مهاجرت کاری به اسلوونی

مهاجرت کاری به اسلوونی

مهاجرت کاری به اسلوونی موضوعی است که در این مقاله سعی به بررسی و تحلیل آن داریم و تا حدودی بر آن هستیم تا شرایط مهاجرت کاری به اسلوونی را به سمع و نظر شما عزیزان رسانیم. در واقع مهاجرت کاری به اسلوونی امری است که توانسته متقاضیان زیادی را به خود جلب نماید. که در این مقاله به شرایط کلی این امر خواهیم پرداخت اما به منظور کسب اطلاعات جامع و کامل در خصوص مهاجرت کاری به اسلوونی پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به اسلوونی که مسلط به قوانین اسلوونی می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در مسیر مهاجرت کاری به اسلوونی به طور کامل هدایت و راهنمائی نمایند.

مقدمه

تبعۀ کشورهای اتحادیۀ اروپا و حوزۀ اقتصادی اروپا دسترسی آزاد به حوزۀ کاری اسلوونی دارند. لذا در صورتیکه شهروند یکی را کشورهای عضو اتحادیه باشید، نیازمند اجازۀ کار برای ورود به حوزۀ کاری این کشور نمی باشید. و کارفرما موظف است ظرف مدت ۸ ماه پس از امضای قراردادی نسبت به بیمۀ کارمندی، سالامت باز نشستگی و غیره اقدام نماید. اما در صورتیکه از جمل اتباع خارجی می باشید و شهروندی یکی از کشورهای اتحادیۀ اروپا را ندارید، تنها زمانی می توانید با این عنوان به کشور اسلوونی ورود پیدا نمائید که مطابق با قوانین و مقررات اسلوونی اجازۀ کاری را کسب نموده باشید. بنابراین در همین ابتدا خاطر نشان می نمایئم که اجازۀ کار برای تبعۀ خارجی تنها زمانی صادر خواند شد که تبعۀ خارجی اجازۀ کار در این کشور را دارا باشد.

 

انواع اجازۀ کاری در اسلوونی

به طور کلی تبعۀ خارجی زمانی می تواند برای کار در کشور اسلوونی اقدام نماید که بتواند اجازۀ کاری را از سوی کارفرمائی از دولت اسلوونی ارائه نماید. و به طور کلی سه نوع اجازۀ کاری در اسلوونی وجود دارد که عبارتند از:

  • حالت اول: زمانی که اجازۀ کار از سوی کارفرمائی از دولت اسلوونی دارا می باشید: که این حالت تنها زمانی مصداق پیدا می کند که شخص بتواند اجازۀ کاری را از سوی کارفرمائی از سوی دولت اسلوونی ارائه نماید. و اجازه تنها زمانی اعطا می شود که هیچ شخص دیگری در اسلوونی نتواند پوزیشن خالی را پر نماید. این ویزا معمولاً برای مدت زمان یک ساله صادر خواهد شد و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.
  • حالت دوم: اجازۀ کاری شخصی: این نوع از ویزا برای مدت ۳ سال و با توجه به قوانین و مقررات اسلوونی صادر می شود. این امر هچنین در مورد کار با حالت خود اشتغالی، یا برای پیوستن به خانواده و یا برای پناهجویان و همینطور برای زمانی که تبعۀ خارجی خانواده ای را در اسلوونی دارد که به عنوان شهروند اسلوونی محسوب می شوند دارا می باشد.
  • حالت سوم: اجازه برای کارمند: این اجازه برای مدیران و یا کارمندان تبعۀ خارجی و کمپانی های خارجی که در اسلوونی دارای شعبه می باشند صادر خواهد شد.

 

موقعیت های شغلی

به منظور اطلاع از موقعیت های شغلی، نیاز هست تا به وب سایت های معتبر نظیر  Employment Service of Slovenia ویا  EURES   مراجعه نمائید. همچینن روزنامه هائی نظیر Delo, Dnevnik, Večer, Primorske novice, Gorenjski glas, Dolenjski glas نیر در بردارندۀ آگهی های شغلی می باشد که متقاضی می تواند از طریق آنها اقدام نماید. البته متقاضیان می توانند همچنین از طریق آژانس های کاریابی نیز جهت یافتن شغل اقدام نمایند. نکتۀ جالب توجهی که در خصوص آژانس های کاریابی وجود دارد این است که آژانس های مربوطه حق دریافت هزینه ای بابت یافتن شغل از متقاضی نخواهند داشت.

 

اجازۀ کاری

پیرو موضوع مقاله در خصوص مهاجرت کاری به اسلوونی در این بخش به موضوع مهم اجازۀ کار در این کشور خواهیم پرداخت. همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم اتباع کشور های عضو اتحادیۀ اروپا و همچنین کشورهائی نظیر نروژ، لیختن اشتاین و ایسلند نیازمند اجازۀ کاری به منظور کار در اسلوونی نمی باشند.

اما در مقابل اتباع کشورهائی به غیر از کشورهای ذکر شده به منظور کار در اسلوونی، نیازمند اجازۀ کاری می باشند. اجازۀ کاری اجازه ای است که از سوی کارفرما صادر می شود بنابراین به منظور کار در اسلوونی نیاز هست که کارفرمائی را بیابید که مطابق با قوانین و مقررات اسلوونی اجازۀ صدور اجازۀ کاری را خواهد داشت. و کارمند تنها تحت شرایط خاص می تواند اجازۀ کار در این کشور را کسب نماید. و از مهمترین این شرایط می توان به این امر اشاره نمود که شخصی در کشور اسلوونی با شرایط مورد نظر کارفرما برای آن شغل موجود نباشد. اما به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می نمائیم به وب سایت http://www.ess.gov.si/ که تمامی فرم های مورد نظر نیز در آن قید شده است مراجعه نمائید. وب سایت مربوطه همچنین لیست مدارک مورد نیازی که می تواند پروندۀ شما را حمایت نماید ارائه نموده است.

 

اجازۀ اقامت

اگر تمایل دارید برای مدت زمان بیشتر از سه ماه در اسلوونی اقامت داشته باشید، نیازمند اجازۀ اقامت می باشید. فرم درخواست اجازۀ اقامت می تواند در در ادارۀ محلی و با به همراه داشتن پاسپورت معتبر و یا کارت هویتی صورت پذیرد. در صورتیکه دارندۀ پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمائی از کشور اسلوونی می باشید حتماً باید این امر را نیز اثبات نمائید. همچینن است زمانی که می خواهید از طریق ویزای تحصیلی، خود اشتغالی و یا سایر موارد مهاجرتی اقدام نمائید. و موردی که در تمامی موارد ذکر شده نیازمند ارائۀ آن می باشید، بیمۀ سلامت می باشد که در تمامی مورارد ذکر شده ارائۀ آن الزامی می باشد.

 

شناخت و ارزیابی مدارک تحصیلی

قبل از اینکه تصمیم به کار در اسلوونی داشته باشید، بهتر است بررسی نمائید که مدرک رشتۀ تحصیلیتان نیازمند معادل سازی می باشد یا خیر. به طور مثال مشاغلی نظیر پزشکی، پرستاری، داروسازی، معلمی و … از جمله مشاغلی می باشند که به منظور کار در اسلوونی حتماً نیاز هست که مدارک معادل سازی شوند. و فرم های مربوطه در خصوص معادل سازی مدارک باید به وزارت کار اسلوونی ارائه گردد.

 

مالیات ها و هزینه های وارد بر کار

هر یک از افرادی که در اسلوونی مشغول به کار می باشند نیاز هست تا مالیات وارد بر درآمد دریافتی خود را جدای از حقوق خود پرداخت نمایند. مالیات بر درآمد تنها از ناحیۀ افرادی پرداخت می شود  که در اسلوونی اقامت دارند. و شخص در صورتی مقیم اسلوونی محسوب می شود که یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • در صورتیکه محل اقامت فعلیتان اسلوونی باشد
  • محل انجام امور مهم شخصی کشور اسلوونی باشد و یا سود ومنافع اقتصادیتان از این کشور به دست آید
  • بیش از مدت زمان ۱۸۳ روز کاری در اسلوونی اقامت داشته باشید
  • به عنوان شخص دیپلماتیک در خارج از اسلوونی اقامت داشته باشید.

ساعات کاری در اسلوونی

مطابق با موضوع مقاله که در خصوص مهاجرت کاری به اسلوونی تهیه و تنظیم شده است در این بخش به بحث مهم ساعات کاری در این کشور خواهیم پرداخت. ساعات کاری به صورت تمام وقت و به مدت ۴۰ ساعت در هفته می باشد. که البته این میزن ساعت کاری به کمتر از این مورد نیز قابل تقلیل می باشد که نهایتاً با ۳۶ ساعت می تواند کاهش یابد و نه بیشتر. و در صورتیکه شخص دچار بیماری و یا صدمۀ بدنی حاد شده باشد ساعات کاری تمام وقت امکان کاهش تا ۳۶ ساعت نیز می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم هر چند به طور کوتاه یا مختصر به مهاجرت کاری به اسلوونی بپردازیم. و شرایط مهاجرت کاری به اسلوونی، از جمله کسب اجازۀ کار و اقامت در این کشور، شناخت و ارزیابی مدارک در رشته های خاص، میزان مالیات بر درآمد و ساعات کاری در اسلوونی پرداختیم. اما به طور کلی به منظور کسب اطلاعات جامع و کامل در خصوص مهاجرت کاری به اسلوونی پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به اسلوونی که مسلط به قوانین اسلوونی می باشد تماس حاصل نمائید تا اطلاعات لازم در خصوص مهاجرت کاری به اسلوونی کسب نمائید.

نگارنده: جیران تاج بخش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *