تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس

آیا تحصیل پزشکی در  بلاروس امکان پذیر است؟ شرایط تحصیل پزشکی در  بلاروس چیست ؟ چگونه می توان برای تحصیل پزشکی در  بلاروس اقدام کرد ؟ هزینه های تحصیل پزشکی در  بلاروس چقدر است ؟ آیا تحصیل پزشکی در  بلاروس   نیازمند مدرک زبان است  ؟ برای تحصیل پزشکی در  بلاروس باید دیپلم تجربی داشت ؟ تحصیل پزشکی در  بلاروس شرط سنی دارد ؟ این مقاله در باب تحصیل پزشکی در  بلاروس نگارش شده و به تمامی سوالات شما در زمینه تحصیل پزشکی در  بلاروس و شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در  بلاروس پاسخ می دهد .

در ابتدا باید بگوییم که کشور بلاروس در اروپای شرقی واقع شده است و با کشور های  روسیه,لهستان,اوکراین,لیتوانی و لتونی همسایه است .در سال های اخیر عده ی بسیار زیادی از متقاضیان ایرانی تحصیل در رشته های پزشکی به سمت این کشور سرازسر شده اند چرا که ورود به دانشگاه های ان کشور کار سختی نیست و دانشگاه های این کشور از متقاضیان آزمون سختی نمیگیرند .تا چندی پیش دانشگاه های این کشور از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت کشور ایران مورد تایید بود اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست وزارت بهداشت کشور ایران به یک باره و بدون هیچ گونه مقدمه ای اعلام کرد افرادی که پذیرش دوره ی پاد فک آنها بعد  از تاریخ دوازدهم  مرداد ماه سال نود و پنج صادر بشوند دیگر مدرک پزشکی آنها مورد تایید نخواهد بود .

ابن تصمیم وزارت بهداشت شاید دلایلی مانند تعداد بسیار بالای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در این کشور بود و یا به نوعی جلوگیری از دور زدن کنکور پزشکی در کشور ایران و یا….اما به هر روی مورد تایید نبودن دانشگاه های پزشکی این کشور به معنای عدم اعتبار جهانی  این دانشگاه ها نیست .قانون دیگری که در وزارت بهداشت کشور ایران در حال حاضر وجود دارد این است که اگر یک متقاضی در دانشگاهی که مورد تایید این وزارت نیست دوره ی پزشکی عمومی  خود را بگذراند فقط در صورتی میتواند پروانه ی پزشکی کشور ایران را  دریافت نماید که دوره ی تخصص خود را در یک دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایزان بگذراند .از این روی عده ی بسیاری هنوز به کشور بلاروس برای تحصیل در دوره ی عمومی خود مهاجرت کرده و بعد از اتمام دوره ی عمومی برای تخصص به کشور های دیگر مهاجرت میکنند .

شاید مهمترین دلیل انتخاب کشور بلاروس برای تحصیل در رشته های پزشکی از سوی متقاضیان قیمت بسیار پایین تحصیل و زندگی در این کشور و پس از آن آزمون ورودی ساده رشته های پزشکی در دانشگاه های این کشور است. برای تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های کشور بلاروس شما دو انتخاب از نظر زبان تحصیل دارید.تحصیل به زبان انگلیسی و یا روسی.برای ورود به رشته ی پزشکی شما میبایست در آزمون ورودی دانشگاه های مختلف این کشور شرکت نمایید اما به این منظور ابتدا میبایست در دوره های پادفک (پری مدیکال ,پیش دانشگاهی ,پیش از پزشکی ) شرکت کنید .و بعد از اتمام این دوره ها که معمولا ۹ ماهه هستند و درس های علوم پایه ی زیست ,شیمی و زبان انگلیسی در آنها تدریس میشوند شما میتوانید در آزمون پزشکی دانشگاه ها که از همین دروس گرفته میشوند شرکت کنید . و در صورت قبولی در این آزمون میتوانید وارد رشته ی پزشکی در دانشگاه مورد نظر شوید .
دانشگاههای کشور بلاروس از لحاظ علمی و شهرت دارای پیشینه ای قوی می باشد ، کیفیت آموزش و تحقیقات علمی  در دانشگاه های کشور  بلاروس بسیار بالاست و همان طور که گفته شد  تحصیل به هر دو زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر میباشد .

دانشگاه علوم پزشکی مینسک بلاروس در سی ام اکتبر تاسیس شده و در سال ۱۹۶۰ دانشکده دندانپزشکی و در سال ۱۹۸۷دانشکده پزشکی انگلیسی زبان تاسیس شد .

دانشگاه دولتی بلاروس رتبه علمی ۵۹۶ در جهان را دارد که نشان دهنده سطح علمی بالای این دانشگاه است .

 

دوره های پاد فک یا در دانشگاه ها و یا در کالج های خصوصی یا دولتی در این کشور برگزار میشوند که به هزینه های این دوره ها در زبان انگلیسی و یا روسی اشاره میکنیم:

هزینه دوره های پاد فک(پیش از پزشکی):

برای شرکت در مقطع لیسانس و یا پزشکی در بلاروس  متقاضی نیاز به شرکت در دوره های پیش از دانشگاه یا همان دوره های پاد فک دارد.هزینه های دوره های پاد فک در کشور بلاروس به شرح زیر است:

دوره های پات فک ۹ ماهه به زبان روسی ۲۳۰۰  دلار هر سال

دوه های پات فک ۹ ماهه به زبان انگلیسی ۲۸۰۰  دلار هر سال

هزینه تحصیل در رشته ی  پزشکی:

هزینه تحصیل پزشکی در بلاروس: هزینه های دانشگاه های  کشور بلاروس نیز در رشته های مختلف متفاوت است به عنوان مثال در رشته های پزشکی  دانشگاه های اصلی این کشور هزینه تحصیل سالیانه به  زبان روسی ۴۲۰۰ دلار میباشد.اگر متقاضی خواهان تحصیل در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی باشد نیز هزینه ی سالانه ی تحصیل  برابر ۴۵۰۰ دلار را برای او در بر خواهد داشت.

در رشته ی دندان پزشکی نیز هزینه ی تحصیل در زبان های انگلیسی و روسی متفاوت میباشد.متقاضی برای تحصیل در رشته ی دندان پزشکی به زبان روسی در این کشور  ۴۵۰۰ دلار در سال هزینه تحصیل خواهید داشت.اگر شما خواهان  تحصیل در رشته ی دندان پزشکی  به زبان انگلیسی در کشور بلاروس باشید نیز  باید هزینه ی سالانه ۴۸۰۰ دلار را به دانشگاه مورد نظر بپردازید.

برای تحصیل در رشته ی دارو سازی هم شما دو انتخاب در زبان های روسی و انگلیسی دارید.برای تحصیل در رشته ی دارو سازی در کشور بلاروس به زبان روسی شما میبایست هزینه ای معادل ۴۰۰۰ دلار شهریه  سالانه ی دانشگاه بپردازید.اگر خواهان تحصیل در رشته دارو سازی به زبان انگلیسی در کشور بلاروس  هستید نیز هزینه ی سالیانه ی  شهریه دانشگاه  شما ۴۳۰۰ دلار میشود.

هزینه دوره های تخصص در رشته های پزشکی در کشور بلاروس:

اگر شما خواهان تحصیل در مقطع تخصص در رشته ی پزشکی  هستید باز هم میتوانید زبان تحصیل خود را انتخاب کنید.اگر میخواهید تخصص پزشکی خود را به زبان انگلیسی بگذرانید میبایست هزینه ی  سالانه ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار را به دانشگاه خود بپردازید.اگر خواهان تحصیل  دوره های تخصص در پزشکی به زبان روسی دراین کشور  هستید نیز هزینه تحصیل شما بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰  دلار سالیانه میباشد.

در انتها اشاره میکنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی تحصیل پزشکی در بلاروس  و میتوانید به موسسات حقوقی معتبر سراسر کشور مراجعه کرده و از اطلاعات مشاوران مجرب و وکلای ارشد مهاجرتی در این موسسات بهره مند شوید  می توانید از مشاوره تلفنی رایگان این موسسات حقوقی بهره مند شوید . در باب تحصیل پزشکی در بلاروس توصیه می شود با وکیل مهاجرت به بلاروس مشورت نمایید.

نگارنده: محسن مرادزاده

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *