اخذ اقامت یا تابعیت برای اشخاص خاص در کشور فنلاند

اخذ اقامت یا تابعیت برای اشخاص خاص در کشور فنلاند

آیا ورزشکاران ، هنرمندان و افراد خاص می توانند تابعیت فنلاند را اخذ کنند ؟ آیا شما توانایی خاص دارید ؟ آیا از شرایط افراد خاص برای اخر اقامت فنلاند آگاهی دارید ؟ در مقاله ما به موضوع اخذ اقامت یا تابعیت برای اشخاص خاص در کشور فنلاند می پردازیم . این مقاله شامل متخصصین ، محققین ، هنرمندان ، محصلین و کارآموزان می باشد . امید است با مطالعه این تحقیق ، بتوانید از شرایط اخذ اقامت فنلاند برای افراد خاص پیدا نمایید .

اخذ اقامت یا تابعیت از طریق توانایی های خاص :

اکثر کشورهای دنیا شرایط و امکاناتی را برای برخی اشخاص که دارای استعداد یا توانایی های خاص می باشد در خصوص اعطای اقامت یا تابعیت در نظر می گیرند . همانطور که در کشور ما ایران در ماده ۹۸۰ قانون مدنی این امتیاز را به برخی اشخاص داده است که در صورت وجود شرایط ، مستقیماً اعطای تابعیت ایرانی می کند . کشور فنلاند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای برخی اشخاص حق درخواست اقامت قائل گردیده که در زیر به این موضوع و به ذکر موارد آن می پردازیم :
– متخصصین : اگر شما قصد کارکردن در فنلاند را بعنوان یک متخصص دارید ، برمبنای آن می توانید درخواست اجازه اقامت نمائید . شما در صورتی متخصص محسوب می شوید که :
۱- وظایف کاری شما نیازمند و وابسته به تحصیلات دانشگاهی باشد .
۲- دستمزد و حقوق شما بیش از مقدار معمول باشد که حداقل تخمین ۳۰۰۰ هزار یورو برای هر ماه است .
در درخواستتان شما باید این شاخصه ها را ثابت نمایید . این شاخصه ها استفاده میشوند تا متخصص بودن یا نبودن شما را ارزیابی کنند . متخصصین شامل : ۱- متخصصین IT 2- متخصصین در رشته های خاصی که نیاز به مدرک دانشگاهی دارد . ۳- دیگر اشخاص مدرک دانشگاهی دارند و کارشان نیاز به تخصص ویژه دارد .
اگر شما این شاخصه ها را ندارید ، متخصص محسوب نخواهید شد . وقتی شما بعنوان یک متخصص درخواست اجازه اقامت می کنید ، شما این حق را خواهید داشت که حتی قبل از اینکه اجازه صادر شود ، شروع به کار کنید . اما مدت آن برای ۳ ماه است در صورتی که اجازه اقامت نداشته باشید . شما در رشته تخصصی خود برای آن اجازه اقامت گرفته اید ، کار خواهید کرد .
– محققین : در موارد زیر می توانید بعنوان یک محقق درخواست اجازه اقامت نمایید :
۱- اگر شما در حال کار کردن به طور حرفه ای در شاخه ای از علوم هستید .
۲- اگر شما در فنلاند بعنوان یک معلم سرخانه ، سخنران ، مربی یا نیروی محقق بر اساس یک دعوتنامه یا یک قرار داد کار می کنید و مدت کار شما بیش از یک سال نمی باشد .
۳- اگر شما بر مبنای یک توافق میزبانی بین موسسه محقق و شما کار می کنید و وزارت آموزش فنلاند ، موسسه محقق را در درخواست بعنوان یک میزبان مطابق با قانون بیگانگان فنلاند و دستورالعمل اروپای در خصوص پروسه خاص برای پذیرش اتباع کشورهای ثالث برای تحقیقات علمی پذیرفته باشد .
اگر شما به فنلاند می آیید تا بعنوان محقق کار کنید در صورت وجود شرایط زیر نیازی به اجازه اقامت نخواهید داشت :
۱- ویزای معتبر دارید ، اهل کشوری هستید که مقیمان آن کشور نیازی به ویزا ندارند یا شما اجازه اقامت را توسط سایر کشورهای عضو شنگن اخذ نموده اید .
۲- شما بر مبنای یک دعوتنامه یا قرارداد به فنلاند آمده اید که برای مدت ۳ ماه باشد .
( این مقاله به سفارش موسسه MIE  نگارش شده است )
۳- شما برای انجام یک بخشی از پروژه تحقیقاتی به فنلاند آمده اید که توافق میزبانی در مورد آن با موسسه تحقیقاتی در دیگر کشورهای عضو اتحادیه دارید مشروط بر اینکه طول اقامت شما از ۳ ماه تجاوز نکند .
شما بعنوان یک محقق تلقی خواهید شد اگر شما به فنلاند بیایید تا در یک دانشگاه بعد از مدرک کارشناسی ارشد مطالعه کنید . برای یک مدرک لیسانس یا مدرک دکتری یا انجام تحقیقات بعد از دکتری و شما ۱- بورس تحصیلی ۲- شهریه از یک حامی رسمی مثل یک دانشگاه یا یک موسسه تحقیقاتی دریافت می کنید . در چنین مواردی شما بعنوان یک محقق درخواست اقامت می کنید و حامی رسمی شما می تواند در فنلاند یا خارج از فنلاند باشد .

– اشخاص خویش فرما :

چنین اشخاصی باید درخواست اجازه اقامت بر مبنای خویش فرما بدهند تا بتوانند حرفه خود را در فنلاند عملی کنند . شما اگر یک حرفه را انجام می دهید یا با نام تجارتی خود مشغول تجارت هستید یا اگر مسئولیتی مشابه در یک شرکت دارید ، خویش فرما محسوب می شوید .
– ورزشکار ، مربی یا داور : اگر شما بعنوان یک ورزشکار ، مربی یا داور ورزشی حرفه ای کار می کنید شما باید برای مدت کاری بیش از ۹۰ روز ، درخواست اجازه اقامت کنید .

– کارآموزی یا انتقال در یک شرکت :

در این مورد شما می توانید درخواست اجازه اقامت نمایید . اجازه اقامت برای کارآموزی بدون دستمزد اعطا نخواهد شد شما باید برای کارآموزی خود حقوق دریافت نمایید . شما می توانید بر مبنای کارآموزی خود با وجود شرایط زیر درخواست اجازه اقامت نمایید : ۱- کارآموزی ، بخشی از یک توافق بین دولت ها یا یک سازمان تبادل برنامه غیر دولتی است و بیشتر از ۱۸ ماه طول نخواهد کشید .
۳- شما یک مدرک دانشگاهی را تحصیل کردید و به فنلاند می روید تا در یک شرکت بعنوان کارآموز کار کنید که مدت آن بیش از ۱ سال نخواهد بود .

– کارت آبی اتحادیه اروپا :

اشخاصی که کار آن ها در سطح بالای تخصص بوده و نیازمند داشتن مدارک دانشگاهی با سطح بالاست ، بایستی برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست بدهند .
-working holiday :
اگر شما تبعه کشورهای استرالیا یا نیوزلند باشید ، می توانید بر مبنای این عنوان ( کار تحصیلات ) درخواست اجازه اقامت نمایید اتباع کشورهای نمی توانند چنین درخواستی را داشته باشند . زیرا فنلاند در این خصوص فقط با کشور استرالیا و نیوزلند قرارداد دو جانبه امضا نموده است .

– اخذ مدرک از فنلاند :

اگر شما در فنلاند تحصیل نموده اید و یک مدرک علمی را اخذ نموده اید ، شما می توانید برای اجازه اقامت جدید بر مبنای کار درخواست بدهید بعد از اینکه شغل را پیدا نمودید .
– کارمند انجمن مذهبی یا موسسه غیرانتفاعی :
اگر شما قصد کار برای انجمن مذهبی یا موسسه غیرانتفاعی را در فنلاند دارید ، می توانید درخواست اجازه اقامت کنید . تنهاخود شما می توانید درخواست را آغاز کنید و کارفرمای شما نمی تواند به جای شما درخواست اجازه اقامت بدهد .
– تحصیل کمتر از ۹۰ روز :
اگر تحصیلات شما در فنلاند کمتر از ۹۰ روز طول بکشد ، شما فقط به ویزا نیاز دارید . شما حتی ممکن است که برای ۹۰ روز نیازی به ویزا هم نداشته باشید اگر شما تبعه یک کشور visa-free باشید . اشخاصی هم که تبعه اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا باشند ، نیازی به گرفتن اجازه اقامت برای تحصیل ندارند .
می توانند آزادانه به فنلاند مسافرت نمایند و آزادانه در آنجا تحصیل و یا حرفه ی خود را اجرایی کنند و آن ها بر اساس شرایط مساوی با اتباع فنلاندی کار خواهند کرد . فقط اگر این اتباع بیش از ۳ ماه بخواهند در فنلاند زندگی کنند ، باید حق اقامت خویش را در اداره پلیس ثبت نمایند .

– اتباع کشورهای شمال اروپا :

مطابق با قسمت دهم از قانون بیگانگان فنلاند ، اتباع دانمارک ، ایسلند ، نروژ و سوئد حق ورود به فنلاند را بدون پاسپورت دارا خواهند بود اگر آن ها مستقیماً از کشور های مذکور به فنلاند مسافرت نمایند . آن ها بدون اجازه اقامت می توانند در فنلاند کار کنند بر طبق شروط مورد توافق بین کشورهای اروپای شمالی .
– کارآفرینان : فنلاند نیاز به شرکت هایی دارد که ایجاد شغل می کنند ، حتی کارآفرینانی که خارجی می باشند . به همین دلیل تلاشی صورت گرفته که خود اشتغال را ساده تر ، سودمندتر و ایمنی تر کند . در فنلاند آزادی تجارت یک قاعده ، با این وجود برخی گرایش های حرفه ای مشروط به مجوزها و نظارت است . در این خصوص ، اجرای یک حرفه نیاز به آموزش یا داشتن برخی ویژگی ها دارد برای مثال یک شرکت نیاز به مجوز یا ثبت رسمی دارد و هر شخصی که می خواهد در رشته خود کارآفرینی نماید ، باید مجوز های لازمه و شرایط ثبتی را بررسی کند . البته اگر کار شخص کارآفرین بیش از ۳ ماه طول نکشد ، نیازی به اجازه اقامت ندارد که این این موضوع در مورد برخی مشاغل دیگر از جمله : هنرمندان حرفه ای ، مربی ، معلم ، ورزشکار ، دریانورد ، محقق و راهنمای تور صدق می کند .

– درخواست اقامت افراد :

در خصوص درخواست اقامت برای تمامی موارد مذکور در فوق ، شما می توانید جهت درخواست به سایت خدمات مهاجرتی فنلاند مراجعه نموده e-service Enter Finland یا به صورت حضوری یک درخواست را به سفارتخانه فنلاند ارائه دهید . قبل از آمدن به فنلاند درخواست خود را بفرستید . شما نمی توانید درخواست خود را به کنسولگری افتخاری تحویل دهید . شما باید پاسپورت یا دیگر مدارک مسافرتی معتبر داشته باشید و به طور قانونی در کشور در حال اقامت فعلی خود ، مقیم باشید . اشخاص غیر از اتباع اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا به اخذ مجوز اقامت در کشور فنلاند نیاز خواهند داشت و باید درخواست خود را از قبل ارسال نمایند .
در پایان می توان نتیجه گیری نمود که کشور فنلاند نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان ، در اعطای اقامت به افراد خاص از قافله عقب نمانده و اشخاص با توانمندی ها و تخصص های خود می توانند اقدام به اخذ اقامت در کشور فنلاند نمایند . در این مقاله تلاش گردید که شرایط اخذ اقامت برای افراد خاص در کشور فنلاند بررسی گردد و به شرح موردی آن پرداخته باشیم . امیدوارم در خصوص اعطای اقامت برای افراد خاص در کشور فنلاند اطلاعات مفیدی را دریافت نموده باشید .

نگارنده : محمد صادق شجاعی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *