پناهندگی در بلژیک

پناهندگی در بلژیک

پناهندگی در بلژیک  موضوعی است که امروزه بسیاری از افراد جویای یافتن اطلاعات مربوط به آن هستند. احتمالاً شما هم مشتاقید در خصوص پناهندگی در بلژیک ، مقررات پناهندگی در بلژیک ، آثار قانونی پناهندگی در بلژیک  و وضعیت افرادی که از طریق پناهندگی در بلژیک  اقامت اخذ می کنند اطلاعات کسب کنید.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

مطالعه مقاله ی زیر در باب قوانین مربوط به پناهندگی در بلژیک  می تواند راهنمایی برای شما عزیزان باشد. با این حال باید توجه داشته باشید که روش پناهندگی روش مناسبی برای مهاجرت به یک کشور دیگر نیست، چرا که سود جویان یا به اصلاح بهتر قاچاقچیان انسان که هیچ اطلاعی از مقررات و قوانین بین المللی ندارند، تنها به خاطر منفعت شخصی خود در پی آنند تا با وعده های واهی و بی پایه و اساس و در ازای دریافت هزینه های گزاف افراد را از طرق قاچاق و غیر قانونی از کشور خارج نمایند.

پناهندگی در بلژیک

برابر قوانین داخلی کشور بلژیک تمام اتباع خارجی که وارد خاک این کشور می شوند می توانند درخواست پناهندگی ارائه کنند. پناهجویان باید مراحل مختلفی با عنوان فرایند پناهندگی را طی نمایند. دولت بلژیک متقاضیان را بر اساس معیارهای معرفی شده در کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو مورد بررسی قرار می دهد.

کنوانسیون ژنو فرد پناهنده را به این ترتیب معرفی می کند: کسی است که به موجب ترس از آزار و اذیت به علل مربوط به نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه خاص یا عقاید سیاسی، یا بیم از دست دادن جان و اموال،  تمایلی برای بازگشت به سرزمین خود نداشته باشد. کشور بلژیک نیز به عنوان کشوری که این معاده را امضا نموده است ملزم به حمایت از پناهندگان و اعطای اقامت دائم به ایشان در قلمرو سرزمینی خود میباشد.

به طور کلی در کشور بلژیک به پناهجویان کمک های مالی تعلق نمی گیرد اما در حالتی که درخواست آنان مورد پذیرش قرار بگیرد با توجه به شرایطشان می توانند از حقوقی که برابر قانون برای آنان در نظر گرفته شده است استفاده نمایند. حق مذکور از زمانی که درخواست برای بررسی تایید می گردد و تا پایان فرایند پذیرش به عنوان پناهنده قابل استفاده می باشد.

فرایند پناهندگی

ارسال مدارک درخواست پناهندگی: تمامی درخواست های پناهندگی باید به اداره ی امور مهاجرت واقع در بروکسل فرستاده شود، اگرچه درخواست پناهندگی ممکن است به محض ورود فرد به خاک بلژیک مثلاً در فرودگاه ارائه شده باشد. اداره ی مهاجرت شروع به بررسی پرونده می نماید، چنانچه کشور بلژیک صلاحیت رسیدگی به امور فرد مذکور را نداشته باشد فرد به کشور دیگری از اعضای اتحادیه اروپا فرستاده می شود. در حالتی که شخص برای بار چندم اقدام به ارائه درخواست پناهندگی کند باید ادله و مدارک جدیدی که در مرتبه های قبلی ارائه نکرده بود داشته باشد، در غیر اینصورت درخواست شخص رد خواهد شد.

درخواست پناهندگی توسط کمیسیونرعالی پناهندگان و افراد بی تابعیت CGRS مورد بررسی قرار می گیرد. طی مدت مصاحبه با مامور CGRS، فرد پناهجو فرصت دارد دلایل و مدارک پناهندگی خود را ارائه نماید، سپس مامور CGRS صحت وثقم گفته های فرد متقاضی را مورد ارزیابی قرار می دهد. از سال ۲۰۰۶ به این سو برای افرادی که شرایط پناهنده شدن برای آنها وجود ندارد اما بازگشت به وطنشان برای آنها خطر جانی دارد حالتی از حمایت سیاسی بین المللی در نظر گرفته شده است. حین زمانی که مامور CGRS‌ در حال بررسی پرونده است به فرد پناهجو اجازه ی اقامت موقت داده می شود.

اگر فرد پناهجو با تصمیم مامور CGRS موافق نباشد می تواند اعتراض خود را به شورای حل اختلاف اتباع خارجی CAD  ارائه نماید. رای این شورا ممکن است نظر مامور CGRS را تایید نماید، رد نماید، یا دستور به بررسی مجدد دهد.

پس از روند از بررسی پناهندگی، پناهجو ممکن است به عنوان پناهنده مورد حمایت قرار گیرد یا اینکه درخواست وی رد شود که در این حالت به فرد دستور ترک سرزمین بلژیک ابلاغ می گردد.

پذیرش متقاضی پناهندگی از اداره ی Fedasil شروع می شود. بعد از ارسال درخواست به اداره ی مهاجرت، پناهجو به اداره ی Fedasil که در همان ساختمان واقع شده مراجعت می کند. این مرکز برای فرد پناهجو محل اسکان تعیین می نماید. تمام پناهجویان که سن آنها بیشتر از ۵ سال است هنگام ورود به اداره ی اعزام باید تست x-ray به منظور تشخیص بیماری سل بدهند. کسانی که بیماری در آنها وجود داشته باشد باید به بیمارستان معرفی شوند و تا دو سال از تاریخ ورود به بلژیک هر ۶ ماه یکبار باید برای انجام تست پزشکی به بیمارستان مراجعه کند. اداره ی Fedasil به تمام پناهجویان جدید یک بروشور به ۱۱ زبان ارائه می نماید که اطلاعات مربوط به حقوق و مسئولیت های پناهندگی در آن نوشته شده است. در مشخص شدن محل اسکان پناهندگان تعداد اعضای خانواده، استفاده از صندلی چرخدار، کودکان بی سرپرست و … مد نظر قرار می گیرد.

بلژیک بیش از ۲۷۰۰۰ مرکز پذیرش دارد. این مجموعه شامل سازمان های پذیرش گروهی و فردی است. سازمان های گروهی مراکزی هستند که توسط Fedasil، صلیب سرخ بلژیک یا سایر گروه های دیگر مدیریت می شوند. سازمان های فردی، مراکز اسکان هستند که توسط مرکز خدمات اجتماعی عمومی یا NGO های مردمی با عنوان طرح محل پذیرش اداره می شوند. مراکز پذیرش مراکزی هستند که به صورت رایگان برای افراد خدمات ارائه می کنند. این خدمات شامل کمک هزینه ی مسکن، خوراک، پوشاک، حمایت های اجتماعی،  بهداشتی، درمانی و روانپزشکی، مستمری روزانه و آموزش می شود.

زمانی که فرایند پناهندگی به پایان می رسد فرد پناهنده ی اجازه ی اقامت دائم دریافت می کند و می تواند برای یافتن محل اسکان شخصی خود اقدام کند. به افراد ۲ ماه فرصت داده می شود تا محل زندگی مناسب خود را پیدا کنند و از مراکز اسکان پناهندگان نقل مکان کنند. اما درصورتی که تصمیم بر رد پذیرش فرد گرفته شود فرد ملزم به ترک بلژیک است. از سال ۲۰۱۲ و از زمان تاسیس روند بازگشت، کسانی که درخواست ایشان رد می شود ظرف مدت یکماه باید برای بازگشت به سرزمین خود اقدام کنند.

کسانی که نمی توانند به کشور خود بازگردند می توانند از طریق فرایند اسکان مجدد یا Resettlement به کشور ثالثی که به آنان اقامت دائم اعطا می کنند وارد شوند. کشور بلژیک در سال ۲۰۱۵ به ۵۵۰ پناهنده که اکثر آنان اتباع کشور سوریه بودند اجازه ی اسکان مجدد داد. این عمل با هماهنگی کمیساری عالی پناهندگان در سازمان ملل  صورت گرفته است.

امید است مقاله ی فوق در باب پناهندگی در بلژیک سوالات شما در خصوص قوانین مربوط به پناهندگی در این کشور را پاسخ داده باشد. با این حال همچنان که اشاره شد روش پناهندگی به جهت مشکلات و مصائبی که برای متقاضیان به همراه دارد روش مناسبی برای اخذ اقامت به شمار نمی رود و بهتر آن است که افراد با راهنمایی و مشاوره ی وکیل مهاجرت بهترین و منطقی ترین روش برای مهاجرت به کشور بلژیک را انتخاب کنند تا اینکه اقدام به سفر غیرقانونی و همراه قاچاقچی نمایند.

فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *