کارآفرینی در ژاپن

کارآفرینی در ژاپن

کارآفرینی در ژاپن امروزه یکی از اهداف بسیاری از متقاضیان مهاجرت به ژاپن است ، کارآفرینی در ژاپن بنا به قوانین مهاجرتی این کشور شرایط خاص خود را دارد ، لذا برای کارآفرینی در ژاپن باید با وکیل مهاجرتی مجرب و متخصص مشورت کرد و مسائلی از جمله : کار در ژاپن ، شرایط تحصیل در ژاپن ، هزینه های زندگی در ژاپن ، ثبت شرکت در ژاپن و سایر طرق مهاجرت به ژاپن را با وی در میان گذاشت . تلاش شده است تا در موضوع اخذ اقامت ژاپن از طریق کارآفرینی در ژاپن در این مقاله به صورت کامل توضیح دهیم و تمام ابعاد شرایط متقاضیان کارآفرینی در ژاپن را بسنجیم . در حقوق بین الملل خصوصی یکی از مباحث اخذ تابعیت از طریق کارآفرینی است ، در حقیقت اگر در کشوری کارآفرینی صورت گیرد و مالیات پرداخت شود ، شرایط خوبی برای اخذ تابعیت وجود دارد ، لذا ژاپن نیز از این اصل مستثنی نیست و با کارآفرینی در ژاپن می توان به اخذ اقامت ژاپن دست یافت .

در ابتدا به تعریف مختصات کشور ژاپن خواهیم پرداخت ، ژاپن کشوری است در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی که به عنوان یکی از قدرت های اصلی اقتصادی و بین المللی جهان عنوان شده است . ژاپن پس از آمریکا و چین ، سومین اقتصاد بزرگ جهان است و از نظر تولیدات داخلی در جهان از کشور های مطرح جهان است . کشور ژاپن با هیچ کشوری مرز خشکی ندارد و تنها از طریق دریا با کشورهای چین ، کره جنوبی و روسیه هم مرز است ، نکته جالب اینجا است که بعد از جنگ جهانی دوم وسعت سرزمین ژاپن به چیزی کمتر از ایالت کالیفرنیا تقلیل یافته است .

ژاپن ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت دارد و دهمین کشور پر جمعیت دنیا است . این سبب شده است که بسیاری از متقاضیان کارآفرینی در ژاپن را به این کشور می کشاند. لذا با توجه مطالب مذکور امروزه کشور ژاپن به علت موقعیت جغرافیایی و اقتصاد برتر منطقه یکی از کشورهایی است که به صورت گسترده به جذب سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور می اندیشد . ولکن در کارآفرینی در ژاپن سختگیری های خاصی مطرح می کند . اکثراً کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی و بین المللی در کشور ژاپن به فکر سرمایه‌گذاری در ایالت فوکوئوکا هستند در این ایالت باید یک شرکت ثبت شود و بعد از آن به کارآفرینی در ژاپن و در این ایالت مکانی باید به عنوان دفتر مرکزی شرکت اجاره یا خریداری شود و حداقل ۲ نفر از افراد ساکن در ژاپن را که تابعیت ژاپن را دارند استخدام کند .

در ابتدای کارآفرینی در ژاپن  باید حداقل سرمایه آورده نقدی شرکت مبلغ ۵۰۰۰ ین ژاپن باشد ، این مبلغ متغییر است با توجه به بیزینس پلن مطرح شده ممکن است بیشتر نیاز باشد ، لازم به ذکر است بیزینس پلن باید مورد تایید سفارت ژاپن قرار گیرد و با توجه به سیاست ها و نیاز های دولت ژاپن کارآفرینی در ژاپن عنوان شود .

به شخص اصلی کارآفرینی در ژاپن در ابتدا یک ویزای تجاری ۶ ماهه اهدا خواهد شد و پس از تایید بیزینس پلن و گواهی استخدام دو نفر ژاپنی این درخواست به پروسه اداری خواهد افتد و متقاضی کارآفرینی در ژاپن می تواند تمام مختصات بیزینس خود را بسنجد و مقدمات اولیه کار خود را انجام دهد . زمانی متقاضی کارآفرینی در ژاپن می توانند ویزای ۶ ماهه خود را دریافت کنند که بتوانند بیزنس پلن خود را تایید کند ، تایید بیزینس پلن مستلزم این است که بیزینس و کار در ژاپن یک عنوان جدید و همراه با نوآوری باشد لذا این کار باید یک کار نو و جدید باشد .

 

یکی دیگر از شرایط و فاکتور هایی که باید در بیزنس پلن رعایت شوند علاوه بر نوآوری ، ایجاد حس رقابت در بین کارآفرین های ژاپنی است و باید بتواند به اشتغال افرادی که در ژاپن زندگی می‌کنند بپردازد . نکته حائز اهمیت اینجا است که تنها در زمینه های زیر می توان بیزنس پلن نوشت :

  1. در زمینه‌های ایجاد دانش و فناوری
  2. در زمینه ی پزشکی و سلامت جامعه
  3. در زمینه ی کشف و جلوگیری و پیشگیری از مواد مخدر
  4. در زمینه ی ایجاد فناوری و تکنولوژی
  5. در زمینه ی احیای فناوری های پزشکی و اورژانس
  6. در زمینه ی نقل و انتقال عمومی و خصوصی
  7. در زمینه ی حفظ و نگه داری از محیط زیست

کشور ژاپن عضو سازمان ملل متحد ، G8 ، G4  و APEC  است همچنین ژاپن چهارمین کشور صادرکننده در جهان است . دقیقاً همین علل هستند که امروزه ژاپن را به یک قدرت فوق العاده تبدیل کردند و در زمینه های زیادی به جذب سرمایه مبادرت می کند که به سه بخش جدا قابل تقسیم است .

الف ) صنایع تجارت و صادرات و واردات ( در این قسمت باید از کالاهای تولید شده در ژاپن باشد و این گونه خدمات مورد نیاز برای تولیدات داخلی ژاپن می باشد )

ب ) ایجاد ساز و کار برای فروش کالاهای داخلی ژاپن در بندرها هاکاتا

ج ) کار آفرینی و ثبت شرکت در ژاپن

در مسیر آخر باید شخص متقاضی کارآفرینی در ژاپن باید فرم طراحی طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) خود را اینترنتی دانلود کند و پس از پر کردن فرم اپلیکیشن بتواند گزینه های خود را انتخاب کنند و بعد از ثبت نام در سایت بتوانند فرم بیزینس پلن خود را ارائه دهد . در قدم بعدی باید رزومه خود را عنوان کند و  یک فرم از اطلاعات خود و فعالیت های اقتصادی و بازرگانی خود در کشور مبداء ارسال نماید . از دیگر مدارک جهت اخذ ویزای کارآفرینی در ژاپن تمکن مالی متقاضی در کشور مبداء است که باید این تمکن مالی را بانکی کشور مبداء تائید کنند .

در پایان شایان ذکر است که عنوان شود کارآفرینی در ژاپن یکی از بهترین اخذ اقامت ژاپن است ولکن باید در نظر داشته باشید که سایر طرق مهاجرت به ژاپن را می توانید از وکیل مهاجرتی مجرب بپرسید و با داشتن اطلاعات کافی اقدام به مهاجرت به ژاپن نمایید . امروزه قوانین مهاجرتی ژاپن به نحوی است که شاید انتخاب طرقی از جمله کار در ژاپن ، تحصیل در ژاپن بهترین راه اخذ اقامت ژاپن باشد .

نگارنده : رضا شریفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *