راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت

راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت

آیا می خواهید راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت این کشور بدانید؟ آیا از شرایط و راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت این کشور اطلاع دارید؟ آیا به دنبال مشاوره و کسب اطلاعات در رابطه با راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت این کشور هستید؟ آیا شما واجد شرایط برای استفاده از راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت این کشور هستید؟ در این مقاله راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت مورد بررسی قرار می گیرد.

کسب تابعیت ایالات متحده امریکا، علاوه بر اینکه حقوق بسیاری را برای شما قائل می شود، مسئولیت هایی را نیز بر عهده ی شما می گذارد. بنابراین تصمیم شما برای اخذ تابعیت امریکا، تصمیم بسیار مهمی است. در بیشتر موارد کسی که می خواهد تابعیت امریکا را به دست آورد، ابتدا باید اقامت دائم امریکا را داشته باشد. با اخذ تابعیت امریکا، شما بسیاری از حقوقی که فرد مقیم از آنبی بهره است را نیز به دست می آورید، از جمله حق رای. برای کسب تابعیت امریکا، باید شرایط و الزامات تعیین شده را داشته باشید. روند درخواست شما برای تبدیل اقامت امریکا به تابعیت مشخص شده است. شما بایستی شرایطی که در قانون مهاجرت امریکا جمع شده است را داشته باشید و فرم N-400 را تکمیل و ارسال کنید.

شرایط لازم برای اعمالِ راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت:

  1. بایستی حداقل ۱۸ سال داشته باشید.
  2. باید سه سال یا پنج سال اقامت امریکا را داشته باشد. یا سه سال به صورت متوالی یا پنج سال به صورت متناوب.
  3. رفتار خوبی داشته باشید و بتوانید تاییدیه ی نهادهای اخلاقی امریکا را کسب کنید. (good moral character)
  4. داشتن اطلاعات کافی از دولت ایالات متحده امریکا و موفقیت در آزمون تابعیت (Naturalization Examination). در این آزمون اطلاعات زبان انگلیسی و همجنین اطلاعات شما درحیطه تاریخ امریکا مورد بررسی قرار می گیرد. شما بایستی بتوانید اطلاعات خواسته شده را به زبان انگلیسی پاسخ دهید. باید قادر به خواندن، نوشتن و مکالمه زبان انگلیسی باشید. البته در این مورد برای بعضی افراد استثنا در نظر گرفته شده است بدین صورت که : «افرادی که بالای ۵۵ سال سن داشته باشند و ۱۵ سال از عمر خودرادر امریکا سپری کرده باشند، یا افرادی که بالای ۵۰ سال سن داشته و ۲۰ سال از عمر خود را در امریکا سپری کرده باشند، یا افرادی که درای مشکل جسمی یا ذهنی دائمی باشند باشند و این موضوع باعث شود، فرد قادر به خواندن و نوشتن و مکالمه انگلیسی نباشد»، از آزمون انگلیسی معاف هستند.
  5. همسر شما تبعه ی امریکا باشد و ۳ سال از شروع زندگی مشترکمان گذشته باشد
  6. اعضای ارتش امریکا، می توانند درخواست تابعیت امریکا نمایند. (بروشور M-599)

در ضمن الزامی نیست که برای طی این مراحل درامریکا حضور داشته باشید؛ بلکه می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق بروشور M-476 کسب کرده و سپس فرم N-400 را پر کنید..

به طور کلی هر فردی که می خواهد از راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت استفاده کنید، باید ۱۰ مرحله زیر را به ترتیب  انجام دهد تا تابعیت این کشور را به دست آورد:

۱٫کسب تابعیت امریکا از طریق تولد در خاک امریکا (سیستم خاک) یا از طریق تولد از پدر و مادری امریکایی (سیستم خون). اگر یکی از پدر و مادر تبعه ی امریکا باشد، شما همچنان می توانید از طریق تولد و سیستم خون تبعه امریکا محسوب شوید. در نظر داشته باشید سیستم اصلی تابعیت در امریکا سیستم خاک است بنابراین کسی که از طریق سیستم خون تبعه ی امریکاست از طریق سیستم فرعی تبعه این کشور گشته و لذا لازم است فرم N-600 را تکمیل کند تا تبعه این کشور محسوب شود، در حالی که کسی که از طریق سیستم خاک تبعه این کشور گشته چون از طریق سیستم اصلی تبعه شده، اتوماتیک تبعه است و نیاز به تکمیل فرم ندارد.

اگر شما شهروند ایالات متحده امریکا نیستید، این مرحله شامل شما نیست و باید به مراحل بعدی بروید.

  1. داشتن حداقل ۱۸ سال سن و اینکه حداقل ۵ سال متناوب یا ۳ سال متوالی در امریکا زندگی کرده باشید و یا با یک شهروند امریکایی ازدواج کرده و سه سال از تاریخ ازدواجتان گذشته باشد.
  2. تکمیل فرم N-400 برای درخواست تابعیت و همچنین جمع آوری اسناد و مدارک لازم که نشان دهد شما واجد شرایط کسب تابعیت هستید، مرحله سوم از مراحل ده گانه ی کسب تابعیت امریکا است.
  3. فرم را به همراه عکس گذر نامه و اسناد و مدارک لازم و پرداخت هزینه تشکیل پرونده ره USCIS ارسال کنید و رسید دریافت نمایید و از سایت وضعیت درخواست خود را پیگیری نمایید.

فرم N-400

  1. A. هزینه تشکیل پرونده و هزینه خدمات بیومتریک (تشخیص هویت)، که مجموع این هزینه ها۷۲۵ دلار می باشد، لیکن این هزینه برای افراد ۷۵ سال و مسن تر به ۶۴۰ دلار کاهش می یابد. این هزینه از طریق حواله پول، چک شخصی، چک نقدی و یا کارت اعتباری پذیرفته می شود. (فرم G-1450 مجوز معاملات از طریق کارت اعتباری است).

ضمنا برای متقاضیان نظامی، هزینه تشکیل پرونده با توجه به مواد۳۲۸ و ۳۲۹ قانون مهاجرت امریکا (INA) رایگان است.

  1. B. تکمیل فرم N-648 که مربوط به صدور گواهینامه ی پزشکی برای تایید ناتوانی جسمی یا ذهنی فرد از طی کردن مرحله آزمون تابعیت (که شامل زبان انگلیسی و تاریخ امریکاست)، می باشد
  2. C. دو عکس مناسب برای پاسپورت و مدارک و شواهدی که نشان از واجد شرایط بودن برای ویزای امریکا باشد.

همواره یک نسخه از فرم و مدارک ارسالی نزد خود نگه دارید.

  1. مرحله ی انجام بیومتریک (تشخیص هویت) و انگشت نگاری، که باید توسط اداره فدرال تحقیقات (FBI) بررسی گردد. برای افراد ۷۵ ساله یا مسن تر نیازی به انگشت نگاری نیست. اطلاعات مربوط به نتیجه ی تشخیص هویت و تعیین وقت ملاقات و زمان و مکان آن به شما اطلاع داده می شود، که شما باید در زمان مشخص شده به آنجا بروید و وقت مصاحبه برای اخذ تابعیت را دریافت نمایید.

برای همه ی متقاضیان ابتدا باید این مراحل سپری گردد تا دولت امریکا برایشان وقت مصاحبه ای در نظر گیرد.

  1. پس از تکمیل تمام فرآیندهای اولیه ی فوق، شما باید زمان ملاقات خود را به دفتر USCIS اطلاع دهید و هماهنگ کنید تا در جریان ملاقات با شما قرار گیرند؛ و این مسئله ی مهمی است.

اگر شما نمی توانید در زمان تعیین شده در مصاحبه جضور داشته باشید، باید از قبل به دولت امریکا اطلاع دهید و از آنها بخواهید تا وقت مصاحبه جدیدی برای شما در نظر بگیرند. البته تعیین وقت مصاحبه جدید ممکن است چندماه به مدت فرآیند کسب تابعیت شما اضافه کند؛ پس باید تمام تلاش خود رابرای حضور در وقت تعیین شده انجام دهید.

اگر پس از تکمیل فرم N-400، محل سکونت شما تغییر پیدا کند، باید ظرف حداکثر ۱۰ روز آدرس جدید خود را با پرکردن فرم AR-11 به دولت امریکا اطلاع دهید.

شایع ترین دلایلی که ممکن است باعث طولانی شدن فرآیند کسب تابعیت امریکا شود این مراحل است:

A: مردود شدن شما در آزمون تابعیت؛ زیرا برنامه ریزی برای آزمون مجدد بین ۶۰ تا ۹۰ روز به طول می انجامد.

B: افسر دولت امریکا تشخیص دهد که به مدارک و شواهد دیگری نیز نیاز است؛ که در این صورت بر اساس ارسال مدارک و اسناد اضافی باید فرم N-14 را تکمیل کنید.

  1. دریافت تصمیم دولت امریکا در رابطه با پذیرش تابعیت شما و مطلع کردن شما و آگاهی شما از تبعات این تصمیم (تصمیم اخذ تابعیت امریکا). اگر شما شایستگی اخذ تابعیت امریکا را داشته باشید، دولت این کشور مدارک شما را تایید می کند؛ اما اگر شما واجد شرایط نباشید، مدارک را رد خواهد کرد.

در صورتی که مدارک شما تایید نشود، شما نامه ای از دولت امریکا دریافت می کنید مبنی بر دلایل رد درخواستتان. اگر شما معتقد هستید که دولت امریکا در تصمیم خود اشتباه کرده است، باید درخواست رسیدگی مجدد نمایید. برای درخواست تجدید نظر در تصمیم دولت امریکا، باید فرم N-336 را ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ تصمیم گیری، تکمیل کرده و هزینه ی مربوط به آن را نیز پرداخت نمایید.

  1. دریافت درخواست سوگند وفاداری: شما ممکن است در همان روز مصاحبه، شرایط شرکت در مراسم سوگند وفاداری را نداشته باشید، که در این صورت برنامه ریزی در رابطه با تاریخ و زمان و مکان انجام سوگند وفاداری از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد. اگر شما نمی توانید در زمان تعیین شده توسط دولت امریکا، در این مراسم حضور داشته باشید، باید با پرکردن فرم N-445 دلایل خود را طی یک نامه به اداره ی محلی دولت امریکا توضیح دهید و درخواست برنامه ریزی مجدد برای مراسم سوگند وفاداری داشته باشید.
  2.  بررسی سوگند وفاداری به ایالات متحده امریکا: تا زمانی که شما سوگند وفاداری را در مراسم سوگند جهت کسب تابعیت، یاد نکنید، به شما تابعیت ایالات متحده ی امریکا اعطا نخواهد شد. این سوگند باید در حضور نماینده ی دولت امریکا در مراسمی اداری یا درحضور یک قاضی در مراسمی قضایی صورت گیرد. در بعضی موارد فقط دادگاه صلاحیت انجام این مراسم را داراست. پس از سوگند وفاداری، شما گواهی دریافت تابعیت خود را دریافت خواهید کرد.
  3. درک مفهوم شهروندی ایالات متحده: شهروندی بحث مشترکی است میان همه ی امریکایی ها که آنها را به یکدیگر متصل می کند.

چنانچه چه ملاحظه نمودید در این مقاله به طور مبسوط، راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت این کشور را بررسی کردیم و توضیح دادیم که دولت امریکا برای استفاده از راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت شرایطی را لحاظ کرده است، که علاوه بر صلاحیت داشتن درموارد مذکور، باید مراحل خواسته شده توسط دولت امریکا درجهت تبدیل اقامت امریکا به تابعیت این کشور را سپری کنید و مدارک مورد نیاز جهت تایید درخواست تابعیت این کشور را به دولت امریکا تحویل دهید. بنابراین اگر شما خود را دارای شرایط استفاده از راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت می دانید، می توانید از این مقاله استفاده نموده و برای تبدیل اقامتتان به تابعیت اقدام نمایید.

 

نگارنده: مهدی عبدی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *