ویزای ازدواج در هلند

ویزای ازدواج در هلند

اگر در حال برنامه ­ریزی برای ویزای ازدواج در  هلند می باشید این مقاله مراحل اداری و قانونی ویزای  ازدواج در هلند در این کشور را برای شما شرح می­ دهد. دقت بفرمایید شما اگر متقاضی  ویزای ازدواجدر هلند هستید در ارایه مدارک خود به کنسول اگر دچار خطا شوید ممکن است شانس خود را کاملا از دست دهید.

ازدواج در هلند

چنانچه قصد داریدویزای   ازدواج در هلند را اخذ نمایید و در هلند ازدواج کنید لازم است حتماً با آگاهی کامل از قوانین  ویزای ازدواج در هلند  باشد . به علاوه اگر بستگانی در هلند ندارید ازدواج در این کشور از لحاظ قانونی ممکن است دچار مشکل شوید. بنابراین بسیار مهم است که از شرایط  ویزای ازدواج در هلند که در ادامه شرح داده می­ شود آگاه باشید.

قانوناً فقط مراسم مدنی در هلند شناخته شده است. پس از مراسم مدنی در دفتر ثبت، زوج اغلب یک مراسم مذهبی یا سکولار را به عنوان بخشی ازجشن خود برگزار می­کنند.

زوج­های جنس مخالف می ­توانند در هلند ازدواج کنند، یا یک رابطۀ ثبت ­شده داشته باشند، پیمان پیوند ببندند یا بدون هیچ اقدام قانونی به سادگی با هم زندگی کنند. معمولاً در بیشتر موارد مراسم و مراحل ازدواج و ثبت رابطۀ زوج­های هم جنس و جنس مخالف یکسان است.

تمام ازدواج­ها باید در دفتر ثبت تولد، مرگ، ازدواج و دفتر ثبت رابطه ثبت شده باشد و شامل ازدواج­های خارج از کشور نیز می ­شود، بنابراین اگر ازدواج راه دور داشته­ اید پس از بازگشت خود به کشور باید به مقامات محلی رجوع کرده و تغییر وضعیت خود را ثبت نمایید. اگر در هلند ازدواج کنید خود به خود ثبت می­شود.

آداب و رسوم ازدواج در هلند

جالب توجه­ ترین رسوم عروسی در هلند برگزاری مهمانی به نام «bridal shower» است. این مهمانی نشأت گرفته از آداب و رسوم عروسی هلندی تاریخی است، در صورتی که پدر با عروسی مخالفت کند و از پرداخت کردن مبلغ جهیزیۀ ضروری خودداری نماید، در عوض دوستان هدایایی را برای عروس می­ آورند که در زندگی مشترک مورد نیاز وی خواهد بود و به برگزاری مراسم عروسی وی کمک خواهد کرد.

در آداب و رسوم عروسی هلندی، کاج و همیشه بهار مفهوم «عشق ابدی» را دارد و گاهی در عروسی یا تزئین مهمانی بکار می­رود، معمولاً زوج در زیر طاقی از برگ­ها می­نشینند و مهمانان برای آن­ها آرزوی خوشبختی می­کنند. گل برف (موگه) نیز نشان دهندۀ بازگشت خوشبختی و شادی است و زوج ­های تازه ازدواج کرده برای وفاداری به سنن عروسی هلندی این گل را در اطراف خانۀ خود می­ کارند. مفهوم این کار به این ترتیب است که هر بار این گیاه گل بدهد و شکوفا شود زوج می ­توانند جان تازه به عشق خود ببخشند و دوباره جشن بگیرند.

امروزه معمولاً مهمانان در مراسم­ های قبل و بعد از عروسی گاهی شامل یک مهمانی کوتاه پیش از جشن عروسی شرکت دارند. یکی از سنن عروسی ­های قدیم در هلند خوردن شیرینی عروسی به نام «bruid suikas» بوده است. امروزه این­ها تنها بخشی از غذاهای سنن عروسی هلندی بشمار می­ آیند که همراه با شیرینی ­ها و غذا­های سنگین در مراسم مشاهده خواهید کرد.  یکی از سنن بسیار رایج عروسی در هلند تعیین کردن یک «درخت آرزو» در مراسم عروسی است. مهمانان می ­توانند پیام­های کوتاه یا آرزوهای خود را برای زوج به جای نوشتن در دفتر مهمان از این درخت بیاویزند. هرچند امروزه در هلند کفش­های چوبی زیادی در پای هلندی­ها دیده نمی ­شود، این کفش­ها بخشی از آداب و رسوم عروسی ­های هلندی بشمار می­ رود. براساس داستانی گفته می ­شود که مردان جوان کفش­ ها را می ­ساختند و در آستانۀ خانۀ دختر مورد علاقۀ خود می­گذاشتند، اگر او روز بعد آن را بپوشد نشانۀ پذیرفتن پیشنهاد ازدواج مرد خواهد بود. در رسوم ازدواج معاصر در هلند برخی زوج ­ها ممکن است این کفش­ های چوبی را در عروسی به پا کنند و بعداً روی دیوارهای خانۀ خود به گل­های خشک به نمایش بگذارند. گل لاله . سفال آبی سفید دلفت یا انتخاب رنگ از تم ­های رایج آداب و رسوم عروسی هلندی بشمار می­ روند، هرچند عروسی مدرن هلندی ترکیبی از انواع رنگ­ ها و سنن است.

آمادگی­ های پیش از عروسی

حداقل ۱۴ روز پیش از مراسم باید قصد ازدواج خود را اعلام کنید. باید به شهرداری محل زندگی حداقل یکی از زوجین اطلاع بدهید. پیشنهاد می­ شود که ۱ تا ۳ ماه پیش از عروسی اطلاع بدهید زیرا امور اداری ممکن است بیش از ۱۴ روز زمان ببرد بخصوص اگر یک یا دو تن از شما هلندی نباشد. به محض اینکه اطلاع­ رسانی انجام شد فقط ۱۲ روز اعتبار دارد پس از آن دوباره باید درخواست بدهید. جهت ازدواج در هلند حداقل یکی از زوجین باید هلندی یا ساکن هلند باشد. هر دو باید بالای ۱۸ سال باشند و قبلاً ازدواج نکرده و رابطه­ های ثبت شده نداشته باشند.

ازدواج یا رابطۀ ثبت شده

فرآیند هر دو تقریباً یکسان است ولی دو تفاوت اصلی وجود دارد:

  • رابطۀ ثبت شده بدون رفتن به دادگاه قابل منحل کردن است، مگر اینکه در این میان کودکی وجود نداشته باشد.
  • یکی از این نوع روابط ممکن است در کشور مبدأ شما به رسمیت شناخته نشده باشد و قابل درک نباشد. زیرا به عنوان مثال بریتانیا فقط دارای روابط ثبت شدۀ دگرجنس­ گراها است و از سوی دیگر فرانسه ازدواج دگرجنس ­گراها رخ می­ دهد ولی هیچ رابطۀ (partnership) ثبت شده ­ای وجود ندارد.

 

اسناد و مدارک لازم برای یک مراسم مدنی هلندی

پیرو ازدواج در هلند در این بخش می پردازیم به اسناد و مدارک لازم جهت اجرای مراسم مدنی در هلند:

 

  • کارت شناسایی (به عنوان مثال گذرنامه)
  • شناسنامه (ترجمه­ی رسمی و قانونی، اگر از خارج از کشور است)
  • مدرک نشانی محل زندگی (به عنوان مثال قرارداد اجاره، قبوض اخیر)
  • مدرک تابعیت و ملیت
  • مدرک وضعیت تأهل (برای مثال گواهی طلاق یا مرگ، چنانچه قبلاً ازدواج کرده باشید).

تمام مدارکی که به زبان هلندی نباشند باید ترجمۀ رسمی آن­ها ارائه شود. باید مهر Apostille روی مدارک خارجی خورده باشد، این مهر به نام «Apostillisation» یا قانونی شده نیز شناخته می ­شود.

مسئول صدور سند را به یک ID منحصر به فرد مهر می­ زند، این امر نشان می­ دهد که این مدرک و سند یک کپی واقعی و معتبر از لحاظ بین­ المللی است.

مراسم عروسی هلندی

مراسم مدنی هلندی در شهرداری محل شما برگزار می­شود و مقتضیات محیط متفاوت است. در برخی موارد ممکن است تعداد زیادی مهمان دعوت شود یا برای کاستن هزینه­ های اضافی پذیرایی کوچکی شود، در موارد دیگر فضا محدود است. شما باید ۲ تا ۴ شاهد همراه خود داشته باشید و آن­ها نیز باید کارت شناسایی خود را همراه بیاورند. مراسم به زبان هلندی برگزار می­ شود بنابراین اگر شما یا شریک زندگی­ یا شاهدهای شما بر زبان هلندی تسلط ندارید باید یک مترجم همراه خود ببرید. لازم نیست مترجم خیلی حرفه­ای باشد ولی باید از مترجمی سررشته داشته باشد.

هزینه­ های مراسم

اطلاع­ رسانی قصد ازدواج معمولاً هزینه ­ای در بر ندارد. اگر مدارک اضافی لازم باشد ممکن است هزینه­ ای نیز دریافت شود. در برخی مناطق (شامل آمستردام) مراسم مدنی پارتنرشیپ/ ازدواج در زمان­ های مشخصی به صورت رایگان برگزار می­شود، در غیر این صورت ناگزیر خواهید بود که مبلغ ناچیزی را پرداخت نمایید.

قرارداد قبل از ازدواج

پیش فرض هلند به این صورت است که زوج ­های ازدواج کرده در تمام املاک و اموال خود شریک هستند، شامل ارث و میراث و اموال پیشین و بابت بدهی­ های یکدیگر نیز مسئولیت مشترک دارند. با استفاده از قرارداد قبل از ازدواج « huwelijkse voorwaarden» می­ توان برخی اموال را از این حالت درآورد. این کار باید در یک دفتر اسناد رسمی انجام شود. زوج ­های ازدواج نکرده شاید دارای قرارداد رسمی زندگی مشترک (samenlevingscontract) باشندکه به همان روش در دفتر اسناد رسمی ثبت شده است. این مسئله مانعی برای ازدواج بشمار نمی ­رود زیرا می ­توان با یک قرارداد ازدواج از پیروی از پیش فرض قانونی خودداری کرد.

تابعیت هلند

ازدواج با یک تبعۀ هلندی خود به خود تابعیت هلند را به شما اعطا نمی­کند. فرآیند عمومی درخواست اعمال می­ شود ولی احتمال دریافت تابعیت هلندی برای شما خیلی بیشتر خواهد بود.

 

کدام نام؟

زوج نام خود را در اسناد رسمی حفظ می­ کنند. با این حال آن­ها ممکن است از نام یکدیگر استفاده کنند یا در موقعیت­ های غیررسمی نام خانوادگی یکدیگر را در کنار هم بیاورند. در موقعیت­های رسمی ترکیب دو نام خانوادگی به صورت یک نام مجاز نیست. این موضوع در مورد دگرجنس صدق می­کند، خواه ازدواج کرده باشند یا رابطۀ آن­ها به صورت پارتنرشیپ باشد. تغییر نام معمولاً ۸۶۵ یورو هزینه دارد.

فرزندان

اگر کودکی از رابطۀ پارتنرشیپ یا ازدواج یک زن و مرد متولد می­شود در هر دو صورت پدر و مادر قانونی کودک شناخته می­شوند، حتی اگر او پدر (بیولوژیکی) بچه نباشد. اگر زوج ازدواج نکرده باشند، هر دو مرد یا هر دو زن باشد، بنابراین مادری که کودک را به دنیا آورده است به صورت خودکار مادر قانونی شناخته می­ شود، ولی سایر پدر و مادرها باید والدین بودن خود را از لحاظ بیولوژیکی تائید کرده و ثبت کنند یا می­ توانند سرپرستی بچه را (اگر پدر و مادر غیربیولوژیکی هستند) بر عهده بگیرند.

ملاحضه فرمودید که ازدواج در هلند یکی از راه های اخذ اقامت هلند و اخذ تابعیت هلند می باشد و ازدواج در هلند بر اساس قوانین هلند دارای فرایند مشخص و شرایط معینی است. از این رو پیشنهاد می شود به واسطه اهمیت موضوع مهاجرت و برای تکمیل اطلاعات در خصوص انواع روش های مهاجرت به هلند مثل مهاجرت تحصیلی به هلند و اخذ بورسیه های تحصیلی در هلند ، اخذ اقامت کاری در هلند یا سرمایه گذاری در هلند و بالاخره ازدواج در هلند به وکیل مهاجرت به هلند مراجعه فرمایید و بر اساس قوانین هلند تصمیم گیری و اقدام نمایید.

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *