پناهندگی در یونان

پناهندگی در یونان

پناهندگی در یونان روشی است که بسیاری از هموطنان ما در پی یافتن اطلاعات مربوط به آن هستند. شاید برای شما هم سوالاتی با محوریت پناهندگی در یونان، مثل مقررات پناهندگی در یونان، آثار حقوقی پناهندگی در یونان و وضعیت افرادی که از طریق پناهندگی در یونان اقامت اخذ می کنند ایجاد شده  باشد. مطالعه مقاله ی زیر در باب پناهندگی در یونان می تواند پاسخی برای پرسش های شما عزیزان باشد. با این حال طریقه ی پناهندگی برای افرادی که قصد ورود به یک کشور خارجی را دارند به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود، چرا که افراد سود جو و فرصت طلب یا به اصلاح بهتر قاچاقچیان انسان که به قوانین بین المللی اشراف ندارند و تنها به دنبال منفعت شخصی هستند در کمینند تا با وعده های واهی و در ازای دریافت مبالغ هنگفت با سرنوشت و زندگی افراد بازی کنند.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

یونان به عنوان یکی  از کشورهایی که در سال ۱۹۵۱ به کنوانسیون پناهندگان ژنو و پروتکل الحاقی سال ۱۹۶۷ پیوسته، موظف به رعایت اصول حقوقی بین المللی و رسیدگی به درخواست کسانی است که به عنوان پناهنده به این کشور ورود می کنند. کشور یونان یکی از کشورهای حوزه ی شنگن و اتحادیه اروپا است که برابر قوانین و مقررات رایج در سیستم پناهندگی اتحادیه اروپا CEAS و قانون مرزهای شنگن ملزم به ایجاد مرزهای امن هستند.

پس از تصمیمات مهمی که در سال ۲۰۱۱ توسط دادگاه حقوق بشر اروپا و دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در مورد خلاء های سیستم پناهندگی یونان اتخاذ شد، تلاش هماهنگی برای اصلاح جامع نظام پناهندگی یونان انجام پذیرفت. در این راستا گام های مثبتی مثل تاسیس مرکز جدید پذیرش پناهندگان، بهبود شرایط افراد پذیرش شده ( شامل افراد بازداشت شده نیز می شود)، انگشت نگاری مهاجرین غیرقانونی و متقاضیان پناهندگی، حصول اطمینان از ارائه ی خدمات درمانی مناسب برای افراد زیر سن قانونی و خدمات درمانی مناسب برای افرادی که درخواست آنها رد می شود.

کشور یونان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد یکی از کشورهایی است که سالیانه شمار قابل توجهی پناهنجو به این کشور مهاجرت می نمایند. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت که تقریباً ۶۶۴۰۰ نفر از پناهندگان به یونان را طی دو سال به سایر کشورهای عضو اتحادیه نقل مکان دهد. اجرای این طرح در حال حاضر به دلیل مقاومت بعضی از اعضای اتحادیه ی اروپا به کندی در حال انجام است.

شرایط و معیارهای پذیرش پناهندگان در یونان

برابر فرمان ریاست جمهوری این کشور به شماره ۱۴۱/۲۰۱۳ که دربردارنده ی مفاد بخشنامه ی شماره  EC/2011/95 است، استانداردهای تعیین صلاحیت اتباع کشورهای ثالث یا افراد بی تابعیت که به عنوان پناهنده وارد این کشور می شوند مشخص شده است. این معیارها به ترتیب عبارتند از:

  1. متقاضی پناهندگی باید دلیل موجهی مبنی بر آزار و اذیت در همان معنایی که در بند اول کنوانسیون ژنو ذکر شده داشته باشد.
  2. زمینه ی آزار و اذیت باید مربوط به نژاد، مذهب، ملیت و تابعیت متقاضی یا عضویت او در یک گروه اجتماعی خاص و داشتن عقاید سیاسی مشخصی باشد.

۳. اعمال آزار و اذیت ممکن است به صورت های مختلفی مثل آزار جسمی یا روحی روانی من جمله آزار جنسی یا جرائم مربوط به کودکان انجام گردد.

همچنین حمایت از افرادی که نیاز به حمایت قانونی بین المللی دارند نیز در صورتی که خطر جانی آنها در بازگشت به کشور مبدا خود محرز باشد، انجام می شود. متقاضی باید اطلاعات مربوط به سن، مدارک شناسایی، کشور مبدا، مدارک شناسایی بستگان، مدارک و اسناد سفر و دلایل خود برای تقاضای حمایت بین المللی را ارائه نماید.

حقوق پناهندگان

برابر قوانین یونان شماری از حقوق و مزایای اجتماعی به پناهندگان این کشور تعلق می گیرد که به شرح ذیل است:

  1. متحد شدن یا گرد هم آمدن خانواده ؛ مقامات تصمیم گیرنده در خصوص وضعیت پناهندگان به خانواده ی کسانی که وضعیت پناهندگی آنها مورد تایید قرار گرفته اجازه می دهد تا به فرد پناهنده ملحق شوند که در این حالت وضعیت حقوقی ایشان نیز به همان ترتیبی است که برای فرد پناهنده وجود دارد.
  2. کسانی که وضعیتشان به عنوان پناهنده مورد پذیرش قرار گرفته است مجازند که به مدت سه سال در یونان اقامت داشته باشند که این مدت علی القاعده قابل تمدید است مگر اینکه فرد مورد نظر برای امنیت ملی یا امنیت عمومی تهدید جدی به حساب بیاید. وضعیت خانواده ی پناهندگان نیز مشابه وضعیت خود این افراد است. قوانین مربوط به صدور و تمدید اقامت نیز تحت همان قوانین مذکور در خصوص پناهندگی است.
  3. به افرادی که وضعیت پناهندگی آنها مورد پذیرش قرار گرفته است اسنادی به موجب نمونه ی مندرج در کنوانسیون ژنو برای سفر به خارج از کشور اعطاء می شود مگر اینکه دلیلی برای ممنوعیت سفر برای شخص مورد نظر وجود داشته باشد. این گذرنامه توسط اداره ی پلیس یونان تایید می شود و مدارک مربوطه، مدت زمان اعتبار و نحوه ی تمدید گذرنامه برابر قانون ۳۱۰۳/۲۰۰۳ تعیین می گردد.
  4. پناهندگان که زیر سن قانونی یعنی ۱۸ سال هستند باید از تحصیل و امکانات آموزشی بهره مند شوند. بعلاوه افرادی که بالای سن ۱۸ هستند می توانند از همان شرایط آموزشی که اتباع یونان برخوردارند استفاده نمایند و تحصیلات عالی داشته باشند.
  5. پناهندگان به همان میزان که اتباع داخلی یونان از رفاه اجتماعی برخوردارند از این حقوق سهم دارند.
  6. پناهندگان می توانند از فرصت های شغلی چه با عنوان استخدام یا حتی مستقلاً استفاده کنند. با این وجود کشور یونان در سال ۲۰۱۵ به رکود اقتصادی ۲۵ درصدی دچار بوده و این نرخ بالاترین میزان بیکاری در اتحادیه ی اروپا به حساب می آید و طبعاً فرصت های شغلی برای پناهندگان نیز محدود است.
  7. پناهندگان و افرادی که تحت حمایت بین المللی قرار می گیرند می توانند همانند اتباع یونان از خدمات بهداشت و درمان استفاده کنند. کسانی که نیازهای ویژه ای دارند مثل زنان باردار، سالمندان، کودکان بی سرپرست، معلولین و همچنین قربانیان جنگی می توانند از خدمات و مراقبت های پزشکی خاص از جمله مراقبت های بهداشت روانی مثل اتباع یونان بهره مند شوند. همچنین برای افرادی که دارای معلولیت هستند در صورت تایید کمیته ی بهداشت دولت مبلغی به صورت کمک هزینه ی ماهیانه در نظر گرفته می شود.
  8. کودکان بی سرپرست نیز می توانند از امکانات دولتی مخصوص به خود استفاده کنند. برابر تصویب هیئت وزیران یونان، این کودکان به نمایندگان قانونی که مسئولیت سرپرستی ایشان را به عهده می گیرند مثل خانواده ی خیرین و یا مراکز مراقبت از کودکان واگذار می شوند.
  9. همچنین قوانین مربوط به پناهندگان یونان، متقاضیانی که قصد بازگشت به سرزمینشان را دارند را برای این امر یاری می نماید.

در انتها می توان گفت مهاجرت از طریق پناهندگی در یونان یکی از خطرناک ترین روش های ممکن برای مهاجرت می باشد که افراد با تقبل مشکلات عدیده ی جسمی و روحی و مالی رو به رو خواهند شد. شما می توانید با بهره گیری از وکلای موسسه MIE، جهت اخذ اقامت کشور مورد نظر از طرق قانونی اقدام نمایید.

 

 

فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *