شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کانادا

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کانادا

آیا تا به حال به اصطلاحات اقامت و یا تابعیت برخورده اید؟ آیا فواید اخذ اقامت دائم و یا تابعیت کشور کانادا را میدانید؟ شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کانادا چیست؟ تفاوت اقامت دایم و تابعیت کانادا در چیست؟ آیا کسانی که اقامت دائم کانادا را دارا هستند شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کانادا را نیز خواهند داشت؟ در این نوشتار ضمن بیان مفاهیم اقامت دائم Permanent Residency و تابعیت Citizenship کشور کانادا ، شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کانادا را نیز بر اساس آخرین قوانین مندرج در سایت رسمی مهاجرت و تابعیت کشور کانادا مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مقیم دائم (Permanent Resident) در کشور کانادا به شخصی اطلاق می‌شود که در پاسپورت خود دارای ویزای ورود به کانادا به عنوان مقیم دائم است و به خاک کانادا وارد شده است هر چند هنوز تبعه کانادایی نیست .شخص مقیم دائم کانادا اجازه زندگی و کار و زندگی در کانادا بدون هیچ محدودیت زمانی در طول اقامت را داراست.
افرادی که بصورت موقت در کانادا هستند، مانند افرادی که با ویزای توریستی به کانادا سفر کرده اند و یا با ویزای کاری یا دانشجویی و .. مقیم مقیم دائم محسوب نخواهند شد.
به افرادی که واجد شرایط گرفتن اقامت دائم کانادا هستند، کارت PR (اقامت دائم) داده خواهد شد که این افراد با داشتن کارت اقامت دائم، از مزایای بسیاری بهره مند خواهند شد؛ از جمله:
از مزایای قانونی و رایگانی که دولت کانادا برای شهروندان خود در نظر گرفته برخوردار خواهند شد مانند کارت دریافت خدمات بیمه درمانی رایگان و امکان اقامت و تحصیل و کار در هر نقطه از خاک کانادا و همچنین هزینه تحصیل بسیار کمتر از در مقایسه با یک دانشجوی بین المللی. فرد مقیم طبق قانون مصوب دولت فدرال تحت حمایت قانونی دولت کانادا خواهد بود. در صورت واجد شرایط بودن میتواند درخواست تابعیت کشور کانادا را داشته باشد. که در ادامه مطلب به این موضوع پرداخته خواهد شد.
اصلی ترین تفاوت اقامت دائم و تابعیت کانادا این است که تنها توابع کانادا Canadian Citizens دارای حق مسلم زندگی در داخل خاک کانادا هستند. به عبارتی اگر فردی تبعه کانادا باشد، هنگام ورود به کانادا از مرزهای این کشور، هیچ کس تحت هیچ شرایطی حق جلوگیری از ورود او به خاک کانادا را ندارد؛ همچنین هیچ فردی حق اخراج یک تبعه کانادا را از این کشور ندارد. این نکته بسیار مهمی است که معمولا به آن به خوبی پرداخته نمی شود. از آنجا که دارندگان اقامت دائم هنوز تبعه کانادایی نیستند، بلکه تابع کشور یا کشورهای دیگری می باشند، در شرایط خاص می توان این افراد را به کانادا راه نداد و یا از کانادا اخراج کرد. به طور کلی تفاوت های بین اقامت دائم و تابعیت کانادا را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: حق رأی دادن و شرکت در انتخابات استانی و فدرال و نیز حق استخدام در پاره ای از مشاغل خاص نظیر ارتش و وزارت اطلاعات که منحصرأ متعلق به افراد با تابعیت کانادایی است و دارندگان اقامت دائم از چنین حقوقی برخوردار نیستند. ناگفته نماند که از اهم موارد در بین مزایای داشتن تابعیت یک کشور قدرت آن برای حمایت دیپلماتیک از تبعه خود به هنگام بروز مشکلاتی اعم از مشکلات سیاسی و جزایی می باشد.
برای اینکه شایسته گرفتن تابعیت کانادا باشید، باید در همه این موارد زیر شرایط لازم را دارا باشید:
• سن
• اقامت دائم
• زمانی که در کانادا زندگی(اقامت) میکرده اید
• پرداخت مالیات
• قصد اقامت
• مهارت های زبانی
• چقدر کانادا را میشناسید
• ممنوعیت و محدودیت های خاص
در نتیجه تغییرات قانون شهروندی ۲۰۱۴، اگر فردی در داخل یا در نیروهای مسلح کاناد خدمت کرده باشد، ممکن است قادر باشد از طریق فرایندی سریعتر برای اخذ تابعیت اقدام نماید. و مدت زمانی که در برای کشور کانادا خدمت کرده باشد به عنوان مدت زمانی که در کانادا زندگی کرده است در نظر گرفته میشود. اعضای نظامی خارجی نیازی نیست که مقیم دائم کانادا باشند.

سن

داشتن حداقل ۱۸ سال سن برای درخواست
درخواست تابعیت برای فرزند زیر ۱۸ سال باید توسط پدر یا مادر، پدر خوانده یا مادر خوانده فرزند و یا قیم قانونی صورت پذیرد. کودک زیر ۱۸ سال مقیم دائم باشد و یکی از والدین باید تبعه کانادا باشد و یا همزمان تبعه شده باشد.( این شرایط برای پدرخوانده و مادر خوانده نیز صدق میکند)

اقامت دائم

باید اقامت دائم در کانادا را (PR) دارا بود. و این اقامت دائم به هیچ عنوان نباید مورد شک و شبهه باشد و تمام شرایط قانونی اخذ آن طی شده باشد بدین معنی که؛ تحت بررسی این موضوع که آیا از طریق تقلب تحصیل شده یا خیر نباشد. از سوی مقامات کانادایی دستور به ترک کانادا داده نشده باشد و یا اینکه در مورد وضعیت اقامت دائم شرط خاص براورده نشده ای وجود نداشته باشد.
اگر این شرایط مانع وجود نداشته باشد، نیازی به داشتن کارت PR وجود ندارد. اگر کارت PR داشته باشید ولی زمان آن منقضی شده باشد، همچنان میتوانید برای تابعیت درخواست نمایید.
مدت زمانی که در کانادا زندگی کرده اید
باید از لحاظ فیزیکی حداقل ۱۴۶۰ روز (۴سال) را در طی ۶ سال گذشته بلافاصله قبل از درخواست تابعیت به عنوان مقیم دائم در کانادا زندگی کرده باشید. همچنین باید از لحاظ فیزیکی برای حداقل ۱۸۳ روز (۶ماه) در طی هر ۴ سال به صورت کلی یا جزئی در ۶ سال (۴سال از ۶ سال) بلافاصله قبل از درخواست تابعیت در کانادا حاضر باشید. این شرایط برای کودکان زیر ۱۸ سال اعمال نخواهد شد. اینکه چقدر در کانادا زندگی کرده اید، تنها از زمانی که اقامت دائم دریافت کرده اید محاسبه خواهد شد.

تشکیل پرونده مالیات بردرآمد

برای شرط حضور در کانادا باید مدارک مالیاتی در ۴ سال از ۶ سال گذشته ارائه شود.

قصد اقامت

باید قصد اقامت خود را برای زندگی در کانادا در زمان پروسه درخواست تابعیت اعلام کنند. هنگامی که تابعیت کانادا را بدست آوردید ، حق ورود و خروج، ماندن و یا ترک کانادا را به عنوان یکی از ابتدایی ترین اصول شهروندی خواهید داشت.

توانایی های زبانی

کانادا دارای دو زبان رسمی انگلیسی- فرانسه است. برای اینکه بتوانید تابعیت کانادا را بدست بیاورید باید نشان بدهید که دارای دانش و مهارت کافی در یکی از این دو زبان رسمی کانادا هستید. بطور کلی این بدین معنی است که:
بتوانید مکالمات روزمره را در مورد موضوعات رایج و معمول انجام دهید.
یا دستورالعمل های ساده، سوالات و جهت ها را متوجه شوید.
بتوانید از گرامر پایه شامل ساختارهای ساده زبانی و زمان ها استفاده نمایید.
بتوانید نشان دهید که به قدر لزوم آشنایی با لغات و اصطلاحات رایج برای پاسخگویی به سوالات و بیان مطالب را دارید.
افراد بین ۱۴ تا ۶۴ سال باید مدارکی را همراه با درخواست تابعیت ارسال کنندکه اثبات نماید که میتوانند به زبان انگلیسی یا فرانسه دراین سطح صحبت کنند و متوجه شوند.
توجه داشته باشید که افسر مربوطه در طول مصاحبه درخواهدیافت که شما چگونه و تاچه حدی قادر به ارتباط برقرار کردن میباشید و در نهایت این افسر تابعیت است که تصمیم میگیرد که تاچه میزان میتوانید به زبان انگلیسی یا فرانسه ارتباط برقرار کنید.

تاچه حد کانادا را میشناسید

برای اینکه تابعیت کانادا را بدست آورید، باید از حقوق و تکالیف شهروندی خود آگاه باشید. برای مثال، رای دادن در انتخابات و اطاعت از قوانین .همچنین باید به زبان انگلیسی یا فرانسه نشان دهید که از تاریخ، ارزش ها، نهادها و علائم .
اگر زمانی که برای تابعیت کانادا اقدام میکنید، بین ۱۴ تا ۶۴ سال سن داشته باشید، نیاز خواهد بود درآزمون تابعیت کانادا شرکت کنید که نشان دهید به میزان لازم دانش زبان( انگلیسی یا فرانسه را دارا هستید) و با حقوق و تکالیف شهروندی آشنا هستید. معمولاً یک آزمون کتبی است ولی گاهی ممکن است بصورت شفاهی توسط افسر تابعیت گرفته شود.

ممنوعیت ها

اگر شما در کانادا و یا در خارج از کانادا مرتکب جرم شده باشید ممکن است تا مدتی واجد شرایط گرفتن تابعیت کانادا نباشید. برای مثال:
• اگر در زندان باشید یا بصورت مشروط آزاد باشید یا بصورت عفو مشروط در کانادا باشید و یا در حال گذراندن مجازات در خارج از کانادا باشید.
• به ارتکاب جرمی قابل تعقیب در کانادا یا جرمی در خارج از کانادا (چهار سال قبل از درخواست تابعیت) محکوم شده باشید.
• در دادگاه متهم و یا درگیر درخواست تجدید نظر برای جرم قابل تعقیب در کانادا و یا جرمی خارج از کانادا باشید. اگر به اتهام جرمی محکوم شده باشید.
مدت زمانی که در زندان یا بصورت عفو مشروط خارج از زندان هستید، بعنوان زمانی که در کانادا بوده اید محسوب نخواهد شد.
با آنچه که در نوشتار بالا در خصوص شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در کانادا بیان شد امید است که دید وسیعتری برای درک صحیح اهمیت و تفاوت این دو مقوله حاصل شده باشد و افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند با آگاهی به آثار انتخاب خود واخذ مشاوره از وکلا ومشاورین باتجربه تصمیمی صحیح تر اتخاذ نمایند.

نگارنده:نگار مهدی پور

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *