ثبت شرکت در آفریقای جنوبی

ثبت شرکت در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی بواسطه پیشرفت در سال های اخیر به یکی از مقصد های سرمایه گذاری بدل شده است. ثبت شرکت در آفریقای جنوبی موضوعی است که بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل از کشورهای مختلف در پی اخذ آن می باشند. ثبت شرکت در آفریقای جنوبی دارای فرایند قانونی مشخصی است. از مرحله تعیین نوع شرکت، انتخاب نام تجاری شرکت، ایجاد حساب به نام شرکت و فعالیت رسمی شرکت تا مرحله انحلال شرکت مواردی است که برای ثبت شرکت در آفریقای جنوبی اطلاعات ضروری به شمار می آیند. در این مقاله سعی می کنیم با استفاده از قوانین ثبت شرکت در آقریقای جنوبی شما را با فرایند انجام این امر آشنا نماییم. همانگونه که مستحضرید مقررات ثبت شرکت در آفریقای جنوبی برای اتباع خارجی از حوزه های مورد بحث علم تجارت بین الملل می باشد از این رو مراجعه به کارشناس موسسه MIE و وکیل مهاجرت به آفریقای جنوبی گام برداشتن در این مسیر را برای شما تسهیل خواهد نمود. لازم به ذکر است ثبت شرکت در آفریقای جنوبی تنها روش مهاجرت به آفریقای جنوبی نیست و اشخاصی که دارای شرایط تحصیل یا کار باشند نیز می توانند از طریق ویزای کار یا ویزای جست و جوی کار، اقامت کاری در آفریقای جنوبی اخذ نمایند و یا اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور مهاجرت تحصیلی به آفریقای جنوبی داشته باشند.

عنوان شرکت در نظام حقوقی آفریقای جنوبی توسط قانون ثبت شرکت مصوب سال ۲۰۰۸ معرفی و تشریح شده است. به بیان کلی شرکت یک نهاد و سازمان کسب و کار است که با تولید و فروش کالا و ارائه خدمات درآمدی کسب می‌کند. انواع شرکت های معرفی شده برای راه اندازی کسب و کار در قانون جدید در ماده های ۸ و ۱۱ اعلام و مشخص شده است. به طور کلی شرکت های خارجی، شرکت های غیرانتفاعی و شرکت‌های سرمایه‌ای انواع شرکت در نظام حقوقی آفریقای جنوبی را تشکیل می دهند و به صورت جزئی شامل شرکت‌ های دولتی، شرکت های خصوصی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی عام می شود. تمایز قدیمی بین شرکت های گسترده و شرکت های سرمایه محدود نیز در بخش ۶ قانون شرکت ها قوانین شرکت ها در سال ۲۰۰۸ منسوخ گردید.

شرکت های غیرانتفاعی شرکت‌های هستند که بر اساس ماده ۱ و متمم بخش ۲۱ در قانون ۱۹۷۳ تعریف شده اند. شرکت غیر انتفاعی می بایست توسط حداقل ۳ یا چند شخص ایجاد شود و فعالیت و اهداف شرکت مرتبط با منافع عمومی باشد که ممکن است مرتبط با حوزه مذهب، هنر، علوم، آموزش و پرورش و یا امور خیرخواهانه و تفریحی باشد. درآمد و دارایی شرکت‌های غیرانتفاعی بجز موارد مشخص شده و حد معینی که در ماده ۱  قانون ثبت شرکت ها ذکر شده به سهامداران، اعضاء و افرادی که در شرکت فعالیت می‌کنند نخواهد رسید.

شرکت با مسئولیت محدود که شرایط آن در ماده ۵۳ قانون ۱۹۷۳ ذکر شده است که مطابق با معیارهای قانونی، شرکت خصوصی تلقی شود که در اساسنامه آن ذکر می شود که شرکت با مسئولیت محدود است.  مدیران گذشته یا حاضر بر اساس مسئولیت شخصی قراردادی محدود به سرمایه ای که وارد شرکت می نمایند در خصوص بدهی های شرکت مسئولیت دارند.

فرایند ثبت شرکت در آفریقای جنوبی به این ترتیب است که ابتدا باید نوع شرکت انتخاب شود، سپس نام تجاری شرکت انتخاب می شود، شرکت با مسئولیت محدود باید حداقل یک عضو داشته باشد. هزینه راه اندازی و ثبت شرکت در آفریقای جنوبی بین هفتاد تا هشتاد دلار است.  معادل ۹۷۰ رند آفریقای جنوبی که باید ابتدا پرداخت گردد. سپس فرایند ثبت به صورت الکترونیکی و آنلاین در کمیسیون شرکت ها و مالکیت معنوی ثبت و مورد ارزیابی قرار می گیرد. کسانی که در شهرهای ژوهانسبورگ، پرترویا، کیپ تاون، بندر الیزابت و یا دوربان شرکت ثبت می کنند به واسطه شرایط اقتصادی شهرهای مذکور وضعیت کسب وکار موفق تری خواهند داشت.

مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • تقریباً می توان گفت مسئولیت سهامداران محدود به سرمایه ای است که ایشان وارد شرکت می‌کنند
  • مسئولیت تنها متوجه مدیران است که با علم به وظایف خود برای شرکت بدهی ایجاد نموده اند و یا در زمان فعالیت آنها شرکت دچار بدهی شده است.
  • هزینه های کسب و کار و بیزینس به مراتب به نسبت سایر شرکت ها پایین تر خواهد بود
  • در مقایسه با سایر انواع شرکت مالیات کمتری متوجه شرکت های با مسئولیت محدود خواهد بود
  • افزایش حساب شرکت با اطمینان و امنیت بالاتری انجام خواهد شد
  • نیازی به ثبت ریز صورت های مالی شرکت در اداره ثبت مالیات ها نیست
  • لازم به ذکر است هزینه های ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ساختار پیچیده آن نیز از جمله ویژگی هایی است که این شرکت در مقایسه با سایر انواع شرکت در آفریقای جنوبی دارد.

علاوه بر ثبت شرکت در آفریقای جنوبی متقاضیان اخذ اقامت در این کشور می توانند از طریق ویزاهای سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور اقامت  داشته باشند. در توضیح طرح های کارآفرینی در آفریقای جنوبی ذکر این نکته الزامی است که متقاضی باید طرح توجیه کسب و کار یا بیزینس پلنی طراحی و ارائه نماید و این پلن به تایید اتاق بازرگانی آفریقای جنوبی برسد. دارندگان ویزای سرمایه گذاری علاوه بر ثبت شرکت و یا کارآفرینی اجازه اقامت، تحصیل و کار در آفریقای جنوبی خواهند داشت. ویزای سرمایه گذاری اجازه خرید یک بیزینس در حال فعالیت و یا تاسیس و راه اندازی شرکت جدید را به متقاضی آن می دهد. از نکات مهم در این مورد این است که کارآفرین خارجی برای تمدید اقامت خود می بایست تعداد مشخصی نیروی کار تبعه آفریقای جنوبی را در شرکت خود استخدام نماید و از این حیث برای دولت آفریقای جنوبی منفعت اشتغال و اقتصادی داشته باشد.

با این حال ثبت شرکت در آفریقای جنوبی دارای جزئیات بیشتری است که پیشنهاد می شود با مراجعه به کارشناس متخصص از موارد مذکور آگاهی کافی بیابید. همانگونه که بعرض رسید ثبت شرکت یکی از راه های اخذ اقامت در آفریقای جنوبی است لکن در کنار ثبت شرکت در آفریقای جنوبی متقاضیان مهاجرت به این کشور می توانند سایر طرق مهاجرت به آفریقای جنوبی را نیز طی مراجعه به وکیل مهاجر ت به آفریقای جنوبی شناسایی و در صورت تمایل اقدام نمایند.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *