تحصیل در ژاپن

تحصیل در ژاپن :

امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که تمایل به ادامه تحصیل در کشورهای آسیایی می باشند . تحصیل در ژاپن یکی از مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی می باشد . تحصیل در ژاپن در مقایسه با دیگر کشور های آسیایی در سطح علمی بالاتری در دنیا قرار دارد . همین علت باعث شده است که  تحصیل در ژاپن  به عنوان یک فرصت مناسب برای دانشجویان خارجی تبدیل شده است . ما به شما دوستان عزیز که قصد ادامه تحصیل دارید تحصیل در ژاپن را پیشنهاد می کنیم در ادمه مطلب در این مقاله  شرایط  تحصیل در ژاپن و مزایا و معایب تحصیل در ژاپن  را به تفصیل توضیح می دهیم . شرایط تحصیل در ژاپن چگونه است؟ مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیل در ژاپن چه مواردی می باشد؟ بورس تحصیلی ژاپن چگونه است؟ آیا تحصیل در ژاپن تبدیل به اقامت دائم در کشور ژاپن می شود؟ هزینه تحصیل در ژاپن چگونه است؟

 

تحصیل در ژاپن :

کشور ژاپن یک کشور بسیار پیشرفته و تکنولوژیک می باشد که هرساله متقاضیان زیادی را به خود برای تحصیل جذب می کند . ژاپن جزء کشور های ثروتمند دنیا می باشد . این کشور مهد تکنولوژی می باشد به صورتی که در بسیاری از رشته های مهندسی مانند کامپیوتر ، برق  از کشور های دیگر سبقت گرفته است . به مین علت شرکت های بسیاری در این زمینه (تکنولوژی) در کشور ژاپن به وجود آمده است وشرایط کاری بسیار عالی در آن ها وجود دارد .

در کشور ژاپن هم  مانند کشور های دیگر دنیا نظام آموزشی اش از سن ۶ سالگی افراد شروع می شود . و کودکان در این سن  می بایستوارد مدرسه شوند وتحصیلات ابتدایی خود را بگذرانند . و به طور کلی بعد از گذراندن ۹ سال تحصیل در مقطع ابتدایی و اول دبیرستان می توانند وارد دوره دبیرستان شوند . در نهایت با گذراندن ۱۲ سال  اجازه ورود به دانشگاه های ژاپن  را اخذ می کنند .

تحصیل در دانشگاه های ژاپن :

تحصیل در دوره کاردانی در کشور ژاپن وجود دارد که به مدت دو سال تحصیل بعد از دوره دبیرستان می باشد که دوره کار دانی در کشور ژاپن شامل ۶۲ واحد تحصیلی می شود .

دوره بعد از کاردانی دوره کارشناسی می باشد که ۴ سال تحصیل در دانشگاه  را شامل می شود . که این دوره ۱۲۴ واحد تحصیلی می باشد . لازم به ذکر است ورود ه مقطع کارشناسی بعد از اتمام دوره کاردانی وجود دارد .

دوره بعد از کارشناسی دوره  فوق لیسانس می باشد که این دوره  شامل ۲ سال تحصیل است که جهت تحصیل در این مقطع متقاضی می بایست مدرک لیسانس اش را در دست داشته باشد و  همچنین امتحان ورودی که پیشبینی شده را پاس کند .  دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می بایست ۳۰ واحد را بگذرانند . در دوره کارشناسی ارشد بعد از پایان امتحانات دانشگاهی شخص دانشجو  باید   تز تحقیقیاتی  یا همان پایان نام خود را به پایان برساند و بعد از طی این مراحل موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس می شود .

دوره تحصیلی دکتری در کشور ژاپن ۳ سال به طول می کشد . که ورود به این دوره  مشروط به داشتن مدرک فوق لیسانس است و برای ورود به این  دوره دانشجو می بایست  از تز فوق لیسانس خود که امتحانی  برای ان  برگزار می شود دفاع کند  دوره دکتری در کشور ژاپن شامل ۳۰ واحد تحصیلی می باشد که در نهایت پس از دفاع از پایان نامه خود دانشجو می تواند مدرک  دکترا خود  را دریافت کند .

نکته ای که توجه به آن بسیار حائز اهمیت می باشد این است که متقاضیان تحصیل در ژاپن  برای ورود به دانشگاه می بایست مدرک دیپلم دبیرستان شان را داشته باشند وهمچنین باید امتحان NCUEEرا نیز با موفقیت پاس کنند . مراکز آموزشی ژاپن به سه دسته تقسیم می شوند: دانشگاه های دولتی ،دانشگاه های محلیودانشگاه های خصوصی . البته تعداد دانشگاه های خصوصی در ژاپن از تعداد دانشگاه های دولتی بیشتر می باشد بنابراین از نظر آمار درصدی دانشگاه های خصوصی ۷۳ در صد ، دانشگاه های محلی ۹ درصد ودانشگاه های دولتی ۱۸ درصد از مراکز آموزش عالی ژاپن را تشکیل داده اند .

 

تحصیل دوره های زبان در دانشگاه های ژاپن :

لازم به ذکر است بدانید که در دانشگاه های ژاپن دوره های زبان هم به زبان انگلیسی  وهم به زبان ژاپنی بر گذار می شود . البته توجه داشته باشید که همانطور که در کشورهای دیگر تحصیل به زبان محلی آن جا رایج تر می باشد در کشور ژاپن هم تحصیل به زبان ژاپنی نسبت به زبان انگلیسی رایج تر می باشد .

مقاطع دانشگاهی در کشور ژاپن :

به طور کلی تحصیل در مقطع دکتری و لیسانس تفاوتی بین زبان آموزشی شان وجود ندارد و عموما به زبان انگلیسی می باشد . و متقاضیان می تواند به زبان انگلیسی در رشته مورد نظر خودش تحصیل نماید . البته توجه داشته باشید که تحصیل در رشته های پزشکی از این موضوع مستثناء هستند .  زیرا به دلیل رابطه ای که دکتر می بایست با مریض داشته باشد می بایست به زبان ژاپنی باشد . لازم به ذکر است که دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور ژاپن  پس از داشتن اخذ پذیرش تحصیلی رسمی از دانشگاه می بایست یک دوره فشرده  به مدت ۶ ماه  زبان ژاپنی بخواند البته این اجازه را دارند که با استاد خود هماهنگ کنند از این دوره  ها چشم پوشی کنند ومستقیم وارد دوره تحصیلی خود شوند . البته اکثر دانشجویان بین المللی بیشتر برای زبان انگلیسی اقدام می کنند . اموزش زبان ژاپنی در سطح دانشگاهی  از آموزش زبان انگلیسی سخت تر می باشد  البته در نظر داشته باشید این موضوع به استثناء رشته های پزشکی و علوم انسانی می باشد که زبان ژاپنی جزء لاینفک تحصیل می باشد ولی در رشته های دیگر زبان انگلیسی رایج تر می باشد . برای دانشجویانی که در دوره های کارشناسی تحصیل می کنند آموزش اکثرا به زبان ژاپنی صورت می گیرد . فلذا آموزش زبان ژاپنی و خواندن ونوشتن آن الزامی می باشد .

در کشور ژاپن به دلیل موقعیت هایی که وجود دارد امکان بورسیه های زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد .و همچنین سفارت هم بورسیه های زیادی را برای دانشجویان ایجاد می کند و این به خاطر هزینه های بالای زندگی وتحصیل در ژاپن می باشد . دانشجویان بین المللی در کشور ژاپن در حین تحصیل اجازه کار پارت تایم هم دارند . به طور کلی هر دانشجویی می تواند در روز ۴ ساعت در هفته کار کنند که در روزهای تعطیل این مقدار به ۸ ساعت کار در روز افزایش میابد . که میزان درآمد ۶۰۰ الی ۸۰۰ ین در ساعت می باشد .

در کل با توجه به مطالبگفته شده می توان به این موضوع پی برد که تحصیل در ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته و مرفه به عنوان مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان خارجی می باشد که قصد تحصیل در کشور های آسیایی را دارند . تحصیل در ژاپن از هزینه های بسیار بالایی برخوردار است به خصوص اینکه اکثر دانشگاه های موجود در ژاپن را دانشگاه های خصوصی تشکیل داده اند . دولت ژاپن برنامه ای را برای دانشجویان خارجی ایجاد کرده است که دانشجویان متقاضی بتوانند همزمان تحصیل در ژاپن به کار دانشجویی بپردازند و بتوانند بخشی از هزینه های تحصیل در ژاپن را تامین کنند هرچند  انجام کارهای پارت تایم  فقط بخشی از این هزینه ا را پوشش می دهد وتمام هزینه ها را پوشش نمی دهد . در کل با توجه به گفته های فوق افرادمی توانند برای تحصیل کشورهایی را در اتحادیه اروپا انتخاب کنند که هم هزینه های تحصیل شان به طور رایگان می باشد و هم تحصیل به زبان انگلیسی می باشد و نیاز به یادگیری زبان بومی ومحلی آن جا نمی باشند . زیرا که تحصیل در ژاپن در مقاطع لیسانس به زبان ژاپنی می باشد وافراد برای تحصیل در ژاپن می بایست به زبان ژاپنی تسلط داشته باشند .

 

گرد آورنده : مریم مومنی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *