پناهندگی در اوکراین

پناهندگی در اوکراین:

آیا در مورد پناهندگی در اوکراین اطلاعاتی دارید؟ شرایط پناهندگی در اوکراین چگونه است؟ آیا در مورد پناهندگی در اوکراین سوالی دارید؟ وضعیت پناهندگان در اوکراین چگونه است؟ همه ساله افراد بسیاری از طریق پناهندگی در اوکراین به این کشور مهاجرت می نمایند و با مهاجرت غیر قانونی به اوکراین خود را در معرض خطرات بسیاری قرار می دهند که گاها این خطرات برای فرد غیر قابل جبران خواهد بود. پناهندگی در اوکراین یکی از راههای مهاجرت می باشد اما یکی از پر خطر ترین و یکی از اشتباه ترین راههای مهاجرت می باشد زیرا با وجود راههای مهاجرت قانونی اقدام و مهاجرت از طریق پناهندگی در اوکراین و انتخاب یک راه غیر قانونی می تواند خطرات بسیاری برای افراد در برداشته باشد.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

در مقاله به بررسی وضعیت پناهندگان در اوکراین می پردازیم همچنین در مورد پناهندگی در اوکراین مطالبی برای شما عزیزان بیان خواهد شد و به سوالات شما در مورد پناهندگی در اوکراین پاسخ داده خواهد شد.

مطابق با کنوانسیون پناهندگی ۱۹۵۱ ژنو پناهنده به فردی اطلاق می شود که در کشور خود به دلایل نژادی، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی، تعلق به یک گروه اجتماعی خاص مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. با توجه به اینکه راههای قانونی بسیاری برای مهاجرت به اوکراین وجود دارد اما متاسفانه برخی افراد مهاجرت غیر قانونی به اوکراین را برای خود انتخاب می نمایند. پناهندگان در اوکراین در وضعیت سخت و طاقت فرسا به سر می برند و تا زمانی که با درخواست پناهندگی افراد موافقت نشود در وضعیت نابسامان قرار خواهند داشت همچنین در این مدت از هیچگونه حق و حقوقی نسبت به شهروندان دیگر اوکراینی برخوردار نخواهند شد.

امتیازاتی که کنوانسیون پناهندگی به افراد پناهنده داده است عبارتند از:

۱: داشتن جای خواب مناسب        ۲: حق داشتن خورد و خوراک         ۳: پاس سفید

پاس سفید مدرکی است که شخص پناهنده اجازه سفر به کشورهای دیگر را خواهد داشت اما حق سفر به کشور خود را ندارد و اگر به کشور خود سفر نماید پرونده پناهندگی فرد رد خواهد شد. افرادی که در کشوری مانند اوکراین پناهنده می شوند اگر بعد ار گذشت مدتی یعنی قبل از اینکه با درخواست پناهندگی فرد موافقت شود شخص به کشور خود بازگردد تا ۱۰ سال اجازه ورود به اوکراین و همچنین اجازه ورود به کشورهای دیگر را نخواهد داشت همچنین هیچگونه ویزایی برای فرد برای سفر به کشورهای دیگر به وی تعلق نخواهد گرفت.

کشور اوکراین با توجه به شرایط سیاسی که دارد و همچنین با توجه به جنگ های داخلی که در گذشته اتفاق افتاده است و همچنین به دلیل جدا شدن از cis مورد توجه بسیاری از افراد پناهندگی قرار گرفته است و در حال حاضر یکی از کشورهایی می باشد که بیشترین آمار پناهندگی را دارا است.

در مورد افراد پناهنده در اوکراین بهتر است بدانید که به محض ورود افراد پناهنده به خاک اوکراین گذرنامه آنها به مامورین دولتی داده می شود تا برای این افراد ویزای کشور اوکراین صادر گردد مدت زمانی که این ویزا دارد حداکثر ۹۰ روز می باشد و در طول این مدت فرد متقاضی باید درخواست پناهندگی خود را مطرح نماید.

فرد متقاضی پناهندگی در اوکراین پس از ورود به خاک اوکراین تحت عنوان پناهنده به صورت موقت در حدود ۶ ماه بازداشت خواهند شد و سپس به کمپ های پناهندگی در اوکراین فرستاده می شوند تا مدت پناهندگی خود را تا زمانی که با درخواست پناهندگی افراد موافقت شده در کمپ های پناهندگی زندگی کنند.

افراد پناهنده در اوکراین تا زمانی که با درخواست پناهندگیشان موافقت نشده است از هیچگونه حق و حقوقی مانند سایر شهروندان اوکراینی برخوردار نخواهند شد و حتی اجازه کار را هم نخواهند داشت اما به محض اینکه با درخواست پناهندگی افراد موافقت شد همانند سایر شهروندان از تمام حق و حقوق یک شهروند اوکراینی از جمله کار برخوردار می شوند و می توانند از تمام امکانات یک شهروند استفاده نمایند.

انواع درخواست پناهندگی در اوکراین:

۱: پناهندگی مذهبی در اوکراین                           ۲: پناهندگی اجتماعی در اوکراین                         ۳: پناهندگی سیاسی در اوکراین

۱: پناهندگی مذهبی در اوکراین: افرادی که قصد پناهندگی مذهبی در اوکراین را دارند باید بتوانند اثبات نمایند که با دین خود مشکل داشته اند و دین خود را تغییر داده اند و اگر به کشور خود بازگردند مورد اذیت و آزار قرار می گیرند تا درخواست پناهندگی افراد بررسی شود افراد برای اثبات تغییر دین خود باید در برنامه های دینی شرکت نمایند و دلایل قانع کننده ارائه نمایند تا با درخواست پناهندگی افراد موافقت شود.

۲: پناهندگی اجتماعی در اوکراین: افرادی که قصد پناهندگی اجتماعی در اوکراین را دارند باید بتوانند اثبات نمایند که با وضع جامعه خود سازگاری ندارند (مثلا در کشوری جنگ رخ داده باشد) اما در حال حاضر پناهندگی اجتماعی افراد مورد قبول واقع نخواهد شد و دلیل آن این است که در حال حاضر کشور ایران از شرایط اجتماعی مطلوبی برخوردار می باشد و دارای امنیت مطلوب است به همین دلیل درخواست پناهندگی اجتماعی افراد مورد قبول واقع خواهد شد.

۳: پناهندگی سیاسی در اوکراین: اشخاصی که قصد پناهندگی سیاسی در اوکراین را دارند باید اثبات نمایند که با سیاست جامعه خود دچار مشکل هستند و قادر به تحمل وضع موجود نمی باشند و همچنین باید اثبات نمایند که مورد آزار و اذیت جسمی و روحی قرار می گیرند  تا با درخواست پناهندگی افراد موافقت شود تمامی این موارد باید توسط شخص پناهنده به اثبات برسد.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که اگر فردی در کشور اوکراین درخواست پناهندگی نماید باید طبق قوانین کشور اوکراین ۳ سال در اوکراین حضور داشته باشدتا بتواند اجازه ماندن و کار در این کشور را اخذ نماید اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر تا قبل از ۳ سال اول فرد پناهنده به اروپا مهاجرت نماید اجازه برگشت به اوکراین را از دست خواهد داد.

قانون دابلین در مورد وضعیت پناهندگان:

قانون دابلین یک توافق بین کشورها می باشد و آن بدین صورت می باشد که در صورتی که با تقاضای پناهندگی شخص پناهنده در کشوری که درخواست پناهندگی خود را مطرح کرده است موافقت نشود و یا فرد از کشور اخراج شود در هیچ کشور دیگری  نمی تواند درخواست پناهندگی دهد و به عبارتی درخواست پناهندگی فرد در هیچ کشوری پذیرفته نخواهد شد. راه اصلی ورود پناهندگان به اروپا کشورهای ایتالیا و یونان می باشد و به محض ورود افراد به این کشورها از آنها اثر انگشت گرفته می شود تا در هر کشوری که درخواست پناهندگی می نمایند به کشوری که وارد شده اند فرستاده شوند این امر برای سخت کردن شرایط پناهندگان می باشد.

در آخر بهتر است بدانید که برای مهاجرت به اوکراین راههای متفاوتی وجود دارد که می توانید اقدام نمایید اما متاسفانه برخی افراد پناهندگی در اوکراین را برای مهاجرت خود انتخاب می نمایند. همچنین پناهندگی در اوکراین یکی از اشتباه ترین و پر خطر ترین راههای مهاجرت برای فرد می باشد و تا زمانی که با درخواست پناهندگی افراد در اوکراین موافقت نشود از هیچگونه حق و حقوقی برخوردار نخواهند شد حتی نمی توانند درخواست اقامت و تابعیت اوکراین را نمایند. اگر قصد مهاجرت به اوکراین را دارید می توانید از طریق مهاجرت تحصیلی به اوکراین و یا مهاجرت کاری به اوکراین و یا سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اوکراین اقدام نمایید و از این طریق اقامت و تابعیت اوکراین را اخذ نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به اوکراین به خصوص شرایط پناهندگی در اوکراین می توانید به سایت های معتبر موسسه MIE مراجعه نمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید همچنین می توانید از وکیل مهاجرت به اوکراین بهره مند شوید و اطلاعات کاملی در زمینه مهاجرت به اوکراین و شرایط پناهندگی در اوکراین را اخذ کنید.

نگارنده: نگار ولی یاری اسکندری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *