پناهندگی در بلاروس

پناهندگی در بلاروس

همانطور که در جریان هستید راه های زیادی جهت مهاجرت به بلاروس وجود دارد که از جمله راه های مهاجرت پناهندگی در بلاروس می باشد. سوالی که در اینجا ایجاد می وشد این است که آیا تنها راه مهاجرت به بلاروس، پناهندگی در بلاروس می باشد؟ همیشه در امر مهاجرت به دنبال راهی باشید که بتوانید کاملا قانونی وارد کشور شوید. پناهندگی در بلاروس از جمله راه هایی است که افراد انتخاب می نمایند و به صورت کاملا غیر فانونی وارد کشور می شوند که در این بین با مشکلات زیادی رو برو خواهند شد. به طور قطع در کنار پناهندگی در بلاروس که کاملا غیر قانونی است راه هایی مانند تحصیل به بلاروس، مهاجرت کاری به بلاروس و … وجود دارد که افراد می توانند از این طرق وارد کشور شوند و جهت اقامت و تابعیت اقدام نمایند. در این مقاله تمام تلاش وکلا و حقوق دانان این است که بتوانند به غیر از پناهندگی در بلاروس راه های قانونی را برای شما توضیح دهند تا بتوانید به صورت قانونی پروسه ی مهاجرت خود را طی نمایید.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

موضوع پناهندگی در بلاروس مسیری کاملا پر فراز و نشیب می باشد که افراد با سختی های زیادی در این زمینه رو برو خواهند شد. افراد مطمئنا زمانی که به مهاجرت فکر می کنند به دنبال آرامش و راهی ایمن می باشند. اما مهاجرت از طریق پناهندگی راهی نیست که شما را به آرامش برساند بلکه شما را از آرامش دور خواهد کرد و خطرات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. امروزه پناهندگان بسیار زیادی از از کشورهای مختلف وارد کشور بلاروس می شوند البته از قدیم تعداد پناهجویان از کشور گرجستان و افغانستان بیشتر بودند اما امروزه از کشور های دیگر هم به سمت کشور بلاروس جهت پناهندگی می آیند. مطابق با کنوانسیون پناهندگی ژنو۱۹۵۱ پناهنده به فردی اطلاق می شود که در کشور خود به دلایل متفاوتی مثل نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی، تعلق به یک گروه اجتماعی خاص مورد اذیت و آزار قرار می گیرند.

پناهندگان در بلاروس در وضعیت نامناسب قرار دارند با وجودی که راههای قانونی بسیاری برای مهاجرت اشخاص و اخذ اقامت و تابعیت کشور بلاروس وجود دارد اما متاسفانه برخی افراد مهاجرت از طریق پناهندگی در بلاروس را انتخاب می نمایند. پناهندگان در بلاروس و در کمپ های پناهندگی و در شرایط بسیار سخت زندگی می کنند و تا وقتی که با تقاضای پناهندگی افراد موافقت نشده است از هیچگونه حق و حقوقی مانند سایر شهروندان بلاروس برخوردار نمی شوند. در کل می توان اینگونه گفت که پناهندگان در بلاروس و در زمان پناهندگی در سخت ترین شرایط از نظر روحی و از نظر حقوقی قرار دارند.

بسیاری از افراد پناهنده که در کشور بلاروس پناهنده می شوند درگیر جنگ های داخلی و یا جنگ های قومی می باشند به همین دلیل به کشورهای دیگر پناهنده می شوند. باز بودن مرز بلاروس باعث شده که افراد بسیاری از کشورهای دیگر به بلاروس پناهنده شوند به همین دلیل تعداد پناهندگان روز به روز در آسیا رو به افزایش است. بلاروس مطابق با قانون بین المللی پناهندگان به کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و پروتکل ۱۹۶۷ سازمان ملل  پیوسته است اما نکته مهم اینجاست که هیچ کمپی برای  پناهندگان، احداث نشده است وفقط چندین مرکز برای اسکان پناهندگان در نظر گرفته شده است. همچنین پناهندگان بعد از هفت سال زندگی در بلاروس، می توانند برای تابعیت بلاروس اقدام نمایند بشرطی که به  قوانین ملی کشور بلاروس احترام  بگذارند .

امتیازاتی که کنوانسیون پناهندگی برای افراد پناهنده در نظر دارد:

داشتن جای خواب کافی ، حق داشتن خورد و خوراک و داشتن پاس سفید.

انواع درخواست پناهندگی:

۱: پناهندگی مذهبی در بلاروس

۲: پناهندگی اجتماعی در بلاروس

۳: پناهندگی سیاسی در بلاروس

۱: پناهندگی مذهبی: اشخاصی که قصد پناهندگی مذهبی در بلاروس را دارند باید اثبات کنند که با دین و مذهب خود مشکل داشته اند و اگر به کشور خود بازگردند مورد اذیت قرار می گیرند تا به درخواست پناهندگی افراد رسیدگی شود. اشخاص برای اثبات تغییر دین باید در برنامه های دینی شرکت کنند و دلایل قانع کننده ای را بیان نمایند تا درخواست پناهندگی افراد بررسی شود.

۲: پناهندگی اجتماعی: اشخاصی که قصد پناهندگی اجتماعی در بلاروس را دارند باید اثبات کنند که با وضع موجود جامعه سازگاری نداشته اند اما در حال حاضر پناهندگی اجتماعی اشخاص مورد قبول واقع نخواهد شد و به همین دلیل در حال حاضر کشور ایران از شرایط اجتماعی مناسبی برخوردار می باشد و امنیت مطلوبی را دارد به همین دلیل درخواست پناهندگی اجتماعی اشخاص در سایر جوامع دیگر مثل بلاروس پذیرفته نخواهد شد.

۳: پناهندگی سیاسی: افرادی که قصد پناهندگی سیاسی در بلاروس را دارند باید اثبات کنند که با سیاست جامعه خود دچار مشکل هستند و قادر به تحمل وضع موجود جامعه نمی باشند و همچنین باید بتوانند اثبات نمایند که مورد آزار و اذیت جسمی و روحی قرار می گیرند تا درخواست پناهندگی افراد بررسی شود تمامی این موارد باید توسط شخص پناهنده به اثبات برسد.

 

انواع ویزاهای بلاروس:

ویزای ترانزیت:

ویزای ترانزیت  در واقع برای سفر و حمل و نقل از کشور روسیه به بلاروس می باشد و بدین معنا است که برای بیش از یک سال صادر می شود.

ویزای کوتاه مدت:

ویزای کوتاه مدت نوعی از ویزا می باشد و برای اتباع خارجی صادر می شود همچنین هدف از این ویزا  برای آموزش ، کسب و کار ، توریستی، دیدار و اهداف دیگر می باشد همچنین اعتبار این نوع ویزا ۹۰ روز است.

ویزای بلند مدت:

اگر مدت زمان اقامت یک فرد خارجی در کشور بلاروس بیش از ۹۰ روز باشد تحت یک سری شرایط مدت ویزا به یک سال تبدیل خواهد شد و این ویزا بیشتر برای کسب و کار، مشارکت و یزاهای فرهنگی و روزنامه نگاری صادر خواهد شد که مدت آن بستگی به درخواست دعوت نامه فرد دارد. زمانی که پناهندگان به کمپ های  پناهندگی منتقل می شوند توسط پلیس بلاروس از آنها عکس و اثر انگشت گرفته می شود و دلیل آن این است که مشخص شود افراد قبلا در کشور دیگری درخواست پناهندگی داده است یا خیر. اشخاصی که قصد پناهندگی در بلاروس را دارند باید پس از ورود به بلاروس درخواست پناهندگی خود را در اداره کنترل مرزی و یا اداره پلیس بلاروس مطرح نمایند. پس از ثبت درخواست پناهندگی توسط پلیس مهاجرت شخص پناهنده به یکی از کمپ های پناهندگی انتقال داده می شود تا در مورد پرونده پناهندگی شخص تصمیم های لازم اتخاذ شود.

نکته ی آخر این است که اشخاصی که قصد مهاجرت به بلاروس را دارند می توانند از طرق قانونی مهاجرت به بلاروس اقدام نمایند اما متاسفانه بسیاری از افراد پناهندگی در بلاروس که مهاجرتی غیر قانونی است را انتخاب می نمایند فارغ از اینکه پناهندگی در بلاروس خطرات و زیان های غیر قابل جبرانی برای فرد دارد که اغلب این زیان ها غیر قابل بازگشت می باشند. اگر قصد مهاجرت به بلاروس را دارید می توانید از طرق قانونی مانند مهاجرت تحصیلی به بلاروس، مهاجرت کاری به بلاروس، سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلاروس اقدام نمایید و از این طریق به اقامت و تابعیت بلاروس دست یابید. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با موسسات و وکیل مهاجرت به بلاروس ارتباط داشته باشید و اطلاعات لازم در زمینه ی مهاجرت به بلاروس همچنین پناهندگی در بلاروس را اخذ نمایید.

نگارنده: آرزو سادات نفر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *