تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک که یکی از کشورهای اروپايي است كه هر ساله میزبان دانشجویان بین المللی است. مهاجرت تحصيلي به بلژيك و اطلاع از شرايط اخذ اقامت بلژيك مستلزم آگاهي از قوانين بلژيك مي باشد.تحصيل در بلژيك به واسطه مهاجرت كاري در بلژيك  يكي ديگر از راه هاي اخذ اقامت و  تحصيل در بلژيك مي باشد.به واسطه تحصيل در بلژيك افراد متقاضي مي توانند از بورسيه تحصيلي در بلژيك،تحصيل رايگان در بلژيك و هزينه تحصيل در بلژيك كسب اطلاع نمايند.مهاجرت به بلژيك به واسطه سرمايه گذاري در بلژيك نيز يكي ديگر از راه هاي اخذ اقامت دائم و نهايتا اخذ تابعیت بلژيك مي باشد.اقامت در بلژيك و كسب آگاهي از شرايط تحصيل در بلژيك و قوانين مربوطه به اقامت تحصيلي و ديگر طرق مهاجرت به بلژيك نيازمند مشاوره از طريق وكيل مهاجرت به بلژيك مي باشد كه در اين رابطه پيشنهاد مي شود با مشاورين و وكيل مهاجرت به بلژيك به صورت رايگان مشاوره نماييد.

تحصيل در بلژيك كه يكي از كشورهاي اروپايي است و متشكل از چندين قوم از اقوام اروپايي با زبان هاي گوناگون است براي دانشجويان بين المللي مقدور مي باشد.بدين لحاظ زبان گفتاري مرسوم و مورد استفاده مردم بلژيك متشكل از:هلندي،فرانسه و آلماني مي باشد. دلایل بسیاری برای تحصیل در بلژیک وجود دارد: دانشگاه مشهور در سطح جهان، فرصت های عالی برای پيوستن به شبکه های بین المللی، شهرهاي جذاب و چند زبانه با فرهنگهاي مختلف،سطح كيفي بالاي زندگي در بلژيك و ديگر شرايط و امكانات موجود در سطح اروپا بلژيك را به يكي از قطب هاي اقامت و تحصيل تبديل كرده است.

سازماندهی تحصیلات

سال تحصیلی و پذیرش در بلژیک به سه دوره تقسیم می شود:

  1. اولین دوره پذیرش در اواسط سپتامبر
  2. دومین دوره پذیرش در اوایل فوریه
  3. سومین دوره پذیرش در اوایل جولای است که شامل تعطیلات تابستان و آزمون پذیرش

شرایط تحصيل در بلژيك

افراد متقاضي ادامه تحصيل در بلژيك مي توانند بسته به شرايط خود نسبت به اخذ پذيرش از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي بلژيك اقدام نمايند.با توجه به اينكه هرينه هاي تحصيل در بلژيك به نسبت ديگر كشورهاي اروپايي پايين تر بوده و نسبتا رايگان است فرصت مناسبي براي دانشجويان بين المللي جهت ادامه تحصيل و برخورداري از هزينه هاي پايين زندگي ايجاد مي كند.هزينه هاي تحصيل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در بلژيك توسط دولت تعيين مي شود.با اين حال دانشجويان متقاضي ادامه تحصيل در بلژيك بايد هزينه هاي تحصيل و ثبت نام در دانشگاه ها را به صورت ساليانه پرداخت نمايند.هزينه ها بسته به نوع آموزش و دانشگاه متفاوت مي باشد.

تحصيل در بلژيك به مانند اكثر كشورها در سه مقطع ابتدايي و متوسطه و دبيرستان مي باشد كه پس از پايان دوره ۱۲ساله تحصيل دانش آموزان مي توانند وارد دانشگاه شوند.پذيرش در رشته هاي فني و مهندسي و پزشكي در بلژيك مستلزم انجام آزمون مي باشد كه در صورتي كه افراد متقاضي در آزمون به موفقيت رسيدند مي توانند وارد دانشگاه در رشته مورد علاقه خود شوند.

هزينه تحصيل و زندگي در بلژيك

هزينه تحصيل در بلژيك بستگي به نوع رشته و دانشگاه محل تحصيل افراد ميباشد و به طور ميانگين هزينه هاي تحصيل در سال تحصيلي ۲۰۱۶-۲۰۱۷ حداكثر ۸۳۵يورو در سال تعيين شده است.هزينه تحصيل دانشجويان بين المللي نيز به طور جداگانه تعيين شده و در طول يك سال حداكثر ۴٫۱۷۵ يورو تعيين شده است.هزينه زندگي دانشجويي در بلژيك ۶۰۰الي ۸۰۰ يورو در ماه مي باشد. دانشجويان بين المللي مي توانند در بلژيك علاوه بر تحصيل از خوابگاه هاي دانشجويي بهره مند شوند. محل اقامت دانشجويي(خوابگاه) در دانشگاه اغلب به آسانی در بازده زماني كوتاهي در دسترس دانشجويان قرار خواهد گرفت. با اين حال افرادي كه خواستار اجاره سوئيت و آپارتمان در شهر و در نزديكي محل تحصيل خود هستند مي توانند به راحتي تاقدام به اجاره آپارتمان فوق نمايند و هزينه اجراه در بلژيك بسته به محل و منطقه بين ۱۵۰ الي ۴۰۰يورو (۲۰۰-۵۴۰دلار) در ماه مي باشد.

تحصيل در بلژيك يكي از فرصتهاي مناسب براي دانشجويان بين المللي به شمار مي آيد زيرا از تجربه اساتيد مجرب و سطح بالاي تحصيل و زندگي برخوردار خواهند شد.تشكيل كلاسهاي دانشگاه ها در بلژيك در ماه هاي سپتامبر و اكتبر مي باشد.و در پايان طول هر ترم براي ورود به دوره هاي بهدي دانشجويان بايد در امتحانات نمرات قبولي را كسب كنند.

تحصيل در بلژيك در مقطع ليسانس

تحصيل در مقطع كارشناسي در بلژيك بين ۳الي ۴سال مي باشد و تعداد واحد هايي كه دانشجويان بايد بگذرانند ۱۸۰واحد است و به مانند ديگر كشورها دانشجويان بين المللي اجازه كار ۱۰ ساعت در هفته را دارند.تحصيل در مقطع كارشناسي در بلژيك اغلب به زبان فرانسه مي باشد و البته دانشگاه هاي انگليسي زبان هم وجود دارد كه بدليل اينكه اين دانشگاه ها خصوصي مي باشند داراي هزينه هاي تحصيل بالايي نيز مي باشند.

تحصيل در بلژيك در مقطع فوق ليسانس

دومين دوره تحصيلي در دانشگاه مقطع كارشناسي ارشد است كه طول دوره در بلژيك ۱ ساله با تعداد ۶۰ واحد و ۲ساله ۱۲۰ واحد مي باشد.طول دوره تحصيل در رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي ۳ باله و ۱۸۰ واحد مي باشد. تحصیل در بلژیک در مقطع كارشناسي ارشد يكي از بهترين گزينه هاي پيش روي افراد متقاضي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر مي باشد.اجازه كار در مقطع كارشناسي ارشد در بلژيك نيز به مانند ديگر كشورها ۲۰ساعت در هفته مي باشد. مدارك مورد نياز جهت اخذ پذيرش در مقطع كارشناسي ارشد شامل: مدارك تحصيلي در مقطع كارشناسي،مدرك زبان آيلتس ۶ يا تافل ۹۸ ،بهمراه گردش حساب مالي مي باشد.

تحصيل در بلژيك در مقطع دكترا

پذيرش در مقطع دكترا مستلزم اخذ مدرك كارشناسي ارشد و يا مدارك مشابه كه حداقل ۱۲۰ واحد مرتبط گذراند شده باشد.تحصيل در مقطع دكترا در بلژيك به مانند ديگر كشورها براي دانشجويان بين المللي مستلزم اخذ تاييديه از سوي استاد راهنما از يكي از دانشگاه هاي بلژيك مي باشد در صورتي كه استاد راهنما رزومه تحصيلي دانشجوي متقاضي را تاييد كرد فرد متقاضي مي تواند جهت اخذ پذيرش در دانشگاه اقدام نمايد. داشتن رزومه تحصيلي عالي و مدرك زبان آيلتس ۶٫۵ و حداقل دو مقاله ISI و روزمه كاري مرتبط با رشته تحصيلي مي تواند در پروسه اخذ تاييديه و اخذ پذيرش دانشگاه موثر باشد.در صورتي كه دانشجويان روزمه تحصيلي و كاري بسيار خوبي داشته باشند مي توانند از بورسيه تحصيلي در اين مقطع استفاده نمايندمبلغ بورسيه اعطايي به دانشجويان ۲۰۰۰دلار مي باشد.زبان تدريس در مقطع دكترا در دانشگاه ها در بلژيك انگليسي مي باشد.سول دوره دكترا در بلژيك ۳سال است و شامل دو بخش مجزا مي باشد:

  • تعداد ۶۰واحد به صورت عملي و كارورزي
  • ۶۰ واحد به صورت تئوري و علمي كه نهايتا دانشجويان بايد ۱۲۰ واحد را پشت سر بگذارند تا واجد شرايط اخذ مدرك دكترا باشند.

اجازه كار پاره وقت در مقطع دكترا ۳۰ ساعت در هفته است كه حقوق دريافتي در اين بازده زماني حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ يورو در هفته مي باشد و در حدود ۳۰درصد هزينه هاي تحصيل و زندگي يك دانشجو را پوشش مي دهد. هزينه تحصيل در مقطع دكترا ۸۳۵يورو در سال مي باشد.

در شهر والونيا و بروكسل ۶دانشگاه وجود دارد كه از يارانه دولتي و هزينه هاي تقريبا رايگان برخوردار هستند كه شامل:

  1. دانشگاه کاتولیک لووین (UCL)
  2. دانشگاه سنت لوئیس، بروکسل (USL-B)
  3. دانشگاه نامور (UNamur)
  4. دانشگاه آزاد بروکسل (ULB)
  5. دانشگاه مونس (UMons)
  6. دانشگاه لیژ (ULG)

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله فوق در باب تحصیل در بلژیک و شرايط پيش روي افراد متقاضي تحصيل در بلژيك در صورتي كه شما بزرگواران قصد ادامه تحصيل در بلژيك و بهره مندي از شرايط بسيار خوب تحصيل و زندگي و اخذ اقامت بلژيك و نهايتا اخذ تابعيت در بلژيك را از طريق راه هاي مختلف مهاجرت به بلژيك را داريد پيشنهاد مي شود با مشاوران و وكيل مهاجرت به بلژيك به صورت رايگان مشاوره نماييد و اطلاعات خود را در باب مهاجرت به بلژيك ارتقا دهيد.

نگارنده : شهاب مرادي

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *