ویزای ازدواج پرتغال

ویزای ازدواج پرتغال

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما عزیزان با قواعد و مقررات اخذ ویزای ازدواج پرتغال نگاشته شده است، لذا چنانچه خواهان کسب اطلاعات در خصوص ویزای ازدواج پرتغال بوده و یا می خواهید با قواعد و اصول اخذ ویزای ازدواج پرتغال آشنا گردید پیشنهاد می گردد مطالب ذیل را مطالعه فرمایید. یکی از راه های اخذ اقامت و تابعیت کشوری دیگر انتخاب روش ازدواج با یکی از اتباع آن کشور است، کشور پرتغال نیز از این امر مستثنی نبوده و چنانچه شخصی به طور قانونی و واقعی و نه صوری با یکی از اتباع این کشور ازدواج نموده باشد می تواند موفق به اخذ ویزای ازدواج پرتغال گردیده و پس از مدتی و ارائه ی مدارک و اسناد مربوطه به کسب تابعیت این کشور نائل گردد. ویزای ازدواج پرتغال نیازمند مدارک و اسناد مختلفی است که متقاضی می بایست تمامی آنها را تهیه نموده و به سفارت ارائه نماید. چنانچه با مطالعه ی مطالب این نوشتار سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص ویزای ازدواج پرتغال داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

قانون تابعیت پرتغال

به طور کلی قانون تابعیت و مهاجرت پرتغال از سال ۱۹۸۱ تاکنون تغییری ننموده، طبق این قانون تابعیت پرتغالی بر اساس سیستم خون ( به لاتین  Jus sanguinis ) منتقل می گردد، یعنی چنانچه پدر یا مادر یا اجداد فرد، دارای تابعیت پرتغالی باشند این مساله به شخص سرایت می نماید، در حالی که در قانون پیشین مورخ ۱۹۵۹ اصل بر اعطای تابعیت بر اساس سیستم خاک ( به لاتین Jus soli ) بود؛ یعنی هر فردی که در داخل خاک کشور پرتغال به دنیا می آمد پرتغالی محسوب می شد، اما بعد از مدتی که سیل عظیمی از مهاجران به این کشور وارد شدند، نظام انتقال تابعیت تغییر نمود. البته در برخی موارد ممکن است کشور پرتغال تابعیت پرتغالی را به کودکی که در خاک پرتغال متولد شده و پدر یا مادرش نا معلوم باشند اعطا نماید اما این امر شامل فرزندان اشخاصی که به صورت توریستی و برای بازید از این کشور آمده اند نمی گردد.

قوانین و مقررات ازدواج با اتباع پرتغال

اکثر کشورهای دنیا در قوانین مدنی خود مسائل مربوط به ازدواج با اتباع بیگانه را گنجانده و قواعد آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده اند، برخی از کشورها مانند پرتغال به دلیل مهاجر پذیر بودن و همچنین سیستم قانونی پیشرفته از حقوق اتباع خود حمایت های بی نظیری داشته و چنانچه اتباع شان با شخصی خارجی ازدواج نمایند، به همسر ایشان با رعایت قواعد و مقررات تابعیت پرتغال را اعطا می نماید. این امر ناشی از احترام دولت و کشور و قوانین به اتباع خود و در نهایت تحت شمول قوانین پرتغال قرار دادن شخص خارجی می باشد. به طوری که پس از اعطای تابعیت پرتغال به شخص خارجی، آن شخص حق خواهد داشت در  انتخابات و رای گیری ها شرکت نموده و از تمامی حقوق و مزایای اتباع این کشور برخوردار می گردد؛ دو دسته از افراد با داشتن شرایط ذیل قادر به اخذ تابعیت پرتغال از طریق ازدواج می باشند:

  • هر یک از اتباع کشور ها که برای مدت حداقل سه سال با یکی از اتباع کشور پرتغال ازدواج و زندگی نموده باشند از این حق برخوردارند که با ارائه ی سند ازدواج و مدارک مورد نیاز دیگر نسبت به اخذ تابعیت پرتغال اقدام نمایند.
  • هر یک از اتباع کشور ها که به مدت بیش از سه سال با یکی از اتباع پرتغال در خارج از پرتغال زندگی نموده باشند می توانند پس از مراجعه به دادگاه مدنی و اثبات زندگی مشترک، تابعیت پرتغال را کسب نمایند.

لازم به ذکر است که چنانچه پس از مدتی، ازدواج به طلاق منتهی شده یا ابطال گردد، و برای دادگاه ثابت شود که ازدواج صوری نبوده است، تابعیت اعطایی به متقاضی باطل نمی گردد. هم چنین کشور پرتغال جزء کشورهایی است که ازدواج همجنس گرایان را به رسمیت شناخته و ششمین کشور عضو اتحادیه اروپا است که قوانین مربوط به این افراد را تدوین نموده و تمامی حقوق مربوط به ازدواج های معمولی را به این نوع ازدواج نیز سرایت داده است.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای ازدواج پرتغال

  • شناسنامه متقاضی
  • گواهی تولد همسر پرتغالی و شناسنامه ی او که ازدواج بر روی آن مکتوب شده باشد.
  • گواهی ازدواج
  • سند اثبات کننده ی تابعیت خارجی متقاضی
  • گواهی عدم سوء پیشینه از تمامی کشورهایی که متقاضی پس از رسیدن به سن ۱۶ سالگی در آن ها زندگی کرده است.
  • گواهی انجام خدمت اجباری سربازی ( برای متقاضیان مرد )
  • مدارک یا اسناد یا عکس هایی که نشان دهنده ی حضور متقاضی در کشور پرتغال باشد.
  • رسید یا مدارکی مبنی بر حضور در هتل های پرتغال، رستوران ها، صورت حساب های بیمارستان و بلیط های هواپیما و یا سفر های زمینی
  • مدارکی که نشان دهنده ی تسلط فرد به زبان پرتغالی باشد از جمله اخذ دیپلم زبان پرتغالی توسط یک مدرسه دولتی یا خصوصی پرتغالی، گواهی تایید شرکت در آزمون های انجام شده توسط هر یک موسسات مذکور، گواهی شرکت در آزمون های زبان پرتغالی که توسط کنسول گری پرتغال در خارج از کشور برگزار شده باشد و یا گواهی مهارت و تسلط به زبان پرتغالی اخذ شده از یکی از مراکز معتبر و قانونی آموزش زبان پرتغالی در خارج از کشور.

لازم به ذکر است که کشور پرتغال مدت حضور در این کشور را از جزء مدارک و اسناد مورد نیاز در نظر نگرفته است، اما در عمل نیاز به تسلط به زبان پرتغالی و آشنایی با فرهنگ و اجتماع این کشور ضروری است.

نتیجه گیری

در مطالب حاضر تلاش شد اطلاعاتی مختصر و کلی در خصوص ویزای ازدواج پرتغال به خواننده ی محترم ارائه گردد، همان گونه که مطالعه فرمودید اخذ ویزای ازدواج پرتغال مزایا و مواهب بی شماری برای دارنده ی آن داشته و متقاضی می تواند با اخذ ویزای ازدواج پرتغال و رعایت قوانین و مقررات این کشور و ارائه ی اسناد و مدارک لازم در نهایت به کسب تابعیت این کشور نائل گردد.  با توجه به این که کشور پرتغال تابعیت مضاعف را به رسمیت شناخته است می توان پس ار اخذ ویزای ازدواج پرتغال و نهایتاً کسب تابعیت این کشور، تابعیت پیشین را نیز حفظ نمود. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص ویزای ازدواج پرتغال داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *