مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

سوالات بسیاری در مورد موضوع مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد برای متقاضیان مهاجرت به این کشور مطرح است .   آیا میدانید با تولد فرزند در خاک  بعضی از کشورها  آن طفل تبعه ی آن کشور  محسوب میشود و از کلیه ی حقوق اتباع قانونی آن کشور برخوردار خواهد شد ؟؟ آیا راجع به مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد اطلاعاتی دارید ؟؟  از شرایط  ممهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد  تا چه میزان آگاهی و اطلاعات دارید ؟؟ آیا امکان مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد وجود دارد ؟؟ اگر امکان پذیر است چه شرایطی دارد ؟؟ دولت آفریقای جنوبی چه کسانی را و تحت چه شرایطی را با مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد در خاک این کشور به تابعبت  میپذیرد ؟؟  چنانچه تمای به کسب اطلاعاتی در زمینه ی مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد را دارید  پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه نمائید .

همانگونه که مستحضرید برای  مهاجرت روشها و طرق مختلفی وجود دارد که هر یک از این روشها ممکن است بسته به شرایط سنی، محل تولد  ، شرایط خانوادگی و اجتماعی ، تحصیلی و مالی و سوابق کاری و تخصصی متقاضیان میتواند مناسب افراد و گروه های خاصی باشد . یکی از روشهای مهاجرت که از طریق آن اشخاص میتوانند تقاضای تابعیت نمایند مهاجرت به سبب  داشتن رابطه ی نزدیک خویشاوندی و فامیلی  با اتباع  یا افراد مقیم یک کشور خارجی میباشد مثل رابطه ی پدر ومادر با  فرزند که از نوع  روابط فامیلی نزدیک میباشد . بنابراین یکی از روشهای مهاجرت  و اخذ تابعیت  یک کشور میتواند به سبب تولد فرزند در یک کشور خارجی باشد  و به این ترتیب به سبب رابطه ی فامیلی نزدیکی که پدر و مادر با فرزند خود دارند به آنها نیز به تبع فرزندشان اجازه ی اقامت و تابعیت اعطا خواهد شد . اما همانگونه که میدانیم در دهه های اخیر  به سبب افزایش آمار جهانی مهاجرت خصوصا در کشورهایی که از وضعیت اقتصادی و معیشتی مطلوبی برخوردارند ، کشورها قوانین سخت گیرانه تری را برای مهاجرین و اتباع خارجی وضع نموده اند تا از مهاجرت بی رویه به کشورشان ممانعت به عمل آورند .

در باب مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد باید توجه شود که قوانین بسیاری از کشورها تا چند دهه ی قبل  مبتنی بر سیستم خاک بود . به این معنی که هر شخصی در آن کشورها متولد میشد به صرف تولد در خاک آن کشور ،تبعه ی همانجا محسوب میشد و از این نظر هیچ فرقی بین شخصی که پدرومادر خارجی داشت با فردی که پدر یا مادرش تبعه ی آن کشور بودند وجود نداشت . کشورهایی مثل انگلستان و بسیاری از کشورهای اروپایی ، افریقای جنوبی  تا دهه های قبل همه از سیستم حقوقی خاک تبعیت میکردند . اما به دلایلی که به عرضتان رسید اکثرا قوانین مهاجرتی خود را تغییر داده و تابع سیستم حقوقی مبتنی بر خون و نژاد شدند . در قوانین مبتنی بر سیستم خون ، دیگر به صرف تولد شخص در خاک یک کشور تابعیت بی قیدو شرط  به آن فرد تعلق نمیگیرد و اصلی که در این نظام حقوقی حاکم است تبعه بودن پدر یا مادر آن فرزند است که اهمیت دارد نه خای که کودک در آنجا متولد میشود . و حتی در بعضی

کشورها قوانین بسیار سخت گیرانه تر است و ملاک اعطای تابعیت به فرزند را تنها تبعه بودن پدر آن کودک میدانند مثل ایران . در کشور افریقای جنوبی تا سال ۱۹۹۵ سیستم خاک حاکم بود و به هر شخصی که در این کشور متولد میشد تابعیت اعطا میشد . اما با بازنگری قوانین مهاجرتی این کشور در سال ۱۹۹۵ نظام حقوقی خون و مبتنی بر اصل نژاد ملاک اعطای تابعیت قرار گرفت . طبق قانون فعلی افریقای جنوبی پیرو مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد اصل بر این است که هرکس از پدر یا مادر تبعه ی این کشور متولد شود ، به وی تابعیت افریقای جنوبی اعطا میگردد ._ اما به طور فرعی و تحت شرایطی  به اشخاص هم که از پدرومادر خارجی متولد شده باشند تابعیت اعطا میگردد.  مثلا کودکانی که در خاک افریقای جنوبی متولد شده اند و تابعیت پدر و مادر آنها مشخص نیست و در اصطلاح بدون تابعیت محسوب میشوند .

_ همچنین به طور استثنا به فرزندان اتباع خارجی که در خدمت دولت افریقای جنوبی باشند و یا کارمند آفریقای جنوبی در یکی از نهادهای بین المللی باشند که آفریقای جنوبی عضو آنهاست و در حین خدمتشان فرزندشان در خاک افریقای جنوبی متولد شود به این کودک هم تابعیت این کشور اعطا می شود . همچنین به فرزند خواندگان اتباع آفریقای جنوبی هرچند در خارج از این کشور متولد شده باشند تابعیت اعطا میشود .

_ علاوه بر این برای اقامت کودکانی که در خاک آفریقای جنوبی متولد شده اند و پدر و مادر آنها اقامت موقت آفریقا رادارا میباشند میتوان اقدام نمود . و این تقاضا باید در طول شش ماه از تاریخ تولد کودک انجام گیرد در چنین شرایطی توصیه میشود که تا تقاضای ویزا واطمینان از پذیرش کودک انجام نشده ، اورا برای مسافرت حتی توریستی از کشور خارج نکنند .

_ حالت دیگر زمانی است که کودک در خاک افریقای جنوبی متولد میشود و پدرو مادرش اقامت دائم این کشور را دارا میباشند .برای چنین کودکانی نیز باید ابتدا تقاضای اقامت موقت نمود .و مثل مورد قبلی در طول شش ماه از تاریخ تولدکودک باید برای وی درخواست اقامت نمود . و توصیه میشود تا انجام تقاضا و اطمینان از پذیرش کودک را از کشور خارج ننمایند .

حال که با کسب اقامت و تابعیت از طریق تولد در آفریقای جنوبی آشنا شدیم مدارک مورد نیاز و فرمهایی که برایتقاضای اقامت موقت و دائم است را اجمالا توضیح میدهیم .

_فرم  ۲۴DHA- جهت ثبت تولد و  فرم ۵۲۹ DHA- برای تکمیل فرم متقاضی

_ دو قطعه عکس رنگی از کودک و گواهی یا سند ازدواج والدین .

_گواهی تولد فرزند ، تاریخ و محل صدور آن

نتیجه اینکه برای مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد راه هایی وجود دارد و بر اساس شرایط متقاضی میتوان از طرق فوق الذکر به کسب اقامت یا تابعیت اقدام نمود . در پایان مبحث مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد پیشنهاد مینمایم با توجه به حساسیت و پیچیدگی های مهاجرت از طریق تولد ،  برای کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر با مشاورین  و وکلای متخصص مهاجرت مشورت نمائید .

نگارنده : شبنم هروی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *