مهاجرت به لهستان

مهاجرت به لهستان

مهاجرت به لهستان از طرق گوناگون مهاجرتی امکان پذیر خواهد بود که در این مقاله به اختصار شرح  داده خواهد شد.مهاجرت به لهستان از طریق مهاجرت کاری به لهستان دارای شرایط و ضوابط خاصی است و این امکان را برای افراد متقاضی مهاجرت به لهستان بوجود می آورد تا از این طریق به اقامت دائم لهستان دست یابند.مهاجرت به لهستان به واسطه سرمایه گذاری در لهستان می تواند در نهایت منجر به اخذ اقامت دائم و اخذ تابعیت لهستان شود.مهاجرت به لهستان و علم به قوانین لهستان می تواند به افراد متقاضی در پیشبرد اهداف مهاجرتی اشان کمک شایانی کند.مهاجرت تحصیلی به لهستان و آگاهی از قوانین تحصیل در لهستان و اخذ بورسیه تحصیلی،تحصیل رایگان و همچنین هزینه تحصیل در لهستان به واسطه مهاجرت به لهستان امکان پذیر خواهد بود.در این خصوص در صورتی که شما بزرگواران با هدف اخذ اقامت و اخذ تابعیت لهستان تمایل  به مهاجرت به لهستان را دارید و از شرایط و ضوابط پیش روی خود آگاهی ندارید پیشنهاد می شود با مشاوران و وکیل مهاجرت به لهستان به صورت تخصصی مشاوره نمایید.

تولد در لهستان

یکی از روشهای اخذ اقامت و تابعیت در اکثر کشورها تولد فرزند از زوج مهاجری است که به کشور مقصد از طریق یکی از روشهای اقامتی مهاجرت نموده اند.البته آگاهی از قوانین و مقررات مهاجرتی کشور مقصد در باب اعطاء تابعیت به والدین از طریق تولد کودک بسیار مهم است و افراد باید در نظر داشته باشند که اکثر کشورها قوانین مهاجرتی و اعطاء خود را براساس سیستم خون قرار داده اند کخه این کشورها کمتر مهاجرپذیرند و گاها به واسطه تولد کودک به والدین تابعیت و اقامت اعطا نمی شود.در این راستا باید توجه داشت ۹۰ درصد کشورهای اروپایی از سیستم خون تبعیت میکنند و کشور لهستان نیز از این قائده مستثنی نیست و به واسطه تولد به افراد تابعیت اعطا نمی شود.

بر این اساس قوانین تولد در لهستان شامل موارد زیر می باشد:

۱-  کودکی که از والدین لهستانی متولد شده باشد و یا اینکه یکی از والدین لهستانی باشد (سیستم خون): بر اساس قوانین لهستان کودکانی که از والدین لهستانی متولد شده باشند صرف نظر از اینکه آن کودک در خاک لهستان متولد شده باد یا بیرون خاک لهستان بر اساس قانون خون تابعیت لهستان را به صورت اتوماتیک اخذ می نمایند.

۲- سیستم فرعی اعطا تابعیت بر اساس سیستم خاک: این نوع اعطا تابعیت بر این اصل پایبند است که در صورتی که کودکی از والدین نامعلوم متولد شده باشد و یا یا اینکه توسط والدین خود رها شده باشد براسا قوانین تابعیتی لهستان تابعیت لهستان به آنها اعطا می شود.

۳- اعطای تابعیت براساس فرزندخواندگی : در صورتی که شهروندان لهستانی کودکی را به عنوان فرزند خوانده پذیرفته باشند تابعیت لهستان به این کودک اعطا می شود البته در صورتی که فرزند خواندگی پیش از سن ۱۶سالگی باشد.

۴- اعطای تابعیت افتخاری از سوی رئیس جمهور جمهوری لهستان:  بر اسا قانون تابعیت لهستان ماده ۱۸ این قانون مقرر داشته رئیس جمهور لهستان می تواند به صورت افتخاری تابعیت این کشور را به اتباع خارجی اعزا نماید.

ازدواج در لهستان

یکی دیگر از راه های اخذ اقامت دائم و تابعیت لهستان ازدواج با اتباع لهستان می باشد که افارد باید دارای شرایط خاصی باشند که نشان دهنده قصد واقعی آنها از مزدوج شدن باشد.بر این اساس افراد باید مدارکی ارائه دهند که اداره مهاجرت لهستان پس از بررسی و احراز مدارک به افراد اجازه می دهد از این طریق وارد خاک لهستان شده و اقدام به اخذ تابعیت این کشور نمایند.

در این خصوص فردی که تابعیت لهستان را دارد باید ثابت کند علاوه بر خودش توانایی حمایت از یک نفر دیگر را دارد و همچنین افراد باید مدارک ارتباط حضوری و دیدارهای مکرر خود را طی یکسال گذشته ارائه دهند تا مشخص شود نیت آنها واقعا ازدواج بوده است.

براي ثبت ازدواج در لهستان افراد متقاضي بايد دو شاهد داشته باشند و در صورتي فرد بخواهد اقامت دائم لهستان را از طريق همسر خود دريافت كند بايد مدارك ازدواج را به اداره مهاجرت اين كشور ارائه دهد تا درصورت بررسي و تاييد ازدواج آنها كارت اقامت وي صادر شود.و در صورتي كه ازدواج به صورت قانوني ثبت شده باشد ويزاي اقامت بلند مدت براي فرد خارجي صادر مي شود كه حتي در صورت طلاق از همسر خود فرد خارجي مي تواند بعد از ۳سال درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت لهستان ارائه نمايد.

پناهندگی در لهستان

با توجه به كنوانسيون حقوق بشر مصوب ۱۹۵۱ ميلادي كه در باب حمايت از حقوق تضييع شده پناهجويان،كشور لهستان نيز در سال ۱۹۶۷ ميلادي به عضويت اين كنوانسيون در آمده و در اين راستا حمايت هاي شاياني از پناهندگان اعمال كرد. کمیته ی بررسی مسائل مهاجرین در سال ۱۹۹۱ تشکیل و شروع به کار کرد. قانون مربوط به حمایت از حقوق پناهندگان در لهستان در سال ۱۹۹۶ بر اساس پروتکل مذکور تصویب شد. حمایت از پناهندکان شامل کسانی که به خاطر ارتکاب جرائم حقوق بشری و خلاف صلح جهانی باشد نمی کردد. متقاضیان پناهندگی در لهستان باید یک برگه در خصوص جزئیات وضعیت خود به افسر ویزا در کنسولگری ارائه نماید. مسئولیت مصاحبه و رسیدگی به پرونده ی فردی که درخواست پناهندگی ارائه می کند با مسئولین ذیربط وزارت امور خارجه و وزارت کار و تامین اجتماعی است. مقامات UNHCR می توانند در پروسه ی رسیدگی ورود پیدا کنند. کمیسیون رسیدگی باید ظرف ۱۰ روز تشکیل و رسیدگی را آغاز نماید. درخواست پناهندگی ممکن است بعلت عدم صداقت متقاضی رد شود. اعتراض در مورد تصمیم اتخاذ شده امکان پذیر است. فردی که وضعیت پناهندگی او تایید می گردد می تواند مدارک کافی برای کار یا تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی یا حمایت های مالی باتوجه به محدودیت های دولتی دریافت نماید. البته در عمل یافتن کار مناسب برای افرادی که به زبان لهستانی تسلط نداشته دشوار می باشد زیرا دوره های سازمان یافته آموزش زبان لهستانی وجود ندارد.

بر طبق قوانین اخیر وضعیت پناهندگان احتمالا تا سه سال انجام می گردد وفردی می تواند تا دو سال دیگر تمدید نماید.افرادي كه بخواهند به عنوان پناهنده در كشور لهستان ساكن شوند بايستي درخواست خود را به اداره مهاجرت دادگستري اين كشور ارائه داده تا بعد از بررسي هاي كافي با درخواست آنها موافقت شود.افرادي كه در كشور لهستان اجازه اقامت موقت دارند و از طريق يكي از راه هاي قانوني مهاجرت وارد اين كشور شده اند، و بعد اتمام دوره اقامت در اين كشور سکونت داشته باشند و يا اينكه افرادي كه به صورت غيرقانوني وارد اين كشور شده اند در صورتي كه دلايل و مدارك كافي در خصوص اينكه بازگشتشان به كشور مبدا با مخاطرات جدي روبرو خواهد بود مي توانند درخواست پناهندگي به لهستان ارائه دهند كه درصورت بررسي و تاييد مدارك اين افراد با درخواست آنها موافقت خواهد شد.در صورتي كه با درخواست افراد متقاضي موافقت نشود دولت لهستان اين افراد را بازداشت نموده و به كشور مبداشان باز خواهد گرداند.

بر اساس قانون حمايت از پناهندگان و کنترل مهاجرت كشور به لهستان هیچ مهلت خاصي را براي بررسي وضعيت پناهندگان تعيين نكرده است. با اين حال در صورتي كه با درخواست پناهندگي افراد موافقت نشده باشد دولت لهستان به افراد متقاضي اجازه اقامت موقت در اين كشور را براي افراد ميدهد تا درخواست اين افراد تعيين تكليف شود.

شرايط كار در لهستان

شرایط اخذ اقامت کاری در لهستان به مانند دیگر کشورهای اروپایی به این شکل است که یک کارفرما یا JOB OFFER به فرد متقاضی بعد از بررسی رزومه کاری و تحصیلی پیشنهاد کار داده باشد و بر اساس قوانین اروپا کارفرما باید طی یک فرایند ۶ماهه آگهی در لهستان و کل اتحادیه اروپا انجام دهد و در صورتی که کسی وجود نداشت بعد برای فرد متقاضی اقدام میشود. مدت زمان ارائه ويزا ازسوي دولت لهستان به افراد از طريق ويزاي كار ۳سال مي باشد و افراد مي توانند بعد پايان اين دوره مجددا به مدت ۳سال ديگر اين ويزا را تمديد كنند.مدت زمان ساعات كار در كشور لهستان به مانند ديگر كشورها مي باشد و افراد به طور ميانگين ۴۰ساعت در هفته در اين كشور كار ميكنند.

اجازه كار از طريق روشهای ذیل :

۱-افرادي كه به واسطه فرزند يا همسر لهستانی خود نوع اقامتشان دائم است مي توانند به طور آزادانه در مشاغل مورد نياز خود وارد شده و مشغول به كار شوند.

۲-افرادي كه اجازه اقامت و كار دركشور لهستان را دارند و به دليل نوع حرفه و تخصصشان در اين كشور حضور دارند شامل افراد زير مي باشند: سرمايه گذاران وكلا و دانشمندان و همچنين پزشكان متخصص و افرادي كه در زمينه هاي رشته پزشكي تجربه و مهارت كافي دارند و همچنين استادان دانشگاه و معلمين نيز با داشتن اجازه قانوني كار از اداره مهاجرت لهستان مي توانند در اين كشور مشغول به كار شوند.

۳- افرادي كه از طريق ويزاي تحصيلي وارد كشور لهستان شده اند با داشتن اجازه كار از اداره مهاجرت محلي مي توانند به صورت موقت وارد بازار كار اين كشور شوند.

سرمایه گذاری و ثبت شركت درلهستان:

يكي از راه هاي اخذ اقامت لهستان ثبت شركت مي باشد كه از اين طريق افراد مي توانند به اقامت اروپا نيز دست يابند، فرايند ثبت شركت در لهستان به مانند ديگر كشور هاي اروپايي به اين صورت است كه فرد متقاضي بايد طرح شركت ( business plan) خود را به اتاق بازرگاني اين كشور ارائه دهد درصورت موافقت با طرح وي شركت ثبت مي گردد و فرد متقاضي بايد بسته به نوع شركتي كه به ثبت رسانده اقدام به فعاليت تجاري نمايد و به نوعي شركت وي بايستي منجر به سوددهي گردد.حداقل سرمايه مورد نياز جهت ثبت شركت در لهستان ۲۴٫۰۰۰هزار يورو مي باشد و همچنين بازده زماني اقامت موقت از طريق ثبت شركت در اين كشور ۷الي ۸ ماه مي باشد كه در صورت رعايت تمامي موارد و فعال بودن شركت و همچنين پرداخت ماليات ساليانه اقامت موقت فرد متقاضي بعد از ۵سال تبديل به اقامت دائم مي شود. ثبت شركت و سرمايه گذاري در لهستان به دليل هزينه هاي بالاي ثبت و نگهداري شركت در اين كشور به خيلي از افراد متقاضي پيشنهاد نميشود و اين روش به افرادي پيشنهاد ميشود كه كار اصلي آنها تجارت باشد و در اين زمينه تجربه كافي داشته باشند. حداقل سرمایه جهت تاسیس شرکت با مسئولیت محدود در لهستان ۱۱۸۰ یورو می باشد.

ویژگی های ثبت شرکت در لهستان:

۱- امكان رفت و آمد به ديگر كشورهاي اروپايي عضو اتحاديه شنگن بدون اخذ ويزا

۲-  عدم نياز به مدرك زبان

۳- نداشتن محدوديت سني(افراد بالاي ۲۱ سال)

۴- امكان افتتاح حساب بانكي در بانكهاي اروپايي و ديگر كشورها

۵- برخورداري از تحصيلات رايگان

۶- امكان استفاده از خدمات رفاهي و درماني

تحصیل لیسانس در کشور لهستان

دولت لهستان برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی شرایطی را فراهم نموده داوطلبین بتوانند براحتی در بهترین دانشگاه های این کشور دامه تحصیل دهند.کسانی که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی دارند میتوانند برای ادامه تحصیل به کشورلهستان مراجعت نمایند. باتوجه به اینکه تحصیل در کشور لهستان در ابتدا نیازی به مدرک زبان ندارد و شاریط مناسبی برای ادامه تحصیل افراد متقاضی در لهستان ایجاد شده است.

فوق لیسانس در لهستان

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل در کشور لهستان میتوانند درخواست خود را به اداره مهاجرت لهستان ارائه دهند.تحصیلات در کشور لهستان با توجه به نیاز نداشتن به مدرک زبان IELTS و TOFELبستری مناسب برای متقایان تحصیل در لهستان است.

دکترا در لهستان

تحصیل در مقطع دکترا در لهستان به مانند دیگر کشورها مسلتزم اخذ تاییدیه از سوی استاد راهنما از یکی از دانشگاه های لهستان می باسد در صورتی که استاد راهنما رزومه تحصیلی فرد متقاضی را تایید کرد فرد متقاضی می تواند برای اخذ پذیرش دانشگاه اقدام نماید.اخذ پذیرش در لهستان بعد از تاییدیه استاد راهنما مسلتزم داشتن رزومه تحصیلی قوی و همچنین مدرک زبان آیلتس ۷ می باشد.

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله فوق افرادی که با هدف مهاجرت به لهستان می خواهند از طریق یکی از روشهای ذکر شده اقدام نمایند و نسبت به قوانین مهاجرت به لهستان آگاهی ندارند و مشتاق دریافت اقامت دائم و اخذ تابعیت لهستان هستند پیشنهاد مشود در خصوص مهاجرت به لهستان و قوانین این کشور با مشاوران و وکیل مهاجرت به لهستان به صورت کامل و جامع مشاوره نمایید.

نگارنده:شهاب مرادی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *