شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی

شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی

حتما تا به حال راجع به مهاجرت به آفریقای جنوبی و شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی مطالبی خوانده یا شنیده اید . تا چه حد با شرایط مهاجرت به افریقای جنوبی آشنایی دارید؟ راجع به شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی چه میدانید ؟؟ آیا میدانید کشور زیبای آفریقای جنوبی یکی از کشورهای مناسب برای کار و تحصیل و زندگی به شمار می آید و شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی  نسبت به شرایط کنونی مهاجرتی کشورها ی اروپایی و یا کشورهایی مثل امریکا و کانادا آسانتر است ؟؟  در این مقاله  شرایط محیطی ، جغرافیایی و موضوع  شرایط مهاجرت به کشور آفریقای جنوبی و روشهای ورود و مهاجرت به این کشور را بررسی میکنیم .

در ابتدا مختصری  به بررسی شرایط محیطی و جغرافیایی کشور آفریقای جنوبی میپردازیم . آفریقای جنوبی در جنوب آفریقا واقع شده است و از سواحل زیبای اقیانوس  اطلس و هند برخوردار است . و به همین جهت است که آفریقای جنوبی مطلوب ترین آب و هوا و زیباترین مناظر طبیعی و توریستی را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید این کشور سه پایتخت متفاوت دارد که هرکدام از قوای سه گانه ی این کشور در یکی از این پایتخت ها واقع شده است . به این ترتیب که مقر پارلمان این کشور کیپ تاون  (cape Town   ( است . قوه ی قضاییه این کشور در بلوم فونتین و قوه ی مجریه  در پرتوریا واقع شده است .و بزرگترین شهر افریقای جنوبی هم ژوهانسبورگ است . زبان رسمی این کشور انگلیسی و افریکانس است و علاوه بر این در مناطق مختلف ۹ زبان افریقایی هم متداول است .جمعیت افریقای جنوبی پنجاه میلیون و پانصدو هشتادوهفت هزار نفر است و واحد پول این کشور rand  است . طبق آخرین بررسی ها حمایت دیپلماتیک و ارزش پاسپورت اتباع آفریقای جنوبی در رده ی چهل و پنجم در دنیا  قرار گرفته است . و امکان سفر بدون اخذ ویزای اتباع این کشور به ۹۰ کشور دنیا امکان پذیر شده است . که این آمار نشان از وضعیت مطلوب آفریقای جنوبی  در زمینه ی حمایت های دیپلماتیک و نیز داشتن روابط خوب و نزدیک  دیپلماتیک با اکثر کشورهای  دنیا دارد .از نظر اقتصادی کشور آفریقای جنوبی یکی از کشورهای در حال رشدو شکوفایی به شمار میرود . این کشور دارای منابع مالی غنی است  و صنعت توریسم ، انرژی و ارتباطات و بخش های حمل و نقل قوی به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و توریستی آفریقای جنوبی از اهمیت و رونق ویژه ای برخوردار است . افریقای جنوبی از نظر تولید ناخالص داخلی هم جزو ۵۰ کشور ثروتمند دنیا قرار دارد.

چهار منطقه ی مهم تجاری و اقتصادی افریقای جنوبی  شامل بندر الیزابت ، کیپ تاون ، دوربان ، و پرتوریا ژوهانسبورگ هستند . حال که تا حدودی با کشور افریقای جنوبی آشنا شدیم به بررسی روش های کلی مهاجرت  به افریقای جنوبی میپردازیم .

سیستم حقوقی آفریقای جنوبی common law  (کامن لا ) شکل گرفته است . و بنابراین مانند بسیاری از کشورها همچون امریکا و کانادا که از این سیستم حقوقی تبعیت میکنند کشوری مهاجر پذیر به شمار میرود .

روش اول مهاجرت به آفریقا

مهاجرت از طریق تولد است : به طور خلاصه در زمینه ی دریافت اقامت از طریق تولد فرزند باید گفت که سیستم فعلی افریقای جنوبی از سال ۱۹۹۴به بعد قوانین سخت گیرانه تری را وضع نموده است . و این بدان معناست که تا سال ۱۹۹۴ نظام حقوقی پذیرش تابعیتبر مبنا ی سیستم خاک بود . یعنی هرکس که در خاک افریقای جنوبی متولد شده بود تبعه ی آن کشور محسوب میشوتد .

اما به جهت افزایش مهاجرت به این کشور و افزایش جمعیت در سال ۱۹۹۵ قانونی تصویب شد که تولد فرزند را مشروط به تابعیت یا اقامت دائم داشتن حداقل یکی از پدرومادر فرزند نموده است . در قانون جدید به طور فرعی و تنها با اثبات و احراز شرایطی تولد فرزند غیر اتباع افریقای جنوبی را پذیرفته است . بنا براین سیستم فعلی مهاجرتی افریقا اصل خون را پذیرفته است یعنی حداقل یکی از پدرو مادر باید از اتباع افریقای جنوبی باشند تا فرزند آنها تبعه ی افریقای جنوبی محسوب شود . و به طور فرعی و با احراز شرایطی صرف تولد در خاک را هم پذیرفته است .

روش دوم مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق ازدواج یا  نامزدی

به طور کلی زوجین خصوصا کسانی که برای ویزای نامزدی اقدام میکنند و هنوز سند ازدواجی ثبت نکرده اند ، باید ثابت کنند که رابطه شان بیش از ۲ سال ادامه داشته است . و برای افرادی که ازدواج کرده اند بهترین راه اثبات رابطه ارائه ی سند ازدواج است . در ضورت پذیرش ابتدا یک ویزای موقت دو ساله صادر میشود و بعد میتوانند تمدید نمایند . پس ازپنچ سال زندگی در افریقا  میتوانند اقامت دائم کسب کنند .روش سوم مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق جستجوی کار است در این روش برای متقاضی یک ویزای جستجوی کار صادر خواهد شد و متقاضی فرصت دارد حداکثر تا ۹ ماه به جستجوی کار در کشور افریقای جنوبی بپردازد و در زمینه ی تخصص و مهارت های خود مشغول به کار شود .

این ویزا میتواند بعد از یافتن کار به مدت قرارداد تمدید شود و یا حتی بیش از پنج سال هم باشد . نکته ی مهم بازار کار خوب برای متخصصین در رشته های مختلف از جمله  رشته ها ی مهندسی و پزشکی و مدیریت و … است . و امتیازی که این ویزای کاری نسبت بقیه ی ویزاها دارد اینست که مدرک زبان IELTS  نیاز ندارد و تسلط نسبی به زبان انگلیسی کفایت میکند .

قابل ذکر است مهاجرت از طریق کار در آفریقای جنوبی روشهای متفاوتی دارد و کشور آفریقای جنوبی برای ورود و مهاجرت هنرمندان و دانشمندان به این کشور تسهیلات و شرایط خاص و ویژه ای را در نظر گرفته است .روش چهارم مهاجرت به  آفریقای جنوبی از طریق سرمایه گذاری و یا  روش ثبت شرکت است به طور کلی اتباع خارج از آفریقای جنوبی میتوانند از طریق ایجاد یک کسب و کار به طریق ثبت شرکت و یا از طریق سرمایه گذاری در کسب و کارهای موجود در آفریقای جنوبی ، اقدام به اخذ ویزای اقامتی بنمایند . مثال برا ی روش سرمایه گذاری میتوان به خرید سهام شرکتهای موجود در این کشور اشاره نمود .

در روش ایجاد کسب وکار و ثبت شرکت در آفریقای جنوبی، متقاضی باید حداقل ۶۰ درصد از از کارکنان آن شرکت را از اتباع مقیم افریقای جنوبی انتخاب و استخدام نماید. مبلغ مورد نیاز برای ثبت شرکت و یا سرمایه گذاری نیز هر ساله از طریق مقامات عالی این کشور اعلام میگردد .و بعلاوه شرکت باید فعال بوده و سود دهی و توجیه اقتصادی داشته باشد .

داشتن گردش حساب بانکی و پرداخت منظم مالیات نیز از دیگر شرایط ادامه ی کار شرکت و در نهایت اعطای اقامت به صاحبان این نوع از شرکتها میباشد .

روش پنچم مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق ادامه ی تحصیل در این کشور است .

همانگونه که مستحضرید آفریقای جنوبی دانشگاهها و مراکز علمی فراوانی دارد که در رتبه بندی های بین المللی نیز دارای جایگاه خوب و پذیرفته شده ای هستند . این دانشگاهها قابلیت پذیرش دانشچویان خارجی در بیشتر رشته های تحصیلی را دارا میباشد و حتی با دارا بودن شرایطی برای متقاضیان امکان بورس تحصیلی نیز برای متقاضی وجود دارد .

از آنجائیکه کسانیکه در افریقای جنوبی تحصیل و کسب مدرک مینمایند قطعا برای یافتن کار نیز پس از تحصیل با مشکلات کمتری روبرو خواهند بود این روش هم میتواند به کسب کار و در پی آن به کسب اقامت دائم و حتی تابعیت این کشور منتهی شود.

روش آخر مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق پناهندگی

یکی دیگر از روشهای مهاجرت در سرتاسر دنیا پناهندگی میباشد . این روش البته به هیچ عنوان توسط مشاوران و وکلای مهاجرتی و نگارنده ی این مقاله پیشنهاد نمیگردد وصرفاً در این مقاله جهت ذکر مختصر قوانین بین المللی که در این زمینه وجود دارد اندکی به این روش مهاجرت در آفریقای جنوبی پرداخته میشود .

همانگونه که مستحضرید مهاجران بسیاری در سرتاسر دنیا به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی  یا جنگ و یا مشکلات نامطلوب سیاسی یا عقیدتی در کشور متبوع خودشان وجود دارد ، مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر می شوند . و از آنجایی که این افراد اکثرا واجد شرایط لازم برای مهاجرت به روشهایی غیر از پناهندگی نمیباشند ناگزیر این روش مهاجرت را انتخاب مینمایند . مهاجرت از طریق پناهندگی همیشه مشکلات و خطرات عدیده ای را برای مهاجران به همراه دارد. از جمله خطرهایی چون وجود باندها و گروهای خطرناکی که موسوم به قاچاقچیان انسان هستند و با فریب و وعده های دروغین افراد را به مهاجرت از طریق پناهندگی ترغیب میکنند وخطرات جانی و حیثیتی  فراوانی را متوجه این مهاجران بیگناه مینمایند . ونیز مشکلات عدیده ی مالی و رفاهی که گریبان گیر این مهاجران میشود غیرقابل انکار است . و به همین جهت اکیدا این روش برای مهاجرت به هیچ کشوری توصیه نمیشود . اما به هرحال پدیده ی پناهندگی وجود دارد و قوانین بین المللی و کنوانسیون هایی نیز در این زمینه برای حمایت از پناهندگان تدوین شده است . از جمله کنواسیون پناهندگی ژنو مصوب ۱۹۵۱ است .طبق این کنوانسیون اشخاصی که در کشور خودشان تحت فشارهای شدید روحی و جسمی قرار دارند به نحوی که جانشان در خطر است و شرایط برایشان قابل تحمل نیست مورد حمایت این قانون برای پناهندگی قرار میگیرند . امروزه  بسیاری از کشورهای دنیا عضو این کنواسیون هستند و حقوق و تکالیفی را که به موجب قوانین این تعهدنامه ی بین المللی برای اعضای آن ایجاد میشود به طور داوطلبانه پذیرفته و رعایت مینمایند . آفریقای جنوبی نیز یکی از اعضای این سازمان و علی الاصول پذیرای پناهندگان میباشد اما همانگونه که مستحضرید کما بیش شرایط متقاضیان پناهندگی در تمام دنیا بسیار نامطلوب است و در شرایط نامطلوب غیرقابل سکونت و خطرناکی روزگار سپری مینمایند . در افریقای جنوبی نیز متاسفانه وضعیت کمپ ها و اردوگاهی که برای مهاجران متقاضی پناهندگی در نظر گرفته شده مطلوب نیست و افراد در شرایط نامناسب مجبور به زندگی میباشند . مطلب مهمی که باعث سوء استفاده ی قاچاقچیان انسان شده ، کلیشه شدن این تصور اشتباه است که اگر مهاجران از طریق زمینی یا دریایی به طور غیرقانونی وارد خاک کشوری شوند ، شانس دریافت و قبولی تقاضای پناهندگی مهاجر افزایش می یابد . در حالیکه چنین باوری به شدت غلط و نادرست میباشد و تنها تبهکاران هستند که از این برداشت غلط سود میبرند . چراکه ورود غیرقانونی به خاک یک کشور از هر طریق که باشد جرم محسوب شده و نه تنها براییرش پذ مهاجر کمکی نمیباشد بلکه تبعاتی مثل زندانی شدن و به دنبال آن اخذ تعهد و ضمانت برای آزادی شخص و سپس دیپورت مهاجر را در پی خواهد داشت . فلسفه ی روش ورود غیرقانونی از طریق زمین یا دریا تنها در شرایط خیلی خاصی و از افراد خاصی پذیرفته و توجیه پذیر است مثل اتباع یک کشور درگیر جنگ مثل سوریه . در این شرایط چون به لحاظ دیپلماتیک امکان دریافت ویزا به دلیل جنگ و سفر از طریق هوایی ممکن نیست ، گاها با احراز هویت و تابعیت اصلی شخص و شرایط جنگ زدگی این مهاجران ، با پناهندگی آنها ممکن است موافقت شود . پس مشاهده میفرمائید که به صرف مهاجرت از طریق زمینی یا دریایی هیچ نقطه ی مثبتی برای مهاجر ایجاد نمیکند و جان و مال و حیثیت اشخاص را در این مسیر خطرناک با مخاطرات فراوانی روبرو میسازد . اینها حقایقی است که باندها و قاچاقچیان انسان هرگز به متقاضیان مهاجرت از طریق پناهندگی ، نخواهند گفت .

پس افرادی که شما به مهاجرت از این طریق تشویق مینمایند اگر خوش بینانه بنگریم بسیار به این مسائل ناآگاه هستند و اگر از دید یک متخصص مسائل حقوقی و جنایی بنگریم شاید دست های پشت پرده ای در فکر دسیسه و توطئه و به خطر انداختن جان و حیثیت و اموال شما باشند . پس اکیدا توصیه مینمائیم که از این روش خطرناک برای مهاجرت اقدام نفرمائید تا خسارتهای جبران ناپذیر جانی و حیثیتی و مالی گریبانگیر شما و اطرافیان و عزیزانتان نگردد.

نتیجه گیری آنکه پیشنهاد نگارنده در زمینه ی انتخاب یک روش مهاجرت آسان و با ریسک پایین به کشور افریقای جنوبی بهترین روش اخذ ویزای کاری و یا تحصیلی آفریقای جنوبی میباشد . زیرا هم به نسبت روشهای سرمایه گذاری وثبت شرکت مراحل پذیرش و پروسه ی آسانتری دارد و هم اینکه برای متقاضی ریسک و هزینه های کمتری را در پی خواهد داشت .

در پایان مبحث شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی همانگونه که در ابتدا به عرضتان رسید این مقاله چکیده و خلاصه ای کلی است تا به شما در رابطه با رشرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی اطلاعاتی را ارائه نماید .  اما هریک از روشهای فوق الذکر با توجه به شرایط متقاضی و نیز جزئیات فراوانی که دارد ، نکات فراوانی دارد که قطعا در یک مقاله با موضوع کلی شرایط مهاجرت به افریقای جنوبی نمیگنجد . لذا پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره با وکلای مهاجرتی و متخصصین حقوقی امر مهاجرت بهره مند شوید تا مهاجرت و سفری امن و در سلامت را تجربه نمائید .

نگارنده : شبنم هروی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *