اخذ تابعیت از طریق ازدواج در پرتغال

اخذ تابعیت از طریق ازدواج در پرتغال

مقدمه
آیا اخذ تابعیت از طریق ازدواج در پرتغال امکان پذیر است؟ پس از چند مدت اقامت می توان اخذ تابعیت پرتغال از طریق ازدواج را کسب کرد؟ مدارک مورد نیاز برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج چیست؟یکی از راه های اخذ تابعیت یک کشور، اخذ تابعیت از طریق ازدواج می باشد. در نظام حقوقی ایران اخذ تابعیت از طریق ازدواج فقط از طرف مرد به زن منتقل می شود یعنی اگر مردی خارجی با زن ایرانی ازدواج کند باعث اکتساب تابعیت ایرانی او نمی شود. ولی در سایر کشورها اخذ تابعیت از طریق ازدواج از طرف همسر منتقل می شود یعنی فرقی نمی کند شخص با زن یا مرد تبعه یا مقیم کشور ازدواج کند.

اخذ ویزا برای ازدواج

پرتغال از جمله کشور های عضو شینگن می باشد و راه های بسیاری برای اخذ تابعیت این کشور وجود دارد. یکی از این راه ها اخذ تابعیت از طریق ازدواج می باشد
حداقل سن برای ازدواج در پرتغال ۱۶ سال است البته برای افراد زیر ۱۸ زضایت کتبی پدر و مادر الزامی است. شخصی که با تبعه یا با کسی که مقیم پرنغال است، ازدواج می کند می تواند با وجود شرایطی به اخذ اقامت و تابعیت پرتغال از طریق ازدواج اقدام کند. برای اخذ اقامت شخص باید عده ای از فرم ها را تکمیل کند و مدارکی را تحویل دهد. مدت زمان دریافت اقامت پرتغال بستگی به این دارد که شخص با تبعه پرتغال ازدواج کرده باشد یا با مقیم پرتغال. این مدت برای اشخاصی که با تبعه پرتغال ازدواج کرده اند کمتر از کسی است که با شخصی که اقامت دائم پرتغال را دارد ازدواج کرده است. شخصی که قصد ازدواج با تبعه یا مقیم پرتغال را دارد، باید برای اخذ ویزای نامزدی و ازدواج اقدام کند،.

انواع ویزای ازدواج

ویزای ازدواج انواع مختلفی دارد: ویزای نامزدی با تبعه پرتغال، ویزای ازدواج با تبعه پرتغال ویزای ازدواج با مقیم ازدواج، ویزای ازدواج با همجنسگرایان. هر کدام از این ویزا ها شرایط خاص خود را دارد:
ویزای نامزدی: روند اداری آن ۳ ماهه می باشد و ویزای همراه نیز صادر نمی شود منظور از ویزای همراه ویزای برای افراد زیر ۱۸ سال می باشند که قصدهمراهی با فرد را ارند.
ویزای ازدواج با تبعه پرتغال: روند اداری آن کمتر از ۱ سال است، ویزای همراه نیز صادر می شود
ویزای ازدواج با مقیم پرتغال: روند اداری حدود ۳ سال به طول می انجامد.
ویزای ازدواج همجنسگرایان: پرتغال ازدواج با افراد همجنسگرا را به رسمیت شناخت و در مالیات، ارث، اموال حقوق زن و شوهر را به آنها داد.

مدارک لازم جهت دریافت ویزا برای ازدواج

برای دریافت ویزا باید مدرکی دال بر مجرد بودن خود تحویل دهد اگر فردی قبلا متاهل بوده است باید گواهی فوت همسر یا طلاق نهایی را تحویل دهد. همچنین شخص نباید منع قانونی برای ورود به پرتغال داشته باشد، همچنین باید مدرکی را تحویل دهند که نشان دهد اشخاص از روی علاقه و شناخت کافی قصد ازدواج دارند نه یک ازدواج صوری برای گرفتن اقامت و تابعیت، شخص تبعه نیز باید پاسپورت و آدرس محل زندگی خود و مدارک مالی ارائه دهد که نشانگر این باشد که می تواند محل اقامت و هزینه های همسر خود در پرتغال را پوشش دهد.شناسنامه تقاضاکننده، سندی که تابعیت همسر را اثبات کند، گوایی تولد همسر پرتغالی، کپی سند ازدواج با درج نوع ازدواج، مدنی، کاتولیک، مذهبی یا غیر کاتولیک، پرداخت ۱۰۰ یورو هزینه ، تکمیل فرم های mp1 و mp2، سند نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری، ارائه گواهی سلامت، اثبات تعهد خدمت قانونی ارتش.

اخذ تابعیت از طریق ازدواج

کسی که با تبعه یا مقیم پرتغال ازدواج میکند می تواند برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج اقدام کند. کسی که برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج اقدام میکند باید یه زبان پرتغال آشنا باشد، با آداب و رسوم پرتغال هماهنگی داشته باشد. در این صورت بعد از ۳ سال میتواند از طریق یک دادگاه مدنی در پرتغال درخواست اخذ تابعیت کند. بدون اینکه نیاز به اقامت رسمی در پرتغال باشد. دریافت تابعیت بیشتر از ۱ سال هم طول نمی کشد.
در کشور پرتغال فرقی نمی کند که فرد با زن تبعه یا مقیم پرتغال ازدواج کند یا با مردی که تبعه یا مقیم پرتغال می باشد ازدواج کند در هر دو صورت فرد می تواند اخذ تابعیت از طریق ازدواج کند. در صورتی که در کشور ایران به موجب بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی هر زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند تبعه ایران محسوب می شود. برای مثال اگر زن ایرانی با مرد پرتغال ازدواج کند به موجب قانون پرتغال می تواند اخذ تابعیت پرتغال کند.وهمچنین به موجب ماده ۹۸۷ قانون مدنی ایران زن ایرانی که با تبعه خارجی مزاوجت می نماید به تابعیت ایرانی خود باقی خواهد ماند، مگر اینکه مطابق قانون مملکت زوج تابعیت شوهر به واسطه وقوع عقد ازدواج به زوجه تحمیل شود. ولی، در هر صورت، بعد از وفات شوهر یا تفریق، به صورت تقدیم درخواست به وزارت امور خارجه به انضمام ورقه تصدیق فوت شوهر و یا سند تفریق، تابعیت اصلیه زن با جمیع حقوق و امتیازات راجع به آن مجددا به او تعلق خواهد گرفت.
قانون پرتغال تابعیت دوگانه را به رسمیت می شناسد لذا اگر اتباع پرتغال تابعیت کشور دیگری را تحصیل نمایند نیازی به ترک تابعیت اصلی خود ندارند.و نیز افرادی را که تحصیل تابعیت پرتغال را می کنند مجبور به ترک تابعیت کشور اصلی خود نمی کنند

نتیجه گیری

شخصی که با تبعه پرتغال ازدواج میکند می تواند بعد از ۳ سال درخواست اخذ تابعیت پرتغال از طریق ازدواج را دهد. در پرتغال اخذ تابعیت از طریق ازدواج، از طرف همسر منتقل می شود فرقی نمی کند شخص با زن یا مرد تبعه یا مقیم پرتغال ازدواج کند. اخذ تابعیت از طریق ازدواج در ایران فقط در صورت ازدواج با مرد ایرانی صورت می گیرد.و ازدواج با زن ایرانی باعث اخذ تابعیت از طریق ازدواج نمی شود

گردآورنده:
الهام مطهری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *