سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه امروزه درخواست بسیاری از متقاضیان مهاجرت به ترکیه است ، سرمایه گذاری در ترکیه در کنار طرق قانونی مهاجرت ، یکی از طرق مهاجرت به ترکیه است . در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری قسمتی از دریای بیکران حقوق بین الملل خصوصی است ، لذا پیشنهاد می شود درباره اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری در ترکیه با متخصصین این امر به عبارتی همان وکیل مهاجرتی مشورت نمایید. ترکیه درشرق با کشورهای ایران ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، و گرجستان و در جنوب شرقی با عراق و سوریه و در شمال غربی ( بخش اروپایی ) با بلغارستان و یونان همسایه است . همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه ، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه ، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگه ی راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است . همین موقعیت جغرافیایی سبب شده است که به علت مرز بین دو قاره اروپا و آسیا به مقصد بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است .

سرمایه گذاری در ترکیه به علل مختلفی از جمله اقتصاد برتر و رشد اقتصادی این کشور یکی از بهترین گزینه ها برای جذب سرمایه گذاران خارجی است . نزدیک بودن به اتحادیه اروپا می‌تواند یکی از گزینه‌های برتر برای سرمایه گذاری در ترکیه باشد . این امر نه تنها به صادرات و واردات بین المللی کمک شایانی می کند بلکه در زمینه حمل و نقل بین المللی امکان رشد و توسعه خواهد بود . فرصتهای سرمایه گذاری در ترکیه فرصت های محدودی است ، سالانه ظرفیت های محدودی برای سرمایه گذاری در ترکیه از طرف دولت ترکیه مطرح می شود و با اولویت هایی عنوان شده در این برنامه امکان سرمایه گذاری در ترکیه به متقاضیان داده خواهد شد .

در قدم اول توجه داشته باشید سرمایه مورد نیاز برای شروع سرمایه گذاری در ترکیه ۲ میلیون لیر ترکیه می باشد . این مبلغ حداقل سرمایه آورده اولیه شرکت مورد نظر شما است که بنا به نوع برنامه اقتصادی و نوع بیزینس پلن شما متغیر است . مذاکرات بین المللی این را نشان می دهند که ترکیه تمایل بسیاری دارد که به اتحادیه اروپا بپیوندد ، دولت ترکیه سیاست های بسیاری را مد نظر قرار داده است تا به متقاضیان سرمایه گذاری در ترکیه بتوانند در فضای مناسبی به رقابت و سرمایه گذاری بپردازند . حکومت و نظام دولتی ترکیه تقریباً در سال ۲۰۰۵ به قدرت رسید و این سبب شده است که فعالیت‌های تجاری در این کشور به اوج خود برسد . این کشور با توجه به شرایط بین المللی و حضور در عرصه های بین المللی توانستند به تعادل مالیاتی و تجاری رسیده است .

یکی از ملزمات سرمایه گذاری در ترکیه برای رونق کسب و کارشان از نیروهای کار محلی استخدام کنند . اینکه چند تن از افراد مقیم کشور ترکیه را استخدام کنید و با این کار در ترکیه کاآفرینی انجام دهید نکته مهم در سرمایه گذاری در ترکیه است . نکته حائز اهمیت این است که در این کشور ۲۷ میلیون دانشجوی تحصیل کرده علاقمند به کار در شرکت های بین المللی و خارجی حضور دارند . این آمار نشان دهنده این است که نیروی کار در این کشور بسیار جوان و سن جامعه معمولاً زیر ۲۸ سال هستند به این ترتیب کشور ترکیه بیشترین جمعیت جوان را در مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد .

سیاست های اتخاذ شده تجاری در این کشور از سال‌های اخیر به این سمت می‌رود که در یک محیط تجاری کاملا سالم و بدون تبعیض نژادی سرمایه‌گذاران خارجی به توان فعالیت کند . بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به علت مالیات اندک در نسبت به کشورهای همسایه و همچنین اروپا متمایل به ثبت شرکت و یا سرمایه گذاری در ترکیه هستند مالیات بر درآمد در این کشور ۲۰ درصد می ‌باشد اکثر کشورهای همسایه ۳۳ درصد بهره و مالیات از سرمایه گذاران دریافت می‌کنند . جالب است بدانید در حال حاضر ۳۳ هزار شرکت در ترکیه در حال اشتغال و سرمایه‌گذاری هستند .

 

مدارک ذیل جهت تاسیس یک شرکت و ثبت شرکت در ترکیه الزامی است :

  1. گواهی بیزینس پلن
  2. پاسپورت
  3. امضای رسمی درخواست شریک ( در صورت داشتن شریک خارجی مدارک سهامی و شرکتها )
  4. مدارک هویتی رسمی مدیران شرکت یا همان مدارک هویتی شرکت

لازم به ذکر است کنسولگری ترکیه باید بیزنس پلن و طرح اقتصادی متقاضی سرمایه گذاری در ترکیه را به صورت رسمی تایید کنند ، این تائید مستلزم این است که کنسولگری ترکیه متقاعد شود که در اقتصاد کشور رشد و موفقیتی به ثمر خواهند رسید .

بخش خصوصی ترکیه طبق آمار سالانه ۱۵۴ میلیارد صادرات انجام شده است . این عدد افزایش ۴۰۰ درصدی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ داشته است . دانشگاه های معتبر این کشور سبب شده است سالانه فارغ التحصیلان زیادی از دانشگاه فارغ شوند و جویای کار باشند سالیانه از ۱۹۰ دانشگاه ترکیه ۷۳۰ هزار دانشجو فارغ التحصیل می شود . اگر در بیزینس پلن های پیشنهادی دولت ترکیه در این کشور فعالیت شود و کارآفرینی صورت گیرد متقاضی سرمایه گذاری در ترکیه  می تواند از معافیت استخدام نیروی کار ترکیه استفاده نماید همچنین بسیاری از شرکت‌های تاسیس شده در ترکیه معاف از مالیات می باشند و برای این معافیت از مالیات باید شرایط خاصی را و قوانین ترکیه را رعایت کرد .

در پایان شایان ذکر است که سرمایه گذاری در ترکیه درست که راه مناسبی برای مهاجرت به ترکیه است ولکن باید در نظر داشته باشید که در میان کشور های آسیایی وضعیت مناسبی دارد ولی می توانید جهت اخذ اقامت اروپا در کشور های اروپایی اقدام نمایید . شاید در کنار طرق مختلفی از جمله تحصیل در ترکیه ، کار در ترکیه ، ازدواج در ترکیه ، تولد فرزند در ترکیه باید اذعان دشت که این کشور به افرادی که متقاضی سرمایه گذاری در ترکیه اند به سختی اقامت دائم اهدا می کند . پیشنهاد می شود در مورد طرق مهاجرت به ترکیه ، از جمله موارد مذکور با وکیل مهاجرتی مشاوره داشته باشید و در این باره اطلاعات خود را تکمیل بفرمایید .

نگارنده : رضا شریفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *