اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک

اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک

اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک از جمله مباحثی محسوب می شود که امروزه در عالم مهاجرت متقاضیان کثیری دارد و افراد بیشماری قصد مهاجرت به بلژیک را دارند و به دنبال اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک هستند که ما سعی میکنیم در این مقاله موضوع اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک و شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک را به طور کامل تشریح نمائیم، اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک موضوعی است که امروزه افراد بسیاری در وب سایت ها و وبلاگ های مهاجرتی به دنبال اطلاعات در این باب هستند اما مراجعه به وکیل مهاجرت به بلژیک که به قوانین تابعیت از طریق تولد در بلژیک مسلط می باشد میتوان کمک شایانی به شما در ایم مسیر نماید. آیا با تولد فرزند در خاک بلژیک میتوان تابعیت بلژیک را اخذ نمود؟ قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک به چه صورت می باشد؟ سیستم اعطای تابعیت در بلژیک سیستم خاک می باشد و یا سیستم خون؟ اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک دارای چه مراحلی می باشد؟
و سایر سوالات شما متقاضیان در باب اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک که سعی میکنیم با توجه به قوانین بلژیک به آنها پاسخگو باشیم و در ادامه شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک را برای شما متقاضیان مورد بررسی و تحلیل قرار خواهیم داد.

اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک یکی از طرق مهاجرت می باشد که باید قوانین آن بررسی گردد که آیا اخذ تابعیت از طریق تولد در بلژیک امکان پذیر است یا خیر؟ اعطای شهروندی و تابعیت بلژيک به اتباع خارجی ترکیبی از اصول مبتنی بر تابعیت فرزند و اصل خاک خواهد بود که هردو محل تولد و نسب بلژيکی برای اعطای تابعیت و شهروند بلژيکی تعیین کننده است . در برخی از شرایط به کودکانی که در بلژيک از پدر و مادر غیر بلژیکی متولد می شوند نیز تابعیت بلژيک اعطا میگردد :

تولد در خاک بلژیک


یک فرد متولد در بلژیک که پدر و مادر غیر بلژیکی دارد در صورنی یک شهروند بلژیکی محسوب می شود که آن شخص یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

شخص هیچ ملیتی در زمان تولد نداشته باشد به عنوان مثال بدون تابعیت و ملیت باشد
قبل از سن ۱۸ سالگی ترک تابعیت کرده باشد و ملیت خود را از دست داده باشد
یکی از والدین در بلژیک متولد شده باشد و یا اینکه طی ده سال اخیر حداقل ۵ سالش را در بلژیک سپری کرده باشد
توسط والدینی که ملیت دیگری به غیر از ملیت بلژیک دارند اما در خلال ده سال اخیر به مدت ۵ سال در این کشور اقامت داشتند به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشند( نکته ای در این خصوص وجود دارد این است که متقاضی باید زیر ۱۸ سال سن داشته باشد)

فرزند متولد شده از یک مادر و پدر بلژیکی باشد

دسترسی به تابعیت بلژیکی به تاریخ تولد فرد بستگی دارد بدین معنا که :

۱.اگر فرزند قبل از یکم ژانویه ۱۹۶۷ در بلژیک متولد شده باشد ، فرزند تابعیت بلژیکی اخذ مینماید در صورتی که : شخص متولد شده فرزند مشروع یک پدر شهروند بلژیک باشد یا شخصی که خارج از وضعیت زناشویی که توسط مادر شهروند بلژیکی متولد شده باشد

۲.از یک ژانویه ۱۹۶۷ تا ۳۱ دسامبر ۱۹۸۴  شهروندی بلژیک را می‌توان از یکی از راه های زیر به دست آورد :

اولا تولد در بلژیک از یک شهروند بلژیکی ثانیا تولد خارج از خاک بلژیک از یک پدر مشروع که تابعیت بلژیکی داشته باشد ثالثا تولد خارج از خاک بلژیک از مادر که شهروند بلژیک باشد و یا قبل از سال۱۹۶۰ در کنگو یا روهان دایا بروندی متولد شده باشد .

  1. ۳. بعد از یک ژانویه ۱۹۸۵ شهروندی بلژیک را میتوان از یکی از راه های زیر به دست آورد :

اولا اینکه در خارج از کشور به دنیا آمده باشد و دارای پدر مادر بلژیکی باشند  و یا در کنگو پیش از سال ۱۹۶۰ یا در  روهان دایا بروندی پیش ازسال  ۱۹۶۲ متولد شده باشد.

پدر و مادر بلژیکی که متولد خارج از خاک  بلژیک باشند در یک دوره پنج ساله پس از تولد فرزند و کودک در خاک بلژیک می‌توانند درخواست اقمت دائم و تابعیت بلژیکی نمایند ، این موضوع باید در سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور محل اقامت خانواده بلژیکی می بایست صورت بگیرد . در صورت تعلل و عدم درخواست اخذ تابعیت بلژیک برای کودکی که از پدر ومادر بلژیکی متولد می شود ممکن است حق در خواست تابعیت وی از بین برود بنابراین افراد باید در بازه ی زمانی مشخص درخواست اخذ تابعیت بلژیک را داشته باشند. در صورتی که احراز شود تابعیت پدر و مادر قابل انتقال به کودک نیست و کودک در خطر تبدیل به بی‌تابعیت شدن می‌باشد محل تولد ملاک اعطای ملیت نیست و کودک می تواند تابعیت بلژیک را به صورت خودکار به دست آورد . در این حالت اگر پیش از ۱۸ سالگی فرزند مشخص شود که او تابعیت کشور دیگری را دارد تابعیت بلژیکی از او ساقط خواهد شد.

نتیجه گیری
با توجه به آنچه در مقاله فوق در باب اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در بلژیک بیان شد در می یابیم که یکی از راه های مهاجرت به بلژیک و اقدام برای اخذ تابعیت و اقامت دائم در بلژیک تولد فرزند در خاک بلژیک می باشد که با توجه به آنچه بیان شد در میابیم که اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در بلژیک دارای شرایط و قواعدی می باشد یعنی به طور کلی اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در بلژیک مبتنی بر ترکیب دو سیستم خون(نسب پدر و مادر ) و سیستم خاک می باشد یعنی اگر فرزندی در خاک کشور بلژیک متولد شود در حال حاضر تنها در صورتی می تواند تابعیت بلژیک را به دست آورد که یکی از والدین او چه پدر و چه مادر دارای تابعیت بلژیکی باشد تا شخص متولد شده در بلژیک بتواند تابعیت بلژیک را به دست آورد  اما به صورت کلی مهاجرت به بلژیک طرق مختلفی دارد همانند تحصیل در بلژیک، اخذ ویزای کاری بلژیک و سرمایه گذاری و یا ثبت شرکت در بلژیک که افراد متقاضی مهاجرت به بلژیک میتوانند از این طرق برای مهاجرت به بلژیک بهره مند شوند .

نگارنده : امید جلالی فراهانی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *