مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

امروزه مهاجرت امری است که ذهن بسیاری از افراد را جهت نیل به اهدافشان مشغول کرده است . مهاجرت راه های گوناگونی دارد از جمله کار ، تحصیل ، سرمایه گذاری ، ثبت شرکت ، ازدواج وتولد . یکی از کشورهای که ممکن است کشور هدف برای مهاجرت باشد کشور ترکیه است . مهاجرت به ترکیه ممکن است جز علایق بسیاری از افراد باشد . باید توجه داشت که مهاجرت به ترکیه همانند هر کشور دیگری دارای شرایط و ضوابطی خاص می باشد ، که شخص متقاضی با آشنایی با این شرایط می تواند تصممیم صحیح تری برای مهاجرت به ترکیه بگیرد . برای مهاجرت به ترکیه بهتر است از راه های قانونی و از طریق وکلای مهاجرتی و موسسه MIE معتبر اقدام نمایید . مهاجرت به ترکیه  راه های گوناگونی دارد که ما در این مقاله سعی بر شرح آن برای شما عزیزان داریم .

کشور ترکیه که در همسایگی کشور عزیزمان ایران می باشد از نظر فرهنگی تلفیقی از فرهنگ آسیایی و اروپایی دارد . این کشور از جمله کشور های توسعه یاقته آسیایی می باشد . اقتصاد ترکیه ، اقتصادی ترکیبی از مدرن و سنتی بر پایه کشاورزی  می باشد . از مهمترین منابع اقتصادی کشور ترکیه صنعت گردشگری می باشد . زبان رسمی این کشور ترکی و ارز رسمی آن لیر می باشد .

سازمان بین المللی مهاجرت در ترکیه IOM :

کشور ترکیه مبدأ، ترانزیت و مقصد برای مهاجران بوده است و یک تقاطع میان اروپا و آسیا می باشد . حوادث اخیر منطقه ای ترکیه را بیشتر از قبل به یک  مقصد اصلی برای کسانی که در حال فرار ازجنگ ، فقرو بلایا تبدیل کرده است . ترکیه به یکی  از بزرگترین میزبان ها جهت مهاجران  و پناهنده گان   کرده است . در پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۲٫۵ میلیون نفر از کشورهای سوریه ،عراق و افغانستان برای حفاظت موقت و یا پناهندگی وارد مرزهای ترکیه شده اند .

در تابستان سال ۲۰۱۵ و افزایش مهاجران و پناهندگان منجر به این شد که دولت ترکیه استراتژی هایی مدیریتی مهاجرتی  در رابطه با آنان پیش بگیرد . سازمان بین المللی مهاجرت به عنوان  یک سازمان پیشرو مهاجرت بین دولتی ، دولت ترکیه را برای ایجاد یک رویکرد موثر و جامع با توجه به حقوق بشر جهت حمایت ها و کمک های لازم به این کشور فراهم می کند . که از جمله آنها :

ایجاد ظرفیت در مدیریت مهاجرت به کشور ترکیه

پیشبرد حقوق مهاجران

کمک به طور مستقیم و با هماهنگی لازم

شرکای اجرایی به پناهندگان و قربانیان قاچاق انسان

کمک به مهاجران آسیب پذیر

آماده سازی و پاسخ در شرایط اضطراری

دانش فنی و ایجاد ظرفیت در مهاجرت

مدیریت مرزی، مهاجرت نیروی کار و توسعه انسانی

تسهیل اسکان پناهندگان به کشورهای ثالث

 

اقامت توریستی ترکیه برای شهروندان ایرانی :

ایرانیانی که قصد سفر به ترکیه را داند می توانند در این کشور بدون اخذ ویزا برای مدت ۹۰ روز (۳ ماه ) اقامت داشته باشند . باید توجه داشت که در این مدت اجازه هیچ نوع داد و ستد و یا تحصیل را ندارند .

 

مهاجرت به  کشور ترکیه از طریق تولد :

سیستم اعطای تابعیت در کشور های مختلف بر دو اصل خون و یا خاک استوار است . کشور ترکیه از اصل خون پیروی می کند به این معنی که هر کودکی که پدر و یا مادرش تابعیت ترکیه را داشته باشند در بدو تولد تابعیت کشور ترکیه را کسب میکند . بنابراین فرزندی که از یک پدر و مادر خارجی در خاک کشور ترکیه متولد می شود نمی تواند تابعیت و اقامت این کشور را کسب نماید .

 

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج :

متقاضی در صورت ازدواج رسمی با یک تبعه ترکیه می تواند پس از گذشته ۳سال زندگی واقعی تابعیت این کشور را کسب نماید . متقاضی می بایست درخواست خود را به بخش مربوطه به وزارت کشور ترکیه ارائه دهد و یا اگر در خارج از کشور ترکیه زندگی می کند به سفارت ترکیه در کشور محل اقامت مراجعه نماید . پس از تکمیل فرم نرم افزار مربوطه جهت صحت عقد رسمی با متقاضی مصاحبه می شود و متقاضی برای این منظور باید مستنداتی ارائه دهد .

 

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری :

دولت ترکیه همواره به حمایت از سرمایه گذاران خارجی می پردازد اما باید به این نکته توجه داشت به علت مشکلات منطقه ای سرمایه گذاری در ترکیه ریسک بالایی دارد . میزان سرمایه گذاری بستگی به این مساله دارد که آیا متقاضی یک کسب و کار جدید راه ندازی کرده است و یا شرک یک کسب و کار در ترکیه شده است . بسیاری از سرمایه گذاران معتبر در سطح بین المللی برای گسترش کار خود تمایل زیادی به راه اندازی نمایندگای فعال در این کشور را دارند . دریافت اقامت دائم کشورترکیه از طریق سرمایه گذاری معمولا ۵ سال زمان نیاز است که این مدت می تواند از طریق خرید ملک که مبلغ آن بالاتر از۳۰۰ میلیون تومان باشد کوتاه تر گردد .

مهاجرت به ترکیه از طریق کار :

برای مهاجرت به ترکیه  از طریق کار ، دعوته کار از سوی یک کارفرما در کشور ترکیه صورت بگیرد و این در شرایطی می باشد که هیچ شهروند تر کیه ای صلاحیت انجام کار مورد نظر را نداشته باشد ، که این امر تقریبا غیر ممکن است . متقاضی بعد از دریافت دعوتنامه کار و با داشتن قرار داد کاری می تواند اقدامات لازم جهت ویزای کار کشور ترکیه را انجام دهد و پس از گذشت ۵ سال اقامت دائم این کشور را کسب نماید . البته خرید ملک در این کشور می تواند در تحصیل دریافت اقامت کشور ترکیه کمک شایانی داشته باشد .

 

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل :

دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر توانسته اند اعتبار علمی بالایی در سطح  بین‌المللی کسب کنند به گونه‌ای که مدارک علمی این دانشگاه‌ها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده می باشد . زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی است . شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به اتمام خواهد رسید و ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود. ورود به دانشگاه از مقطع دیپلم دبیرستان به بعد همانند ایران بر اساس قبولی در کنکور سراسری کشور ترکیه است. انتخاب دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی کشور ترکیه توسط سازمان ÖSYM پیگیری می‌شود و متقاضیان خارجی می‌بایست در آزمون YÖS که توسط این سازمان هر ساله برگزار می‌شود شرکت کنند  پس از قبولی توانایی ثبت‌ نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.

گزینش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاه‌های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی‌پذیرد، بلکه دانشگاه‌ها به‌صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی تحصیلات تکمیلی LES، اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌نمایند . دانشگاه‌های ترکیه سالانه دوبار لیست رشته‌هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا و ظرفیت پذیرش دانشجو را ارائه می نمایند . زبان تدریس در دوره‌های فوق لیسانس و PhD ، ترکی یا انگلیسی است. دانشگاه های ترکیه به همانند سایر کشور ها به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و در هر دو بخش شهریه باید پرداخت شود . نکته قابل توجه ، هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی پایین تر از زبان انگلیسی می باشد .

در نهایت می توان گفت مهاجرت به ترکیه در شرایط فعلی ترکیه تصمیم درستی نمی باشد . اگر در اندیشه مهاجرت به ترکیه هستید بهتراست شرایط بحران منطقه ای را در نظر بگیرید و به کشور های اروپایی مثل اتریش و آلمان و… فکر کنید که از هر لحاظ بسیار پیشرفته تر هستند . برای مهاجرت به ترکیه و یا مهاجرت به اروپا بهتر است از طریق موسسه MIE اقدام نمایید . وکلای مهاجرتی این موسسات با تکیه بر تجربه و آشنایی با قوانین بین المللی شما را به کشور هدف جهت امر مهاجرت می رسانند .

 

نگارنده: علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *