مهاجرت کاری به رومانی

مهاجرت کاری به رومانی

در این مقاله سعی بر این داریم تا مهاجرت کاری به رومانی را برای شما عزیزان توضیح دهیم تا به آگاهی در اینباره دست یابید و بتوانید انتخاب درستی را اتخاذ نمایید. در مهاجرت کاری به رومانی باید موارد زیادی را در نظر بگیرید از جمله وضعیت اقتصادی در کشور رومانی زیرا این امر در مهاجرت کاری به رومانی بسیار تاثیر گذار می باشد . قوانین حاکم درکشور رومانی برای مهاجرت کاری به رومانی شبیه به بسیاری از کشورها ی عضو اتحادیه ی اروپا می باشد . به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به توضیح مهاجرت کاری به رومانی می پردازیم که  در قسمت ذیل مشاهده می نمایید . وضعیت کاری و اقتصادی در رومانی چگونه می باشد؟ کشور رومانی دارای چند نوع ویزای کاری می باشد ؟ وضعیت مهاجرت به رومانی به چه صورت می باشد ؟چگونه می توان درخواست اجازه ی کار برای رومانی انجام داد؟

 

همانطور که می دانید در کشور رومانی نیز مانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا افراد مهاجر باید برای کار  ازاین کشور اجازه  دریافت نمایند که البته شهروندان خود اتحادیه ی اروپا برای اقامت تا ۹۰ روز نیاز به اخذ اجازه از این کشور را دارا نمی باشند اما شهروندان غیراتحادیه ی اروپا باید برای به دست آوردن اجازه ی کار و ویزاهای بلند مدت اجازه اقامت قانونی را کسب نمایند .

دولت رومانی همه ساله به تعداد مشخصی از افراد مجوز کار میدهد و این کار او به منزله ی سهمیه بندی اعطای مجوز کار و ویزا می باشد .در مرحله ی اول برای کار در کشور رومانی افراد نیاز به یک کارفرما دارند اما این کارفرما باید تا حد امکان از این مطمئن شود که آیا در کشور خود نیروی مورد نظر را می تواند جذب نماید یا نه و اگر در کشور خود از هموطنان خود فردی مناسب پیدا شود نمی تواند فرد مهاجر را استخدام نماید . و باز پس از آن اگر فردی در کشور خود نبود فردی که شهروند اتحادیه ی اروپا باشد را باید جذب نماید و درصورت فقدان فردی با شرایط  مورد نظر کارفرما این کارفرما می تواند از افراد مهاجر نیروی کاری خود را جذب نماید . افراد مهاجر برای این کار نیاز به ارائه ی یک CV و همچنین یک معرفی نامه از محل کار قبلی و همچنین مدارک پزشکی مبنی بر سلامت جسمی و نامه ی عدم سوء سابقه می باشند . بهتر است بدانید فرآیندی که در قسمت بالا توضیح داده شد یعنی اولویت استخدام افراد اتحادیه اروپا با چاپ آگهی از سوی کارفرما انجام می پذیرد و این فرآیند ۴۵ روز کامل در کشور رومانی به طول می انجامد .

هنگامی که مهاجرین کار خود را از طریق کارفرما در کشور رومانی پیدا کردند نیاز به یک مجوز اقامت بلندمدت از طرف سفارت رومانی به عنوان ویزای کاری می باشند که برای این امر باید اسناد و مدارکی را به سفارت این کشور ارائه نمایند از جمله ی این اسناد اجازه ی کار اخذ شده توسط کارفرما که همان دعوت نامه می باشد و اثبات بودجه ی کافی برای خرج زندگی خود در کشور رومانی و همچنین بیمه ی پزشکی فرد .

البته افراد تبعه ی غیر اتحادیه ی اروپا پس از ورود به کشور رومانی باید در وزارت مالیه و کار کشور رومانی ثبت نام نمایند و گواهی ثبت نام خود را مانند یک شماره شناسایی شخصی به همراه داشته باشند این امر نیاز به پاسبورت ، ویزا و اجازه ی کار و مدرک دال بر اجازه ی اقامت و یک کپی از قرارداد کار می باشد . مجوز کار یا همان ویزای کار کشور رومانی به مدت یک سال اجازه ی اقامت را دارا می باشد یعنی به مدت یک سال اعتبار برای بار اول اعتبار دارد و افراد می توانند قبل از پایان این یک سال اقدام به تمدید آن نمایند . البته این به شرطی می باشد که آنها برای همان کارفرمایی کار کنند که با استفاده از آن و با اجازه و دعوتنامه ی آن وارد کشور رومانی شدند این یعنی در صورت عوض کردن کارفرما افراد دیگر اجازه ی اقامت در کشور رومانی را دارا نمی باشند. اگر این افراد خانواده ی خود را نیز می خواهند به همراه ببرند باید بدانند که برا ی هر کدام از اعضای خانواده ی خود نیاز به اخذ ویزا دارا می باشد . البته مقررات ویزای کار رومانی در حال تغییر می باشد و برای اطلاعات بیشتر می توانید از وکیل مهاجرت این عوامل را جستجو نموده و به اطمینان کامل برسید .

وضعیت کار در رومانی

ممکن است شما بازار کار مناسبی در کشور رومانی پیدا نکنید زیرا رقابت شغلی در این کشور بسیار بالا و حقوق متعلقه به افراد بسیار پایین می باشد و افراد خارجی که مایل به کار در کشور رومانی می باشند نیاز به یک مجوز کار مرتبط  می باشند اگر چه اتباع اتحادیه اروپا از این امر معاف می باشند اما باز آنها هم نیاز به اخذ اجازه ی کار بلند مدت می باشند و به منظور اینکه شرکت یا کارفرما بتواند مهاجر و یا فرد خارجی را جذب کار خود نماید باید نشان دهد که هیچ فردی در اتحادیه ی اروپا برای جذب به شغل مورد نظر وجود ندارد و این قانون کمی کار را  با مشکل روبرو می سازد .

بازار کار در رومانی به اینصورت می باشد که این کشور کشوری بکر می باشد و پتانسیل های اقتصادی فراوانی دارد . مناطق بسیاری از کشور رومانی به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است و زیبایی های طبیعی آن بسیار گسترده می باشد .و این کشور پتانسیل زیادی در زمینه ی ترویج گردشگری و همچنین سرمایه گذاری را دارا می باشد  و افراد مهاجر که قصد اقامت در کشور رومانی را دارا می باشند می توانند از طریق سرمایه گذاری نیز به اخذ اقامت این کشور زیبا بپردازند و به پیشرفت هر چه بیشتر این کشور کمک نمایند

فرصت های شغلی که در کشور رومانی یافت می شود بیشتر در زمینه های منابع و بخش انرژی و صنعت و ساخت می باشد . این کشور همچنین دارای یک بخش خدمات توانمند با پتانسیل برای رشد و تقاضا  برای افرادی تجربه ی کافی در امور مالی و خدمات کسب و کار را دارا می باشند می باشد . برخی از شرکت های بسیار بزرگ در کشور رومانی قرار دارد مانند شرکت موبکسپرت ، بیت دیفندر ، رومستال، پتروم و رومپترول . می توان گفت بزرگتری شریک تجاری این کشور آلمان میباشد و آن هم به دلیل صادرات اتومبیل ، قطعات خودرو ، سیم عایق شده ، نفت تصفیه شده  و لاستیک .

 

پیدا کردن کار در رومانی

شرکت های رومانیایی اغلب منزوی می باشند و ترجیح آنها بر اینست که به صورت محلی کارمند مورد نظر را استخدام نمایند تا اینکه تلاش نمایند برای استخدام یک نیروی کار خارجی و متاسفانه این به نفع افراد مهاجر نمی باشد. در همین حین دولت رومانی بسیار مایل می باشد به استخدام نیروی بین المللی برای اینکه بتواند کشور رومانی را به یک پایگاه استراتژیک کسب و کار در اروپای شرقی تبدیل نماید .

 

درنهایت می توان گفت افراد می توانند علاوه بر مهاجرت کاری به رومانی انواع و اقسام دیگر مهاجرت به رومانی را انتخاب نمایند مانند مهاجرت تحصیلی به رومانی یا سرمایه گذاری در رومانی و در این راه ها از وکیل مهاجرت به رومانی اطلاعات لازم را دریافت نمایند . اما مهاجرت کاری به رومانی نیز توسط افراد زیادی مورد توجه قرار میگیرد و برای آنها مهاجرت کاری به رومانی به دلایل خاص خودشان با اهمیت می باشد به همین دلیل برای شما عزیزان در این مقاله مهاجرت کاری به رومانی توضیح داده شد .

نگارنده: سپیده علیزاده

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *