هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

آیا قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارید؟ آیا به دنبال کشوری با هزینه های پایین تحصیل هستید؟ مایلید از هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان مطلع شوید ؟ آیا تحصیل در دانشگاههای آلمان رایگان است ؟ موسسات آموزش عالی در آلمان به چند دسته تقسیم می شوند؟  هزینه تحصیل  در دانشگاههای خصوصی آلمان چه میزان است؟ آیا امکان کار حین تحصیل وجود دارد؟ آیا با تحصیل، اقامت دائم آلمان اخذ می شود؟  شرایط تحصیل در دوره کارشناسی آلمان چیست ؟ دوره کارشناسی ارشد آلمان چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دوره دکتری در آلمان چیست؟  آیا امکان بردن همراه حین تحصیل در آلمان وجود دارد؟  امروزه جوانان بسیار زیادی از اقصی نقاط جهان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستند. چنانچه شما قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، و مایلید از هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان مطلع شوید این مقاله را مطالعه فرمایید. جهت آگاهی بیشتر از شرایط و هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان که نیاز به پاسخ های به روز و صحیح دارد،  با وکلای مهاجرت تحصیلی به آلمان  مشورت نمایید تا خدای نکرده منابع مالی و زمان خود را از دست ندهید.

 

معرفی کشور آلمان

آلمان قویترین اقتصاد اتحادیه اروپا است که  از شمال با کشور دانمارک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس، از جنوب غرب با فرانسه و لوکزامبورگ و از شمال غرب با بلژیک و هلند مرز مشترک دارد. آلمان از نظر مساحت، هفتمین کشور بزرگ اروپا و  شصت و دومین کشور بزرگ جهان است. از شهر های بزرگ المان میتوان به شهر های برلین (پایتخت) ، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت اشاره کرد.

کشور آلمان یکی از برترین نظام های تحصیلی جهان را دارا می باشد و  این امکان را به اشخاص واجد شرایط می دهد که در دانشگاه از تحصیل رایگان بهره مند شوند. استفاده از این مزایا نه تنها برای دانشجویان آلمانی بلکه برای اتباع تمامی کشورها امکان پذیر است.

آموزش عالی در آلمان به ۳ مقطع کارشناسی (۳ تا ۴ سال) ، کارشناسی ارشد ( ۲ سال) ، و دکترا ( ۳ تا ۵ سال) تقسیم می شود.  شروع ترم تحصیلی در دانشگاههای آلمان از ماه سپتامبر میباشد (در برخی از دانشگاهها، دوره هایی در ماه ژانویه نیز ارائه می شود) . دانشجویان علاوه بر ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B2 می بایست نشان دهند که از تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل (در صورت تحصیل در دانشگاههای خصوصی که شهریه دریافت می نمایند) برای مدت یکسال برخوردار می باشند. در صورت داشتن مدرک زبان در سطح B1، دانشجویان می توانند در کشور آلمان قبل از تحصیل در دانشگاه، سطح زبان آلمانی خود را در کالج های زبان تقویت نموده و بعد از گرفتن مدرک زبان وارد دانشگاه شوند.متقاضیان با داشتن مدرک زبان آلمانی می توانند در تمامی رشته ها پذیرش اخذ نمایند. تعداد قابل توجهی از رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه های مختلف به زبان انگلیسی ارائه می گردد.

از نظر هزینه های تحصیل و زندگی نظام های آموزشی دنیا به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول کشور هایی هستند که نطام آموزش آنها خصوصی بوده و دانشجویان می بایست شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند که در برخی از کشورها همانند انگلستان، آمریکا و استرالیا هزینه های تحصیل بالا می باشد.  دسته دوم کشور هایی میباشند که یا نظام آموزشی آنها دولتی بوده و یا هزینه های تحصیل و زندگی بسیار پایینی نسبت به کشورهای دسته اول دارند که کشور المان جز دسته دوم  از کشور ها قرار می گیرد.

موسسات آموزش عالی در آلمان

موسسات آموزش عالی در آلمان به چند دسته تقسیم می شوند:

  • دانشگاه
  • دانشگاههایی با تاکید بیشتر در علوم کاربردی و نظری
  • دانشکده های مدیریت بازگانی
  • موسسات فنی و حرفه ای (Fachhochsehule)
  • کالج های موزیک و هنر(Masikana kunsthochschule)
  • کالج های تربیت معلم
  • دانشکده تربیت بدنی(Sporthochsehule

 

شرایط و مدارک تحصیل در آلمان

برای ورود به دانشگاه های آلمان، دانشجویان  نیاز به ا خذپذیرش دانشگاهی دارند. برای اخذ این نامه متقاضی باید مدارک تحصیلی و نمرات مقاطع قبلی خود را به دانشگاه ارائه نماید. دانشجویانی که در کشور ایران (بویژه دانشگاه های دولتی) در حین تحصیل هستند نیز می توانند با معادل سازی واحد های گذرانده شده به دانشگاه های آلمان ورود نمایند.

از مدارک مورد نیاز دیگر برای اخذ پذیرش داشتن مدرک زبان است. اکثر واحدها در مقطع لیسانس به زبان آلمانی می باشد و از این رو متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی داشته باشند.

 

دوره کارشناسی

دوره کارشناسی در کشور آلمان  به مدت چهار سال و به زبان آلمانی ارائه می شود لذا علاقمندان به تحصیل در مقطع کارشناسی باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 داشته باشند. همچنین داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل بالای ۱۴ از دیگر شروط پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاههای آلمان می باشد. در مقطع کارشناسی،  دانشجویان از ۱۰ ساعت حق کار در هفته برخوردار می باشند.

 

دوره کارشناسی ارشد

طول دوره کارشناسی ارشد آلمان ۲ سال است. دانشجویان علاقمند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باید مدرک کارشناسی در رشته مرتبط را داشته باشند. در برخی از مواقع ممکن است صلاحیت مدرک کارشناسی اخذ شده از دانشگاههای خارج از کشور آلمان، معتبر شناخته نشود که در اینصورت دانشجو امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را نخواهد داشت. دوره کارشناسی ارشد به زبان آلمانی برگزار می گردد لذا داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 الزامی است. در تعداد محدوی از دانشگاهها و رشته ها، دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برگزار می گردد. در اینصورت مدرک زبان ایلتس آکادمیک با نمره ۶٫۵ مورد نیاز می باشد. تحصیل در دانشگاههای خصوصی با پرداخت شهریه به زبان انگلیسی امکانپذیر می باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از ۲۰ ساعت حق کار در هفته برخوردار می باشند.

 

دوره دکتری

مدت دوره دکتری در آلمان بین ۳ تا ۵ سال بسته به رشته دکتری متغیر می باشد. با توجه به اینکه در برخی از رشته ها به ویژه در رشته های فنی و مهندسی دوره های دکتری به زبان انگلیسی ارائه می شود لذا داشتن مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره ۷ کافیست و نیازی به داشتن مدرک زبان آلمانی در این رشته ها نمی باشد. در صورت برگزاری دوره دکتری به زبان آلمانی داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 ضرورت پیدا خواهد کرد.  دوره دکتری پژوهش محور بوده و دانشجویان موظف به ارائه تز تحقیقاتی دسته اول هستند.  لذا  دانشجویان جهت اخذ پذیرش دکتری آلمان، می بایست علاوه بر داشتن معدل بالا و اخذ مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با دوره دکتری از دانشگاههای معتبر، استاد مشاور برای پشتیبانی از تز دکتری خود را در بدو امر یافته و تایید ایشان را برای معرفی به دانشگاه اخذ نمایند. دانشجویان مقطع دکتری از ۳۰ ساعت حق کار هفتگی برخوردار بوده و می توانند به ازای هر ساعت بین ۸ تا ۱۰ یورو درآمد داشته باشند.  همچنین امکان اخذ بورس تحصیلی در مقطع دکترا وجود دارد که با توجه به رقابت شدید بین دانشجویان خارجی، اخذ بورس تحصیلی دشوار می باشد.

 

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در  آلمان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند:

دانشگاههای دولتی با توجه به هزینه های پایین تحصیل گزینه بسیار خوب برای افرادی است که تمایل دارند به طور رایگان یا با هزینه بسیار پایین تحصیل نمایند. برخی از دانشگاههای دولتی هزینه های بسیار پایینی برای ثبت نام دریافت می دارند که میزان آن از ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو درهر ترم متغیر می باشد. یادآوری می گردد تحصیل در این دانشگاهها رایگان بوده و شهریه ای پرداخت نمی شود  اما هزینه های زندگی توسط دانشجو می بایست تامین گردد  که با توجه به  اجازه کار دانشجویی، دانشجویان  می توانند بخشی از هزینه های زندگی را از طریق کار پوشش دهند.  اغلب رشته های تحصیلی در دانشگاههای دولتی به زبان آلمانی ارائه می گردند.. از دانشگاه های دولتی المان میتوان به دانشگاه های مونیخ، کلن و برلین اشاره کرد.

دانشگاه های خصوصی المان برخلاف دانشگاه های دولتی ، هزینه بسیار بالایی  دارند. به طور میانگین هزینه تحصیل در این دانشگاه ها سالیانه ۱۰هزار یورو میباشد . لازم به ذکر است که تحصیل در دانشگاه های خصوصی المان به زبان انگلیسی میباشد ولی خاطر نشان می گردد یادگیری زبان المانی برای یافتن کار و دست یابی به اقامت دایم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از دانشگاه های خصوصی کشور المان میتوان به دانشگاه های مدرسه عالی اقتصاد سلامت ،مدرسه عالی موسیقی دورتموند،مدرسه عالی علوم کاربردی اشاره کرد

 

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ماهیانه ۸۰۰ یورو شامل اجاره مسکن، تردد، خورد و خوراک، پوشاک، لوازم آموزشی، بیمه سلامت، تلفن، اینترنت و سایر هزینه های روزمره است.

 

اجاره خوابگاه و آب و برق۳۰۰ یورو
مواد غذایی و نوشیدنی۱۶۵ یورو
پوشاک۵۵ یورو
وسایل آموزشی۳۰ یورو
مترو و حمل و نقل عمومی۸۰ یورو
بیمه درمانی و هزینه های پزشکی۶۵ یورو
تلفن، اینترنت، تلویزیون۳۵ یورو
تفریح، سرگرمی،فرهنگ و ورزش۷۰ یورو
جمع۸۰۰ یورو

 

دانشجویان خارجی به نسبت اتباع این کشور به نسبت کمتری به کمک هزینه های مالی تحت عنوان بورسیه تحصیلی درآلمان دسترسی دارند. ضمن اینکه دانشجویان در هر مقطع حق اشتغال به مشاغل دانشجویی را دارند. این محدودیت برای دانشجویان لیسانس ۱۰ ساعت، برای دانشجویان فوق لیسانس ۲۰ ساعت و برای دانشجویان مقطع دکترا ۳۰ ساعت در هفته می باشد.

میزان دستمزد در هر ساعت در حدود ۱۰ یورو می باشد.  با این مقدار درآمد، دانشجو قادر به پرداخت بخشی از هزینه های زندگی خود خواهد بود. حق الزحمه کار در شهرهای بزرگتر همچون کلن، مونیخ و هامبورگ بیشتر است اما طبیعتا در شهرهای بزرگ هزینه اجاره مسکن هم بالاتر خواهد بود.

برای  اجاره مسکن هم دانشجویان معمولا  از دو طریق اقدام می کنند یکی استفاده از خوابگاه های دانشجویی که معمولا هزینه های بسیار پایینی را دارد و طریق دوم اجاره خانه های شخصی میباشد که معمولا افراد متقاضی باید هزینه های بالاتری را هم برای اجازه و هم برای استفاده از خدمات پرداخت کنند.

 

اقامت پس از تحصیل:

دانشجویان پس از تحصیل به مدت حداکثر ۱۸ ماه فرصت دارند کاری را در آلمان متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند. برای این منظور دانشجویان باید درخواست اقامت خود را در اداره اتباع خارجه به ثبت برسانند.

 

وضعیت الحاق افراد خانواده:

در آلمان در بدو امر صدور ویزای تحصیلی، اجازه اقامت به همراهان ( همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال ) فرد دانشجو داده نمی شود اما پس از ثبت نام دانشجو و حضور در دانشگاه، همراهان فرد دانشجو می توانند به فرد دانشجو ملحق شوند.

 

این مقاله در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان نگارش شده تا شما با آگاهی کامل  از هزینه های تحصیل و زندگی کشور آلمان را برای تحصیل در دانشگاه و موسسات آموزش عالی انتخاب نمایید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به اهمیت بالای هزینه های تحصیلی در انتخاب کشور و دانشگاه پیشنهاد می گردد متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور آلمان به وکیل مهاجرت مراجعه و در خصوص شرایط و هزینه های تحصیل در دانشگاههای آلمان و نحوه اخذ ویزای تحصیلی، مشاوره تخصصی دریافت  نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *