اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج

اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج

آيا مایل به اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج هستید؟ آیا راه های اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج را می دانید؟ آيا تمایل به شناخت شرایط اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج دارید؟ آيا کسی را می شناسید که از طریق اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج اقدام کرده باشد؟ در این مقاله اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج را با جزییات کامل بررسی خواهیم کرد. اگر شما قصد اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج را دارید، مطالعه این مقاله کمک شایانی به شما خواهد کرد. ابتدا اخذ اقامت از طریق نامزدی و سپس اخذ اقامت از طریق ازدواج و در پایان اخذ تابعیت از طریق نامزدی و ازدواج توضیح داده خواهد شد.

اخذ اقامت امریکا از طریق نامزدی

نگارنده در این مقاله توضیح می دهد که چگونه شما که شهروند و مقیم امریکا نیستید، می توانید از طریق نامزدی، اقامت امریکا را کسب کنید. نام ویزای امریکا k-1 است. مدت زمان صدور ویزای نامزدی معمولا ۶ ماه تا یک سال است. وقتی شهروند (تبعه) بخواهد یک تبعه ی خارجی را که در خارج از خاک امریکا زندگی می کند یا یک مقیم قانونی امریکاست را به عنوان نامزد خود به امریکا بیاورد، باید طبق مراحل زیر سپری شود:

  1. نامزد شما باید شهروند امریکا باشد، پس صرفا تبعه امریکا می تواند برای نامزدش درخواست نامزدی بدهد و چنین امکانی برای دارنده Green Card آمریکا (مقیم دائمی) فراهم نیست.
  2. شهروند امریکایی باید فرم I-129 را تکمیل نماید. نکته بسیار مهم این است که تکمیل این فرم الزاما باید در خاک امریکا و نه در دفاتر USCIS در خارج از کشور و نه در کنسولگری های امریکا در خارج از کشور، تکمیل گردد.
  3. شما و نامزد امریکایی تان بایستی هر دو قانونا امکان ازدواج را داشته باشید؛ یعنی اگر سابقا ازدواج کرده اید، بایستی ازدواج قبلی شما به طور قانونی خاتمه یافته باشد مثلا همسر قبلی تان فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشید.
  4. شما و نامزد امریکایی تان بایستی ظرف ۹۰ روز از ورود شما به خاک امریکا ازدواج نمایید.
  5. شما و نامزدتان باید حداقل یک بار در ۲ سال قبل از تشکیل پرونده (پرونده درخواست ویزا برای نامزد غیرامریکایی) یکدیگر را ملاقات کرده باشید. این امر دو استثنا دارد:

استثنا اول: اگر در فرهنگ شما یا نامزدتان، ملاقاتتان نقضِ آداب و رسوم و فرهنگ باشد، نیازی نیست که شما و نامزدتان شرط فوق را رعایت کرده باشید.

استثنا دوم: اگر ثابت کنید که ملاقات شما و نامزد امریکایی تان، مشکلات زیادی را به همراه می داشته است، از شرط فوق مستثنی هستید. برای مثال در کشور شما جنگ بوده و  ملاقاتتان  مستلزم مشکلات بسیاری می بوده است.

مراحلی که باید پس از دریافت ویزای نامزدی سپری شود

ویزای نامزدی ویزایی غیرمهاجرتی است که به موجب آن به شما اجازه داده می شود که وارد خاک امریکا شده و به مدت ۹۰ روز در خاک امریکا باشید تا در این مدت ازدواج کنید. پس از اینکه مراسم ازدواجتان انجام شد و قانونا زن و شوهر شدید، شما می توانید با پر کردن فرم I-765 درخواست اقامت دائم خود را به دولت امریکا تقدیم کنید و تا زمانی که درخواست اقامت دائم به نتیجه برسد، در امریکا باقی بمانید.دلیل اینکه ویزای نامزدی یک ویزای غیرمهاجرتی است، همین امر می باشد. زیرا ویزای نامزدی فقط برای مدت ۹۰ روز است و پس از آن شما یا باید از خاک امریکا خارح شوید یا درصورتی که ازدواجتان واقع شده باشد، درخواست اقامت دائم بدهید.

کودکان نامزد خارجی

اگر شما فرزند داشته باشید، دولت امریکا به کودکان شما نیز ویزای غیرمهاجرتی K-2 می دهد. برای صدور ویزای K-2 بایستی کودکان شما دارای دو شرط باشند: ۱٫ زیر ۲۱ سال باشند. ۲٫ مجرد باشند.

تذکر: دقت کنید که برای صدور ویزای K-2 باید درخواست جداگانه ای از درخواست ویزای نامزد، تقدیم دولت امریکا شود.

اجازه کار در امریکا به نامزد خارجی

چنان چه گفتیم شما و نامزد امریکایی تان از لحظه ورود شما به خاک امریکا به مدت ۹۰ روز فرصت دارید که ازدواج کنید. شما می توانید با فرم I-765 مجوز کار کردن در این ۹۰ روز را از مرکز خدمات امریکا تحصیل نمایید. دقت کنید که هیچ مجوز کاری برای مدت بیش از ۹۰ روز به شما اعطا نمی شود؛ لیکن به محض اینکه ازدواج کردید، می توانید همراه با پر کردن فرم I-485 مجوز کسب کار طولانی را کسب نمایید.

نتیجه ی عدم ازدواج در مهلت ۹۰ روزه

عدم ازدواج در طی ۹۰ روز دو نتیجه دارد:

  1. پس از انقضای مدت ۹۰ روز ویزای شما به صورت خودکار منقضی می شود و بایستی کشور را ترک کنید.
  2. دیگر برای شما و نامزدتان ویزای نامزدی صادر نمی شود.

تذکر: عدم ترک کشور پس از انقضای ۹۰ روز، برای شما دو اثر دارد:

۱٫شما قانون مهاجرت امریکا را نقض کرده اید و به همین خاطر از ایالات متحده امریکا اخراج می شوید.

۲٫این امر در آينده بر واجد صلاحیت شناختن شما برای صدور ویزا اثر منفی خواهد داشت.

تذکر مهم: در ایالات متحده امریکا ازدواج همجنس گرایان به رسمیت شناخته شده است. بنابراین در تمام موارد فوق تفاوتی نیست که نامزد شهروند امریکایی، همجنس یا غیرهمجنس خودش باشد و در هر صورت با رعایت شرایط فوق به وی ویزای نامزدی اعطا می شود.

یادآوری می کنم که ویزای نامزدی صرفا به نامزدِ شهروند امریکایی تعلق می گیرد و دارندگان Grren Card امریکا نمی توانند برای نامزد خود درخواست ویزای نامزدی بدهند.

کسب اقامت امریکا از طریق ازدواج

شهروند یا دارنده Green Card امریکا می تواند برای همسرش تقاضای ویزای ازدواج نماید.اگر از تاریخ عقد آنها کمتر از دو سال گذشته باشد، این ویزا CR-1 نامیده می شود که ۲ ساله است و قابلیت تمدید تا ۱۰ سال را دارد؛ اما اگر از تاریخ عقد آنها بیش از دو سال گذشته باشد، نام ویزای ازدواج آنها IR-1 است که به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد. برخلاف ویزای نامزدی که غیرمهاجرتی است، ویزای IR-1 و ویزای CR-1 ویزاهای مهاجرتی اند.

ویزای ازدواج برای همسر شهروند امریکا

شهروند امریکا می تواند برای همسرش تقاضای ویزای ازدواج نماید. اگر شما یک شهروند امریکا هستید و می خواهید از طریق ویزای ازدواج به امریکا به مهاجرت همسر و فرزندانتان کمک کنید، ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

شهروند امریکایی علاوه بر همسرش، می تواند برای فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود نیز تقاضای Green Card امریکا کند. ویزایی که برای فرزندان مجرد زیر ۲۱ سالش می گیرد، به ویزای K-3 معروف است. همچنین شهروند امریکا می تواند، در اولویتِ بعد از همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال، برای فرزندان مجرد یا متاهل بالای ۲۱ سال نیز تقاضای اقامت امریکا کند.

تشریح فرایند دریافت ویزای ازدواج

مقصود از اعضای خاص خانواده، همسر و فرزندان هستند.

۱٫اگر اعضای خاص خانواده در خارج از امریکا زندگی می کنند، شهروند امریکا باید فرم I-130 را تکمیل نماید و درخواستش را به مرکز ملی ویزای امریکا (NVC) ارسال کند. NVC دادخواست را به کنسولگری مناسبِ امریکا میفرستد تا در آنجا بررسی شود و ویزای ازدواج صادر شود. به این پروسه، پردازش کنسولی گفته می شود. بایستی مدارک مثبتِ شهروندی امریکا و مدارکِ مثبتِ خویشاوندی در مدارک قرار داده شوند و از تکمیل فرم به صورت کامل اطمینان حاصل شود.

۲٫اگر اعضای خاص خانواده شهروند امریکا اکنون به طور قانونی در امریکا هستند، شهروند امریکا باید فرم I-130 را تکمیل کند و در همان زمان نیز اعضای خاص خانواده که در امریکا هستند فرم I-148 را تکمیل کرده و درخواست تنظیم وضعیت خود به یک مقیم دائم را بنمایند.

تذکر: فرم I-130 و فرم I-148 هر دو باید یک آدرس جداگانه و متمایز از یکدیگر داشته باشند.

هنگامی که اعضای خاص خانواده شما، به ایالات متحده آمدند شما باید ثابت کنید که به اندازه ی سه ماه پول کافی برای حمایت از همسر و فرزندانتان را دارید.

تذکر ۱: اگر شما دختر یا پسری دارید که ازدواج کرده و فرزند دارند، نمی توانید مستقیما برای همسر و فرزندانِ آنها درخواست ویزا کنید؛ بلکه شما باید برای ویزای فرزندتان اقدام کنید و هنگامی که وی Green Card امریکا را گرفت، خودش می تواند برای همسر و فرزندانش درخواست Green Card امریکا را نماید.

تذکر ۲: شما بایستی برای هر کدام از فرزندان و همسرتان دادخواست جداگانه تنظیم نمایید و نه اینکه همه را در یک دادخواست بیاورید.

تذکر ۳: اگر شما که شهروند امریکا هستید، با شخصی ازدواج کردید که فرزند دارد، آن کودک فرزندخوانده ی شما به حساب می آید و اگر مجرد باشد و هنگام ازدواج شما، زیر ۱۸ سال بوده باشد، می توانید برای او هم درخواست ویزا نمایید. این ویزا به ویزای K-4 مشهور است. دقت کنید که بایستی برای همسرتان و هر یک از فرزندانش، درخواست جداگانه تقدیم کنید.

نکته مهم: ویزای K-3 و ویزای K-4 ویزاهای دو ساله هستند و از این رو ویزای غیرمهاجرتی نامیده می شوند. این امکان که روی ویزای K-3 و ویزای K-4 درخواست اقامت دائم شود، وجود دارد

مدارکی که باید برای درخواست ویزای ازدواج ارسال شود

  1. مدارکِ مثبتِ شهروندی یا اقامت دائم (کپی گواهی تابعیت یا کپی Green Card )
  2. مدارک مثبت رابطه ی خویشاوندی مانند شناسنامه و سند ازدواج
  3. پاسپورتی که حداقل ۶ ماه پس از ورود به ایالات متحده امریکا اعتبار داشته باشد.
  4. کپی از فرم I-130
  5. فرم سوگند نامه ی پشتیبانی
  6. شناسنامه و سند ازدواج
  7. فرم معاینه پزشکی و گواهی عدم سوء پیشینه
  8. مدرک مثبت پرداخت هزینه
  9. مدارک مثبتِ توانایی پرداخت مخارج همسر به مدت سه ماه
  10. در صورت تغییر نام شهروند یا دارنده ی Green Card آمریکا یا اعضای خانواده شان، مدارک مثبتِ قانونی بودنِ این تغییر نام

پس از ارسال مدارک چه اتفاقی می افتد؟

دولت امریکا به شما رسید می دهد که درخواستتان را دریافت کرده است. اگر فرم ناقص باشد یا نیاز به مدارک بیشتر باشد، درخواست را رد می کند و از شما می خواهد که اصلاح کنید. پس از اخذ تصمیم به شما اطلاع داده خواهد شد. اینکه چه مدت طول می کشد تا درخواست بررسی شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. دولت امریکا روند کار را به شما اطلاع می دهد و فرد می تواند مراحل پیشرفت درخواستش را نظاره گر باشد.

پس از تکمیل فرم، چه مدت طول می کشد تا اعضای خاص خانواده شهروند امریکا، اجازه مهاجرت به امریکا را کسب کنند؟

فهرست انتظاری برای همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال وجود ندارد. وزارت امور خارجه امریکا وقتی که فرم را دریافت کند، در اولین فرصت آنها را دعوت می کند تا کارهای لازم برای انجام ویزای آنها انجام شود.

لیکن در مورد فرزندان متاهل یا مجردِ بالای ۲۱ سال، باید صبر کنند تا نوبتشان شود. بدین معنی که هر ساله بسیاری از مردم درخواست مهاجرت به امریکا را می دهند. هر فردی باید صبر کند تا درخواست های قبل از او بررسی و به نتیجه برسد و سپس نوبت او شود و تصمیم گیری شود. بنابراین این دسته از اعضای خانوادهممکن است چندین سال در صف مهاجرت به امریکا انتظار بکشند. اما در مورد همسر شهروند امریکا، به طور معمول بین یک تا دو سال طول می کشد که شهروند بتواند ویزای ازدواج برای همسرش را اخذ کند.

دقت: هنگامی که شما که شهروند امریکا هستید، برای اعضای خاص خانواده خود فرم پر می کنید و آن ها در خارج از امریکا هستند، تا قبل از تصمیم گیری دولت و صدور ویزا برای آنها، ایشان حق ورود یا کار در امریکا را ندارند. فرم I-130 فقط برای اثبات رابطه خویشاوندی است و نه چیزی فراتر از آن. اعضای خاص خانواده شما باید در خارج از امریکا بمانند تا زمانی که اجازه مهاجرت قانونی آنها صادر شود.

اما اگر همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سالِ شما، هنگامی که شما فرم I-130 را تکمیل می کنید به صورت قانونی در امریکا باشند، می توانند همان زمان که شما فرم را ارسال کردید، درخواستِ تنظیم وضعیت خود به یک مقیم دائم را بدهند.

آیا تکمیل فرم توسط شهروند امریکایی و ارسال آن، برای وی تعهدی ایجاد می کند؟

بله. بر اساس قانون مهاجرت امریکا، هر فردی که بر اساس رابطه ی خویشاوندی به امریکا مهاجرت می کند، باید یک ضامنِ مالی داشته باشد. اگر شما در فرم I-130 بیان کرده باشید که خودتان ضامن مالی هستید، بایستی پس از ورود اعضای خاص خانوادتان، با پر کردن I-864 سوگندنامه ی پشتیبانی یاد نمایید. اگر شما توانایی حمایت مالی را ندارید بایستی یک حامی مالی معرفی کنید. توجه داشته باشید که شما باید در هرصورت، ثابت کنید که به اندازه ی ۳ ماه هزینه ی همسرتان، پول در حساب دارید.

نکته: اگر شما در زمانی که درخواست مهاجرت همسر و سایر اعضای خاص خانواده تان را تقدیم می کنید، مقیم دائم امریکا باشید، اما در طی مراحل رسیدگی به درخواستتان تبدیل به شهروند امریکا شوید، می توانید طبقه ی درخواست ویزای خویشاوندی اش را ارتقا دهد. زیرا وقتی شما شهروند امریکا باشید، ویزای همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سالتان زودتر صادر می شود

ویزای ازدواج برای همسرِ دارنده ی Green Card امریکا

برخلاف ویزای نامزدی امریکا، که فقط به نامزدِ شهروند امریکا تعلق میگیرد، ویزای ازدواج امریکا علاوه بر همسر شهروندان امریکایی به همسر دارندگان Green Csrd امریکا نیز تعلق می گیرد. به طور معمول ۳ تا ۵ سال طول می کشد که دارنده ى Green Card آمریکا، بتواند ویزای ازدواج برای همسرش را کسب کند.

شما به عنوان یک دارنده ی Green Card امریکا (مقیم دائم)، شما ممکن است درخواست اقامت دائم برای اعضای خاص خانواده خود بدهید. مقصود از اعضای خاص خانواده، همسر و فرندان مجرد زیر ۲۱ سال و فرزندان مجرد بالغ (یعنی بالای ۲۱ سال) می باشند

چنانچه گفتیم دارنده Green Card امریکا می تواند برای اخذ Green Card اعضای خاص خانواده اش اقدام کند؛ لیکن دقت کنید که میان اعضای خاص خانواده نیز اولویت وجود دارد:

اولویت اول با همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال است.

اولویت دوم با فرزندان مجرد بالای ۲۱ سال است.

تمام قوانین و قواعد و نکاتی که برای ویزای ازدواج شهروند امریکا بیان کردیم، در مورد ویزای ازدواج دارنده Green Card امریکا هم صادق است.

اخذ تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج

ازدواج با مقیم دائمی امریکا، شما را تبعه امریکا نمی کند بلکه شما پس از ازدواج با شهروند امریکا و طی مراحلی که اخذ می کنیم، تبعه امریکا می شوید. ضمنا نامزدی با شهروند امریکا منجر به اخذ تابعیت این کشور نمی شود، و ازدواج با شهروند امریکایی است که می تواند منجر به کسب تابعیت امریکا شود.

هر فردی برای اخذ تابعیت امریکا، بایستی ابتدا Green Card این کشور را اخذ کند و پس از آن برای اخذ تابعیت امریکا اقدام کند؛ لذا همسر شهروند، ابتدا باید اقامت این کشور را کسب کند و بعد برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کند.

کسی که با یک شهروند امریکا ازدواج کرده بعد از اینکه سه سال با همسر امریکایی اش زندگی کرد و سه سال متوالی یا ۵ سال متناوب (سالی ۶ ماه) در امریکا اقامت داشت، می تواند برای اخذ تابعیت امریکا درخواست بدهد.

برای اخذ تابعیت امریکا باید مراحل زیر سپری شود

  1. تکمیل فرم N-400
  2. ارائه ی ۲ عکس مناسب برای پاسپورت
  3. پرداخت هزینه ی ۷۲۵ دلار
  4. قبول در آزمون تابعیت (Naturalization Examination)
  5. انجام پروسه تشخیص هویت
  6. انجام مصاحبه
  7. سوگند وفاداری به قانون اساسی و اصول اخلاقی امریکا

پس از طی مراحل فوق و قبول دولت امریکا، شما به یک تبعه ی امریکا تبدیل می شوی.

امریکا کشور رویاها و فرصت ها و آرزوهاست. مهاجرت به این کشور آرزوی بسیاری از افراد می باشد. از جمله راه های مهاجرت به امریکا اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج می باشد. اگر همسر یا نامزد شما شهروند یا مقیم دائم امریکاست، شما می توانید برای اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج اقدام نمایید. چنانچه مشاهده فرمودید در این مقاله اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج به طور مبسوط بررسی شد؛ بنابراین اگر شما قصد اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج را در سر می پرورانید، مطالعه ی این مقاله به شما کمک شایانی می کند.

 

نگارنده: اکرم نبی خانی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *