پناهندگی در ژاپن

پناهندگی در ژاپن

یکی از روشهای مهاجرت به کشورهای مختلف پناهندگی در آن کشور می باشد.پناهندگی در ژاپن به مانند دیگر کشورها از قوانین حمایت از حقوق پناهندگان تبعیت میکند.البته از لحاظ حقوق بین الملل پناهندگی یک از روشهای قبیح مهاجرتی به حساب می آید در صورتی که اثبات شود فرد پناهجو در کشور مبدا خود وضعیت اسفباری داشته است.بدین لحاظ افرادی که می خواهند از طریق پناهندگی در ژاپن اقدام به اخذ تابعیت ژاپن را نمایند باید در نظر بگیرند این کشور هم به مانند دیگر کشورها مدارک محکمی از فرد متقاضی دراثبات درخواستشان طلب می کند.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

زمانی که افراد می توانند از طرق قانونی و اصولی مانند:مهاجرت تحصیلی،مهاجرت کاری و سرمایه گذاری در ژاپن،وارد خاک ژاپن شوند و به واسطه این روشهای مهاجرتی می توانند اقدام به اخذ اقامت دائم و نهایتا اخذ تابعیت ژاپن نمایند لزومی ندارد این افراد بخواهند از طریق پناهندگی در ژاپن اقدام به اخذ اقامت در ژاپن نمایند.اطلاع از قوانین ژاپن در پیشبرد اهداف مهاجرتی افراد متقاضی ورود به خاک ژاپن می تواند کمک شایانی نماید بدین لحاظ افرادی که می خواهند از طریق پناهندگی در ژاپن به اقامت این کشور دست یابند باید از قوانین ژاپن آگاهی کافی داشته باشند. مهاجرت به ژاپن از طریق روشهای مهاجرتی مختلف و یا از طریق پناهندگی در ژاپن مستلزم آگاهی از شرایط و قوانین و ضوابط پیش روی افراد می باشد که در این خصوص پیشنهاد می شود با مشاورین و وکیل مهاجرت به ژاپن به صورت کامل و جامع مشاوره نمایید.

کشور ژاپن در گذشته پذیرای پناهندگان نبود. کشور ژاپن از سال ۱۹۷۸ میلادی اقدام به پذیرش و اعطای اقامت به پناهندگان چین و هند نمود.با توجه به اینکه اکثر کشورها از ابتدای تصویب قانون حمایت از حقوق پناهندگان که در سال ۱۹۵۱ میلادی ژنو به تصویب و تایید رسمی رسید و به عضویت این پروتکل ملحق شدند کشور ژاپن از سال ۱۹۸۱ میلادی به عضویت رسمی کنواسیون ژنو شد.و بر اساس پروتکل الحاقی ۱۹۶۷ کشور ژاپن در سال ۱۹۸۲ میلادی به ملحق به این کنواسیون شد.کشور ژاپن از سال ۲۰۱۰ اقدام به پذیرش و اسکان افراد پناهجو از دیگر کشورها براساس پروتکل الحاقی ژنو نمود.

زمانی که یک فرد متقاضی برای پناهندگی در ژاپن درخواست صادر می‌کند تا زمانی که به پرونده این فرد رسیدگی شود اجازه اقامت موقت برای آن فرد صادر خواهد شد.افرادی که برای پناهندگی در ژاپن اقدام نموده اند و تا زمان بررسی کامل پرونده آنها می توانند از خدمات اجتماعی عمومی کلاس های رایگان زبان ژاپنی و همچنین کمکهای اشتغال از سوی دولت ژاپن برخوردار شوند.

شرایط عمومی عدم حضور پناهندگان ژاپن

تعداد پناهندگانی که برای ورود به کشور ژاپن اقدام می‌کنند به نسبت کشورهایی اروپایی کمتر است.دلایل عدم ورود پناهندگان به کشور ژاپن شامل موارد زیر می باشد:

  1. ژاپن روابط سیاسی خوبی با کشورهای مبدا پناهجویان ندارد
  2. تفاوت های فرهنگی و زبانی باعث شده کشور ژاپن مورد پسند بسیاری افراد نباشد
  3. رکود اقتصادی اخیر ژاپن باعث شده پناهندگان کمتر وارد این کشور شوند
  4. شرایط و قوانین سخت کاری ژاپن برای مهاجران جذاب نیست

انواع پذیرش پناهجو در ژاپن

کشور ژاپن بعد از سال ۱۹۷۸ میلادی به پناهندگان کشورهای ویتنام،لائوس و کامبوج را پذیرفته و اجازه اسکان و اقامت آنها را صادر نموده است.کشور ژاپن از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۵ تعداد ۱۱٫۳۱۹ پناهنده هند و اروپایی را پذیرفت و اجازه اقامت آنها را صادر نمود.

پس از پذیرش و پیوستن کشور ژاپن به کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در سال ۱۹۸۱ این کشور اقدام به اصلاحات قوانین مهاجرتی خود در رابطه با کنترل و اسکان پناهجویان نموده است.در این راستا قوانین خاصی برای پناهندگان و شرایط اقامتی تنظیم شده است.پس از اینکه در سال ۲۰۰۸ دولت ژاپن تصمیم گرفت با درخواست پناهندگان موافقت نماید از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴ تعداد ۸۶ پناهجو در این کشور پذیرفته شدند.

بررسی وضعیت پناهندگان

  1. درخواست ورود پناهنده:
  • هنگامی که یک نفر خارجی وارد فرودگاه ژاپن می شود و ادعای پناهندگی می نماید باید فرم درخواست خود را تکمیل نماید و تحویل افسر فرودگاه نماید.افسر مهاجرت پس از بررسی فرم درخواست فرد متقاضی اجازه اقامت موقت فرد را صادر می نماید.
  • پناهنده باید ثابت کند در سرزمین خود از هر لحاظ در خطر بوده و به ناچار مجبور به ترک سرزمین خود نموده است.در صورت اثبات اجازه اقامت موقت برای فرد متقاضی صادر می شود

اجازه اقامت موقت به مدت ۶ماه صادر می شود.پناهنده باید در مکانی که از سوی اداره مهاجرت شهری تعیین شده اسکان داده شود و حق خروج از محل اقامت را ندارد و همچنین پناهندگان در طول دوره اقامت موقت اجازه کار ندارند. هنگامی که درخواست پناهندگی فرد متقاضی پذیرفته شد او علاوه بر فرم تکمیل شده درخواست خود تمامی مدارک مربوط به خود که در اثبات پناهندگی وی کمک می کند را به همراه فرم درخواست به اداره مهاجرت ژاپن اعطا نماید.

پس از درخواست و تشکیل پرونده برای فرد متقاضی،پرونده وی به دادگستری ژاپن برای بررسی وضعیت پیشین فرد ارسال می شود.قاضی دادگستری از کمیته امیت ملی درخواست میکند شرایط پیشین فرد مورد بررسی قرار گرفته باشد تا مشخص شود فرد در کشور مبدا خود مرتکب جرم سیاسی و جنایی شده است یا خیر…بر اساس ماده ۱ بند F(B) قانون حمایت از حقوق پناهندگان

هنگامی که درخواست پناهندگی پناهجویان از سوی وزیر دادگستری مورد پذیرش و به رسمیت شناخته شد گواهی نامه بررسی وضعیت پناهندگان صادر می شود.در صورت رد درخواست پناهندگی از سوی وزیر دادگستری مراتب رد درخواست آنها اعلام می شود.

  1. وضعیت یک متقاضی پناهندگی بدون مدارک

علاوه بر اینکه فرد می تواند حین حضور در فرودگاه ژاپن درخواست پناهندگی دهد در صورتی که وارد خاک این کشور شده باشد می تواند درخواست پناهندگی خود را به تبع حضورش در ژاپن ارائه دهد.افراد متقاضی باید این مهم را در نظر بگیرند در صورتی که نتوانند نظر افسر مهاجرت و دولت ژاپن را با دلایل خود جلب کنند ممکن است درخواست آنها از سوی دولت ژاپن رد شود.

هنگامی که یک بیگانه بدون داشتن اجازه اقامت قانونی مانند افرادی که بدون مدرک اقدام به پناهندگی در خاک ژاپن نماید ممکن است با درخواست پناهندگی وی به صورت موقت موافقت شود و در صورت داشتن سابقه کیفری و پرواز پرخطر ممکن فرد متقاضی از خاک ژاپن اخراج شود.در سایر موارد در صورتی که فرد متقاضی بدون اجازه اقامت باشد و سوسابقه کیفری نداشته باشد و پرونده وی بررسی شود با درخواست وی موافقت خواهد شد. افرادی که با اظهارات و مدارک جعلی اقدام پناهندگی در ژاپن نمایند در صورت بر ملا شدن اظهارات آنها ممکن است به مجازات حبس ۳سال و پرداخت مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ین محکوم شوند.

در صورتی که با درخواست پناهندگی فرد متقاضی موافقت نشود و از سوی دادگستری و اداره مهاجرت ژاپن درخواست فرد رد شود وی تا ۷ روز مهلت دارد نسبت به حکم صادره اعتراض نماید و درخواست تجدید نظر پرونده خود را نماید و همچنین در این راستا وی حق گرفتن وکیل را نیز دارد.البنه داشتن وکیل در مرحله تجدید نظر خواهی اختیاری است و در صورتی که با درخواست تجدید نظر خواهی فرد موافقت نشود و مجدد پرونده وی رد شود فرد متقاضی می تواند مجدد اعتراض نماید و در این مرحله داشتن وکیل برای فرد اجباری می باشد و اعتراض فرد باید ظرف ۶روز برای دادگاه ارسال شود.

شرایط قبول تابعیت

الزامات مورد نیاز برای اخذ تابعیت پناهندگان در صورت موافقت با پرونده آنها و بعد از اخذ اقامت دائم به قرار ذیل است:

  • برای بیش از پنج سال متوالی در ژاپن زندگی کرده باشد
  • رفتار خوب باشد
  • حداقل سن قانونی برای اخذ تابعیت ۲۰سال است
  • درآمد کافی و دارای مناسب و کار تمام وقت به همراه پشتوانه مالی خوب
  • هیچ تابعیت و ملیت دیگری غیر ژاپنی نداشته باشد
  • عضویت در سازمانها و گروهای مخالف با دولت نداشته باشد

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله فوق در باب پناهندگی در ژاپن و دیگر طرق مهاجرتی به ژاپن از جمله مهاجرت کاری،مهاجرت تحصیلی و سرمایه گذاری در ژاپن در صورتی که شما بزرگواران نسبت به قوانین مهاجرتی ژاپن آگاهی ندارید و مشتاق مهاجرت به ژاپن هستید پیشنهاد می شود در این خصوص با مشاوران و وکیل مهاجرت به ژاپن مشاوره نمایید و از شرایط پیش روی خود در صورت اقدام از طریق پناهندگی در ژاپن به صورت کامل اطلاع یابید.

نگارنده:شهاب مرادی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *