بورس تحصیلی کانادا

 

بورس تحصیلی کانادا :

همواره افراد زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که قصد تحصیل در کانادا را دارند . ودر میان فراد متقاضیان بسیار زیادی هستند که قصد استفاده از بورس تحصیلی کانادا را دارند . همان طور که میدانید دانشجویان زیادی وجود دارند که می خواهند برای بورس تحصیلی کشورهای دیگر به خصوص بورس تحصیلی کشور کانادا اقدام کنند .برای مهاجرت به کانادا راه هایمتعددی وجود دارد ولی مهاجرت از طریق بورس تحصیلی کانادا معمولا بهترین راه بین راه ها انتخاب می شود . البته بورس تحصیلی در کشورهایی مثل کانادا  یکی از برترین موضوعاتی می باشد که امروزه که بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در کانادا تمایل به دریافت بورس تحصیلی کانادا دارند . دانشجویانی که  موفق به دریافت بورس تحصیلی کانادا می شوند هزینه تحصیل شان به طور رایگان می باشد.در مقایسه بادیگر راه های مهاجرت به کانادا بورس تحصیلی کانادا کم هزینه تر ومناسب تر می باشد .ما در این مقاله سعی بر این داریم تا اطلاعات لازم در زمینه بورس تحصیلی کانادا وشرایط اخذ بورس تحصیلی کانادا را به طور تفصیل شرح دهیم .

شرایط بورس تحصیلی کانادا چگونه می باشد؟

آیا  دانشجویان در کانادا امکان در یافت بورس تحصیلی را دارند؟

درچه مقاطعی در  کانادا امکان دریافت بورس تحصیلی کانادا وجود دارد؟

برای اخذ بورس تحصیلی کانادا چه مدارک وشرایطی لازم است ؟

باتوجه به اینکه کشور کانادا از شرایط اقتصادی وامکانات رفاهی بالایی برخوردار است ودارای دانشگاه های معتبر در سطح جهانی می باشد به همین سبب هزینه دانشگاه ها وزندگی در کانادا بالا می باشد .

به خاطر هزینه های بالای زندگی وتحصیل در کشور ها ودانشگاه های معتبر دانشجویانی که قصد تحصیل در دیگر کشور ها را دارند مجبور به انتخاب دانشگاه های بی کیفیت ونامناسب می وشوند اما بورس تحصیلی کانادا این مشکلات را تا حدودی برطرف کرده است . و  افراد می توانند با دریافت بورس تحصیلی کانادا در دانشگاه های معتبر جهانی به تحصیل بپردازند .

بنابراین دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند ابتدا باید با یک وکیل مجرب مهاجرت به کانادا مشورت کنند .  البته توجه داشته باشید که اکثر دانشگاه ها در سرتاسر دنیا برای اعطای پذیرش شرایط سنی را مد نظر قرار می دهند . وچنانچه سن متقاضی در محدوده سنی مورد تایید دانشگاه نباشد پذیرش نخواهد شد .

 

کمک هزینه های تحصیلی به صورت های متفاوت در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها در کشور کانادا اعطا می گردد .

آنچه که مسلم است این است که  دانشگاه های بهتر و معتبر دارای بودجه های بالاتر و کمک هزینه های بیشتری نیز  هم هستند . مهمترین صورت کمک هزینه ها (بورسیه) به صورت  های زیر می باشند :

 بورسیه  یا Fellowship :

بورس های تحصیلی  انواع گوناگونی دارد که عموما از سمت دانشكده ها یا  موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق  دانشجویان در اختیار دانشجویان مستعد ونخبه به طور محدود قرار می گیرد . خصوصیت اصلی این دسته از  بورس ها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن کمک هزینه لازم نیست  که دانشجویان دریافت کننده این بورس کار بکنند . اصولا دانشجویان  برای کسب بورسیه  باید نمره GRE و معدل مقطع  لیسانس و فوق لیسانس و حتی نمره زبان و توصیه نامه های اساتید بسیار مهم می باشند . این موارد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد و بسیار رقابتی است .

دستیار تدریس یا Teaching Assistant :

دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی با دریافت این بورس می توانند بعنوان TA یك استاد برای تدریس معرفی شوند .  مسئولیت TA بصورت عمومی مانند نمره دادن كمك به دانشجویان و اداره جلسات می باشد . سمت شخص متقاضی این بورس به عنوان دستیار تدریس بستگی به نظر استادی دارد كه قرار است با وی همكاری کند . دریافت  بورس TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و مهارت داشتن تدریس بستگی دارد . معمولاً دانشگاه های کانادا کلاس ها و یا دوره های خاصی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند .

 

 دستیار تحقیق یا Research Assistant :

دانشجویانی که متقاضی دریافت این بورس هستند در بسیاری از موارد اساتید با تعریف پروژه های تحقیقاتی به ویژه در رشته های مهندسی و بیولوژی بودجه ای اخذ می کنند که بخشی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا  متقاضی بورس بعنوان RA تعلق می گیرد .

شایان ذکر است بورسیه ممکن است بر طبق نمره تافل یا GRE نیز اعطا شود . در برخی دانشگاه ها نیز بورسیه بر اساس تعداد واحد های درسی بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای هر درس می باشد .

بورس scholarship  full :

این بورس از بورس های کانادا به دانشجویانی تعلق می گیرد که دارای شرایطی خاصی باشند . دانشجویان بین المللی که از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده اند ودارای رزومه خیلی قوی هستند و مقاله های خود را در مجله های خارجی به چاپ رسانده اند و یا جوایز بین المللی دارند می توانند مدارک خود را به دانشگاه های معتبر کانادا ارسال نمایند واگر اداره تحصیلات دانشگاه ها مدارک آن ها را تایید کرد می توانند برای اخذ بورس فول اسکالر شیپ اقدام کنند .

دلایل عدم موفقیت دانشجویان خارجی در اخذ بورسیه :

مشکلات اقتصادی سبب کاهش بودجه  مراکز آموزشی از سمت دولت  کانادا شده است . بسیاری از دانشگاه های کانادا در سال های اخیر از سمت دولت کانادا تحت فشار بوده اند تا  به توانند هزینه های خود را کاهش دهند .

هزینه تحصیل یک دانشجوی بین المللی در مقطع فوق لیسانس و دکتری بیشتر از درامد آن از هزینه تحصیل است . از سوی دیگر دولت کانادا  عموما تنها برای تحصیل دانشجویان داخلی (کانادایی و آمریکایی) به دانشگاه ها بودجه و کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کنند.  بنابراین در سال های اخیر دانشگاه ها  معمولا تمایلی برای جذب دانشجویان بین المللی همراه با بورسیه تحصیلی نشان نمی دهند (یا پرداخت کمک هزینه تحصیلی را تضمین نمی کنند) . مگر اینکه کارهای تحقیقاتی دانشجویان بین المللی بازدهی مالی  داشته باشند و ختم به درآمد زایی شود .

دانشجویان بین المللی متقاضی بورسیه تحصیلی کانادا باید  مصاحبه ای با دانشگاه مورد نظر خود درکانادا داشته باشند در این صورت امکان پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجو وجود دارد . البته دانشجویانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های کانادا را دارند می بایست پیش از هر اقدامی برنامه ریزی درستی برای پرداخت هزینه های تحصیل در کانادا داشته باشند . البته این نکته را به خاطر بسپرید که به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های کانادا اجازه کار هم داده خواهد شد  که البته درآمد حاصل از این کار پارت تایم بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا را تأمین خواهد کرد .

در نهایت باتوجه به مطالب گفته شده می توان گفت که ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا با معرفی بهترین بورس تحصیلی کانادا در سرتاسر کانادا پرداخته و در حد معمول اطلاعات کافی در زمینه هر یک را به تفصیل بیان کنیم . توجه داشته باشید که اخذ بورسیه بین دانشجویان نخبه بسیار رقابتی بوده و برای اخذ آن نیاز به دقت و ارائه اطلاعات کافی به دقیق ترین صورت ممکن می باشد . لذا به شما هموطنان  عزیز توصیه می شود که قبل از اقدام به یک وکیل مجرب و با تجربه در خصوص اخذ بورس تحصیلی کانادا مراجعه فرمایید .

نگارنده :مریم مومنی

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *