تابعیت از طریق تولد در هلند

 تابعیت از طریق تولد در هلند

همانطور که مطلع هستید را های گوناگونی برای مهاجرت به کشورهای  مورد نظرتان از جمله کشور زیبای هلند  وجود دارد ،این راه ها شامل تحصیل ، کار ،سرمایه گذاری،ثبت شرکت ، ازدواج و… می باشد . یکی از راه های مهاجرت و کسب تابعیت واقامت ،تابعیت از طریق تولد هلند می باشد . تابعیت از طریق تولد در هلند اصلی ترین نوع مهاجرت واعطای تابعیت در این کشور و سایر کشورها محسوب می شود .تابعیت از طریق تولد در هلند مانند سایر کشورهای اروپایی دارای شرایط و قوانین خاص خود است که بهتر است هر گونه اقدام برای این مورد از طریق وکیل مهاجرت که آشنا با قوانین مهاجرتی است صورت پذیرد . مهمترین عامل برای تابعیت از طریق تولد در هلند پیروی از سیستم خون در اعطای تابعیت می باشد . ما در این مقاله سعی داریم شما را با تابعیت از طریق تولد در هلند آشنا سازیم .

کشور هلند از جمله کشورهای صنعتی و مطلوب برای زندگی می باشد که عضو اتحادیه اروپا و در حوزه شنگن می باشد .امروزه افراد زیادی قصد مهاجرت به این کشور زیبا را دارند . و شاید به این مساله فکر کرده باشند که با تولد فرزند در کشورهلند می توانند به راحتی تابعیت و اقامت این کشور را کسب نمایند . در مورد این مساله سوالاتی مطرح می شود که از جمله آنها موارد زیر خواهد بود :

اصل خون وخاک چیست ؟ اعطای تابعیت در هلند مبتنی بر چه اصلی است ؟ اعطای تابعیت ازطریق تولد در هلند به صورت خودکار چگونه است ؟ اعطای تابعیت هلند از طریق گزینشی چگونه است ؟ آیا کشور هلند تابعیت دو گانه را می پذیرد ؟

اصل خون و خاک :

برطبق قوانین هر کشور تابعیت هر فرد از افراد آن کشور را مبنی بر دو اصل خون و یا خاک می باشد . بر اساس اصل خون هر شخصی که پدر و یا مادرش تابعیت کشوری را داشته باشد ، فرزندشان نیز تابعیت آن کشور را کسب می نماید مانند کشور ایران  .و بر اساس اصل خاک هر کودکی که در خاک کشور مورد نظر متولد شود تابعیت آن کشور را می پذیرد مانند کشور امریکا .

پیروی از سیستم خون در کشو هلند :

اعطای تابعیت در کشور هلند مبتنی بر اصل خون می باشد بدین معنی که هر کودکی که پدر و یا مادرش هلندی باشد کودک نیزدارای تابعیت هلند است . بنابراین با تولد فرزند در کشور هلند نمی توان تابعیت و یا اقامت این کشور را کسب کرد مگر آنکه متقاضی با یک فردی که تابعیت هلند را داراست ازدواج کند در این صورت فرزندشان دارای تابعیت کشور هلند می شود . همه کشورها یک ازدو روش اعطای تابعیت (خون ، خاک)را اصل قرار می دهند و دومی را به طور فرع برای جلوگیری از بی تابعیتی می پذیرند . زیرا بی تابعیتی از لحاظ اکثر دولت ها ناپسند می باشد .

 

حقوق افرادی که تابعیت هلند را دارا هستند  :

بر طبق قانون اساسی کشور هلند حقوقی افراد تبعه کشور هلند به شرح زیر می باشد ؛

_حق رای

_کاندید شدن در پارلمان کشور هلند

_استخدام دذ ارتش و نیروهای مصلح کشور هلند

 

اعطای تابعیت ازطریق تولد در هلند به صورت خودکار :

تولد قبل از ۱ ژانویه ۱۹۸۵؛

بر طبق قوانین کشور هلند کودکانی که تا قبل از ۱ ژانویه ۱۹۸۵ در خارج و یا داخل این کشور از یک پدر هلندی متولد شده اند تابعیت کشور هلند را دارا هستند.

تولد بعد از ۳۱ دسامبر ۱۹۸۴؛

بر طبق موارد زیر شخص یک شهروند هلندی محسوب میگردد، چه درکشور هلند و چه در خارج از این کشور متولد شده باشد .

_مادر شخص دارای تابعیت هلند باشد .

_اگر پدر هلندی باشد و با یک فرد غیر هلندی ازدواج کرده باشد .

_ اگر پدر هلندی باشد و مادر خارجی اگر به صورت رسمی ازدواج نکرده باشند ،در صورتی که قبل از هفت سالگی فرزند ازدواج رسمی نمایند .

 

اعطای تابعیت هلند از طریق گزینشی :

بر طبق قوانین کشور هلند ، اگر شخص متقاضی یکی از گزینه های زیر را دارا باشد می تواند تابعیت هلند را اخذ نماید ؛

_اگرشخصی بزرگسال (بالاتر از ۱۸ سال ) در قلمرو کشور هلند متولد شده باشد و و با یک اجازه نامه معتبر در این کشور از زمان تولد اقامت داشته باشد .

_ اگر شخصی بی تابعیت باشد و حداقل برای مدت ۳ سال با اجازه اقامت معتبر در کشور هلند زندگی کرده باشد .

_ شخصی که سنش  زیر ۱۸ سال باشد و برای مدت حداقل ۳ سال تحت سرپرستی یک خانواده هلندی باشد .

_اگر شخص تابعیت هلندی خود را ترک کرده باشد . اگر به مدت یکسال در کشور هلند اجازه اقامت رسمی داشته باشد می تواند مجددا تابعیت هلندی خود را کسب نماید .

_ اگر شخص با یک تبعه ی هلند به مدت ۳ سال ازدواج کرده و به مدت ۱۵ سال نیز در این کشور اجازه اقامت قانونی داشته باشد .

_ اگر سن شخص بالای ۶۵ سال باشد و به مدت ۱۵ سال در کشور هلند با مجوز قانونی زندگی کرده باشد .

_ا در صورت ازدواج با یک شهروند غیر هلندی تا ۱ ژانویه ۱۹۸۵ تابعیت هلندی خود را از دست داده باشد ، در مدت حداقل یکسال پس از ازدواج خواهان برگشت به تابعیت هلندی خود شود .

_ شخص از مادری با تابعیت هلند قبل از ۱ ژانویه ۱۹۸۵ متولد شده باشد .

تابعیت دوگانه  در کشور هلند :

قوانین کشور هلند در شرایطی خاص تابعیت دو گانه را می پذیرند که این شرایط شامل موارد زیر می شود ؛

_اشخاصی که در هنگام تولد از پدر و مادر هلندی در کشوری که در تابعیت از سیستم خاک پیروی می کند متولد شده باشد .به عنوان مثال فرزند یک زوج هلندی (سیستم خون ) در کشور امریکا (سیستم خاک ) متولد شده باشد .

_ اشخاصی که از طریق روش اخذ تابعیت گزینشی حق شهروندی کشور هلند را کسب کرده باشند .

_افردای که به موجب ازدواج با یک شخص هلندی بر طبق قوانین کشورشان تابعیت کشور خود را از دست داده باشند

 

 

در نهایت می توان گفت کشور هلند از جمله کشورهایی است که از سیستم خون برای اعطای تابعیت پیروی می کند  . اگر شما از جمله اشخاصی هستید که برای تسریع و تسهیل در مهاجرت مایل به تولد فرزندتان در کشورهای دیگر هستید ، کشورهایی مانند امریکا ، برزیل و کانادا را که روش اعطای تابعیتشان مبتنی بر اصل خاک می باشد انتخاب نمایید . توجه داشته باشید قبل از هر تصمیمی برای مهاجرت بهتر است از قوانین مهاجرتی آن کشور مطلع باشید و از وکلای مهاجرتی که تجربه کافی در این زمینه دارند مشاوره بگیرید . تابعیت از طریق تولد در هلند طبق قوانین برای افراد غیر اروپایی امکان پذیر نیست و در صورتیکه نوزاد در خاک هلند متولد شود در صورتی تابعیت هلند را اخذ می نماید که پدر یا مادر هلندی داشته باشد. در صورتی که تمایل به اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند را دارید پیشنهاد می شود طرق دیگر مهاجرت به هلند را بررسی نمایید و با دید بهتری تصمیم بگیرید.

نگارنده: علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *