مهاجرت تحصیلی به اتریش

مهاجرت تحصیلی به اتریش

نوشتار حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما عزیزان با موضوع مهاجرت تحصیلی به اتریش گردآوری شده است، لذا چنانچه قصد تحصیل در اتریش داشته یا می خواهید در خصوص مهاجرت تحصیلی به اتریش به کسب اطلاعات بپردازید، پیشنهاد می شود مطالب ذیل را به دقت مطالعه فرمایید. کشور اتریش از جمله کشورهای مهاجرپذیر و ایده آل جهت ادامه تحصیل و کار می باشد، لذا مهاجرت تحصیلی به اتریش می تواند علاوه بر آمادگی دانشجویان در یک محیط بین المللی، شرایط اقامت در اتریش و یافتن کار را نیز فراهم نماید، نکته ی قابل توجه در کشور اتریش، نظام تحصیلی رایگان می باشد که این امر نه تنها برای اتباع این کشور بلکه برای سایر افراد از کشورهای دیگر نیز اعمال می شود. چنانچه با مطالعه ی مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر و طرح پرسش در خصوص مهاجرت تحصیلی به اتریش داشتید می توانید با وکلا و مشاورین حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

سیستم آموزش و پرورش اتریش

آموزش ابتدایی

در کشور اتریش تحصیل ابتدایی از سن شش سالگی شروع شده و تا ۱۵ سالگی ادامه دارد و به طور کلی تحصیلات اولیه به نه گریدninth grade تقسیم شده است. تحصیل تا سن ۱۵ سالگی اجباری است و چهار سال تحصیل اجباری اولیه در مدارس ابتدایی Volksschule یا Grundschule می باشد، سپس در سن ده سالگی دانش آموز این اختیار را دارد که وارد دبیرستان  junior high school یا دروه ی دوم مدرسه secondary school وارد شده و ادامه تحصیل دهد. در سال نهم تحصیل یعنی سن ۱۴ الی ۱۵ سالگی دانش آموز می تواند جهت کارآموزی به مدارس پلی تکنیک Polytechnische Schule و یا سایر مدارس مراجعه و ادامه تحصیل دهند.

آموزش عالی

جهت ورود به مقاطع بالاتر و شروع تحصیلات عالی در اتریش ابتدا می بایست دوران تحصیلات اجباری با موفقیت و کسب نمرات لازم به پایان رسیده و مدرک مربوطه از دبیرستان اخذ گردد. این مدرک به نام  Matura می باشد. پس از این مرحله متقاضی می بایست جهت آمادگی در آزمون ورودی دانشگاه اقدام نماید. در کشور اتریش رشته های مختلفی در زمینه های فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر، علوم پایه و … وجود دارد و دانشگاه های فنی دانشجویان را به صورت عملی آموزش داده و زمینه ی مستقیم برای یافتن کار را فراهم می آورند. همچنین کالج های آموزش عالی  pädagogische Hochschule نیز وجود دارد که بیشتر به اشخاصی که می خواهند در آینده در مدارس ابتدایی تدریس نمایند پیشنهاد می شود. طی سال های اخیر سیستم تحصیلی در مقطع آموزش عالی در اتریش بر اساس سیستم سه قسمتی سایر کشورهای اروپایی و بر اساس روند بولونیا برنامه ریزی شده است، البته هنوز هم در برخی رشته ها مانند پزشکی، سیستم دو قسمتی سنتی کشور اتریش رعایت می شود. دوره ی کارشناسی عموماً سه ساله است و دوره ی کارشناسی ارشد معمولا دو سال به طول می انجامد و دوره ی دکترا PhD در رشته های مختلف متفاوت است و عموماً بیش از دو سال به طول می انجامد.

مقاله ی حاضر توسط وکلا و کارشناسان جهت آشنایی شما عزیزان با موضوع مهاجرت تحصیلی به اتریش گردآوری شده است، چنانچه در خصوص اخذ تابعیت در اتریش، هزینه های تحصیل در اتریش، مهاجرت کاری به اتریش، سرمایه گذاری در اتریش و قوانین مربوطه به اتریش و به طور کلی مهاجرت به اتریش قصد کسب اطلاعات دارید پیشنهاد می شود به مقالات دیگر سایت در این خصوص مراجعه فرمایید.

هزینه های تحصیل در اتریش

هزینه های تحصیل در اتریش برای افراد دارای تابعیت این کشور و همچنین اتباع تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا  EU و منطقه اقتصادی اروپا  EEA رایگان است، همچنین اشخاصی که تنها می خواهند دو ترم در دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند، نیز نیازی به پرداخت شهریه ندارند اما چنانچه این مدت بیشتر گردد می بایست برای هر ترم مبلغ ۳۶۳٫۳۶ یورو پرداخت نمایند.

هزینه ی تحصیل برای سایر دانشجویان از کشورهای دیگر حدود ۷۶۲٫۷۲ یورو برای هر ترم خواهد بود، البته دانشگاه های اتریش برای افراد بدون تابعیت و یا دارای شرایط خاص و همچنین افرادی که از کشورهای در حال توسعه آمده اند تخفیف های قابل توجهی را قائل می شود و ممکن است با توجه به شرایط اشخاص مبلغ ۳۶۳٫۳۶ یورو برای هر ترم را در نظر بگیرد. هزینه ی دیگری که الزاماً دانشجو می بایست پرداخت نماید حق عضویت در اتحادیه دانشجویی ÖH-Beitrag و هزینه بیمه حوادث               می باشد که در مجموع مبلغ ۱۹٫۲۰ یورو برای هر ترم می باشد. در برخی موارد معافیت کامل از پرداخت کل شهریه نیز وجود دارد و آن زمانی است که دانشجو در برنامه های دانشگاه حضور موثری داشته باشد و یا از کشورهای در حال توسعه و یا اروپای شرقی و مرکزی آمده باشند و البته باز هم این موارد به مقررات داخلی هر دانشگاه بستگی دارد.

حق کار حین تحصیل در اتریش

دانشجویان عضو اتحادیه اروپا یا عضو منطقه اقتصادی اروپا و یا اتباع سوئیس بدون هیچ گونه محدودیت از لحاظ زمانی و مالیاتی و مقررات بیمه و… حق کار به صورت تمام وقت خواهند داشت، اما استثنایی در خصوص دانشجویانِ تبعه ی کشورهای بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلونی، جمهوری چک و مجارستان وجود دارد و این دانشجویان نیازمند دریافت مجوز انجام کار می باشند.

سایر دانشجویان از کشورهای دیگر نیازمند دریافت مجوز کار هستند و تعداد کارهایی که می توانند انجام دهند بسیار محدود است و    می بایست توسط کارفرما به دانشجو پیشنهاد شده باشد و انجام کار به صورت نیمه وقت بوده و یا حداکثر سه ماه در دوران تعطیلات دانشگاه می باشد.

مساله ی قابل توجه دیگر این است که چنانچه رشته ی تحصیلی دانشجو از نوعی باشد که نیاز به کارآموزی داشته باشد در این صورت دانشجو نیازی به دریافت مجوز انجام کار ندارد و می تواند به کارِ متناسب با رشته اش مشغول گردد و در این حالت کارفرما می بایست حداقل دو هفته قبل از شروع به کارِ کارآموز، این موضوع را به مقامات صلاحیت دار اعلام نماید.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های اتریش

زبان اصلی دانشگاه ها در اتریش زبان آلمانی است و البته برخی رشته ها نیز به زبان انگلیسی تدریس می گردد، برای ورود به دانشگاه های اتریش می بایست حداقل مدرک زبان آلمانی  B2 را داشته باشید و برخی دانشگاه ها نیز مدرک زبان آلمانی  C1 را می پذیرند.

نتیجه گیری

مطالب فوق توسط وکلای حقوق بین الملل جهت آشنایی خوانندگان محترم با موضوع مهاجرت تحصیلی به اتریش نگاشته شده است و همان گونه که مطالعه فرمودید سیستم تحصیلی و آموزش عالی کشور اتریش یکی از برترین و پیشرفته ترین نظام های تحصیل بوده و به دلیل رایگان بودن دانشگاه ها و هزینه های پایین تحصیل در این کشور، بسیاری از افراد کشور اتریش را برای ادامه تحصیل و کار انتخاب می نمایند. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به اتریش داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان امر مهاجرت در ارتباط باشید، همچنین در خصوص موضوعات اخذ تابعیت در اتریش، هزینه های تحصیل در اتریش، مهاجرت کاری به اتریش، سرمایه گذاری در اتریش و قوانین مربوطه به اتریش و به طور کلی مهاجرت به اتریش قصد کسب اطلاعات دارید، پیشنهاد می شود به سایر مقالاتِ سایت در این خصوص مراجعه فرمایید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *