شرایط اخذ اقامت بلژیک

شرایط اخذ اقامت بلژیک

یکی از سوالاتی که همواره ذهن متقاضی مهاجرت را به خود مشغول می دارد شرایط اخذ اقامت کشور مذکور می باشد. بلژیک نیز از این امر مستثنی نمی باشد لذا در این مقاله بر آن شدیم شرایط اخذ اقامت بلژیک را به اطلاع شما عزیزان برسانیم. شرایط اخذ اقامت بلژیک متفاوت می باشد و از طرق مختلف می توان اقامت بلژیک را کسب نمود. اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات کامل در خصوص شرایط اخذ اقامت بلژیک پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به بلژیک که مسلط به قوانین بلژیک می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شرایط اخذ اقامت بلژیک را به طور کامل برای شما خوانندۀ گرامی به طور کامل راهنمائی و هدایت نمایند.

 

مقدمه

اقامت در بلژیک به طرق مختلفی امکان پذیر می باشد. به این صورت که متقاضی می تواند از طریق تحصیل، کاری، ازدواج، سرمایه گذاری و سایر طرق مهاجرتی وارد خاک بلژیک شود اما به منظور اقامت در بلژیک نیازمند شرایطی می باشد در خلال مقاله به آن خواهیم پرداخت. در ابتدا باید به این نکته اشاره نمائیم که، تبعۀ خارجی که خواهان ورود به بلژیک می باشد موظف است که مدارک مورد نیاز هویتی و اقامتی خود را ارائه نماید. در غیر این صورت امکان اینکه بتوانید وارد حوزۀ بلژیک شوید وجود ندارد. برای افرادی که مقیم یکی از کشورهای اروپائی می باشند ارائۀ کارت هویتی و یا پاسپورت کافی خواهد بود. و در نهایت به منظور ورود به بلژیک  اقامت طولانی مدت در این کشور مدرک دیگری جهت اقامت در بلژیک مورد نیاز می باشد. اما مدارکی که نیازمند ارائۀ آنها می باشید بسته به موارد زیر متفاوت خواهد بود، که این عوامل و موارد عبارتند از:

  • ملیت فردی که می خواهد وارد خاک بلژیک شود
  • طول مدتی که شخص می خواهد در بلژیک اقامت داشته باشد
  • هدف اقامت در بلژیک

به طور کلی هر شخصی که قصد اقامت در بلژیک را بیش از مدت سه ماه را دارد مقیم محسوب می شود و موظف است تا اثبات نماید تا مستحق اقامت در بلژیک را دارا می باشد. و در نهایت بلژیک برای کارآفرینان، افرادی که به دنبال خوداشتغالی می باشند و محققان که از اتباع یکی از کشورهای اروپائی نمی باشند، راه ساده ای را به منظور اقامت در این کشور پیش روی متقاضیان قرار داده است و این امکان را فراهم نموده است تا پس از گذشت ۵ سال بتوانند اقامت این کشور را اخذ نمایند.

 

انواع ویزا به منظور اقامت بلژیک

پیرو شرایط اخذ اقامت بلژیک در این بخش می پردازیم به انواع ویزاهائی که به منظور اقامت در بلژیک نیازمند آن می باشید خواهیم پرداخت. به طور کلی سه نوع ویزا به منظور اقامت در بلژیک وجود دارد، که عبارتند از:

  • ویزای نوع C: این ویزا به شما این امکان را می دهد تا در بلژیک به مدت ۹۰ روز در خلال دورۀ ۱۸۰ روزه اقامت داشته باشید. و این ویزا مناسب برای افرادی می باشد که قصد سفر به این کشور را دارند و با هدف سفر توریستی وارد این کشور می شوند و نه به منظور کار یا تحصیل.

 

  • ویزای نوع D: ویزای گروه D این امکان را برای شخص مهیا می سازد تا در این کشور برای مدت زمان طولانی تر از ۹۰ روز به منظور کار و زندگی حضور داشته باشد. و این ویزا معمول ترین نوع ویزا به منظور مهاجرت کاری به این کشور می باشد. به منظور کسب ویزای نوع D نیاز هست تا ابتدا اجازۀ کار در بلژیک را کسب نمائید.

 

  • Blue card یا کارت آبی اروپائی: کارت آبی اروپا نیز امکان کار و زندگی در بلژیک را برای شما عزیزان برای مدت زمان بیشتر از ۹۰ روز فراهم می سازد، اما معمولاً زمانی موفق به اخذ آن می باشید که نیروی کاری بسیار ماهری باشید. به منظور کسب کارت آبی حداقل باید مدک لیسانس را دارا باشید علاوه بر آن حتماً باید قراردادی را با یک کمپانی و یا شرکت بلژیکی دارا باشید و حداقل حقوق در نظر گرفته شده را از کمپانی مورد نظر دریافت نمائید.

 

محل ثبت نام به منظور کسب اجازۀ اقامت

افرادی که از اتباع یکی از کشور های اروپائی محسوب نمی شوند باید در بخش محلی خود برای مدت ۸ روز پس از ورود به بلژک  ثبت نام نماید، حتی اگر خواهان زندگی در اقامت گاه های موقتی می باشند. و برای افرادی که خواهان اخذ اقامت دائم بلژیک می باشند، موظف هستند در عرض دو هفته فرم مورد نظر به منظور کسب کارت هویتی تبعۀ خارجی و به منظور انجام ثبت نام به طور رسمی در بخش اتباع خارجی اقدام نمایند.

به منظور اقدام برای کسب کارت هویتی، چه تبعۀ یکی از کشورهای اروپائی باشید یا خیر، شما و خانوادتان تا زیر ۲۱ سال موظف به مراجعه به شهرداری می باشند. کودکان زیر ۱۲ سال “Name card” و یا کارت اسمی را دریافت خواهند کرد، در حالیکه کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال می توانند برای کارت مخصوص کودکان و یا کارت هویتی اقدام نمایند. و تمامی افرادی که بالای ۱۲ سال سن دارند موظف هستند تا کارت هویتی خود را همواره به همراه داشته باشند. نکتۀ جالب توجه که بد نیست در اینجا بدان اشاره داشته باشیم این است که کارت هویتی اتباع خارجی در هر سال دوباره صادر می شوند و موظف هستید به منظور کسب کارت جدید در خلال ۸ روز از وردتان اقدام نمائید.

به منظور اقدام جهت دریافت کارت هویتی، نیاز هست تا هر متقاضی دو یا سه عکس با فورمت پاسپورت می باشید، مدارک و اسناد پزشکی، نامۀ اجازۀ کاری در صورتیکه به منظور کار در بلژیک می خواهید اقدام نمائید همچنین دارا بودن فرم ویزا در صورتیکه خارج از خاک بلژک اقامت دارید. اصولاً هزینۀ فرم ویزا، از ویزا به ویزای دیگر متفاوت می باشد، اما معمولاً در حدود ۱۰ یورو می باشد. در برخی موارد نیازمند ارائۀ اثرانگشت نیز می باشید.

با وجود اینکه بررسی تصادفی کارت هویتی مطابق با قوانین و مقررات بلژیک، دیگر مجاز نمی باشد، افسر پلیس می تواند در صورتیکه مشکوک به شخص باشد و دلایل قانع کننده ای را در خصوص ارتکاب جرم در دست داشته باشد، می تواند از شخص تقاضا نماید تا کارت هویتی خود را ارائه نماید. و در این صورت برای مدت ۱۲ ساعت بازداشت اداری خواهید شد، تا زمانی که کارت هویتی خود را ارائه نمائید. همچنین کودکان زیر ۱۲ سال نیز زمانی که بدون والدین خود باشند باید کارت اسمی خود را که در بالا به آن اشاره نمودیم، به گردن خود داشته باشند. و نکتۀ دیگر هم اینکه تا زمانی که تبعۀ خارجی منتظر صدور کارت هویتی خود می باشند، باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشند.

 

نتیجه گیری

در نهایت در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا اطلاعاتی را هر چند کوتاه و مختصر در خصوص شرایط اخذ اقامت بلژیک در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم. اما با توجه به اینکه شرایط اخذ اقامت بلژیک از پیچیدگی های خاصی برخوردار می باشد پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به بلژیک که مسلط به قوانین بلژیک می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را به طور کامل در زمینۀ شرایط اخذ اقامت بلژیک هدایت و راهنمائی نمایند.

نگارنده: جیران تاج بخش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *