تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی آلمان چیست؟ آیا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان رایگان است؟ تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان به چه زبانی می باشد؟ آیا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی درآلمان گزینه مناسبی در میان سایر کشورها است؟  شرایط دانشگاه ها و کالج های آلمان برای پذیرش در رشته پزشکی و دندانپزشکی به چه صورت می باشد؟ آیا الزام به قبولی در دانشگاه های ایران برای ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی در آلمان وجود دارد؟ آیا امکان ادامه تحصیل در مقاطع تخصص پزشکی در آلمان برای پزشکان عمومی امکان پذیر می باشد؟ تحصیل پزشکی در آلمان نیاز به گذراندن آزمون ورودی دارد ؟  این مقاله در مورد تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی آلمان به نگارش درآمده است. چنانچه شما نیز از جمله کسانی هستید که در خصوص شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آلمان سوالاتی دارید این مقاله را مطالعه فرمایید. پیشنهاد می گردد اگر علاقمند به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آلمان هستید جهت آگاهی بیشتر از شرایط تحصیل با وکیل مهاجرت تحصیلی به آلمان و کارشناس موسسه MIE مشورت نمایید. توصیه تمامی کارشناسان بر این امر می باشد که به هیچ عنوان برای مشاوره در زمینه مسائل مهاجرت که نیاز به پاسخ های به روز و صحیح داشته با افراد غیر مطلع مشورت ننمایید تا خدای نکرده منابع مالی و زمان خود را هدر ندهید .

 

این روزها کشور آلمان مقصد بسیاری از دانشجویان علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی است. وجود دانشگاههای معتبر  و تراز اول بین المللی در رشته پزشکی و دندانپزشکی و همچنین رایگان بودن تحصیل از جمله دلایل عمده افراد برای انتخاب آلمان به عنوان مقصد  تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی می باشد.

مدت زمان تحصیل رشته پزشکی در آلمان در حدود ۶ سال و دندانپزشکی ۵ سال می باشد.  متقاضیانی که قصد دارند در رشته پزشکی آلمان ادامه تحصیل دهند توجه داشته باشند که در کشور آلمان پزشکی عمومی به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می شود، در حالیکه در ایران پزشک عمومی به عنوان دکترای حرفه ای شناخته می شود.  پزشکی عمومی در ایران یک مرحله دارد و افراد پس از قبولی در کنکور پزشکی وارد رشته ای تحت عنوان دکترای عمومی پزشکی شده و ادامه ی تحصیل می دهند اما در آلمان پزشکی عمومی، کارشناسی ارشد محسوب شده و شش سال تحصیلی به طول می انجامد. فارغ التحصیلان پزشکی عمومی آلمان می توانند پس از اتمام تحصیلات وارد مقطع دکترا شوند که البته این امر ضروری نیست و دریافت پروانه پزشکی با همان مدرک کارشناسی ارشد امکان پذیر است. برای ورود به مقطع دکترا شخص باید با دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود با اساتید راهنما مشورت نموده و پس از انتخاب موضوع و موافقت استاد راهنما شروع به تحصیل در مقطع دکترا نماید.

 

دانشگاههای پزشکی آلمان

دانشگاه های بسیاری در آلمان در رشته های پزشکی دانشجو می پذیرند که برخی از آنها عبارتند از دانشگاه پزشکی بخوم ، دانشگاه پزشکی کلن ، دانشگاه پزشکی بن ، دانشگاه پزشکی بنجامین فرانکلین برلین ، دانشگاه پزشکی یوهان ولفگانگ فرنکفورت ، دانشگاه فردریش الکساندر نورنبرگ ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه پزشکی هانوفر.

 

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

به دلیل تقاضای بسیار زیاد تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی، جهت پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشجویان می بایست موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون ورودی شوند. در آزمون پزشکی و دندانپزشکی آلمان نیز ظرفیت پذیرش دانشجویان محدود است و دانشجویان با استعداد بالا موفق به قبولی و پذیرش در این رشته خواهند شد. یکی دیگر از شروط تحصیل رایگان در رشته پزشکی در آلمان داشتن مدرک B2زبان آلمانی است. دانشجویانی که موفق به قبولی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی ایران در رشته های مرتبط پزشکی شده اند امکان تحصیل پزشکی در آلمان را خواهند داشت. اگر تمایل دارید با داشتن دیپلم ۱۲ ساله در رشته تجربی و ریاضی بدون قبولی در کنکور ایران وارد دانشگاه پزشکی آلمان شوید در نظر داشته باشید که باید کنکور پزشکی آلمان را پشت سر بگذرانید. این گروه از افراد ابتدا در کالج ثبت نام می نمایند و پس از طی دوره کالج که عمدتا یکسال ( دو ترم) طول خواهد کشید، پس از موفقیت در آزمون ورودی و در برخی موارد بدون آزمون و با کسب نمره و معدل خوب می توانند وارد دانشگاه های پزشکی شوند. معمولا شهریه ای بابت این کالج ها پرداخت نمی شود اما هزینه زندگی به عهده شخص دانشجو می باشد. در کالج  به دانش آموزان دروس علوم پایه، زیست، زبان و و در برخی موارد درس شیمی هم آموزش داده می شود.بالا بودن معدل در مقطع دیپلم تأثیر زیادی در شانس پذیرش کالج را خواهد داشت.

برخی از دانشگاه های آلمان وجود دارند که برای رشته ی پزشکی هیچ هزینه ای دریافت نمی نمایند. اما اکثر دانشگاه های آلمان در رشته  پزشکی و دندانپزشکی هزینه ای معادل ۶۰۰ یورو برای هر ترم تحصیلی دریافت می نمایند .

 

شرط سنی جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آلمان

سفارت کشور آلمان به سن متقاضیان و فاصله بین تحصیلات حساس می باشد لذا شانس اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای سن های ۱۸ تا ۲۱ سال بالاتر بوده و پس از آن  با افزایش سن شانس موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی کاهش می یابد.

 

ادامه تحصیل پزشکان در آلمان

پزشکان عمومی که در ایران مدرک پزشکی عمومی خود را اخذ نموده اند، این مدرک برای دانشگاه های آلمان به عنوان کارشناسی ارشد مورد قبول می باشد. برای پزشکان عمومی امکان تحصیل تخصص وجود دارد بدین منظور باید مدارک خود را معادلسازی و از دانشگاه یا استاد راهنما پذیرش دریافت نمایند تا بتوانند وارد دوره دکترا شده و پس از طی دوره کلینیکال تخصص خود را دریافت نمایند. مدرک پزشکی ایران قابلیت طبابت در آلمان را ندارد اما می توان با مدرک پزشکی عمومی در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی مشغول به کار شد. تنها زمانی می توان با مدارک پزشکی ایران پروانه پزشکی آلمان را اخذ نمود و به امکان طبابت را در آلمان دست یافت  که مدارک پزشکی ابتدا معادلسازی شده و پس از طی دوره های لازم (در صورت نیاز)، در آزمون پزشکی موفق گردید.

 

این مقاله جهت آشنایی شما عزیزان با شرایط تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی آلمان نگارش شده تا شما با آگاهی، کشور آلمان را برای تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی انتخاب نمایید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. رشته پزشکی و دندانپزشکی آلمان جزء رشته های بسیار پر طرفدار بوده که اشخاص بسیاری از سرتاسر دنیا را بسوی خود جذب می نماید. در نظر داشته باشید که یک مشاوره ی صحیح و به روز می تواند شما را یاری نماید تا بتوانید به بهترین نحو پروسه کاری خود را به جریان بیاندازید و برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی آلمان اقدام نمائید. در این خصوص پیشنهاد می گردد که قبل از هر اقدام یا صرف هزینه به  وکیل مهاجرت مراجعه نموده و مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *