سرمایه گذاری در نروژ

سرمایه گذاری در نروژ

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما خواننده محترم با موضوع سرمایه گذاری در نروژ نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد سرمایه گذاری در نروژ داشته و یا می خواهید با قواعد و مقررات مربوط به سرمایه گذاری در نروژ آشنا شوید مطالب ذیل را به دقت مطالعه فرمایید. یکی از روش های ایده آل و مناسب برای مهاجرت، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری می باشد. زیرا از این طریق در اکثر کشورها بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی و یا دانستن زبان آن کشور می توان نسبت به کسب اقامت و به تبع آن، تابعیت آن کشور اقدام نمود. سرمایه گذاری در نروژ نیز از این امر مستثنی نبوده و با رعایت شرایط و مقررات مربوط به سرمایه گذاری در نروژ می توان علاوه بر کسب سود و درآمد کافی و مناسب نسبت به کسب اقامت دائم و تابعیت این کشور اقدام نمود. چنانچه با مطالعۀ مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر و یا طرح پرسش در خصوص موضوع سرمایه گذاری در نروژ داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در امر سرمایه گذاری در نروژ می باشند در ارتباط باشید.

کلیات سرمایه گذاری در نروژ

به طور کلی صنایعی که بیشترین سود دهی را در کشور نروژ دارند عبارتند از سرمایه گذاری مستقیم در نفت، گاز، تولیدات صنعتی، خرده فروشی، عمده فروشی و مسائل بانکی. برخی از بهترین و معتبر ترین شرکت های خارجی مانند اکسون موبیل Exxon-Mobil تگزاگو Texaco رویال داچ شل Royal Dutch Shell سرمایه گذاری های قابل توجهی در نروژ انجام داده اند. همچنین کشور نروژ به علت زمین های حاصل خیز، موقعیت جغرافیایی مناسب، جمعیت ماهر و تحصیل کرده، آشنایی مردم با چند زبان، اقتصاد مدرن و پیشرفته و منابع غنی انرژی و استراتژیک بازار داخلی ایده آل و پر سودی داشته و سرمایه گذاری در چنین بازاری می تواند پر بازده و مناسب باشد. کشور نروژ در سال ۲۰۱۵ طبق گزارش بانک جهانی رتبه ۹ را در بین ۱۸۹ داشته است. البته در سال ۲۰۱۶ یک پله از این رنکینگ پایین تر آمده است و دلیل این امر بیشتر به خاطر مشکلات دست رسی به اعتبارات است.

 

مزایای سرمایه گذاری در نروژ

 

  • محیط سیاسی با ثبات و شفاف که باعث می شود اتفاقات غیر قابل پیش بینی در اقتصاد این کشور اتفاق نیفتد.
  • جمعیت کشور نروژ از تمکن مالی بالا و قدرت خرید بالایی برخوردار هستند، به همین علت محیط کسب و کار و بازار با ثبات و پایدار خواهد بود.
  • نروژ جمعیت کثیری از نیروی کار ماهر و تحصیل کرده داشته و این امر سبب بالا بودن پتانسیل برای رشد در زمینه خدمات و صنایع و فن آوری اطلاعات و ارتباطات می گردد.
  • بازار داخلی نروژ تا حدودی و نسبتاً محدود است، اما نروژ می تواند به عنوان یک بازار پایه برای کسب وکار در کشورهای  حوزۀ اسکاندیناوی، کشورهای حوزه بالتیک و روسیه غربی محسوب شود.

اقدامات دولت برای ایجاد انگیزه یا محدود کردن سرمایه گذاری در نروژ

دولت کشور نروژ یک موقعیت بسیار عالی برای سرمایه گذاری در موضوعات صنعت نفت، مناطق کم تر توسعه یافته و صنایع اصلی و پایه ای در نظر گرفته است؛ و دولت نروژ مشوق های زیادی برای سرمایه گذاران خارجی که قصد سرمایه گذاری در مناطق کم جمعیت تر نروژ دارند، در نظر گرفته است تا بتواند سرمایه های خارجی را به سوی این مناطق جذب نماید؛ از جملۀ این مشوق ها، معافیت های مالیاتی قابل توجه، پرداخت هزینه های تامین اجتماعی پایین تر و … در نظر گرفته است.

برخی از نکات منفی سرمایه گذاری در نروژ به این شکل است که اقتصاد نروژ تا حد نسبتاً زیادی وابسته به قیمت نفت می باشد و در حال حاضر نروژ دورۀ طلایی تولید نفت خود را پشت سر گذاشته است. از دیگر نکات منفی سرمایه گذاری در نروژ این است که به علت انزوای جغرافیایی نروژ در این کشور هزینه های حمل و نقل و تدارکات و زیر ساخت های مخابراتی بسیار بالاست. همچنین نیروی کار متخصص به شدت تنظیم شده است و به علت تحصیلات بالا و تخصصی بودن مشاغل هزینه های نیروی کار بسیار بالاست.

فرصت های سرمایه گذاری در نروژ

فرصت های سرمایه گذاری در نروژ متنوع و متعدد بوده و هر ساله توسط دولت این کشور معرفی می گردد؛ این فرصت ها به چند دسته تقسیم شده اند که عبارتند از:

  • بخش های کلیدی اقتصاد ملی نروژ،
  • بخش هایی که به صورت بالقوه پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارند،
  • برنامه های سرمایه گذاری بخش خصوصی، مناقصه ها، پروژه ها و تدارکات دولت نروژ و
  • فرصت های کسب و کار در کل اتحادیه اروپا.

بخش های کلیدی اقتصاد شامل سرمایه گذاری در زمینه نفت، گاز، صنایع مواد غذایی، صنعت دریایی و دریا نوردی، کشتی سازی، فلزلا و مهندسی مکانیک، ماهی گیری و … می باشد. بخش هایی که پتانسیل بالایی دارند شامل سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات و دستگاه های مربوط به پالایش نفت و گاز و تجهیزات و خدمات مربوط به صنایع نفتی و گازی می باشد. همچنین صنایعی چون مخابرات و ارتباطات از راه دور و حمل و نقل و تجهیزات دریایی و خدمات مربوط به انرژی های تجدید پذیر، تکنولوژی های مربوط به حفظ محیط زیست، تجهیزات پزشکی و تجهیزات امنیتی در این دسته قرار می گیرند.

نتیجه گیری

در مقاله حاضر تلاش شد در خصوص سرمایه گذاری در نروژ اطلاعاتی کلی و مختصر ارائه گردد، همان گونه که اشاره گردید نروژ نیز همانند سایر کشورهای دنیا از سرمایه گذاری های خارجی در بخش های مختلف اقتصادی استقبال نموده و افراد خارجی را با ارائه ی مشوق های گوناگون به سرمایه گذاری در نروژ ترغیب می نماید. سرمایه گذاری در نروژ از جهات مختلفی می تواند برای سرمایه گذاران خارجی پر سود و ایده آل باشد، زیرا اقتصاد نروژ بسیار با ثبات و همچنین رو به رشد بوده و سرمایه گذاری در نروژ می تواند علاوه بر کسب سود و درآمدی عالی برای سرمایه گذاران، در آینده به علت حضور فرد سرمایه گذار در خاک این کشور و زندگی در آن و پرداخت مالیات های مربوطه، منجر به کسب اقامت دائم و تابعیت این کشور پیشرفته اروپایی گردد. چنانچه با مطالعۀ مطالب فوق قصد تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص سرمایه گذاری در نروژ داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در زمینه سرمایه گذاری در نروژ و سایر کشورها می باشند در ارتباط بلشید.

 

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *