کارفرما و کارگر

شما باید یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای خاص در نروژ دریافت کرده باشید. این کار به طور معمول باید به صورت تمام وقت باشد. اگر شما پیشنهاد کاری دارید که مدت آن هشتاد درصد حجم شغل عادی است وضعیت مذکور قابل قبول است. شغلی که به شما پیشنهاد می شود باید مساعد و مناسب یک نیروی کار متخصص باشد و متقاضی این کار باید شرایط احراز آن را داشته باشد. حقوق و دستمزد دریافتی شما نباید کمتر از حد نرمال در نروژ باشد.

الزامات ویژه

اگر شما قصد کار کردن در فرصت شغلی که رسمی تلقی می شود یا نیاز به مجوز خاص دارد نموده اید باید مجوز خاص شغل مذکور را داشته باشید بعنوان مثال پرسنل بهداشت و درمان باید مجوز خاصی از اداره بهداشت نروژ اخذ نمایند. اگر شما شغل مربوطه را از طریق موسسات کاریابی اخذ کرده باشید باید لیست حقوق، وظایف و شرایطی که کارفرما برای شما تعیین نموده است را داشته باشید. موسسه کاریابی مذکور باید در سازمان بازرسی کار نروژ ثبت شده باشد.

حقوق و تکالیف شما

  • شما می توانید اقامت از یک تا سه سال دریافت نمایید و در نروژ کار و زندگی کنید.
  • بعد از سه سال شما می توانید درخواست اقامت دائم نروژ را ارائه نمایید.
  • خانواده شما می توانند درخواست ملحق شدن به شما و زندگی در نروژ را نمایند. اگر اعضای خانواده شما همزمان با شما درخواستشان را ارائه نمایند پاسخ رسیدگی به درخواست آنها نیز همزمان با شما خواهد بود.
  • اگر شما قصد دارید بعداً کارفرمای خود را تغییر دهید اما شغل شما در همان موقعیت سابق باشد لازم نیست درخواست اخذ اقامت جدیدی ارائه نمایید.
  • اگر قصد دارید موقعیت شغلی جدیدی برای خود ایجاد کنید می بایست درخواست اجازه اقامت جدید نمایید. این مهم نیست که با همان کارفرما کار می کنید یا کارفرمای جدید، بلکه تا زمانی که درخواست وضعیت جدید اقامتی خود را دریافت ننموده اید اجازه کار نخواهید داشت.
  • چنانچه بصورت موقت در نروژ اقامت دارید تا زمانی که در قرارداد کاری شما ذکر شده می توانید در این کشور بمانید. نیازی نیست که به اداره پلیس یا اداره کل اتباع خارجی مراجعه نمایید. اما اگر شغل خود را از دست دادید باید به اداره پلیس محل زندگیتان ظرف ۷ روز اعلام کنید. شما می توانید تا شش ماه در نروژ بمانید تا شغل جدیدی پیدا کنید. زمانی که کار جدیدی پیدا کردید اما وظعیت شغلی شما بمانند وضعیت قبلی بود نیازی به اخذ اجازه کار مجدد ندارید اما باید پلیس محل سکونت خود را در این باره مطلع نمایید.

ویزای جست و جوی کار

شما به طور معمول باید یک پیشنهاد کاری در برای اخذ اقامت نروژ داشته باشید اما برای متقاضیانی که نیروی کار متخصص به شما می روند مورد استثنائی در نظر گرفته شده است. اگر شما جوینده کار که در نروژ فارغ التحصیل شده یا یک پژوهشگر و محقق باشید می توانید از ویزای جست و جوی کار استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای جست و جوی کار نروژ

  • هزینه های درخواست ویزای جست و جوی کار را پرداخت شود
  • شما بعنوان یک نیروی کار ماهر باید قصد اخذ اقامت کاری در نروژ را داشته باشید ولی مشاغل معلم یا رهبر مذهبی و آشپزی قومی قبیله ای شامل این مورد نمی شود.
  • یکی از موارد زیر شامل حال شما شود:
  • داشتن اقامت بواسطه تحصیل در مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای یا دانشگاه های نروژ و درخواست اخذ ویزای جست وجوی کار پیش از به پایان رسیدن مدت اجازه اقامتتان. برای اخذ این ویزا می بایست دوره تحصیلی خود را به پایان رسانیده باشید.
  • داشتن اقامت بواسطه آموزش تکمیلی برای تایید مدارک تحصیلی قبلی شما
  • داشتن اقامت بواسطه انجام پژوهش و تحقیق با بودجه شخصی
  • داشتن درآمد کافی برای زندگی طی زمانی که قصد اقامت در نروژ را دارید. به این منظور شما باید حداقل مبلغ ۱۹۷۰۱ کرون نروژ در ماه داشته باشید که این مبلغ درسال ۲۳۶۴۰۶ کرون نروژ خواهد بود

حقوق و وظایف ویزای جست و جوی کار

  • شما می توانید به طور تمام وقت یا پاره وقت در مشاغلی که در نروژ پذیرفته می شوید مشغول به کار نمایید
  • برای حداکثر یک سال می توانید در نروژ اقامت داشته باشید
  • اگر شما قبلاً درخواست اقامت دائم کرده باشید در فرایند این نوع ویزا تاثیری نمی گذارد
  • اعضای خانواده شما هم می توانند درخواست تجدید اجازه اقامت خود را نمایند و همراه شما در نروژ زندگی نمایند

بعنوان نتیجه شما برای اخذ اقامت در نروژ‌ از طریق کار می بایست یکی از حالات ذکر شده اخیر و یا سایر موارد قید شده در قوانین نروژ در خصوص اجازه کار به اتباع خارجی اقدام نمایید. ضمناً علاوه بر ویزای کار نروژ، ویزای تحصیلی نروژ و تحصیل رایگان در نروژ‌، ثبت شرکت در نروژ یا سرمایه گذاری در نروژ نیز اقامت این کشور را برای متقاضیان در پی دارند. بعنوان نکته پایانی توصیه می گردد جهت اخذ اطلاعات تکمیلی درباره ویزای کار نروژ به وکیل مهاجرت به نروژ مراجعه و راهنمایی تخصصی دریافت نمایید و بر پایه مقررات این کشور برای اخذ اقامت نروژ اقدام نمایید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *