اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک به مانند بسیاری از کشورها دارای شرایط و قوانین خاصی است که در این مقاله به اختصار توضیح داده شده است.آگاهی از قوانین دانمارک می تواند در پیشبرد اهداف مهاجرتی و همچنین اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک می تواند کمک شایانی در رسیدن به تابعیت دانمارک داشته باشد.بواسطه اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک افراد متقاضی می توانند از شرایط و قوانین سرمایه گذاری در دانمارک اطلاع یافته و در صورت تمایل اقدام به ایجاد تجارت و کسب و کار در دانمارک نمایند.مهاجرت کاری به دانمارک نیز می تواند یکی از راه های مهاجرتی به دانمارک باشد که نهایتا منجر به اخذ اقامت دائم دانمارک خواهد شد البته افراد متقاضی به واسطه ویزای کاری دانمارک و حضور در دانمارک می توانند اقدام به اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک نمایند.یکی از طرقی که منجر به اخذ اقامت موقت و نهایتا اقامت دائم کشور دانمارک می شود مهاجرت تحصیلی به دانمارک می باشد که در حین تحصیل در این کشور می توانند از شرایط تحصیل رایگان،بورسیه تحصیلی و هزینه های تحصیل در دانمارک اطلاع یابند.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک و همچنین دیگر طرق مهاجرتی که نهایتا منجر به اخذ اقامت دائم و اخذ تابعیت دانمارک خواهد شد پیشنهاد می شود با مشاوران و وکیل مهاجرت به دانمارک به صورت تخصصی مشاوره نمایید.

یکی از راه های اخذ اقامت و تابعیت در اکثر کشورها تولد کودکی از والدین مهاجری است که به واسطه یکی از راه های مهاجرتی وارد کشور مقصد شده اند.در این خصوص نیز کشور دانمارک قوانین و ضوابط خاصی در رابطه با اعطای تابعیت به واسطه تولد کودک در این کشور برای مهاجران در نظر گرفته است.ویزاکودکانی که در دانمارک بواسطه والدین غیر دانمارکی در خاک این کشور متولد شده اند براساس قوانین و شرایط خاص اجازه اقامت و اخذ تابعیت دانمارک را دارند.البته این مهم را در نظر بگیرید که تولد کودک در دانمارک منجر به اعطای تابعیت برای والدین نخواهد شد.

با توجه به اینکه در سیستم های مهاجرتی بین المللی دونوع سیستم وجود دارد که این دو مورد مشخص می کند که کشور مقصد مهاجرپذیر است یا خیر. این دو سیستم مهاجرتی شامل:

۱- سیستم مهاجرتی خاک

۲- سیستم مهاجرتی  خون

اخذ تابعیت رابطه ای است دو طرفه بین شخص حقیقی و شخص حقوقی با دولت یک کشور که روابط عاطفی و معنوی بین شخص و کشور مطبوع ایجاد می کند.و بر اساس پایبندی شخص به قوانین و ضوابط کشور مطبوع تابعیت به افراد اعطا می شود.

  • اخذ تابعیت از طریق سیستم مهاجرتی خاک: کشور هایی که قوانین مهاجرتی خود را بر پایه سیستم خاک قرار داده اند به نسبت دیگر کشورها مهاجر پذیرتر هستند و به افرادی که به واسطه یکی از روشهای مهاجرتی وارد این کشورها شده اند به تبع تولد فرزندشان می توانند اقدام به اخذ تابعیت کشور مقصد نمایند.
  • اخذ تابعیت از طریق سیستم مهاجرتی خون: اکثر کشورها قوانین مهاجرتی خود را بر پایه سیستم خون قرار داده اند و این بدین معنی است که تابعیت بواسطه رابطه خونی از والدین به فرزند منتقل می شود.

بر این اساس با نتیجه کلی و با توجه به ایتکه ۹۰ درصد کشورهای اروپایی سیستم مهاجرتی خود را بر پایه سیستم خون قرار داده اند کشور دانمارک نیز از این قوانین تبعیت میکند.

تعریف تابعیت: در حقوق بین الملل خصوصی تعریف تابعیت به عضویت فردی در یک جامعه که تشکیل دهنده دولت و ملت است گفته می شود. به بیان دیگر تابعیت و حق شهروندی رابطه ای است: معنوی، سیاسی و مادی بین فرد اصلی با کشور متبوعه(ملیت).تابعیت قابل سلب شدن نیست و کشوری نمیتواند حق شهروندی فردی را از وی سلب نماید.افرادی که تابعیت یک کشور را دارند از تمامی حقوق به مانند دیگر شهروندان برخوردار هستند.

تعریف اقامت

به مانند تابعیت اقامت نیز رابطه ای مادی است که به افراد اعطا میشود البته این مهم را باید در نظر گرفت که حق اقامت چه موقت چه دائم از سوی دولت کشور مقصد قابلیت اسقاط دارد و افرادی که اقامت کشوری را دارند به نسبت دیگر شهروندان از حقوق کمتری برخوردارند. اقامت به دو شکل بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم میشود:اقامت موقت کوتاه مدت مانند اقامت تحصیلی و کاری و اقامت بلند مدت و اقامت دائم اطلاق می شود.

شرایط اخذ تابعیت دانمارک

  • در صورتی که والدین یا یکی از آنها تابعیت دانمارکی را داشته باشند فرزند آنها براساس سیستم خون دانمارکی به حساب می آید.
  • در صورتی که کودکی پدرش دانمارکی و مادرش غیر دانمارکی باشد به صورت اتوماتیک براساس سیستم خون تابعیت دانمارک را کسب میکند و بر طبق قوانین دانمارک در صورتی که والدین پیش از ازدواج نیز بچه دار شوند کودک حاصله از آنها همچنان تابعیت دانمارک را دارد.البته کودکان نامشروع در صورتی که مادرش دانمارکی باشد می توانند تابعیت دانمارک را اخذ نمایند.

بدین لحاظ افرادی که می خواهند تابعیت دانمارک را اخذ نمایند باید در نظر داشته باشند که اخذ تابعیت و حق شهروندی دانمارک فرایند پیچیده ای است که افراد واجد شرایط در صورتی که به طور مستمر در خاک دانمارک حضور داشت ه باشند و حداقل ۶ماه در سال را در این کشور حضور دائم داشته باشند و اقامت دائم دانمارک را نیز دارا باشند می توانند و همچنین تعهد و وفاداری به ملت و دولت و قوانین دانمارک داشته باشند می توانند درخواست اخذ تابعیت خود را به اداره مهاجرت دانمارک ارائه دهند.

افرادی که اقامت دائم دانمارک را دارند و به طور مستمر بعد از کسب اقامت دائم خود به مدت ۹سال در دانمارک حضور مستمر داشته باشند می توانند درخواست تابعیت و حق شهرونددی دهند.همچنین افرادی که بصورت پناهده وارد خاک دانمارک شده اند در صورت حضور دائم در خاک دانمارک بعد از ۸سال می توانند تابعیت دانمارک را کسب کنند.

شرایط اساسی کسب اقامت دائم دانمارک 

  • شهروندان اروپای شمالی و حوزه اسکاندیناوی
  • ازدواج با شهروندان دانمارک
  • افرادی که از سن کودکی جهت ادامه تحصیل درخاک دانمارک حضور داشته باشد
  • افرادی که به جهت ادامه تحصیل یا گذراندن دوره های خاص فنی و حرفه ای وارد خاک دانمارک شده باشند
  • کودکان حاصل از والدین غیر دانمارکی که اقامت دائم دارند می توانند در صورت رعایت حضور دائم خود تا سن ۱۸ سالگی درخواست تابعیت دانمارک را نمایند

شرایط کلی اجازه اقامت افراد در دانمارک

  • یکی از پدر یا مادر کودک اقامت دائم یا موقت دانمارک را داشته باشند یا اقامت آنها بدون محدودیت اعطا شده باشد
  • والدین کودک حق سرپرستی وی را داشته باشند
  • افرادی که اقامت دانمارک را دارند کودک زیر ۱۲ سال آنها می تواند تابعیت دانمارک را اخذ نماید
  • کودکانی از که والدین آنها ناشناخته باشنداز سوی دولت دانمارک به عنوان شهروند دانمارکی شناخته میشوند
  • کودکان زیر سن دوازده سال در صورتی که پدر و مادرشان در دانمارک اقامت موقت یا دائم داشته باشند تحت شرایط و ضوابط خاصی می توانند تابعیت دانمارک را اخذ نمایند،و همچنین در صورتی که به زندگی در داانمارک عادت کرده باشند.

شهرداری دانمارک طبق قوانین این کشور اقدام به ثبت اطلاعات CPR کودکی اجازه اقامت دائم را دارد می نماید و همچنین افراد پس از تولد کودک در دانمارک باید اطلاعات هویتی و درخواست تابعیت وی را به صورت اینترنتی در فرم BO1 ثبت نمایند.

افرادی که به دائم از بدو تولد در دانمارک زندگی کرده اند تا سن ۱۶ سالگی می توانند درخواست تابعیت خود را ارائه دهند و همچنین این افراد تا سن ۲۱سالگی فرصت دارند.لبته افرادی که از سن ۱۶سالگی در خاک دانمارک به طور دائم زندگی کرده اند تا سن ۲۱ می توانند درخواست تابعیت دهند.

والدین کودک متولد شده در دانمارک می توانند با در دست داشتن گواهی تولد کودک خود اقدام به اخذ اجازه اقامت خود را نمایند.در صورتی که کودک پیش از ازدواج متولد شود تنها پدر وی اجازه اخذ اقامت را دارد و مسئولیت وی به عهده پدرش خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده در باب اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک در صورتی که نسبت به قوانین دانمارک آگاهی ندارید و تمایل به مهاجرت به دانمارک از طریق یکی از راه های مهاجرتی از قبیل:سرمایه گذاری،مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی دارید و نهایتا به اقامت و اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک می اندیشید پیشنهاد میشود با مشاوران و وکیل مهاجرت به دانمارک به صورت تخصصی و کامل مشاوره نمایید تا در پیشبرد اهداف مهاجرتی شما کمک شایانی شود.

نگارنده:شهاب مرادی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *