ثبت شرکت در اسپانیا

ثبت شرکت در اسپانیا

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان موسسه MIE جهت آشنایی شما خواننده محترم با موضوع ثبت شرکت در اسپانیا نگاشته شده است؛ لذا چنانچه قصد ثبت شرکت در اسپانیا داشته و می خواهید با قواعد و مقررات ثبت شرکت در اسپانیا آشنا گردید مطالب حاضر را مطالعه فرمایید. ثبت شرکت در اسپانیا برای اشخاصی که علاقه مند به اقامت و ادامه زندگی در این کشور می باشند، روشی مناسب و تقریباً بدون خطر می باشد، زیرا ثبت شرکت در اسپانیا به دلیل وجود انواع مختلفی از شرکت ها در قانون تجارت این کشور، امری تقریباً ساده و سود آور می باشد. به عنوان مثال چنانچه شخصی بخواهد به تنهایی به کسب و کار در اسپانیا پرداخته و فقط یک مغازه ی کوچکِ فروش کالا داشته باشد، می تواند این کسب و کار خود را تحت عنوان ثبت شرکت در اسپانیا معرفی و ثبت نموده و از مزایا و مواهب و حمایت های قانونی مندرج در قانون تجارت این کشور در بحث ثبت شرکت در اسپانیا برخوردار گردد. چنانچه با مطالعه ی مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص ثبت شرکت در اسپانیا داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان موسسه MIE که دارای تخصص در زمینه ی ثبت شرکت در اسپانیا می باشند در ارتباط باشید.

فرآیند قانونی ثبت شرکت در اسپانیا

اولین قدم برای ثبت شرکت در اسپانیا انتخاب یک نام تجاری منحصر بفرد برای شرکت می باشد، و به اداره ثبت شرکت های اسپانیا می بایست نام مورد نظر اطلاع رسانی و رزور گردد.  مدت اعتبار رزور نام شرکت، شش ماه است و در این مدت متقاضی می بایست نسبت به ثبت شرکت و انجام سایر فرآیندهای لازم اقدام نماید. در مرحله بعدی متقاضی باید نسبت به افتتاح یک حساب بانکی و سپردن حداقل سرمایه به این حساب اقدام نموده و همچنین متقاضی می تواند جهت تسهیل فرآیند ثبت شرکت و دوری از فرآیند های پیچیده و اتوماسیون اداری ی نا مناسب در اسپانیا، سرمایه مورد نیاز را توسط یک دفتر اسناد رسمی و قانونی و معتبر که توسط دولت این کشور معرفی می گردد، به حساب بانکی شرکت واریز نماید. مدارک لازم و مورد نیاز برای ثبت شرکت در اسپانیا عبارت است از:

  • نام و مشخصات هر یک از سهام داران
  • تعداد سهام هر یک از سهام داران
  • یک شماره شناسایی مالی برای هر یک از سهام داران
  • پرداخت های تانجام شده توسط هر یک از سهام داران
  • اساس نامه شرکت
  • نام و مشخصات مدیر و … .

همچنین می بایست نسبت به دریافت شماره شناسایی مالیات از اداره مالیات این کشور و پرداخت مالیات های مربوطه و ارائه ی اساس نامه شرکت به اتاق بازرگانی این کشور اقدام نمود؛ چنانچه متقاضی بخواهد فعالیت های اقتصادی خاصی را انجام دهد باید نسبت به اخذ مجوزات لازم اقدام نماید.

انواع شرکت های قابل ثبت در اسپانیا

چنانچه فردی بخواهد به ثبت شرکت در اسپانیا اقدام نموده و شروع به کسب و کار نماید می بایست با توجه به نوع کار و اهداف شرکت، نوع شرکت را نیز انتخاب نماید؛ انواع شرکت های قابل ثبت در اسپانیا عبارتند از:

  • شرکت انحصاری
  • شرکت تعاونی
  • شرکت با مسئولیت محدود؛ (که رایج ترین و محبوب ترین نوع از شرکت های ثبتی در اسپانیامی باشد.)
  • شرکت سهامی عام
  • شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اسپانیا Incorporate a sociedad limitada (S.L. – limited liability company)

از پر طرفدار ترین و محبوب ترین شرکت های قابل ثبت در اسپانیا شرکت با مسئولیت محدود است، در این نوع شرکت سرمایه به سهام غیر قابل تقسیم تبدیل شده و مسئولیت هر یک از اعضای شرکت به اندازه ی میزان سهام شان خواهد بود؛ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حدود ۳۰۰۵۰۶ هزار یورو می باشد که هنگام انجام مراحل ثبت شرکت می بایست در حساب متقاضی باشد. تمامی تصمیمات یک شرکت با مسئولیت محدود در اسپانیا توسط مجمع عمومی سهام داران اتخاذ می گردد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود عمومی  Public limited liability company (sociedad anonima)

این نوع شرکت شکلی از راه اندازی کسب و کار می باشد که نیازمند مقدار زیادی سرمایه است و این شرکت به عنوان شرکت سهامی نیز شناخته می گردد، برای شروع کار و ثبت این نوع از شرکت متقاضی می بایست مبلغ حدوداً و حداقل ۶۰۱۰۱۲۱ یورو به عنوان سرمایه اولیه داشته باشد و حداقل یک چهارم از این مبلغ تا قبل از ثبت نهایی شرکت می بایست پرداخت گردد. در این نوع شرکت مسئولیت هر یک از سهام داران به میزان آورده و سرمایه شان می باشد و تصمیمات کلی و اساسی شرکت توسط هیات سهام داران و تصمیمات روزانه و جزءی و مربوط به اداره شرکت به عهده ی هیات مدیره شرکت و مدیر عامل می باشد. همچنین یک هیات نظارت از جانب سهام داران برای نظارت و تایید رفتار و نظارت بر قانونی بودن فعالیت های هیات مدیره نیز انتخاب می گردد.

 

شرکت همکاری عمومی در اسپانیا   General partnership in Spain

این نوع از شرکت حداقل از دو شریک تشکیل شده و این دو شریک از حقوق و مسئولیت های برابر و مساوی برخوردار هستند؛ در این نوع از شرکت مسئولیت های شرکا حتی ممکن است تا حد دارایی های شخصی شان نیز گسترش پیدا کند و و در صورت انحلال یا ورشکستگی شرکت می توان از دارایی های و درآمدهای شخصی شرکا و خارج از حیطه ی شرکت نیز برداشت نمود.

شرکت مشارکت محدود  Limited partnership

نوع دیگری از انواع شرکت ها در اسپانیا شرکت با مشارکت محدود می باشد؛ در این نوع از شرکت ها که حداقل شریک یک نفر می باشد مسئولیت فرد تنها به میزان سهام و سرمایه ای است که در شرکت آورده است. در این نوع شرکت تنها شریک اصلی و اولیه می تواند تصمیمات مهم و اساسی شرکت را اخذ نماید.

شرکت معامله گر تنها در اسپانیا Sole trader in Spain

این نوع از شرکت در واقع ساده ترین و ابتدایی ترین ثبت شرکت در اسپانیا می باشد، زیرا چنانچه یک فرد حقیقی بخواهد شروع به انجام کسب و کار نموده و به عنوان صاحب یک واحد تولیدی یا تجاری یا مغازه باشد می تواند کسب و کار خود را تحت این عنوان به ثبت برساند. در این نوع از شرکت ها نیازی به حداقل سرمایه نبوده و متقاضی می تواند از تمامی سرمایه ی خود تحت هر عنوان استفاده نماید. همچنین در صورت انحلال یا ورشکستگی شرکت، می توان از تمامی دارایی شخصی و سرمایه ای صاحب شرکت برای پرداخت بدهی ها به اشخاص ثالث استفاده نمود.

نتیجه گیری

در نوشتار فوق تلاش گردید اطلاعاتی کلی و مختصر در خصوص ثبت شرکت در اسپانیا به شما خواننده ی محترم ارائه گردد. همان گونه که مطالعه فرمودید ثبت شرکت در اسپانیا فرآیند و روش های مختلفی داشته و قوانین خاصی بر هر یک از انواع شرکت ها حاکم می باشد؛ لذا به دلیل وجود ضمانت اجرا های قوی بر فعالیت های شرکت ها می بایست قبل از ثبت شرکت در اسپانیا با متخصص ثبت شرکت در اسپانیا مشورت نموده و از تمامی مزایا و معایب و نکات حقوقی ثبت شرکت در اسپانیا مطلع گردید، لذا چنانچه قصد ثبت شرکت در اسپانیا داشته و می خواهید در این خصوص اطلاعاتی بیشتر کسب نمایید با وکلا و کارشناسان موسسه MIE که دارای تخصص در زمینه ثبت شرکت در اسپانیا و سایر کشورها می باشند در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *