اخذ اقامت یا تابعیت از طریق ازدواج در فنلاند

اخذ اقامت یا تابعیت از طریق ازدواج در فنلاند

آیا از شرایط اخذ اقامت یا تابعیت از طریق ازدواج در فنلاند آگاهی دارید ؟ آیا بدنبال اخذ اقامت از طریق ازدواج در فنلاند می باشید ؟ اگر تمایل به مهاجرت به فنلاند از طریق ازدواج را دارید ، با مطالعه مقاله حاضر اطلاعاتی را در خصوص اخذ اقامت در فنلاند از طریق ازدواج ، بدست آورید . در این مقاله ، تلاش شده است تا سوالات شما عزیزان را در خصوص موضوع ازدواج در فنلاند و اخذ اقامت ناشی از آن را پاسخگو باشیم .

اخذ اقامت یا تابعیت از طریق ازدواج در فنلاند

همانطور که می دانید یکی از راه های مهاجرت مبتنی بر ازدواج است . شما از طریق ازدواج می توانید به کشور فنلاند مهاجرت نموده و در نهایت تابعیت فنلاندی را اخذ نمایید . در زیر به شرح موضوع خواهیم پرداخت .

ازدواج

اگر همسر شما یک تبعه فنلاندی است که در فنلاند اقامت دارد یا می خواهد به فنلاند برود ، شما می توانید برای اجازه اقامت خود بر مبنای روابط خانوادگی درخواست بدهید . همین قاعده در مورد اشخاص همجنس گرا که باهم جنس خود ازدواج نموده اند و رابطه خود را به ثبت رسانده اند ، اعمال می گردد . شما برای درخواست اقامت از طریق ازدواج ، باید فرم OLE-PH2 را با دقت پر کنید و تمامی ضمایم لازمه را به درخواست خود ضمیمه نمایید . فرم را باید یا به زبان فنلاندی ، سوئدی یا انگلیسی پر کنید . مدارک هم باید به یکی از این زبان ترجمه شود .

مدرک ازدواج یا مدرک ثبت رابطه بایستی ارائه گردد . اگر یک تبعه فنلاندی در خارج از فنلاند ازدواج کرده است . ازدواج باید در یک اداره ثبت محلی ، ثبت شود . وقتی که ازدواج شما در اداره ثبت محلی فنلاند ثبت گردد ، شما دیگر نیازی به ضمیمه کردن مدارک ازدواج به درخواست اجازه اقامت ندارید . اگر شخصی که با او ازدواج می کنید تبعه فنلاند باشد ، پروسه رسیدگی به درخواست اقامت شما سریع تر از حالتی خواهد بود که طرف شما ، مقیم دائم فنلاند باشد . علاوه بر این ، شخص می تواند ویزای نامزدی فنلاند را دریافت کند و از این طریق وارد فنلاند بشود . اگر شخص غیر فنلاند ، متاهل باشد نمی تواند برای اخذ ویزای نامزدی یا ازدواج اقدام کند . اما اگر همسر سابق او فوت شده باشد ، می تواند گواهی فوت او را ارائه دهد و یا اگر از او جدا شده است ، مدارک طلاق خویش را ارائه کند بنابراین شخص باید مجرد باشد و قصد واقعی ازدواج را با شخص فنلاندی داشته باشد .

شریک جنسی

اگر شریک جنسی شما تبعه فنلاندی باشد که در فنلاند اقامت دارد یا قصد مهاجرت به فنلاند را دارد . شما می توانید درخواست اجازه اقامت را بر مبنای روابط خانوادگی بدهید . اجازه اقامت بر مبنای روابط خانوادگی می تواند اعطا شود اگر :

۱- شما با شریک جنسی خود برای حداقل ۲ سال با هم زندگی کرده باشید که مدرک با هم بودنتان باید ارائه شود که می تواند برای مثال یک قرارداد اجاره باشد .

۲- شما بطور مشترک همراه با شریک جنسی خود سرپرستی یک کودک را بعهده گرفته اید که در این صورت ، شرط حداقل ۲ سال با هم بودن لازم نیست .

۳- دلیل قانع کننده دیگری برای اعطای اجازه اقامت وجود دارد .

اگر شما و شریک جنسی تان به طور رسمی در کشورهای مختلف اقامت داشته اید و با هم زنگی کرده اید ، برای مثال در طول تعطیلات ، این برای اعطای اجازه اقامت کافی به نظر نمی آید . نه شما و نه شریک جنسی شما نمی توانید با شخص دیگری ازدواج کنید . شما باید فرم OLE-PH2 را پر نمایید و تمامی مدارک لازمه را ضمیمه کنید .

روابط دوستی

شریک در یک رابطه دوستی با یک فردی که در فنلاند اقامت دارد ، نمی توان بعنوان یک عضو خانواده تلقی شود . اگر شما با یک تبعه فنلاندی روابط دوستی دارید . بر این مبنا شما نمی توانید اجازه اقامت در فنلاند را براساس روابط خانوادگی دریافت کنید . رابطه دوستی در بعضی موارد ، می تواند بعنوان یک دلیل خاص برای اعطای اجازه اقامت موقت تلقی شود . اگر می خواهید اجازه اقامت بر مبنای رابطه ی دوستی به شما اعطا شود ، ارتباط شما و دوست فنلاندی شما بایستی بگونه ای در نظر گرفته شود که در حال ثبت می باشد و بعلاوه اینکه شما قصد دارید که روابط شخصی خود را در فنلاند ادامه دهید .

برای مثال ، شریک جنسی بودن در گذشته ، حاملگی یا دیگر عواملی که یک ارتباط همیشگی را تایید می کند می توان بعنوان دلیل یک ارتباط ثابت تلقی شود . هیچ کدام از طرفین نمی توانند با کسی دیگر ازدواج کنند . اعطای اجازه اقامت نیازمند این است که معیشت شما در فنلاند تضمین شده باشد از طریقی غیر از عواید پرداختی توسط دولت برای مثال از طریق دستمزد ، پس اندازها یا درآمد ناشی از خویش فرمایی که شما باید بدون محدودیت به این مبالغ دسترسی داشته باشید .

شما در این خصوص برای درخواست اجازه اقامت باید فرم OLE-MUU را پر کنید و تمامی ادله و مدارک لازمه را ضمیمه کنید . اگر شما اجازه اقامت بر مبنای روابط شخصی ( دوستی ) را اخذ نموده اید ، شما تا حدودی حق کارکردن دارید . مطابق با بخش ۷۸ قانون بیگانگان فنلاند ، شما حق دارید به طور محدود کار کنید .

ازدواج با شریک در دوستی

اگر شما درخواست اجازه اقامت خود را بر مبنای دوستی با توجه به شرایط مذکور ارسال کنید و قبل از اینکه تصمیمی در مورد آن گرفته شود ، با او ازدواج کنید ، شما باید یک درخواست جدید در برخی شرایط ارسال کنید .

اگر شما در خارج از فنلاند منتظر تصمیم هستید و ازدواج کرده اید :

– شما نیازی به ارسال درخواست جدید ندارید .

– به سازمان خدمات مهاجرتی فنلاند ازدواج خود را اطلاع دهید .

اگر شما به فنلاند آمده اید قبل از اینکه تصمیمی اتخاذ شود ، ازدواج کرده اید :

– شما باید یک درخواست جدید بر اساس دلایل جدید ارسال کنید .

– شما باید همزمان از تقاضای قبلی خود عدول کنید .

وسیله معاش

برای اینکه بتوانید اقامت در فتلاند را اخذ نمایید ، شما و همسرتان باید درآمد کافی داشته باشید تا امرار معاش خودتان را بتوانید تامین کنید . میزان درآمد لازمه را می توانید در سایت خدمات مهاجرتی فنلاند بررسی کنید .

اگر شما قبل از رسیدن همسرتان در فنلاند ، ازدواج کرده باشید و همسرتان دارای پناهندگی در فنلاند باشد ، شرط درآمد کافی اعمال نخواهد شد و اگر شما بعد از رسیدن همسرتان در فنلاند ، ازدواج کرده باشید ، شرط درآمد کافی در موردتان اعمال خواهد شد . اگر همسرتان اجازه اقامت را بر اساس حمایت بین المللی بدست آورده است اما پناهندگی نداشته باشد ، شرط درآمد کافی اعمال خواهد شد .

شماره شناسایی شخص فنلاندی

وقتی شما برای اولین بار ، درخواست اجازه اقامت فنلاند را می کنید ، شما می توانید درخواست ثبت آن را در سیستم اطلاعات جمعیتی فنلاند بدهید  . در این صورت ، شما یک شماره شناسایی شخصی فنلاندی را هنگامی که اجازه اقامتتان را اخذ نمایید ، دریافت خواهید کرد .

عدم اعطای اجازه اقامت

اگر همسرتان پیش نیازهای لازمه را برای اجازه اقامت نداشته باشد ، به او اقامت فنلاند داده نخواهد شد . اجازه همچنین می تواند داده نشود اگر دولت فنلاند گمان کند طرفین فقط و فقط به خاطر اجازه اقامت با یکدیگر ازدواج کرده اند . برای مثال اگر شما بعد از یک مدت کوتاهی از روابط عاشقانه ، ازدواج کرده باشید یا تفاوت سنی زیادی بین شما باشد یا یکی از شما دو نفر ، چندید ازدواج کوتاه مدت داشته است .

ماده ۲۰ قانون بیگانگان فنلاند :

مطابق بند ۲ این ماده بیگانه ای که بدون اجازه اقامت وارد فنلاند می شود می تواند اجازه اقامت ثابت مدت بگیرد اگر :

۱- او با یک همسر فنلاندی که به طور مستمر در فنلاند اقامت داشته ، زندگی کرده است .

۲- بایک شخصی که متداوماً در فنلاند اقامت داشته ، به طور مستمر شریک جنسی و هم خانه بوده است .

چک لیست ازدواج در فنلاند

۱- بررسی موانع ازدواج : قبل از ازدواجتان در فنلاند ، موانع ازدواج را مورد بررسی قرار دهید . این بررسی توسط اداره ثبت محلی یا کلیسا انجام می شود .

۲- تصمیم گیری در مورد نام خانوادگی : وقتی ازدواج می کنید ، شما و همسرتان می توانید نام خانوادگی خود را سهیم شوید . شما همچنین می توانید نام خانوادگی خود را حفظ کنید یا یک نام خانوادگی ترکیبی داشته باشید .

ازدواج مدنی و ازدواج مذهبی

شما در فنلاند از دو طریق می توانید ازدواج کنید .

۱- در اداره ثبت احوال محلی که ازدواج مدنی یا غیر مذهبی در این اداره انجام می شود .

۲- در یک انجمن مذهبی که حق برگزاری مراسم ازدواج را دارد که ازدواج مذهبی از این طریق و در کلیساها یا دیگر مکان های مذهبی برگزار می شود .

در پایان می توان نتیجه گرفت که اگر یک شهروند ایرانی با یک تبعه فنلاند یا مقیم دائم فنلاند ازدواج کند ، از این طریق می تواند برای اخذ اقامت فنلاند اقدام نماید که به طور کلی ازدواج در کشورهای مدرن ابتداً موجب اخذ اقامت و سپس تابعیت می شود . بنابراین اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج نهایتاً می تواند موجب اخذ تابعیت فنلاند شود . امید است که توانسته باشیم در مقاله حاضر آگاهی شما متقاضیان گرامی را در خصوص اخذ اقامت در فنلاند از طریق ازدواج بیشتر نموده باشیم .

نگارنده : محمد صادق شجاعی

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *