پناهندگی در چک

پناهندگی در چک

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان جهت آشنایی شما خواننده محترم با موضوع پناهندگی در چک نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد کسب اطلاعات در خصوص پناهندگی در چک داشته و یا می خواهید با قوانین و مقررات پناهندگی در چک آشنا شوید پیشنهاد می شود مطالب حاضر را مطالعه فرمایید. پناهندگی در چک از جمله روش های مهاجرتی در موارد خاص و برای افراد خاصی است که تحت آزار یا شکنجه و … قرار گرفته و برای نجات جان، مال یا آبروی خود به این کشور پناهنده شده اند. لذا چنانچه فردی قادر باشد از روش های دیگر مهاجرتی برای ورود به کشوری استفاده نماید به هیچ عنوان نباید از روش پناهندگی استفاده نماید. چنانچه با مطالعه ی مطالب حاضر سعی در کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قواعد و قوانین پناهندگی در چک داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان موسسه MIE  در ارتباط باشید.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

قواعد پناهندگی در کنوانسیون های بین المللی و قوانین چک

تمام کشور های عضو کنوانسیون های بین المللی مربوط به وضعیت پناهندگان، قواعد و مقررات موجود در این کنوانسیون ها را رعایت نموده و قوانین داخلی خود را نیز بر اساس قواعد اصلی به رشته تحریر در آورده اند. امروزه حدود ۱۴۴ کشور جهان قواعد پناهندگی را پذیرفته و رعایت می نمایند.کشور چک نیز از جمله کشور هایی است که این قواعد را راعایت نموده و طبق کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان مصوب ۱۹۵۱ و پروتکل مربوطه مصوب ۱۹۶۷ و همچنین کنوانسیون ژنو قواعد پناهندگی را رعایت می نمایند. قواعد مربوط به پناهندگی در اصل ۴۳ قانون اساسی این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

قانون دوبلین

قانون دوبلین با هدف هماهنگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند و سوییس برای بررسی درخواست های پناهندگی طراحی شده است، هدف از طراحی این سیستم از بین بردن به اصطلاح خرید پناهندگی asylum shopping است، زمانی که متقاضی به چندین کشور مراجعه نموده و فرآیند رسیدگی به پرونده در چندین کشور در حال انجام باشد در این صورت پرونده های مربوطه  می بایست تجمیع شده و در یکی از کشورها رسیدگی گردد. این نظام حقوقی هم زمان و به موازات اصطلاح پناهنده ی غیر ساکن refugee in orbit شکل گرفته است. مقررات شورای اروپا به شماره ۲۰۰۳/۳۴۳ به عنوان پایه ی قانونی و مبنای قانون دوبلین در نظر گرفته شده است. این مقررات مجموعه ای از معیارهای تعیین کننده ی کشور صالح برای رسیدگی به پرونده ی مطروحه می باشد؛ برخی از این معیار ها مربوط به روابط خانوادگی متقاضی پناهندگی می باشد و از دیگر شرایط آن، این است که کشور نخستین که متقاضی پناهندگی به آن برای بار اول وارد شده است اصولاً کشور صالح برای رسیدگی به پرونده می باشد. از سال ۲۰۰۳ دریافت اثر انگشت از متقاضیان پناهندگی اجباری شده و اثر انگشت مربوطه، به سیستم بایگانی کل اروپا EURODAC ارسال می گردد.

حقوق پناهندگان در کشور چک

پس از پذیرش شرایط پناهنده در کشور چک، به مرکز اقامت مخصوصی که برای پناه جویان در نظر گرفته شده است منتقل می گردند، و تا زمانی که در خصوص پرونده ی متقاضی تصمیم گیری نشده است، ایشان حق دارند در این مرکز زندگی نمایند. از جمله حقوق متقاضی پناهندگی در قوانین مربوط به حمایت بین المللی عبارت است از دریافت خوابگاه، غذا و سایر خدماتی که تحت عنوان پرداخت حقوق و … می باشد. همچنین متقاضی از این حق برخوردار است که محل اقامت را ترک نماید و در مکانی که خود علاقه دارد و شرایطش بهتر است زندگی نماید و البته لازم است که آدرس محل زندگی جدید را به دولت و مقامات اعلام نماید. باید توجه داشت که حمایت های مالی تنها برای مدت سه ماه پرداخت می گردد.

حقوق پناهندگان آسیب پذیر در کشور چک

پس از ورود متقاضی پناهندگی در چک وضعیت و سوابق فرد بررسی شده و اجازه ی اسکان موقت در قلمرو به ایشان اعطا می گردد. قانون پناهندگان چک افرادی را به عنوان آسیب پذیر معرفی نموده و امکانات ویژه ای را برای ایشان در نظر گرفته است. چنین افرادی عبارتند از : ورود یک فرد بدون همراه، پدر یا مادر، افراد زیر سن قانونی، افراد معلول و ناتوان، زنان باردار، کسی که شکنجه شده است، کسی که مورد تجاوز قرار گرفته است، یا شخصی که در معرض اشکال خشونت جدی روانی، جسمی یا … بوده است. بهتر است پیش از تصمیم گیری برای اقدام جهت پناهندگی در خصوص نحوه ی مصاحبه و سوالاتی که از شخص پرسش می شود آمادگی کامل داشت و متقاضی پناهندگی برای این موضوع می بایست مدارک واقعی و اطلاعات صحیح به مامور مصاحبه کننده ارائه نماید در غیر این صورت، عدم صداقت متقاضی تاثیر بسیار منفی در پرونده خواهد داشت و چنانچه در آینده نیز بخواهد به روشی وارد این کشور گردد، با دیدی منفی مواجه خواهد شد.

مراکز رسیدگی به پرونده ی پناهندگان در کشور چک

مراکز پناهندگی در کشور چک که به درخواست متقاضی رسیدگی می نمایند عبارتند از آدرس های ذیل:

  • برنو Židenice (Tovačovského 3, 636 00 Brno 36
  • Česká Lípa (Jiráskova 609, 470 01 Česká Lípa 1)
  • Jaroměř (Palackého 11, 551 02 Jaroměř II)
  • Předlice (Husitská cesta 217/4, 400 05 Předlice – Ústí nad Labem

 

نتیجه گیری

در مطالب حاضر تلاش اطلاعاتی کلی و مختصر در خصوص پناهندگی در چک ارائه گردد، همان گونه که مطالعه فرمودید پناهندگی در چک طبق قواعد کنوانسیون های بین المللی تعریف شده و در قانون اساسی و سایر قوانین این کشور به رشته تحریر در آمده است. باید توجه داشت که متقاضی پناهندگی در چک می بایست تحت آزار و اذیت شدید و شکنجه باشد و نمی توان با دلایل غیر واقعی و مدارک صوری نسبت به پناهندگی در چک اقدام نمود. باید توجه داشت که روش پناهندگی در چک از جمله روش های خاصی است که به هیچ عنوان به متقاضیان مهاجرت پیشنهاد نمی گردد، زیرا حضور در کشور های خارجی به عنوان پناهنده مخاطرات بسیاری داشته و حتی پس از قبول پناهندگی در چک تا مدت ها متقاضی دچار مشکلات عدیده ای خواهد بود. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات در خصوص قواعد و قوانین پناهندگی در چک داشته و یا می خواهید در این خصوص پرسشی مطرح نمایید می توانید با وکلا و کارشناسان موسسه MIE در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *