شرایط اخذ اقامت ژاپن

شرایط اخذ اقامت ژاپن

در این مقاله شرایط اخذ اقامت ژاپن بررسی می‌شود اگر شخصی شرایط اخذ اقامت ژاپن را داشته باشد و اقامت ژاپن را اخذ نماید نهایتا نمی‌تواند به اخذ و تابعیت ژاپن فکر کند. در واقع اگر شرایط اخذ اقامت ژاپن را داشته باشید پس از مدتی مشخص به قوانینی که در این مقاله توضیح داده می شود می توانید تابعیت ژاپن را نیز اخذ نمایید. در مورد شرایط اخذ اقامت ژاپن در این مقاله به طور دسته بندی شده اطلاعات مفیدی ارائه میشود. شرایط اخذ اقامت ژاپن در این مقاله تشریح می‌گردد اما لازم به ذکر است که توضیح دهیم برای اخذ اقامت ژاپنی یا اخذ تابعیت ژاپن ۷ طریق کلی موجود می باشد که در این مقاله به اصلی ترین آنها اشاره خواهد شد. اقامت دائم در ژاپن به چه معنی است و چگونه باید برای آن درخواست بدهید؟

ابتدا باید آگاه باشید که این مجوز درخواست تابعیت ژاپنی بشمار نمی­رود. مجوز اقامت دائم تنها این امکان را برای فرد خارجی فراهم می­کند که به طور دائمی در ژاپن ساکن شود.

این مجوز مزایای بیشتری نسبت به سایر انواع ویزاها نظیر ویزای کار یا ویزای همسر دارد:

  • مجوز اقامت دائم محدودیت زمانی ندارد بنابراین نیازی نخواهید داشت که هر ۱ تا ۳ سال ویزای خود را تمدید کنید. فقط کارت اقامت شما باید هر ۷ سال تمدید گردد.
  • برخلاف ویزای کاری با دارا بودن مجوز اقامت دائم شما به فعالیت در فقط یک نوع حرفه­ی بخصوص محدود نیستید.
  • برای درخواست­های خود دیگر نیازی به اسپانسر نخواهید داشت.
  • با دارا بودن مجوز اقامت دائم اخذ کارت اعتباری یا وام بسیار آسان­تر خواهد بود.

چه کسی واجد شرایط اقامت دائم است؟

  • فردی که در ده سال اخیر پیش از درخواست به طور متوالی در ژاپن زندگی کرده باشد.
  • بیش از ۳ سال است که همسر یک تبعه­ ی ژاپنی بوده ­اید و حداقل به مدت یک سال متوالی در ژاپن اقامت داشته­ اید.
  • به مدت ۴ سال و ۶ ماه متوالی در وضعیت متخصص بسیار ماهر (HSP) بوده­اید (چنانچه درباره ­ی HSP اطلاعی ندارید پس احتمالاً واجد شرایط این گزینه نیستید).

در تمام موارد بالا شما مستلزم هستید که در مدت ذکر شده مالیات و بیمه­ ی مخصوص به خود را پرداخت کرده باشید و نباید دارای هیچ گونه سابقه ­ی کیفری در ژاپن باشید. وضعیت مالی شما باید ثبات داشته باشد و یک زوج باید دارای درآمدی بیش از ۴۰۰۰۰۰۰ ین سالانه و یک زوج با یک بچه درآمدی به میزان ۴۵۰۰۰۰۰ ین سالانه داشته باشند. اگر از چنین شرایطی برخوردار نباشید شانس موفقیت شما کاسته خواهد شد.

مدارک لازم جهت درخواست

درخواست برای مجوز اقامت دائم حتی بسیار آسان­تر از ویزای ازدواج است. در ادامه مدارکی را که برای درخواست نیاز خواهید داشت ذکر می­کنیم:

مدارک شخصی:

  • یک عکس ۳ در ۴ تمام رخ با پس­زمینه­ی ساده. این عکس در فرم درخواست شما قرار خواهد گرفت.
  • گذرنامه
  • کارت اقامت کنونی
  • یک تمبر درآمد ۸۰۰۰ ین (از اداره پست یا از فروشگاهی واقع در طبقه­ی اول اداره مهاجرت توکیو خریده شود)

مدارک اخذ شده از اداره مهاجرت:

  • فرم درخواست از وب­سایت اداره مهاجرت دانلود شود (با فرمت پی­دی­اف یا اکسل)
  • ضمانت ­نامه (پی­دی­اف): بهتر است توسط یک تبعه­ ی ژاپنی امضا شود. توجه داشته باشید که شخص امضا کننده هیچ مشکل قانونی نداشته باشد. اداره مهاجرت این روش را بکار می­برد تا بررسی کند که آیا شما واقعاً با جامعه­ ی ژاپنی ارتباط برقرار کرده ­اید.
  • یک انگیزه ­نامه که شرح می­دهد چرا برای اقامت دائم درخواست می­دهید و شامل خلاصه­ای از کم ک­های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی یا سایر زمینه­ ها از سوی شما به کشور ژاپن باشد.

مدارک اخذ شده از دفتر بخش:

  • یک کپی از گواهی ثبت خانواده همسر شما
  • گواهی اقامت شما
  • گواهی­های مالیات شما

مدارک از سوی کارفرمای شما:

  • گواهی اشتغال شما
  • قرارداد کاری شما

سایر مدارک لازم

امکان دارد مدارک زیر نیز گاهی درخواست شود:

  • ضمانت­نامه از سوی کارفرما شامل گواهی اشتغال. توجه داشته باشید که اگر شما نمی­توانید گواهی مالیات اخذ کنید، همسر شما در صورتی که ضامن شماست می­توانید گواهی مالیات خود را ارائه دهد.
  • گواهی درآمد شما که از دفتر بخش اخذ می­شود.

لطفاً توجه داشته باشید که نتیجه­ ی نهایی ممکن است تا ۶ ماه زمان ببرد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که اگر درخواست شما رد شده است درخواست ویزا ندهید.

نحوه ­ی اخذ اقامت دائم در ژاپن

ژاپن: ویزا و مجوز

اخذ اقامت دائم جایگزینی برای فرآیند اخذ ملیت ژاپن است. بیشتر اقلیت­ های قومی در ژاپن که واجد شرایط تابعیت خودکار ژاپنی نیستند در این دسته قرار می­گیرند و گزینه­ های عالی برای خارجی­ هایی بشمار می­رود که نمی­توانند فرآیند اخذ تابعیت را طی کنند یا تابعیت نخست خود را رد کنند. عموماً پیش از اینکه واجد شرایط درخواست برای اقامت دائم شوید، شما مستلزم هستید که به مدت ۱۰ سال متوالی در ژاپن زندگی کرده باشید. با این حال اگر همسر شما ژاپنی است این مدت زمان تا ۳ سال می­تواند کاهش یابد. به علاوه شما باید در طول فرآیند درخواست دارای یک ویزای معتبر باشید (معمولاً چندین ماه زمان می­برد). چنانچه قصد دارید واجد شرایط اخذ اقامت دائم باشید، باید هیچ سابقه­ ی کیفری نداشته باشید. همچنین باید قادر باشید کمک­ هایی به کشور ژاپن ادا کنید: مثلاً کار تحت عنوان دیپلمات یا برای چند شرکت ژاپنی ذکر شده یا تدریس در یک دانشگاه. جوایز یا افتخارات حرفه­ ای اخذ شده نیز می­تواند در سریع­تر شدن فرآیند به شما کمک کند. کافرمای شما نیز مستلزم است که اطلاعات مالی شما را به عنوان بخشی از فرآیند ارائه دهد.

افرادی که دارای اقامت دائم هستند:

  • دیگر مستلزم تمدید ویزا جهت اقامت در ژاپن نیستند،
  • هرچند پیش از سفر به خارج از ژاپن هنوز باید برای مجوز ورود دوباره درخواست بدهند.
  • هنگام اخذ کارت اعتباری و وام در بانک­های ژاپن به مشکلی بر نخواهند خورد.
  • حتی در برخی نقاط ژاپن می­توانند در انتخابات محلی رأی دهند.

ازدواج، تابعیت و اقامت

اگر پس از ازدواج در ژاپن تابعیت یا اقامت را اخذ می­کنید حتی پس از طلاق نیز دارای تابعیت یا اقامت خواهید بود (در صورتی که دارای ویزای همسر در نتیجه­ی ازدواج با یک تبعه­ ی ژاپنی باشید ویزای شما تا تاریخ انقضای ذکر شده معتبر باقی خواهد ماند). با این حال رسیدگی به فرآیند طلاق خارجی­ ها در دادگاه­های ژاپنی چندان خوب پیش نمی­رود. در نتیجه نباید از ازدواج به عنوان راهی جهت اخذ اقامت دائم یا تابعیت بهره جویید، هرچند طلاق تأثیری بر وضعیت اقامت شما نخواهد داشت. جهت اقامت در ژاپن دو راه وجود دارد: اخذ اقامت ژاپن یا پذیرش ملیت ژاپنی

اقامت دائم

ویزای PR اقامت دائم به شما اجازه می­دهد به صورت نامحدود در ژاپن اقامت داشته باشید. ویزای شما به شغل یا همسر شما وابسته نیست و دیگر نیازی نخواهد بود که آن را تمدید کنید.

اخذ تابعیت ژاپنی

جهت اخذ تابعیت ژاپنی باید بتوانید در سطح کلاس سوم ابتدایی ژاپنی صحبت کنید. می­توانید یک نام ژاپنی انتخاب کنید یا نام خود را حفظ نمایید. اگر تابعیت ژاپنی اخذ می­کنید مستلزم هستید که تابعیت پیشین خود را رها کنید. همین مسئله وضعیت را پیچیده می­کند چرا که برخی کشورها دارای فرآینده­های نسبتاً ساده­ای برای انکار تابعیت هستند، برخی هیچ­گونه مراحل مشخصی ندارند، برخی نیز پس از اخذ تابعیت کشوری دیگر به صورت خودکار تابعیت شما را باطل می­کنند و بعضی از کشورها نیز اجازه نمی­دهند اتباع آن­ها تابعیت دیگری اخذ کنند. لطفاً پیش از هر گونه اقدامی با سفارت کشور خود تماس حاصل کنید. باید در اداره محل خود، نه اداره مهاجرت، درخواست بدهید.اگر به اندازه کافی به زبان ژاپنی تسلط دارید می­توانید خودتان شخصاً درخواست بدهید یا یک وکیل مهاجرت استخدام کنید. در هر صورت باید شخصاً در اداره  محل خود برای مصاحبه حاضر شوید. معمولاً مراحل اخذ تابعیت یک سال به طول می­انجامد. پس از اخذ تابعیت ژاپنی می­توانید به صورت دائمی در این کشور ساکن شوید، در مشاغل دولتی کار کنید، رأی بدهید، به نیروهای دفاعی ملحق شوید و نقشی مدیریتی در خدمات عمومی ژاپن داشته باشید.

چنانچه متهم به جرمی شوید به جای اخراج در زندان ژاپن محکوم خواهید شد.

عموماً جهت درخواست برای اقامت ژاپن مدارک زیر لازم می­شود:

  • یک نسخه از فرم درخواست
  • یک عکس ۳ در ۴ (برای افراد زیر ۱۶ سال عکس لازم نیست)، عکس تمام رخ بدون لوازم اضافی یا بدون پوشش سر شامل روسری و کلاه و مقنعه، پس­زمینه عکس بدون سایه و ساده باشد. عکس باید ۳ ماه پیش از درخواست گرفته شده باشد.
  • کارت اقامت و گذرنامه (یا گواهی ثبت فرد خارجی معادل یک کارت اقامت)

برای اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم به اداره مهاجرت منطقه­ ی خود یا مرکز اطلاعات مهاجرت رجوع کنید.

استخدام یک وکیل مهاجرت:

در ژاپن وکلای مهاجرت در دسته ­ی حرفه­ی حقوقی قرار می­گیرند و تحت عنوان «gyoseishoshi» یا «متخصصین فرآیند اجرایی» شناخته می­شوند.

اکنون با توجه به مطالب فوق کاملا می‌دانید شرایط اخذ اقامت ژاپن چیست. همچنین اخذ تابعیت ژاپن پس از اخذ اقامت ژاپن به چه صورت امکان پذیر است البته اگر شرایط اخذ اقامت ژاپن را داشته باشید، خودتان نیز میتوانید به اخذ اقامت ژاپن دست پیدا کنید و پس از آن به اخذ تابعیت ژاپن برسید البته ژاپن از کشورهایی است که اخذ تابعیت آن امری پیچیده می باشد همچنین دقت نمایید اگر شما به دنبال کسب اطلاع از شرایط اخذ اقامت ژاپن هستید سایت دولت این کشور نیز می‌تواند به شما کمک کند البته اگر وکیل اخذ اقامت ژاپنی داشته باشید به شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

دقت فرمایید اخذ اقامت این کشور یک امری مهاجرتی است و نیاز هست با مشاور یا وکیل اقامت ژاپن مشورت کنید. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند می‌توانند از ابتدا جهت اخذ تابعیت اقدام نمایند غیر از مورد اخذ اقامت ژاپن از طریق ازدواج و موارد دیگر به طور مستقیم قابل اجرا نیستند. باز هم توصیه می کنیم جهت آگاهی از اطلاعات در مورد شرایط اخذ اقامت ژاپن با مشاورین موسهه MIE مشورت نمایید.

نگارنده: نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *